Matèries: Educació per a la ciutadania (3r ESO). Història contemporània (1r de batxillerat). Treball de recerca (1r-2n de batxillerat).
Justificació: Inserit en l’anàlisi crítica del model capitalista-consumista de producció i ús de béns que apareix amb la Revolució industrial i s’expandeix amb molta força després de la II Guerra mundial.
El model capitalista-consumista té la necessitat de generar, per a crear “creixement econòmic”, més i més demanda. La publicitat és una “eina”, necessària, per a fomentar el consumisme.
Avui dia no tenim una bona alternativa, viable, al model capitalista consumista ni sabem quin paper hi hauria de jugar, en un nou model de producció i consum, la publicitat.
Som conscients que els model capitalista-consumista produeix béns “programats” per a durar poc (obsolescència programada, que afecta les característiques físiques dels béns) i que ens “influeix”, a través de la publicitat, per a percebre que els béns que consumim passen de moda (obsolescència programada) però malgrat tot res no canvia. No canviem res. Sabem però no canviem.
Font (29-11-2011): Historia de las cosas, en castellà: [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ykfp1WvVqAY[/youtube]
La publicitat ha aconseguit dues coses:
a) Els seus objectius econòmicocomercials.
b) Formar part, com ocupació laboral, de les imatges col·lectives de la modernitat.
La publicitat per a protegir-se de totes les crítiques que pot rebre -exposada com està per ser una imatge de la modernitat- ha sabut fer dues coses:
a) Autodonar-se en el cinema i la TV que són precisament dos dels seus principals vehicles on mostrar els seus “treballs professionals” concrets, una imatge de treball: creatiu, valuós, d’èxit, amb “sex appel”, modern, jove, etc. La quantitat de sèries de TV o films on tota la trama o algun dels personatges està vinculada amb la publicitat és enorme. A això cal afegir-hi el subgènere dels programes que parlen de publicitat: metodologia de treballa, història, evolució de les concepcions publicitàries, etc.
b) La publicitat ha sabut, “digerir”, “integrar” i parodiar les crítiques més ferotges que se li poden fer. Per un cantó ha optat, molt sovint, per una paròdia que “curiosament” esmorteeix les crítiques. I per un altre cantó, en dosis homeopàtiques, ha optat per un realisme objectiu i/o pel documental crític… que s’ha distribuït, també, usant la publicitat, pels canals clàssics: cinema i TV.
Objectius: Anàlisi de la imatge que el cinema i la TV donen de la publicitat. Desenvolupament de l’esperit crític.
Metodologia: Visionat de fragments de films o de sèries televisives i anàlisi posterior. Atenció en detectar com tracten, si ho fan, els productes un cop comprats o consumits, un aspecte que no acostuma a sortir en la publicitat, la qual juga amb emocions i impulsos.
Hi surt alguna referència a l’obsolescència programada i a l’obsolescència percebuda? Com es valoren.
Material fílmic:
Font (29-11-2011): http://www.adweek.com/adfreak/25-best-advertising-movies-ever-made-132318, d’una pàgina americana: ADWEEK. Les 25 millors pel·lícules, totes de llengua anglesa, que han tractat sobre la publicitat. Hi ha poca crítica.
A http://www.filmin.es/blog/los-25-mejores-films-sobre-publicidad-de-la-historia-del-cine (29-11-2011) hi ha, en castellà, informació sobre la mateixa selecció.
Font (29-11-2011): http://www.youtube.com/watch?v=eLlMnMR7iHY&feature=related, film “99 francos”, tràiler en castellà. Fragment en francès [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=B94MMwy0MVw&feature=related[/youtube].
Font (29-11-2011): [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hiSqroGvQMw[/youtube], Thirtysomething Clip, “Treinta y tantos”, sèrie on els protagonistes treballen en el món de la publicitat.
Font (29-11-2011): http://www.youtube.com/watch?v=7L2fsubA2-c, Lisa Simpson, “The Simpsons” critica, crítica integrada, Apple. En anglès. Un altre fragment del mateix capítol en castellà (mala qualitat). [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=CetUaqFZ7DA[/youtube] (29-11-2011).
Font (29-11-2011): http://www.tv3.cat/videos/3320670/Es-tan-facil-connectar, programa “La rentadora” de TVC sobre publicitat.