IMPLEMENTACIÓ
S’estableixen el objectius següents:
- OBJECTIUS COMUNS A TOTES LES ÀREES
- Afavorir un aprenentatge motivador, que enforteixi l’autoconfiança a fi que els i les alumnes prenguin les seves pròpies decisions i aprenguin a actuar de forma independent.
- Utilitzar tècniques senzilles de maneig de la informació: recerca, elaboració i presentació, amb ajut dels mètodes tradicionals i l’aplicació de les noves tecnologies.
- Fomentar la interacció i l’autonomia.
- Assumir la doble responsabilitat d’aprendre i d’ajudar a aprendre mitjançant un treball col·laboratiu.
- Estructurar un treball de gran envergadura
- OBJECTIUS GENERALS DEL CAMINO DE SANTIAGO
- Buscar l’origen i apogeu (XII-XIII)
- Conèixer les etapes del “Camino de Santiago” amb les principals evidències històriques i artístiques de cadascuna.
- Assenyalar en un mapa els diversos camins de Sant Jaume.
- Fer una fitxa de les etapes del camí francès.
- Conèixer el peregrí: motivacions, experiències personals, menú, vestit…
- Realitzar el mapa de les etapes que van de Nájera a Burgos: Topografia, escales…Cap a finals del projecte es farà una sortida de 4 dies a aquest llocs: Nájera, Berceo, San Millán de la Cogolla, Santo Domingo de la Calzada, Atapuerca i Burgos. Referenciar els monuments i espais d’interès.
- Conèixer experiències personals de “caminants”
- Cada grup profunditzarà en 5 etapes del camí francès. De cada una se’n buscaran: curiositats, pobles i ciutats, paisatges, llegendes, històries, personatges, monuments…
- OBJECTIUS DE L’ÀREA DE LLENGUA CASTELLANA I LITERATURA
- Utilitzar la llengua castellana per expressar-se oralment i per escrit de la forma més adequada a cada situació de comunicació.
- Utilitzar la llengua castellana com a instrument per a adquirir nous coneixements, per desenvolupar processos d’abstracció i per analitzar i interpretar la realitat.
- Reconèixer i aplicar les normes lingüístiques del castellà, amb especial atenció a les ortogràfiques.
- Reconèixer i ser capaç d’utilitzar els diferents tipus de texts i les seves estructures formals:
- Diari de classe (cada dia el escriurà un membre del grup)
- Descripció de paisatges, monuments …
- Text expositiu.
- Distingir les principals èpoques artístiques i literàries, els seus trets característics i els autors i obres més representatius.
- Interpretar i emprar la lectura i l’escriptura com a formes d’enriquiment cultural, alhora que com a fonts de plaer personal, i fomentar l’hàbit de la lectura mitjançant texts adequats a l’edat.
- Conèixer la música popular com una de les manifestacions de la cultura.
- Comprendre que la transmissió oral és una font important per a la transmissió de manifestacions culturals.
- Estudiar les cantigas com a principal manifestació de la música profana medieval, i la seva importància en el Camí de Santiago.
- Conèixer llegendes que tenen relació amb les diferents etapes del Camí de Santiago.
- Cercar i conèixer curiositats del Camí.
- Veure com eren els Manuscrits. Cercar i intentar interpretar alguns fragments.
- Conèixer els inicis de la literatura castellana i el context social i cultural en el qual es desenvolupa.
- Conèixer els principals autors i obres de la Literatura castellana medieval.
- Lectura i comentari de texts de Gonzalo de Berceo, mesteres de joglaria (Cantar del meu Cid) i clerecia.
- Estudiar el romance com un dels principals cants narratius.
- Buscar l’origen de la llengua castellana. Aparició de la Llengua castellana: glosas silenses y emilianenses. Característques de la llengua a l’època medieval y comparació amb l’actual.
- Situar el naixement de les llengües romàniques en l’espai i el temps. Destacar i comparar algunes característiques de la seva evolució en comparació amb el castellà
- Distingir les llengües romàniques en l’actualitat.
- Conèixer alguns préstecs lingüístics: arabismes i gal·licismes.
- Conèixer alguns texts de cant gregorià.
- Llengua i cultura a l’Edat Mitjana. Els monestirs.
- OBJECTIUS DE L’ÀREA DE CIÈNCIES SOCIALS
- Conèixer i identificar les unitats de relleu principals de la Península Ibèrica.
- Entendre els conceptes bàsics de geografia política de la Península Ibèrica.
- Reconèixer les principals activitats agràries de determinades zones d’Espanya.
- Relacionar els sectors econòmics més importants d’Espanya amb la seva geografia física i política.
- Identificar la importància del jaciment d’Atapuerca dins el context de Prehistòria a Europa.
- Identificar els trets bàsics de la societat medieval que van donar lloc al fenomen dels pelegrinatges.
- Reconèixer els principals trets artístics de la Catedral de Santiago de Compostel.la i analitzar les pintures i escultures romàniques i gòtiques.
- Conèixer, saber i ubicar les diferents etapes del Camí.
- Descriure els principals monuments del Camí.
- Identificar els diferents tipus de construccions inherents al Camí: esglésies, hospitals, etc.
- Identificar i descriure diferents tipus de gràfics al•lusius a aspectes importants del Camí.
- Identificar i descriure plànols amb les seves característiques més importants.
- Utilitzar adequadament les fonts primàries.
- Valorar el patrimoni històric artístic de les diverses Comunitats i d’Espanya.
- Conèixer la influència francesa en el Camí de Santiago.
Per assolir els objectius prèviament definits del projecte s’han planificat, temporitzat i posat en pràctica una sèrie d’activitats diverses o iguals pels diferents grups de treball en funció del nivell de dificultat, com ara les següents:
- Treball escrit sobre l’origen del camí, l’evolució del nombre peregrins al llarg dels anys, l’alimentació adequada durant les llargues rutes, els monuments, la gastronomia i els llocs d’interès cultural o turístic de les diferents poblacions del camí, la literatura i l’estructura social de l’època medieval.
- Campionat de trivial, basat en preguntes i respostes sobre el Camino de Santiago.
- Exposicions orals de diferents temes treballats al llarg del projecte.
- Viatge al tram que va de Navarrete a Burgos, amb visites a San Millán de la Cogolla, Atapuerca i Burgos.
- Recorreguts a peu de tres trams de 15, 21 i 23 quilòmetres respectivament.
El projecte es duu a terme en dues sessions setmanals d’octubre a finals de maig. Els alumnes porten a terme les diferents activitats treballant sempre en grups heterogenis col·laboratius. A mitjan del mes de maig es fa la sortida de quatre dies amb tots els alumnes.