S´HAN MORT TOTS ELS PEIXOS

HA APAREGUT MORT L´ÚLTIM PEIX QUE ENS QUEDAVA A LA PEIXERA. LLAVORS APROFITO PER PREGUNTAR: QUÈ HA POGUT PASSAR PERQUÈ ES MORIN TOTS ELS PEIXOS?

-HA MORT (ANA, IKER)

-HA MENJAT MOLT (JUSTIN)

-ESTAN CANSATS (PAULA)

COM DIES ABANS HAVIA TRET LES PEDRES DE COLORS QUE ELS HAVIEN POSAT (PENSAT QUE POTSER EL COLORANT DE LES MATEIXES NO LI QUEIA BÉ ALS PEIXOS I PER AIXÒ TENIEN TANTES BAIXES) ELLS RÀPIDAMENT VAN DIR:

-NO LI AGRADEN LES PEDRES DE COLORS (BIEL, ÀNGEL)

-HAN XOCAT AMB LES PLANTES

-ESTÀ FLOTANT (BIEL)

QUAN FLOTEN ELS PEIXOS?

            -QUAN MOREN IKER)

QUÈ FEM?

            -TREURE´L (KIARA)

-TIRAR-LO AL CONTENIDOR MARRÓ (ÀNGEL,PABLO)

-ALLÍ TAMBÉ SE TIRA EL MENJAR (AL CONTENIDOR MARRÓ, IKER)

 

EL CONTENIDOR MARRÓ

EN LA SESSIÓ ANTERIOR VAN OBSERVAR AMB UNA LUPA ELS PEIXOS DE LA PEIXERA. AVUI VOLEM RECORDAR EN GRAN GRUP EL QUE VAN ANAR OBSERVANT PER PETITS GRUPS EN LA SESSIÓ ANTERIOR.

FAIG UN DIBUIX DEL COS, SENSE ALETES NI CUA, D´UN PEIX A LA PISSARRA.

QUÈ POT SER AIXÒ?PREGUNTO

RÀPIDAMENT CONTESTEN:

-UN PEIX, UN PEIX (ÀNGEL,DANIEL)

-LI FALTA LA CUA (ÀNGEL)

SEGONS VAN DIENT LES DIFERENTS PARTS LES VAIG AFEGINT.

-LI FALTA L´ALETA DE DALT (ÀNGEL)

-LI FALTEN ELS ULLS (PABLO)

-LI FALTEN MÉS ALETES (ÀNGEL)

-TAMBÉ TÉ ALETES ABAIX (PABLO)

-TAMBÉ TÉ AIGUA (IKER)

TAMBÉ DIBUIXO L´AIGUA ENVOLTANT AL PEIX

-AL COSTAT DELS ULLS 2 ALETES PETITES (JUSTIN)

-EL PEIX ESTÀ A L´AIGUA (PABLO)

-2 ALETES PER NEDAR (ÀNGEL)

-TÉ UNA CUA (DANIEL)

-I UNA BOCA (IKER)

-ELS PEIXOS FAN AIXÍ  (ÀNGEL, I MOU LA BOCA COM UN PEIX)

LLAVORS ENSENYO UN PEIX DESMUNTABLE EN DIFERENTS PARTS I MENTRE EL DESMUNTO ELS HI DEMANO SI M´AJUDARAN A MUNTAR-LO.

DIFERENTS NENS VAN POSAR LES PEÇES AL LLOC CORRESPONENT. DESPRÈS DE FER-HO UNES QUANTES VEGADES TORNEM A RETOMAR LA CONVERSA INICIAL.

-SI LI TREUS LES ALETES NO POT NEDAR I CAU(PABLO)

-SI LI TREUS LES ALTES S´ENFONSA (JUSTIN)

AQUEST MATÍ UN NEN M´HA DIT UNA COSA DELS PEIXOS. HO RECORDEU?

-S´HA MORT UN PEIX I ESTAVA A DALT DE LA PLANTA(ÀNGEL)

QUÈ FAREM ARA AMB EL PEIX MORT?

