La dislèxia a secundària

dislexia

Alumnat dislèctic a l’ESO

A qualsevol etapa, quan el pla de suport individualitzat no és prescriptiu, la decisió d’elaborar-lo, escoltades les parts, correspon a la CAEI d’acord amb la normativa. La proposta la pot fer:

• L’EAP, o l’especialista d’orientació educativa del centre educatiu quan escaigui, en els casos d’informe de reconeixement de necessitats específiques de suport educatiu (NESE).

• El tutor o tutora, o qualsevol membre de l’equip docent, quan en l’avaluació formativa i formadora dels processos d’aprenentatge detecti necessitats educatives que condicionen fortament el procés d’aprenentatge d’un alumne o alumna.

• La família, que s’adreça al tutor o tutora i/o a la direcció del centre per demanar que es consideri la possibilitat d’elaborar-lo.

Com orientador del centre, quins passos es poden fer o  etapes seguir?

  1. Full de demanda.
  2. S’informa a la CAEI  (la decisió d’elaborar elaborar un pla de suport individualitzat correspon a la comissió d’atenció educativa inclusiva.
  3. El professor o tutor que adverteix dificultats que responen al patró de dislèxia i no han estat valorats a l’educació primària, ha d’utilitzar el protocol d’observació per detectar indicadors de la dislèxia a l’educació secundària obligatòria.
  4. Entrevista pares, explicació del procés i signar l’autorització, requereix la conformitat prèvia dels pares o tutors legals.
  5. Demanar als pares informe o nota del pediatre o metge capçalera o infermera per descartar alteracions neurològiques i/o sensorials que ho justifiquen
  6. Procés de recollida i anàlisi d’informació (historial escolar, proves, ….), per iniciar l’avaluació que conclourà en la redacció de l’informe psicopedagògic.  L’informe psicopedagògic el fa i el signa l’orientador escolar del centre o el professional de l’EAP
  7. Proves per avaluar:
    1. Test intel.ligència EFAI
    2. Prova de  competències bàsiques.
    3. Prova per mesurar:
      1.  Alteracions en la lectura: 1 En la fluïdesa lectora (velocitat, precisió i prosòdia) , 2 En la comprensió lectora
      2. Limitacions en l’expressió escrita: 1. Precisió en l’ortografia, 2. Precisió en la gramàtica i la puntuació, 3. Claredat d’organització del text
      3. Amb limitacions en matemàtiques: 1. Conceptes numèrics, 2. Memorització de les dades numèriques, 3. Precisió o fluïdesa en el càlcul, 4. Raonament matemàtic precís
  8. Redactar l’informe psicopedagògic
    1. Denominació del trastorn
    2. Antecedents
    3. Avaluació cognitiva
    4. Avaluació del llenguatge oral
    5. Avaluació de les habilitats relacionades amb la lectura: percepció auditiva i visual; processament fonològic, denominació, etc.; lectura de paraules i pseudoparaules; fluïdesa: velocitat, precisió i prosòdia; comprensió d’oracions i textos.
    6. Avaluació del llenguatge escrit
    7. Limitacions en matemàtiques
    8. Nivell de gravetat
  9. Orientacions en l’elaboració del PI

 

Recull de les orientacions generals i específiques per l’atenció de l’alumnat dislèctic a l’ESO

Atenció educativa alumnes amb trastorns aprenentatge i comunicacio- llenguatge (dislexia)

Procés de detecció i documents relacionats

Normativa

Model de PI

Documents:

  • Protocol del Departament. Guia per a professors d’ESO:
    • Què és la dislèxia
    • Necessitat d’uns protocols d’observació i detecció, i instruccions d’ús
    • Orientacions per a la intervenció
    • Algunes consideracions sobre l’aprenentatge de la llengua escrita
    • Protocol d’observació per a detectar indicadors de la dislèxia en l’educació secundària obligatària – ESO
    • Pautes d’actuació per als alumnes de l’educació secundària obligatària – ESO
    • Per saber-ne més: recursos, materials i bibliografia
  • Selectivitat: En previsió de la continuïtat de l’itinerari en batxillerat consultar: Alumnat dislèctic: accés al TOE de les PAU
  • Full informatiu als pares (Jornades Portes obertes)

Estudis:

 

Font: http://xtec.gencat.cat/ca/curriculum/eso/alumnatdislectic/index.html

Quant a jcruz

Orientador escolar
Aquest article ha estat publicat en Problemes d'aprenentatge, Recursos. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

4 respostes a La dislèxia a secundària

  1. Mauricio Jareño diu:

    Actualitza normativa, si us plau

  2. Mauricio Jareño diu:

    Pots Actualitzar les fonts legals vigents?

  3. jcruz diu:

    La normativa que regula l’atenció a l’alumnat amb dislèxia a Catalunya s’emmarca principalment dins del model d’educació inclusiva, que estableix suports per a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), categoria on s’inclouen les Dificultats Específiques d’Aprenentatge (DEA) com la dislèxia. La legislació més rellevant en l’àmbit educatiu català és el Decret 150/2017, de 17 d’octubre, d’ordenació de l’atenció a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.

    Webs actualitzades del Departament d’Educació i Formació Professional

     

    Per a més informació consulta a l’EAP de la teva zona.

  4. jcruz diu:

    La normativa que regula l’atenció a l’alumnat amb dislèxia a Catalunya s’emmarca principalment dins del model d’educació inclusiva, que estableix suports per a l’alumnat amb necessitats específiques de suport educatiu (NESE), categoria on s’inclouen les Dificultats Específiques d’Aprenentatge (DEA) com la dislèxia. La legislació més rellevant en l’àmbit educatiu català és el Decret 150/2017, de 17 d’octubre, d’ordenació de l’atenció a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.

    Webs actualitzades del Departament d’Educació i Formació Professional

    Per a més informació consulta a l’EAP de la teva zona.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *