En aquest tercer eix es tracta de crear un curtmetratge. El primer que cal concretar és que no es tracta de fer només un vídeo d’uns minuts i prou, sinó que cal planificar-lo bé i crear un curtmetratge amb cara i ulls, amb plans ben estudiats, i tenir clar què volem fer.
Possibles idees per curtmetratges
A continuació tens alguns exemples d’idees a realitzar, algunes amb més dificultat i d’altres amb menys.
- Grau de dificultat 1:
- Vídeo de diferents activitats del centre. Si voleu poden gravar una introducció i una despedida del vídeo.
- El meu primer any a l’institut
- El meu segon d’ESO
- Edició de fotografies dels alumnes d’infantil
- Vídeo que narra una història en 2 minuts (o el que calgui) fent servir una cançó i imatges extretes d’un banc d’imatges gratuït.
- Fer un petit curtmetratge sobre contes populars o inventats i vestir-se per l’ocasió.
- Nota màxima AS.
- Grau de dificultat 2:
- Documental Mirades (per exemple): Enregistrar diverses rutines o situacions familiars o com tracta cadascú un tema per veure com som de diferents entre nosaltres. Per exemple, com és l’habitació de diferents persones, com és l’hora de sopar a cada casa, què faig cada matí abans d’anar a l’institut… També es podria fer sobre diferents temes, què en penso de l’amor, quin futur espero tenir, com és la meva família…
- Fer un mini documental: per exemple sobre la variant que passa pel nostre pati o algun tema reivindicatiu semblant.
- Fer curtmetratges amb valors: contra la guerra, contra el bullying, aturem el racisme, LGTBI fòbia, diversitat funcional….
Exemples
Què cal tenir en compte?
- Escollir el possible tema del vídeo i fer una pluja d’idees.
- Planificar les escenes: no cal enregistrar les diverses escenes del vídeo per ordre lineal, sinó que hem de planificar bé quan gravem cada escena. Per exemple, imaginem que tenim cinc escenes repartides de la següent manera.
- Escena 1: Pati
- Escena 2: Lavabo
- Escena 3: Aula
- Escena 4: Pati
- Escena 5: Aula
Si gravem l’escena 1 al pati, aprofitarem per fer també l’escena 4 que també té lloc al pati. Quan gravem l’escena 3 a l’aula, també aprofitarem per gravar l’escena 5, ja que té lloc en el mateix espai. També cal tenir en compte l’estat dels objectes, vestimenta i demés.
- Cal utilitzar la vestimenta adequada per cada vídeo que s’enregistri.
- El llenguatge que utilitzeu en el vídeo ha de ser semblant al llenguatge oral, no al llenguatge escrit.
- S’ha de tenir en compte quins espais ens fan falta.
- S’ha de crear una escaleta. En llenguatge cinematogràfic, l’escaleta és un document on es planifica tot el que té relació amb cada escena, des del lloc on es fa l’escena a la vestimenta que cal utilitzar, passant pel tipus de pla, qui hi intervé… Pots utilitzar la plantilla que tens penjada a la tasca del Classroom anomenada Audiovisual 1.
- Podeu demanar als vostres companys d’altres grups si volen actuar en el vostre vídeo. És a dir, si necessiteu a més gent, us podeu unir per gravar els vídeos.
- Ajunteu-vos amb companys i companyes amb qui pugueu quedar fora del centre.
Què cal entregar?
- El vídeo acabat.
- El guió.
- L’escaleta.