Alumnat dislèctic a l’ESO
A qualsevol etapa, quan el pla de suport individualitzat no és prescriptiu, la decisió d’elaborar-lo, escoltades les parts, correspon a la CAEI d’acord amb la normativa. La proposta la pot fer:
• L’EAP, o l’especialista d’orientació educativa del centre educatiu quan escaigui, en els casos d’informe de reconeixement de necessitats específiques de suport educatiu (NESE).
• El tutor o tutora, o qualsevol membre de l’equip docent, quan en l’avaluació formativa i formadora dels processos d’aprenentatge detecti necessitats educatives que condicionen fortament el procés d’aprenentatge d’un alumne o alumna.
• La família, que s’adreça al tutor o tutora i/o a la direcció del centre per demanar que es consideri la possibilitat d’elaborar-lo.
Com orientador del centre, quins passos es poden fer o etapes seguir?
- Full de demanda.
- S’informa a la CAEI (la decisió d’elaborar elaborar un pla de suport individualitzat correspon a la comissió d’atenció educativa inclusiva.
- El professor o tutor que adverteix dificultats que responen al patró de dislèxia i no han estat valorats a l’educació primària, ha d’utilitzar el protocol d’observació per detectar indicadors de la dislèxia a l’educació secundària obligatòria.
- Entrevista pares, explicació del procés i signar l’autorització, requereix la conformitat prèvia dels pares o tutors legals.
- Demanar als pares informe o nota del pediatre o metge capçalera o infermera per descartar alteracions neurològiques i/o sensorials que ho justifiquen
- Procés de recollida i anàlisi d’informació (historial escolar, proves, ….), per iniciar l’avaluació que conclourà en la redacció de l’informe psicopedagògic. L’informe psicopedagògic el fa i el signa l’orientador escolar del centre o el professional de l’EAP
- Proves per avaluar:
- Test intel.ligència EFAI
- Prova de competències bàsiques.
- Prova per mesurar:
- Alteracions en la lectura: 1 En la fluïdesa lectora (velocitat, precisió i prosòdia) , 2 En la comprensió lectora
- Limitacions en l’expressió escrita: 1. Precisió en l’ortografia, 2. Precisió en la gramàtica i la puntuació, 3. Claredat d’organització del text
- Amb limitacions en matemàtiques: 1. Conceptes numèrics, 2. Memorització de les dades numèriques, 3. Precisió o fluïdesa en el càlcul, 4. Raonament matemàtic precís
- Redactar l’informe psicopedagògic
- Denominació del trastorn
- Antecedents
- Avaluació cognitiva
- Avaluació del llenguatge oral
- Avaluació de les habilitats relacionades amb la lectura: percepció auditiva i visual; processament fonològic, denominació, etc.; lectura de paraules i pseudoparaules; fluïdesa: velocitat, precisió i prosòdia; comprensió d’oracions i textos.
- Avaluació del llenguatge escrit
- Limitacions en matemàtiques
- Nivell de gravetat
- Orientacions en l’elaboració del PI
Recull de les orientacions generals i específiques per l’atenció de l’alumnat dislèctic a l’ESO
Atenció educativa alumnes amb trastorns aprenentatge i comunicacio- llenguatge (dislexia)
Procés de detecció i documents relacionats
- Protocol d’observació per detectar indicadors de la dislèxia en l’ESO: Indicadors per valorar si l’alumne manifesta alt risc o bé dificultats associades a la dislèxia, com a suport per planificar l’estratègia d’intervenció adient.
- Orientacions per a l’avaluació psicopedagògica i l’informe de l’alumne dislèctic: Criteris per a l’avaluació de l’alumnat dislèctic, juntament amb la descripció dels apartats que ha de contenir l’informe psicopedagògic que ha de permetre el Pla Individualitzat corresponent.
Normativa
- DECRET 175/2022, de 27 de setembre, d’ordenació dels ensenyaments de l’educació bàsica. (Article 21)
- DECRET 150/2017, de 17 d’octubre, de l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
- Resolució ENS/1544/2013, de 10 de juliol, de l’atenció educativa de l’alumnat amb trastorns de l’aprenentatge (DOGC núm. 6419, de 17.7.2013).
Model de PI
- Orientacions pla suport individualitzat
- Model PI orientatiu, es pot adaptar en funció de les característiques.
- Model de pla individualitzat per alumnes amb dislèxia a l’ESO i el Batxillerat.
Documents:
- Protocol del Departament. Guia per a professors d’ESO:
- Què és la dislèxia
- Necessitat d’uns protocols d’observació i detecció, i instruccions d’ús
- Orientacions per a la intervenció
- Algunes consideracions sobre l’aprenentatge de la llengua escrita
- Protocol d’observació per a detectar indicadors de la dislèxia en l’educació secundària obligatària – ESO
- Pautes d’actuació per als alumnes de l’educació secundària obligatària – ESO
- Per saber-ne més: recursos, materials i bibliografia
- Selectivitat: En previsió de la continuïtat de l’itinerari en batxillerat consultar: Alumnat dislèctic: accés al TOE de les PAU
- Full informatiu als pares (Jornades Portes obertes)
Estudis:
- Trastorns d’aprentatge Hospital Sant Joan de Déu
- Diagnòtic i intervenció Universitat Ramon Llull
Actualitza normativa, si us plau
Pots Actualitzar les fonts legals vigents?
La normativa que regula l’atenció a l’alumnat amb dislèxia a Catalunya s’emmarca principalment dins del model d’educació inclusiva, que estableix suports per a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), categoria on s’inclouen les Dificultats Específiques d’Aprenentatge (DEA) com la dislèxia. La legislació més rellevant en l’àmbit educatiu català és el Decret 150/2017, de 17 d’octubre, d’ordenació de l’atenció a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
Webs actualitzades del Departament d’Educació i Formació Professional
Per a més informació consulta a l’EAP de la teva zona.
La normativa que regula l’atenció a l’alumnat amb dislèxia a Catalunya s’emmarca principalment dins del model d’educació inclusiva, que estableix suports per a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), categoria on s’inclouen les Dificultats Específiques d’Aprenentatge (DEA) com la dislèxia. La legislació més rellevant en l’àmbit educatiu català és el Decret 150/2017, de 17 d’octubre, d’ordenació de l’atenció a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.
Webs actualitzades del Departament d’Educació i Formació Professional
Per a més informació consulta a l’EAP de la teva zona.