Cosetes sobre “educació de les emocions”.

empatia.jpg

Qui no comprèn una mirada tampoc comprendrà una llarga explicació“. Mario Quintana.

Al llarg de la meva trajectòria professional, he intentat any rera any treballar en alguna assignatura optativa aspectes sobre les emocions. Segons el meu parer, la inteligència emocional (poder expressar el que un sent i pensa sense trepitjar als altres, posar-se al lloc de l’ altre, acceptar altres punts de vista o  respectar a totes les persones pel fet de ser persones) és un dels pilars bàsics que s’haurien de tenir en compte en tots els espais dels nostres instituts i escoles (a l’aula,  l’esbarjo, espais de lleure, etc..). Tot i així, en la meva experiència personal cada any ha estat molt positiu crear espais perquè l’alumnat, voluntàriament, pugui parlar de certs temes que li poden preocupar d’una manera oberta amb els seus companys i el professorat.

Em va caure a les mans un material pel professorat titulat EDUCAR PARA FABRICAR CIUDADANOS que m’agradaria compartir amb vosaltres. Parla de poder educar al nen a viure amb pau interior, a expressar les seves emocions a comunicar-se pensant en un mateix i en l’altre. Per això cal que el propi docent faci un treball de creixement personal incorporant la meditació i treballant la pròpia pau interior. Pot veure’l aquí.

A  continuació pots trobar algun dels materials que utilitzo per treballar les emocions en el meu espai de classe.

Sis barrets per pensar de “Bonno”. Els barrets de Bonno em serveixen perquè cadascú reflexioni sobre quin barret porta més sovint, quin voldria utilitzar menys i/o quin li agradaria utilitzar amb més freqüència. El llibre de Bonno, E. Seis sombreros para pensar te’l pots baixar d‘aquí.

[kml_flashembed movie="http://es.youtube.com/v/cjVxSk1MqO4" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Tots tenim diferents punts de vista. Les imatges amb doble interpretació em serveixen per treballar el tema dels diferents punts de vista, que cadascú, pot tenir en una mateixa situació.

Desconeix-te tu mateix . El material que utilitzo és una adaptació del llibre Guell, M i Muñoz, J (1998). “Desconeix-te tu mateix. Programa d’alfabetització emocional. Edicions 62. Barcelona. També hi ha un recull d’activitats que he anat trobant al llarg dels anys i que m’han anat bé a l’aula. Cada any (variant activitats) l’utilitzo amb alumnes de 1er, en o 3er de l’ESO i cada any l’experiència és molt positiva. Aquest programa m’ha servit tant per desenvolupar-lo en un crèdit variable com a l’acció tutorial.

Pots descarregar-te el material adaptat per mi sencer a continuació per unitats temàtiques:

DESCONEIX-TE TU MATEIX. DESCARREGA’T LES UNITATS TEMÀTIQUES:

UNITAT 0: Presentació del crèdit.

UNITAT 1: Formació del grup de treball.

UNITAT 2: Assertivitat.

UNITAT 3: Autoestima.

UNITAT 4: Presa de decisions.

UNITAT 5: Relacions interpersonals.

UNITAT 6: L’amistat.

UNITAT 7: Sexualitat i Afectivitat.

UNITAT 8: Autoregulació emocional i final del crèdit.

HISTÒRIES D’ALFABETITZACIÓ EMOCIONAL

A continuació pots veure imatges de 1er d’ESO a l’IES Pau Vila l’any 2006.

poster.JPG edemocional0001.JPG gardner.JPG

psicodrama0004.JPG

El llop ferotge i la Caputxeta vermella. És un conte escrit des del punt de vista del llop. Una bona eina que m’ha servit perquè els alumnes reflexionin sobre com viu la història cadascun dels personatges d’un conte. Sempre ens han explicat la versió del conte des del punt de vista de la caputxeta. Una eina interessant per treballar, l’empatia, la comunicació,  i entendre que hi ha diferents maneres de veure una mateixa situació.

– El canto del loco “Eres tonto”. La lletra d’aquesta cançó, em serveix per parlar del tema de “l’autoestima“. Perquè l’amor cap als altres, no aconsegueix ésser autèntic si abans no ens valorem, estimem i cuidem a nosaltres mateixos.

Webquest “Treballem l’empatia i les emocions”. Remenant per la xarxa he trobat aquesta webquest de Ruax, J. Encara no l’ he utilitzat amb els meus alumnes, però penso que hi ha idees molt interessants i útils.

Emocions i sentiments. Activitats Jclic sobre les emocions.

Pensant en els altres. Documental deTV3 sobre aprendre a pensar en els altres, reflexa com un mestre del Japó, aconsegueix que els seus alumnes expressin les seves emocions durant el curs, intentant que el grup classe sigui “FELIÇ” durant el curs escolar, aprenent a conviure junts, a fer lligams, a trobar un sentit a la vida, i a entregar-s’hi. Un parenentatge amb sentit que arrela de les emocions més profundes de cadascun dels personatges. Penso que és un bon reurs per passar als alumnes de qualsevol edat de la ESO perquè reflexionin sobre els fets que s’hi donen comparant-los amb la seva situació actual. Jo ho he passat a grups de 1er d’ESO i de 3r d’ESO amb la posterior reflexió del que els ha agradat més. Em trobo amb joves que ploren davant el seu grup classe quan verbalitzen que a l’institut no poden “ser” com els agradaria ser i s’han de posar certes màscares per sobreviure en un àmbit poc curós amb la dignitat de les persones. Sovint el video crea un petit lligam entre professor-alumne i entre alumnes, lligam que s’ha de seguir cuidant al llarg del curs.

Primera part

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/Pb_ZJ_xnx6I" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Segona part

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/8-mPRGLpzP0" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Tercera part

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/6HA6BFsD57U" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Quarta part

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/vA_qA526-hU" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Cinquena part

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/mbz_bIoisoQ" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Perquè no ens abraçem?

[kml_flashembed movie="http://www.youtube.com/v/D-M8EAzLLC4" width="425" height="350" wmode="transparent" /]

Llibres digitals gratuïts. Hi ha diversespàgines web on pots trobar llibres força recomanables per descarregar. Et deixo uns enllaços on podràs trobar certa bibliografia sobre emocions.

Libros digitales de Pamela Osorio.

Libros gratis.

5 thoughts on “Cosetes sobre “educació de les emocions”.”

  1. Tens raó Gemma les emocions són el motor. I el motor és la part més important de la màquina.
    Els materials que utilitzes, penso que m’agradaran. Un dia els provaré!

  2. Gràcies Martín, cada material ha de ser adequat depenent dels alumnes que tens davant, cada any els he de canviar perquè tal qual no funcionen amb tots, ara bé espero que et serveixin perquè a mi em serveixen de molta ultilitat, i t’acabes adonant de qui són realment els teus alumnes..Molts m’acaben sorprenent.. Petó.

  3. Gemma, has fet un recull de materials molt interessant! Ben segur que els utilitzaré a les meves classes.
    A l’Aula d’Acollida el treball de les emocions és clau. Un alumne que es sent bé, és un alumne capaç d’assolir altres aprenentatges. Massa sovint ens oblidem del lligam entre EMOCIÓ i MOTIVACIÓ.

  4. Exacte Iolanda, sempre hem pensat igual amb aquest tema. Ha estat un plaer treballar amb tu durant 3 anys. I sempre m’ha agradat com treballes les emocions amb ells indirectament fent-los sentir capacos d’assolir allò que desitgen.

  5. Gràcies Gemma per fer-me partícep d’aquest recull de materials. Ja fa molts anys havia elaborat i treballat amb els meus alumnes un microcredit al voltant de les emocions, tema que sempre m’ha interessat molt i que és clau en el procés d’ensenyar-aprendre.
    Vicenç Ferran

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *