Ja fa uns quants anys que he anat introduint la robòtica i la programació en el dia a dia de les meves classes.Us oferim aquí algunes imatges, amb breus explicacions d’algunes de les coses que hem anat fent a classe amb Lego WeDo i interaccions programades amb la placa MakeyMakey, també amb l’Scratch, i l’Scratch Junior, el Neuron Inventor Kit i els robots de mBot de Makeblock & Codey Rocky.
- Aquesta és una versió de barrera de pàrquing, feta amb Lego WeDo i programada amb Scratch. Quan el cotxe arriba a la barrera, el sensor el detecta i el programa demana la clau d’accés. Si és correcta la barrera s’obre i el comptador suma 1, si no ho és es torna a demanar la clau. Un cop superat el nombre màxim de cotxes del pàrquing la barrera es tanca definitivament i surt el missatge de pàrquing ple. El Javi i el Sergi ens expliquen com funciona.
- L’Iker, l’Andrea, la Marta i El Javi ens ensenyen com funcionen les seves creacions i com han fet les programacions amb Scratch par a animar els robots.
- Amb la placa MakeyMakey hem fet un mapa tàctil de l’esquelet humà (una mica simplificat), que també podria servir per a altres activitats relacionades amb l’anatomia humana i amb el vocabulari català, castellà o anglès. Aquesta plantilla és molt petita, però es podria fer molt més gran i fins i tot en un suport que finalment pugui portar algun alumne sobre la roba.
- Us mostro un petit experiment que he fet amb un violí retallable de fusta. Com que jo vinc de sèrie amb dues espardenyes per orelles, he hagut de demanar alguna ajudeta per a fer la programació de l’invent. No ha sortit com jo em pensava, perquè amb la Makey Makey i l’Scratch simular el fregament de corda del violí és molt complicat. El proper instrument serà de percussió i segur que anirà millor. Sempre s’aprèn alguna cosa.
- Avui hem començat a provar l’Scratch Jr. amb les tablets. Els nens i nenes de tercer s’hi han adaptat molt ràpid i ja comencen a dissenyar algunes seqüències de programació força complexes. Scratch Jr. és una versió més senzilla de l’entorn de programació Scratch, pensat per a nens i nenes a partir de 5 anys. Es pot utilitzar en tauletes i es força intuïtiu. Podeu veure com els programadors de tercer s’ho passen pipa dissenyant les seves interaccions.
- A la classe de 3rA de l’escola Sant Ignasi de Manresa fem càlcul mental amb l’Scratch. El programa imprimeix sumes en pantalla de forma aleatòria i utilitza les fotos dels nens de la classe com a personatges (vestits). També calcula els punts i els errors. Podeu veure com el fem servir a la nostra aula.
- Estic molt orgullós dels nens i nenes de la meva classe. Han fet unes figures d’esquelets amb la plantilla de 5 voluntaris de la classe. Vam començar dibuixant la silueta dels voluntaris i després vam fer una mica de recerca per Internet. Amb l’ajuda d’alguns llibres, del nostre Nasi (l’esquelet de l’escola) i amb el projector hem anat muntant tots els ossos, els petits i els grossos. Hem treballat l’anatomia humana, la mesura, la proporció, el dibuix, hem retallat, acolorit i enganxat. També hem cantant diverses cançons d’esquelets i ara ja estem preparant l’esquelet interactiu amb la placa Makey Makey.
- A la Classe de 3r A hem fet uns quants forns solars, per experimentar amb les energies. Ens han quedat força bé i algun d’ells fins i tot ha arribat als 60º C. Podeu veure les fotos del procés de construcció i de la recollida de dades prèvia.
- Un dels experiments que hem fet en el nostre projecte, ha estat la construcció d’un barco de vapor. Es tracta d’un barco POF-POF, un clàssic de la nàutica escolar. És una construcció relativament senzilla, que va molt bé per entendre com funciona un motor de combustió externa.
- Us mostrem l’experiment que hem fet per mesurar la capacitat pulmonar dels nens i nenes de la classe de 3r A. Bufant pel tub de goma es desplaça l’aigua de la garrafa i podem mesurar l’aire que queda dins amb les marques que indiquen els litres de capacitat.
- Al taller d’emocions de CM hem dut a terme tot un seguit d’activitats: lectura i comentari de contes, visualització de vídeos, dibuix i pintura, però també exercicis de Tai-Xi, de Xi-Kung i de Brain Gym. El vídeo és d’un exercici de Brain-Gym (lateralitat). Espero que us agradi.