FETS I PERSONATGES EN EL MARC DE LA BIOLOGIA I LA GEOLOGIA

Amb l’alumnat de 4t d’ESO, des de la matèria optativa de Biologia i Geologia, al  llarg del curs hem anat treballant esdeveniments científics importants i els o les científiques que els han protagonitzat. L’objectiu final era incloure una síntesi dels aprenentatges assolits en el nostre projecte interdisciplinar dels “12 metres”. A continuació s’exposen les diferents entrades i les activitats realitzades, ordenades cronològicament segons la programació d’aula:

Entrades Biologia i Geologia Activitats d’aula
Alfred Wegener

Teoria de la deriva continental (1915)

Visionat de l’animació “Earth 100 Million Years From Now” i comentari.

Explicació de les proves a favor de la deriva continental.

Francesco Redi

La generació espontània no és possible

(1668)

Explicació de l’experiment de Redi. Què volia demostrar? Com ho va fer? A quines conclusions va arribar?
Louis Pasteur

Vacunes, la generació espontània no és possible

sXIX

L’experiment de Pasteur. Què volia demostrar? Com ho va fer? A quines conclusions va arribar?
Alexander Oparin

Teoria de la síntesi abiòtica (1924)

Elaboració d’un document explicant les diferents etapes de la síntesi abiòtica segons Oparin.
Experiment de Miller i Urey (1953)

A partir d’un esquema de l’experiment, explicar què intentaven investigar, quins van ser els resultats i què van demostrar.

Schleiden, Schwann, Virchov

Teoria cel·lular

sXIX

Cerca d’informació sobre els diferents científics que van col·laborar en l’elaboració de la teoria cel·lular. Observació de teixits animals i vegetals al microscopi òptic.
Rosalind Franklin, James Watson, Francis Crick, Maurice Wilkins.

Descobriment de l’estructura de l’ADN

(1953)

Visionat del documental. El descobriment de l’estructura de l’ADN. http://hipertextual.com/2014/11/rosalind-franklin

Debat sobre dona i ciència partint del cas de Rosalind Franklin.

Elaboració de models sobre l’estructura de l’ADN.

Extracció d’ADN al laboratori.

Severo Ochoa

Premi Nobel (1959)

Síntesi artificial d’àcids nucleics.

Llegir al llibre perquè Severo Ochoa va rebre el Premi Nobel. Raonar quin tipus d’àcid nucleic va sintetitzar i quina proteïna es podia obtenir a partir d’aquest.

Ramón i Cajal

Premi Nobel (1906)

Estudis sobre les neurones

A partir del cas de Severo Ochoa cercar informació per esbrinar quin altre científic espanyol va guanyar el Premi Nobel i què va descobrir.
Obtenció del primer mamífer clònic: L’ovella Dolly (1996) Explicació del cas de la ovella Dolly. Comparació entre clonatge reproductiu i el clonatge terapèutic.

Arguments a favor i en contra. Debat.

Collins i Venter

Sequenciació del genoma humà

(2001)

Visionat de http://www.xplorehealth.eu/ “Què diuen els meus gens sobre mi” Resolució de qüestions sobre el vídeo.
Gregor Mendel (1865)

Les lleis de l’herència

Explicació dels experiments de Mendel. Resolució de problemes sobre genètica mendeliana.

Charles Darwin

Publicació de l’origen de les espècies

(1859)

Documental “Les Galápagos” Activitats sobre el documental. https://www.youtube.com/watch?v=oO5i4-qEq1E.

La teoria de Darwin. El viatge del Beagle. Descripció del recorregut del viatge i activitats consultant el llibre de text.

bg1

Resultat de l’extracció de l’ADN d’un plàtan per part dels alumnes

bg2

Models de la molècula d’ADN realitzats pels alumnes