PREÀMBUL
Aquesta activitat està dirigida a alumnes de 4t d’ ESO i /o 1r de Batxillerat. Tot i que en aquest BLOC exposaré l’ activitat en català, a l’ aula es faria en anglès donat que aquesta és la meva especialitat. Dedicaria unes tres sessions a portar-la a la pràctica:
Sessió 1: Introducció del concepte “product management”. Breu repàs a la història d’aquesta tècnica comercial i la seva relació amb el món del cinema. Reflexió sobre el seu ús.
Sessió 2: Anàlisi de com les pel·lícules han emplaçat els productes alimentaris i les seves marques més conegudes en una situació familiar per l’espectador com és el desdejuni, el dinar o el sopar.
Sessió 3: Time For Breakfast: Role-Play. Posada en pràctica dels coneixements adquirits mitjançant un breu sketch en què els alumnes integressin els continguts gramaticals lligats als aliments (quantity, countable, uncountable nouns, some, any), la competència cultural ( l’ esmorzar als EUA i a Europa) i la competència lingüística (speaking) inclosos en la unitat del llibre en curs.
ACTIVITAT
SESSIÓ 1: PRODUCT MANAGEMENT: AN INTRODUCTION
L’emplaçament de producte és la inclusió de productes i serveis comercials en obres cinematogràfiques o televisives a canvi de contraprestacions econòmiques. Aquesta tècnica de comunicació comercial ha experimentat un gran increment d’ús en molt poc de temps, tant al món cinematogràfic com a l’àmbit de la publicitat i el màrqueting.
Els investigadors no es posen d’acord sobre la data d’aparició de l’emplaçament de producte com a tècnica publicitària. Generalment, es retrotrau el seu origen fins 1913, en concret a la pel·lícula Age of Consent, en la qual apareix en el fons la marca Coca-Cola durant bastants minuts.Tanmateix, els antecedents més o menys desenvolupats de l’emplaçament de producte són tan antics com el propi cinema.
A continuació visionarem un recull amb exemples de product placement en diferents pel·lícules de Hollywood al llarg del temps.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=wACBAu9coUU[/youtube]
Quines marques heu reconegut?
Quin ús d’aquestes marques us ha sobtat més?
En quin tipus de pel·lícules hi ha més proliferació de marques? Per què? Té a veure amb el públic?
Heu trobat el seu ús excessiu?
Quins productes són els que se solen emplaçar amb més assiduïtat?
BAMBES, ROBA ESPORTIVA
MENJAR, BEGUDES
TABAC
…
SESSIÓ 2: LET’S EAT!
A diferència de la publicitat, que sol presentar mons perfectes i ideals, l’emplaçament de productes en el món del cinema permet associar la marca a una escena quotidiana (desdejuni, dinar, etc.) i a un entorn més conegut, més real i més proper a la vida del públic.
Aquí teniu uns quants exemples de com s’ emplacen les diferents marques de productes alimentaris durant els àpats.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=E6s_gNgYhHo&feature=related[/youtube]
Little Miss Sunshine, 2006
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=f6csp2fZt2E[/youtube]
Pulp Fiction, 1994
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nR10sSdh8xU[/youtube]
Step Brothers, 2008
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=iuosfJ8Ki7Y[/youtube]
Anger Management, 2003
Quin dels quatre clips us ha semblat més eficaç a l’ hora de presentar el producte? Per què?
Creieu que és suficient amb emplaçar el producte o cal fer una referència al guió?
Quines diferències hi ha entre l’ esmorzar europeu i l’ americà?
SESSIÓ 3: BREAKFAST TIME. A ROLE PLAY
En grups de 3-4 persones, els alumnes prepararien el guió d’una escena de desdejuni (incloent els continguts gramaticals i vocabulari mencionats al preàmbul) i la representarien davant de la classe o bé es gravarien i l’ exposarien després. També farien referència als productes emplaçats a l’ escena (realia) que haurien escollit prèviament. Tot intentant que algú fos americà en un clar gest de complicitat als EUA.
Fonts consultades: Viquipèdia, YouTube