EL MÓN DE LES PARAULES curs 13/14

Hola, alumnes de la ZER!!!

Aquest any, tots els nens i nenes de la ZER ens endinsarem en el  món de les paraules.

Durant el curs us animem a participar de les diferents activitats que us anirem proposant.

Estigueu alerta als reptes encomanats!!!!

TENCIÓ! AQUÍ TENIU LA PRIMERA ACTIVITAT DEL CURS.

Busqueu, investigueu, remeneu, pregunteu… paraules típiques del vostre poble. Poden ser paraules que no surtin al diccionari. Segurament els vostres padrins us podran ajudar molt.

No heu d’explicar que vol dir la paraula.

MALDÀ
Oidà   Auror   Estossegar   Putiner   Llavorens   Trunfos   Sogall   Fem una xera   Salispas   Facallos   AcollonitTe la fotaré!   Saldoni   Amburnia   esmurriac   Saldoni   amburnia   esmurriac

Amburnia            Fermar                Vermar           Gaiato

SANT MARTÍ
escofar, quins acudits que tens, guaita, gormant, agarrat, apedaçar, batan, bestiota , ventallot, sillo, desdit, antesos, anar a estudi, palté, saragatada, llord, sicla, amburnia, asmari, cini, xicolata, de patac, de pel a pel, ansacte,cavà, lego, putucini, facera, peles, ia va, padrins, aixins, naltres i valtres, reixos, misto, putinejar, pressic, abrecoc, tussino.

ONES, LES PARAULES QUE HEU TROBAT!

Com que n’heu trobat tantes hem fet una selecció i ara heu d’intentar descobrir què signifiquen. Escriviu la vostra opinió als comentaris, però només podeu contestar si no és del vostre poble!

MALDÀ

salispas: equivalent a fer una ullada o una visita curta.

saldoni: insult que vol dir beneit, babau, ximple…

PREIXANA

anar a studi: anar a l’escola

ascapsar/escapçar: Tallar o llevar el cap o l’extrem d’alguna cosa, tallar-ne les puntes.

fermar: lligar

vermar:  fer la verema, collir raïm.

BELIANES

amburnia: Recipient per guardar líquids.

jugar a sants: Jugar o intercanviar cromos.

SANT MARTÍ

silló: Càntir, a ser possible negre, que manté l’aigua fresca.

sicla: Una sicla/ secla/ síquia/ séquia és un canal que porta aigua per a regar els camps.

aram! Hi ha algú que se’ns ha avançat!!

Escriviu-nos una frase amb cada paraula on s’entengui bé el seu significat.

( Feu-ho en grup, només 10 frases a cicle mitjà, 10 a CS…)

ibuixeu!

Fareu un dibuix d’alguna de les paraules que heu triat i juntament amb les definicions i les oracions en farem un diccionari!! Què us sembla? El nostre propi diccionari!

Podeu fer el dibuix amb el Paint, el Kidpix o en paper i l’envieu al correu gmail de la zer. En podeu fer un cada un o un entre tot el grup i després voteu quin és el millor, només n’heu d’enviar un per grup!

Cada poble farà  dos dibuixos, els de les paraules o accions escollides. Aquí ho teniu! Podeu consultar les frases d’exemple per agafar idees!!

salispas

saldoni

anar a studi

ascapsar/escapçar

fermar

vermar

amburnia

jugar a sants

silló

sicla

Aquests són els dibuixos de l’escola Maldanell i de l’escola Mn. Ramon Muntanyola:

Romina salispas

Aroa salispas

Robert i Pau (fermar)

NTRETENIMENTS!!

Teniu ganes de jugar una estona amb les paraules que heu enviat?? Aquí teniu activitats per entretenir-vos! Si anoteu els punts que heu aconseguit podrem fer un rànquing del més ràpid!Penseu que algunes paraules poden ser del llistat inicial que vareu escriure a començament de curs!!

Si vols jugar en pantalla complerta fes clic aquí!

Si vols jugar a la sopa de lletres en pantalla complerta fes clic aquí!

Si vols jugar a ordenar la paraula en pantalla complerta fes clic aquí!