-TIRAR-LO A LA PAPERERA (PAULA)JA HO HAVIEN FET ABANS AMB ALTRES PEIXOS QUE S´HAVIEN MORT.

-DEIXAR-LO PERQUÈ HO VEGI LA SENYORETA ANNA (ÀNGEL)(AQUESTA PROFESSORA ENS AJUDA ALGUNS DIES QUAN FEM EL PROJECTE DELS PEIXOS I TOT EL QUE ELS HI PASSA RÀPIDAMENT LI VOLEN COMUNICAR A ELLA).

-EL TIRAREM A LA PAPERERA DEL CARRER (JUSTIN)

APROFITANT AIXÒ ELS HI PRESENTO ELS DIFERENTS CONTENIDORS D´ESCOMBRERIES QUE HI HA:VERD,BLAU,GROC I MARRÓ.LLAVORS COMENCEM  A PREGUNTAR QUE TIREM EN CADASCÚ DELS CONTENIDORS.

AL DE COLOR VERD QUE HI POSEM?

ALGUNS HO TENEN MOLT CLAR PERQUÈ HO FAN AMB ELS PARES,MENTRE QUE ALTRES NO SABEN QUE DIR.

-AMPOLLES (JUSTIN)

ON TIRAREM EL PEIXET QUE HA MORT?

         -AL MARRÓ (JUSTIN I PABLO)

-FARÀ PUDOR DE CACA (ZIRUI)

NO PERQUÈ VINDRÀ EL CAMIÓ DE LES ESCOMBRERIES I SE L´EMPORTARÀ.

-UN CAMIÓ DE CONTENIDORS (IKER)

 

 

 

Parts d´un peix

EN LA SESSIÓ ANTERIOR VAN OBSERVAR AMB UNA LUPA ELS PEIXOS DE LA PEIXERA. AVUI VOLEM RECORDAR EN GRAN GRUP EL QUE VAN ANAR OBSERVANT PER PETITS GRUPS EN LA SESSIÓ ANTERIOR.

FAIG UN DIBUIX DEL COS, SENSE ALETES NI CUA, D´UN PEIX A LA PISSARRA.

QUÈ POT SER AIXÒ?PREGUNTO:

RÀPIDAMENT CONTESTEN:

-UN PEIX, UN PEIX (ÀNGEL,DANIEL)

-LI FALTA LA CUA (ÀNGEL)

SEGONS VAN DIENT LES DIFERENTS PARTS LES VAIG AFEGINT.

-LI FALTA L´ALETA DE DALT (ÀNGEL)

-LI FALTEN ELS ULLS (PABLO)

-LI FALTEN MÉS ALETES (ÀNGEL)

-TAMBÉ TÉ ALETES ABAIX (PABLO)

-TAMBÉ TÉ AIGUA (IKER)

-AL COSTAT DELS ULLS 2 ALETES PETITES (JUSTIN)

-EL PEIX ESTÀ A L´AIGUA (PABLO)

TAMBÉ DIBUIXO L´AIGUA ENVOLTANT AL PEIX

-2 ALETES PER NEDAR (ÀNGEL)

-TÉ UNA CUA (DANIEL)

-I UNA BOCA (IKER)

-ELS PEIXOS FAN AIXÍ  (ÀNGEL, I MOU LA BOCA COM UN PEIX)

LLAVORS ENSENYO UN PEIX DESMUNTABLE EN DIFERENTS PARTS I MENTRE EL DESMUNTO ELS HI DEMANO SI M´AJUDARAN A MUNTAR-LO.

DIFERENTS NENS VAN POSAR LES PEÇES AL LLOC CORRESPONENT. DESPRÈS DE FER-HO UNES QUANTES VEGADES TORNEM A RETOMAR LA CONVERSA INICIAL.

-SI LI TREUS LES ALETES NO POT NEDAR I CAU(PABLO)

-SI LI TREUS LES ALTES S´ENFONSA (JUSTIN)

AQUEST MATÍ UN NEN M´HA DIT UNA COSA DELS PEIXOS. HO RECORDEU?

-S´HA MORT UN PEIX I ESTAVA A DALT DE LA PLANTA(ÀNGEL)

QUÈ FAREM ARA AMB EL PEIX MORT?

-TIRAR-LO A LA PAPERERA (PAULA)JA HO HAVIEN FET ABANS AMB ALTRES PEIXOS QUE S´HAVIEN MORT.

-DEIXAR-LO PERQUÈ HO VEGI LA SENYORETA ANNA (ÀNGEL)(AQUESTA PROFESSORA ENS AJUDA ALGUNS DIES QUAN FEM EL PROJECTE DELS PEIXOS I TOT EL QUE ELS HI PASSA RÀPIDAMENT LI VOLEN COMUNICAR.

-EL TIRAREM A LA PAPERERA DEL CARRER (JUSTIN)

APROFITANT AIXÒ ELS HI PRESENTO ELS DIFERENTS CONTENIDORS D´ESCOMBRERIES QUE HI HA:VERD,BLAU,GROC I MARRÓ.LLAVORS COMENCEM  A PREGUNTAR QUE TIREM EN CADASCÚ DELS CONTENIDORS.

AL DE COLOR VERD QUE HI POSEM?

ALGUNS HO TENEN MOLT CLAR PERQUÈ HO FN AMB ELS PARES,MENTRE QUE ALTRES NO SABEN QUE DIR.

-AMPOLLES (JUSTIN)

ON TIRAREM EL PEIXET QUE HA MORT?

         -AL MARRÓ (JUSTIN I PABLO)

-FARÀ PUDOR DE CACA (ZIRUI)

NO PERQUÈ VINDRÀ EL CAMIÓ DE LES ESCOMBRERIES I SE L´EMPORTARÀ.

-UN CAMIÓ DE CONTENIDORS (IKER)

Aquí comença…

Ens iniciem en aquesta nova manera de “fer” i “entendre” i hem volgut fer-ho aportant una experiència real a l’aula. Conjuntament amb altres mestres de l’escola hem decidit introduir un element motivador a partir del qual pretenem generar curiositat. Després de vacances de Nadal, els Reis de l’Orient ens han deixat a l’aula una peixera i una bossa amb sis carpes taronges i petites. Entre tots, hem muntat la peixera i hem posat els peixos.

 

Les meves companyes

Sens dubte aquest ha sigut un treball en equip. En equip perquè sense l´ajuda d´algunes companyes que m´han animat i ajudat a portar  a terme el bloc no hauria sigut posible fer-ho.

Vull donar les gràcies des d´aqui a totes elles. Per ajudar-me a vegades dins la classe, però sobretot a aclarar-me dubtes i a ensenyar-me  moltes coses per fer el bloc:penjar fotos i videos, resoldre problemes tècnics que anaven sortint, donant-me empentes i ànims per continuar amb el treball i moltes petites coses més.GRÀCIES GUAPES!!!

MIREM AMB LUPES ELS PEIXOS

ENSENYO ALS NENS TRES CAIXES I ELS PREGUNTO :

QUÈ SÓN ?
-LUPES (ANGEL)

JA SABIEN QUE EREN PERQUÈ DIES ABANS HAVIEN OBSERVAR DOS PEIXOS QUE HAVIEN MORT.

PER QUÈ LES PODEM FER SERVIR ?

HO TENIEN MOLT CLAR :

-PER VEURE ELS PEIXOS

LLAVORS VAIG APROFITAR, ABANS DE DONAR-LOS LES LUPES, PER REPASSAR LES DIFERENTS PARTS DEL COS HUMÀ QUE HEM ANAT TREBALLANT AL LLARG DEL CURS.

ELLS LES ANAVEN SENYALANT EN EL SEU PROPI COS.

A CONTINUACIÓ I DE TRES EN TRES VAN OBSERVANT AMB LES LUPES ALS PEIXOS DE LA PEIXERA.

ELS PEIXOS SÓN IGUALS QUE NOSALTRES ?

NO, ELS PEIXOS NO TENEN MANS (BIEL)

-TENEN CUA (ANA)

I COM ÉS LA CUA ?

NO SABEN EXPLICAR-LO AMB PARAULES. LI DONO L´OPORTUNITAT A UNA NENA, L´ANA, PER FER-HO DIBUIXANT A LA PISSARRA,PERÒ NO SE´N SURT. LLAVORS JO LA DIBUIXO.
COM ÉS AQUESTA CUA ?ESTÁ SENCERA O PARTIDA ?

-PARTIDA (PAULA, BIEL,)

QUÈ MÉS TENEN ELS PEIXOS ?MIREM BÉ

-DOS ULLS (YULIANA,ANA, ÀNGEL)

-TENEN POTES (ANGEL)

UN DIA VAN VEURE QUE HI HAVIA PEIXOS QUE TENIEN POTES A L´ORDINADOR.

-NO,AQUESTS NO TENEN POTES (BIEL)

CONTINUEN OBSERVANT :

-TENEN ALGUNA COSA A DALT (ÀNGEL)

SABEU COM ES DIU AIXÒ QUE DIU L´ANGEL ?

-NO, NO

LLAVORS JO ELS AJUDO :ÉS UNA ALETA

QUÈ PODEN FER ELS PEIXOS AMB AQUESTA ALETA ?

-NEDAR (ÀNGEL)

CONTINUEM OBSERVANT

-TENEN CARA (PAULA)

-TENEN ULLS (YULIANA)

-TENEN BOCA (ÀNGEL, IKER, JUSTIN)

-ES VEUEN GRANS (IKER, PAULA)

-AQUEST ÉS MÉS PETIT (ZIRUI)

QUÈ FAN AMB LA BOCA ?

-AMB LA BOCA FAN AIXÍ (ELLS FAN EL GEST D´OBRIR I TANCAR)

-FAN BOMBOLLES (ÀNGEL)

-TENEN PEUS ELS NOSTRES PEIXOS?

-NO

LLAVORS QUE TENEN ?

ES QUEDEN CALLATS I LLAVORS ELS DIC :MIREU VEIEU AIXÒ QUE TENEN AL COSTATS DEL COS ?. TAMBÉ SÓN ALETES.I PERQUÈ PODEN SERVIR ?

-PER NEDAR (ÀNGEL, BIEL)

A SOTA DE LA PANXA QUE TENEN ?

NO HO VEUEN. TORNEM A MIRAR BÉ. SÓN ALETES

COMPTEM A VEURE QUANTES ALETES TENEN ELS NOSTRES PEIXOS ?

SET (LES DIBUIXO EN EL PEIX QUE ANAT FENT SEGONS ANAVEN DIENT LES DIFERENTS PARTS DEL PEIX.

OBSERVEM UNA MICA MÉS.

-ESTAN BRUTS (KIARA)(ELLA HA OBSERVAT QUE UN DELS PEIXOS,EL GROC, TÉ AL VOLTANT DE LA BOCA COM UNA RATLLA NEGRA, IGUAL QUE AL VOLTANT DE LES ALETES)

-S´HA EMBRUTAT LA BOCA (KIARA,ÀNGEL)

ELS PEIXOS TARONGES TAMBÉ TENEN LA BOCA NEGRA ?

-NO, EL GROC (ÀNGEL)

– TENEN BRAÇOS (MOHAMED)

-NO ALETES

QUANTS PEIXOS TENIM ?ELS COMPTEM ?

-QUATRE (ALGUNS ENSENYEN 4 DITS)

mirem els peixos amb lupes mirem amb lupes les peixeres

 

HEM COMPRAT MÉS PEIXOS

FEIA UNS DIES HAVIEN MORT DOS DELS QUATRE PEIXOS QUE TENIEM. LLAVORS VAIG DECIDIR ANAR A COMPRAR DOS MÉS QUAN VAIG SORTIR AL MIGDIA.

QUAN ELS NENS HEM VAN VEURE AMB L´ABRIC POSAT EN VAN PREGUNTAR ON ANAVA I JO ELS VAIG DIR QUE A COMPRAR, SENSE AFEGIR RES MÉS.

A LA TARDA QUAN VAN ARRIBAR ELS PEIXOS NOUS JA ESTAVEN A LA PEIXERA, PERÒ ELLS NO S´HAVIEN ADONAT.

LLAVORS ELS VAIG DIR:QUE MIRESSIN LA PEIXERA I ES FIXESSIN A VEURE SI HI HAVIA ALGUNA COSA DIFERENT.

RÀPIDAMENT ÀNGEL VA DIR:

-HI HA 4 PEIXOS

HI HA MÉS O MENYS QUE AQUEST MATÍ?

VAN CONTINUAR MIRANT I VAN DIR:

-MÉS (YULIANA)

QUÈ HA PASSAT?

AL PRINCIPI NO SABIEN I NO DEIEN RES. LLAVORS ELS VAIG AJUDAR:

ON DEIA LA SENYORETA QUE ANAVA AL MATÍ?

         -A COMPRAR (DANIEL)

I QUE HE COMPRAT?

         PEIXOS

QUANTS PEIXOS SÓN ARA A LA PEIXERA ARA?

         -SÓN TRES (BIEL)

SEGUR ? I SI ELS COMPTEM ?

VAN COMENÇAR A COMPTAR .

-SÓN QUATRE (BIEL)

-QUATRE, QUATRE

COSES QUE FAN ELS PEIXOS

QUÈ PODEM FER ELS PEIXOS?

            -ESTAN NEDANT (PAULA,KIARA)

-VIUEN A LA PEIXERA  I AL VAIXELL PIRATA (YULIANA)

-FAN AIXÍ (I MOU LES MANS COM LA CANÇÓ QUE S´ESTÀN APRENEN PER SETMANA CULTURAL-YULIANA)

-ESTÀN AL FONS DEL MAR (ÀNGEL)

-ELS PEIXOS QUE SÓN FORTS ES MENGEN AL PETITS (ÀNGEL)

PODEN CAMINAR?

-NO PERQUÈ NO TENEN PEUS (DANIEL)

-ALGUNS SI PERQUÈ UN DIA VAM VEURE UN AL FONS DEL MAR QUE CAMINAVA PEL TERRA (ÀNGEL) ERA EN UN DOCUMENTAL QUE VAN VEURE SOBRE EL MAR I ES VEIA ENTRE D´ALTRES COSES AIXÒ.

LLAVORS VAN TORNAR A POSAR EL VIDEO I VAN VEURE QUE ALGUNS PEIXOS SI CAMINAVEN PEL FONS DEL MAR.

-CAMINA, CAMINA (PAULA)

QUÈ MÉS PODEN FER ELS PEIXOS?

            –MENJAR (DANIEL, ÀNGEL)

PODEN JUGAR?

-UNS DIUEN QUE SI I D´ALTRES QUE NO

-SI JUGUEN AMB LES PLANTES (JUSTIN, DANIEL)

-DONEN VOLTES (JUSTIN)

Observem peixos amb lupa

ELS NENS MIREN LA PEIXERA I VEUEN QUE HI HA DOS  PEIXOS MORTS I DIUEN:

-HAN MORT (MOHAMED)

-LI HEM DONAT MASSA MENJAR (ÀNGEL)

-LI HEM DONAT MOLT DE MENJAR (BIEL)

QUANTS PEIXOS QUEDEN ARA A LA PEIXERA?

            -DOS( I ENSENYEN DOS DITS)

COM SEMPRE TORNEN A INSISTIR:

-LI HEM DE DIR A LA SENYORETA ANNA QUE S´HAN MORT ELS PEIXOS (ÀNGEL)

COM SÓN ELS PEIXOS QUE QUEDEN?

            -GROC I TARONJA

-GRAN I PETIT (ELS SENYALEN)

TRET LES LUPES I OBSERVEM ELS PEIXOS MORTS.

-TENEN ULLS (MOHAMED)

COM TENEN LA CUA?

            -MOLT GRAN I AMB DOS PUNTES (ÀNGEL)

TENEN PÈLS?

-NO (BIEL)

QUÈ ÉS AIXÓ BRILLANT?

NO  PODEN DISTINGUIR LES ESCATES PERQUÈ ELS PEIXOS SÓN MASSA PETITS I PREFEREIXO QUE QUAN PORTEM UN ALTRE PEIX MÉS GRAN A LA CLASSE LES PUGUIN DISTINGUIR ELLS MATEIXOS.

-AMB LES LUPES ES FAN GRANS ELS PEIXOS (KIARA,PAULA)

-TENEN ALETES  I ULLS(KIARA)

QUAN PASSA PEL PASSADIS LA SENYORETA ANNA RÀPIDAMENT LA CRIDEN I LI FAN EL COMENTARI:

-SAPS QUE S´HAN MORT DOS PEIXOS (BIEL, SOFIA)

-UN GRAN I UN PETIT (PABLO)

S´HA MORT UN PEIX

HAN PASSAT QUINZE DIES DE L´ARRIBADA DELS PEIXOS I HA APARESCUT UN PEIX FLOTANT A LA PEIXERA ENTRE LES PLANTES QUE HAVIEN POSAT.

ELLS NO SE N´ADONEN.

LLAVORS QUAN ELS DONEM EL MENJAR ELS FAIG MIRA A LA PEIXERA I ELS HI PREGUNTO:QUE LI PASSA A AQUEST PEIX?

-ESTÀ AQUÍ A DALT (PAULA)

-ESTÀ BEBENT AIGUA (PAULA) (TÉ LA BOCA OBERTA CAP AMUNT)

-NO ES MOU (ANA)

TORNO A PREGUNTAR:QUE LI POT PASSAR A AQUEST PEIX?

-ESTÀ BEBEN AIGUA (MOHAMED, KIARA)

-NO ES MOU(ANA)

-“ SE HA ATASCADO”(ENTRE LES FULLES) (PABLO)

-“ SE HA ATASCADO CON LA PLANTA” (IKER)

-S´HA XOCAT (JUSTIN)

COM EL PODEM AJUDAR?

-AGAFA-HO AMB LA MÀ (YULIANA)

-PEL FORAT (DEL MENJAR)(PAULA)

INTENTO FER-HO PERÒ ELS DEMOSTRO QUE NO PUC. LLAVORS ELLS DIUEN:

-OBRIR-LO (PAULA)

-A VEURE “SI SE SALE” (PAULA)

-EL PEIX S´HA XOCAT AMB LA PLANTA(JUSTIN,YULIANA)

-ESTÀ A DALT (PABLO, JUSTIN)

OBRIM LA PEIXERA I VEIEM EL PEIX FLOTANT A DALT.

QUE LI HA PASSAT?

-NO ES MOU

-QUE S´HA MORT (DANIEL, KIARA,JUSTIN)

-NO NEDA PERQUÈ S´HA MORT (ANA)

EL TREIEM DE LA PEIXERA I PREGUNTEM:QUE PODEM FER ARA?

-COMPRAR ALTRE (ANA)

-ESTÀ MORT (ANA)

-TIRAR-LO A LA “BASURA”(DANIEL,ANA, JUSTIN I A CONTINUACIÓ TOTS ELS ALTRES)

EL TIREM A LA BROSSA?

-SI,SI

ELS COMPTEM DE NOU I VEIEM QUE ARA TENIM CINC.

ABANS DE TIRAR-LO ELS HI PREGUNTO SI EL VOLEN TOCAR I MOLTS NENS HO FAN, FINS I TOT ALGUNS L´AGAFEN I SE´L MIREN; ALTRES, PERÒ, DIUEN:

-PERÒ QUE “ASCO”(IKER) I POSEN CARA DE FÀSTIC

CONTINUEN INSISTINT QUE:”HAY QUE TIRARLO A LA BASURA”(PAULA)

TOTS VOLEN TIRAR-LO ELLS A LA BROSSA.AL FINAL HO FAN DOS NENES.

 

A L´HORA DEL MENJADOR EXPLICAVEN A LA MONITORA QUE ELS VE A BUSCAR QUE L´HAVIA PASSAT AL PEIX .

AL DIA SEGÜENT LI EXPLICAVEN LA MORT DEL PEIX A ALGUNS COMPANYS QUE NO HAVIEN VINGUT A LA CLASSE I MANTENIEN L´HIPÒTESI DE QUE L´HAVIA PASSAT AL PEIX.