EXEMPLE D’ACTIVITAT D’AVALUACIÓ
………………………………………………………………………………………………………………………………….
En Marcel i en Marc sovint surten a pescar per la llera del riu Ripoll. Avui s’han trobat amb una visita inesperada: una parella d’exemplars de visó americà, als quals no sembla espantar la seva presència. Això els ha donat motiu de conversa, mentre preparen els esquers per a la pesca.
– Marc: Un cop vaig anar a pescar riu amunt amb l’avi i també van aparèixer visons americans. Llavors l’avi em va explicar que els biòlegs del Parc Fluvial asseguren que la seva presència està causant la desaparició del visó europeu i del turó. L’avi, que és bon observador, també ho relaciona amb el fet que últimament costa molt de veure salamandres.
– Marcel: I això com pot ser?
– Marc: Perquè el visó americà és més gran i agressiu, es reprodueix amb molta més facilitat i és un gran devorador. Menja crancs, peixos, petits mamífers i aus, amfibis, insectes… de tot. A més, als visons americans no se’ls menja cap altra bèstia!
– Marcel: Ja ho veig! Fixa’t en aquell. Com es cruspeix el pobre cranc!
– Marc: La qüestió és que es van escapar d’unes granges de cria per a la indústria pelletera; uns diuen que va ser per un incendi fortuït, però hi ha gent que creu que van ser activistes, en defensa d’aquests animals i contraris al negoci de les pells, els qui van alliberar-los.
Suposant que el fet hagués estat intencionat, creus que, tot i la bona intenció d’aquests activistes, ha estat una bona idea per a l’ecosistema del riu alliberar els visons americans sense més?
Explica el perquè tenint en compte: quines són les necessitats dels visons americans per sobreviure, com influeixen en l’ecosistema, les causes i processos responsables del seu èxit.
Font: http://ensenyament.gencat.cat/ca/departament/publicacions/colleccions/competencies-basiques/eso/
Elaboració: Direcció General d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat
Edició: Servei de Comunicació i Publicacions
2a edició actualitzada: novembre de 2015