6. Quins tràmits administratius s’hauran de fer?

Els alumnes encarregats de la part més burocràtica han hagut de sol·licitar diferents permisos:

  • Sol·licitud a l’Ajuntament de Les Franqueses per poder utilitzar el teatre/auditori
  • Sol·licitud a la direcció de l’institut i als tutors per poder passar per les classes per informar de la celebració de la Gala, de les fases de selecció i de la venda d’entrades més endavant.
  • Sol·licitud a la direcció de l’institut per poder utilitzar el gimnàs del centre per assajar.
  • Sol·licitud a la consergeria de l’institut per poder imprimir rètols i entrades
  • Instància a la direcció de l’institut per tal que els alumnes que participaven a la Gala poguessin sortir una hora abans del centre per poder dinar i fer un darrer assaig el dia de la funció.
  • Carta a l’Ajuntament de Les Franqueses amb 2 invitacions per la Gala per a la Regidoria de Cultura, Educació, Infància i Joventut,

Tot això va ser una oportunitat per treballar la competència comunicativa, sobretot en l’àmbit escrit i tipologia textual.

 

5. Qui participarà a la Gala?

Un cop tenen clara la data i hora de l’acte (divendres 8 d’abril a les 17:30h) i el que volen oferir en el seu espectacle, els alumnes organitzadors passen per totes les classes de l’institut amb l’objectiu d’informar sobre l’activitat i d’animar als grups a participar. Comuniquen també les dates de selecció dels grups d’alumnes que volen participar fent alguna actuació. Els informen dels requisits per participar i de les característiques del càsting.

Retol_publicitat_inscripcions

Full inscripcions

4. Comencem!

A la primera trobada els alumnes van fer un llistat de les tasques que haurien de fer i se les van anar repartint. Això va facilitar el començament d’un treball totalment cooperatiu. Cada alumne va participar en les tasques en les que se sentia més còmode i tenia més habilitats.

1a reunió 2_HDR

Van establir un alumne responsable per cada una d’elles.

1a reunio1

Distribució tasques

I van decidir deixar constància dels acords de les reunions en actes, per poder afegir-les després a la memòria escrita.

Acta1Acta1b

Cal remarcar que aquesta forma de treballar va millorar molt l’autoestima d’alguns alumnes, que en algunes matèries tenen dificultats acadèmiques, però que al llarg del projecte han demostrat tenir unes grans competències en altres àmbits. Com a conseqüència, van agafar un rol molt destacat que els va fer guanyar el reconeixement de la resta de l’alumnat.

 

3. Consells útils abans de començar

Abans d’engegar el projecte, l’alumnat va rebre uns sessions prèvies per saber com portar-lo a terme. Se’ls van donar eines procedimentals.

Tot el professorat de 4t d’ESO més la professora d’economia de batxillerat es va repartir aquestes tasques, de manera que hi ha participar professorat de tots els àmbits

Els temes que van tractar van ser:

  • Recerca d’informació
  • Orientacions informàtiques
  • Orientacions administratives
  • Tècniques d’expressió escrita (per redactar la memòria del projecte)
  • Tècniques d’expressió oral (per saber exposar el projecte i defensar-lo)

 

2. Com neixen els equips de treball?

Els alumnes voluntaris per engegar aquest projecte tenen cadascun un perfil diferent: uns més creatius que altres, o més interessats per la informàtica o pel so i imatge, altres més operatius l’hora de fer tràmits administratius, uns amb més facilitat per l’expressió escrita, altres per l’expressió oral…. però tots tenen com a objectiu comú la il·lusió per organitzar aquesta gala.

1a reunió 3Els alumnes van proposar només dos requisits indispensables per formar part d’aquest equip:  responsabilitat i implicació, ja que els beneficis del projecte eren per tot l’alumnat de 4t.

1. Què volem fer? Què és la Gala?

Els alumnes de 4t d’ESO del nostre centre elaboren un projecte de recerca que exposen oralment davant dels seus companys de classe. El tema del projecte és lliure, tot i que ha de tenir el vist-i-plau del professorat. L’elaboren en grups de 3 o 4 alumnes.

Els alumnes proposen el tema el mes de gener i han d’acabar-lo a finals de març. En total disposen d’unes 30 hores al centre per preparar-lo i abans de començar-lo reben assessorament sobre com s’ha de fer un projecte, com es pot buscar informació, quina és l’estructura que ha de tenir, com fer el treball escrit i la presentació oral.

Aquest any hi ha hagut un grup de 8 alumnes de 4t  disposats a organitzar un espectacle on hi participin alumnes de tot l’institut per ajudar a finançar-se el viatge d’estudis a Londres que faran el mes de maig. En aquest espectacle hi tindria cabuda tot tipus d’actuacions, des de dansa a monòlegs, passant per il·lusionisme, el cant o la música”.

Els motius pels quals aquests alumnes han decidit formar part d’aquest projecte són els següents:

“Organitzar aquest esdeveniment és una font enriquidora d’experiència i ens ajuda a desenvolupar les nostres capacitats tant artístiques com administratives. És per aquesta sèrie de raons que el nostre grup ha escollit organitzar la Gala”.

Els alumnes organitzadors es marquen els objectius, tal com indiquen al treball escrit:

“La Gala té dos objectius: un d’educatiu i un de més personal. Amb l’educatiu es busca que els alumnes com nosaltres que tractem el tema de la Gala siguin suficientment responsables per organitzar un esdeveniment tan important com aquest. A més a més, es vol aprendre a treballar en equip i ser capaços de prendre decisions i acords entre tots. Per la part personal, aquesta activitat és molt beneficiosa perquè ajuda a perdre la vergonya, relacionar-se amb els companys i els altres alumnes del centre educatiu i ser més sociable”.

El professorat hem de deixar constància que ens va sorprendre la claredat expositiva que van tenir els alumnes en presentar els seus objectius i motivacions.

Qui som?

Ins LauroEl nostre Institut està situat a Les Franqueses del Vallès, al barri de Bellavista. S’hi imparteix ESO, batxillerat i Cicles formatius d’EF. És un centre on hi ha molta diversitat, tan econòmica com cultural, i aquest curs té 617 alumnes i 65 professors.

 Aquest projecte el portem endavant part el professorat de 4t d’ESO (Francisca, Tino, Guillem i Jordi D), alguns dels quals, a més, formem part de l’equip impulsor de les Cb: Luis Benito, Teresa Garrell, Pilar López, Lara Pons, Àngels Palau i també la M. Josep Mascarell. Per anar fent un seguiment del projecte ens hem reunit principalment els dimecres a la tarda, que és quan tenim les reunions de nivell.

El tema va sorgir arrel d’una proposta de l’alumnat de 4t d’ESO per crear un espectacle per recaptar diners pel viatge de fi de curs.