PROJECTE INTERDISCIPLINAR: “EL CAMINO DE SANTIAGO”

IMPLEMENTACIÓ

S’estableixen el objectius següents:

  • OBJECTIUS COMUNS A TOTES LES ÀREES
  • Afavorir un aprenentatge motivador, que enforteixi l’autoconfiança a fi que els i les alumnes prenguin les seves pròpies decisions i aprenguin a actuar de forma independent.
  • Utilitzar tècniques senzilles de maneig de la informació: recerca, elaboració i presentació, amb ajut dels mètodes tradicionals i l’aplicació de les noves tecnologies.
  • Fomentar la interacció i l’autonomia.
  • Assumir la doble responsabilitat d’aprendre i d’ajudar a aprendre mitjançant un treball col·laboratiu.
  • Estructurar un treball de gran envergadura
  • OBJECTIUS GENERALS DEL CAMINO DE SANTIAGO
  • Buscar l’origen i apogeu (XII-XIII)
  • Conèixer les etapes del “Camino de Santiago” amb les principals evidències històriques i artístiques de cadascuna.
  • Assenyalar en un mapa els diversos camins de Sant Jaume.
  • Fer una fitxa de les etapes del camí francès.
  • Conèixer el peregrí: motivacions, experiències personals, menú, vestit…
  • Realitzar el mapa de les etapes que van de Nájera a Burgos: Topografia, escales…Cap a finals del projecte es farà una sortida de 4 dies a aquest llocs: Nájera, Berceo, San Millán de la Cogolla, Santo Domingo de la Calzada, Atapuerca i Burgos. Referenciar els monuments i espais d’interès.
  • Conèixer experiències personals de “caminants”
  • Cada grup profunditzarà en 5 etapes del camí francès. De cada una se’n buscaran: curiositats, pobles i ciutats, paisatges, llegendes, històries, personatges, monuments…
  • OBJECTIUS DE L’ÀREA DE LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA
  • Utilitzar la llengua castellana per expressar-se oralment i per escrit de la forma més adequada a cada situació de comunicació.
  • Utilitzar la llengua castellana com a instrument per a adquirir nous coneixements, per desenvolupar processos d’abstracció i per analitzar i interpretar la realitat.
  • Reconèixer i aplicar les normes lingüístiques del castellà, amb especial atenció a les ortogràfiques.
  • Reconèixer i ser capaç d’utilitzar els diferents tipus de texts i les seves estructures formals:
    • Diari de classe (cada dia el escriurà un membre del grup)
    • Descripció de paisatges, monuments …
    • Text expositiu.
  • Distingir les principals èpoques artístiques i literàries, els seus trets característics i els autors i obres més representatius.
  • Interpretar i emprar la lectura i l’escriptura com a formes d’enriquiment cultural, alhora que com a fonts de plaer personal, i fomentar l’hàbit de la lectura mitjançant texts adequats a l’edat.
  • Conèixer la música popular com una de les manifestacions de la cultura.
  • Comprendre que la transmissió oral és una font important per a la transmissió de manifestacions culturals.
  • Estudiar les cantigas com a principal manifestació de la música profana medieval, i la seva importància en el Camí de Santiago.
  • Conèixer llegendes que tenen relació amb les diferents etapes del Camí de Santiago.
  • Cercar i conèixer curiositats del Camí.
  • Veure com eren els Manuscrits. Cercar i intentar interpretar alguns fragments.
  • Conèixer els inicis de la literatura castellana i el context social i cultural en el qual es desenvolupa.
  • Conèixer els principals autors i obres de la Literatura castellana medieval.
    • Lectura i comentari de texts de Gonzalo de Berceo, mesteres de joglaria (Cantar del meu Cid) i clerecia.
    • Estudiar el romance com un dels principals cants narratius.
    • Buscar l’origen de la llengua castellana. Aparició de la Llengua castellana: glosas silenses y emilianenses. Característques de la llengua a l’època medieval y comparació amb l’actual.
  • Situar el naixement de les llengües romàniques en l’espai i el temps. Destacar i comparar algunes característiques de la seva evolució en comparació amb el castellà
  • Distingir les llengües romàniques en l’actualitat.
  • Conèixer alguns préstecs lingüístics: arabismes i gal·licismes.
  • Conèixer alguns texts de cant gregorià.
  • Llengua i cultura a l’Edat Mitjana. Els monestirs.
  • OBJECTIUS DE L’ÀREA DE CIÈNCIES SOCIALS
  • Conèixer i identificar les unitats de relleu principals de la Península Ibèrica.
  • Entendre els conceptes bàsics de geografia política de la Península Ibèrica.
  • Reconèixer les principals activitats agràries de determinades zones d’Espanya.
  • Relacionar els sectors econòmics més importants d’Espanya amb la seva geografia física i política.
  • Identificar la importància del jaciment d’Atapuerca dins el context de Prehistòria a Europa.
  • Identificar els trets bàsics de la societat medieval que van donar lloc al fenomen dels pelegrinatges.
  • Reconèixer els principals trets artístics de la Catedral de Santiago de Compostel.la i analitzar les pintures i escultures romàniques i gòtiques.
  • Conèixer, saber i ubicar les diferents etapes del Camí.
  • Descriure els principals monuments del Camí.
  • Identificar els diferents tipus de construccions inherents al Camí: esglésies, hospitals, etc.
  • Identificar i descriure diferents tipus de gràfics al•lusius a aspectes importants del Camí.
  • Identificar i descriure plànols amb les seves característiques més importants.
  • Utilitzar adequadament les fonts primàries.
  • Valorar el patrimoni històric artístic de les diverses Comunitats i d’Espanya.
  • Conèixer la influència francesa en el Camí de Santiago.

Per assolir els objectius prèviament definits del projecte s’han planificat, temporitzat i posat en pràctica una sèrie d’activitats diverses o iguals pels diferents grups de treball en funció del nivell de dificultat, com ara les següents:

  • Treball escrit sobre l’origen del camí, l’evolució del nombre peregrins al llarg dels anys, l’alimentació adequada durant les llargues rutes, els monuments, la gastronomia i els llocs d’interès cultural o turístic de les diferents poblacions del camí, la literatura i l’estructura social de l’època medieval.
  • Campionat de trivial, basat en preguntes i respostes sobre el Camino de Santiago.
  • Exposicions orals de diferents temes treballats al llarg del projecte.
  • Viatge al tram que va de Navarrete a Burgos, amb visites a San Millán de la Cogolla, Atapuerca i Burgos.
  • Recorreguts a peu de tres trams de 15, 21 i 23 quilòmetres respectivament.

El projecte es duu a terme en dues sessions setmanals d’octubre a finals de maig. Els alumnes porten a terme les diferents activitats treballant sempre en grups heterogenis col·laboratius. A mitjan del mes de maig es fa la sortida de quatre dies amb tots els alumnes.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *