Presentació Currículum per a l’ESO i el Batxillerat

El passat dijous, dia 12 de març, es va presentar a la Sala d’Actes de l’Institut Alexandre Satorras de Mataró l’avançament del Nou Decret pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’Educació Secundària Obligatòria i el Batxillerat. Aquest nou decret presenta un canvi de paradigma en el currículum, amb l’objectiu principal d’aprofundir en el model competencial, per tal de garantir l’adquisició de les competències bàsiques de l’alumnat en acabar l’etapa obligatòria.

curriculum_SEC

L’obertura de l’acte va anar a càrrec del Director dels Serveis Territorials al Maresme-Vallès Oriental del Departament d’Ensenyament, sr. Josep-Vicent Garcia i Caurín. La presentació del Nou decret va anar a càrrec de la Directora General d’Educació Secundària Obligatòria i Batxillerat, sra. Mª Teresa Pijoan Balcells, acompanyada del sr. Jordi Sabaté Peiró, Subdirector General d’Ordenació Curricularde i de la la sra. Conxita Mayós Servet, cap del Servei d’Ordenació Curricular de l’ESO i el Batxillerat. Al llarg de la sessió es va explicar el procés de desenvolupament de les orientacions pels centres.

A aquesta presentació van assistir les direccions dels centres del Maresme i Vallès Oriental, la inspecció educativa, la Secció de Serveis Educatius i Formació Permanent i les direccions dels Serveis Educatius de Zona.

Les competències bàsiques es converteixen en els objectius d’aprenentatge de final d’etapa obligatòria, fet que suposa apostar per un model pedagògic que prioritza la interrelació dels diferents coneixements que aprèn l’alumne i la seva posada en acció.

imatge decretEl currículum de secundària incorpora com a novetats, entre d’altres, l’increment de 35 hores de matemàtiques, concretament a 3r d’ESO, un increment de 35 hores de primera llengua estrangera al llarg de l’etapa, s’incorpora el servei comunitari com a implementació de la competència ciutadana, s’incorpora la transversalitat de la competència digital, es facilita que l’alumnat que acaba l’ESO pugui accedir a l’acreditació de la competència digital (acreditació ACTIC) i la seva competència en llengües estrangeres (acreditació nivells A2, B1 i B2 del Marc Europeu de Referència en Llengües Estrangeres en francès i Alemany) i la titulació per a la doble opció. Altres aspectes a destacar són l’agrupació de matèries entre comunes i específiques (amb la voluntat de simplificar el currículum), es garanteix durant els dos primers cursos la coherència amb l’educació primària (transició adequada en el procés educatiu de l’alumne), en els dos darrers cursos es es consolida el procés d’adquisició de les competències bàsiques i es dóna especial rellevància a l’orientació educativa i l’atenció a l’alumnat.

Publicat dins de Desenvolupament centres, Equips Directius, General | Deixa un comentari

Projecte Col·laboratiu de Georeferenciació en Llengua Anglesa

L’Escola Les Aigües de Cardedeu està realitzant durant aquest curs 2014-2015 un Projecte col·laboratiu de Georeferenciació en Llengua Anglesa. És un Projecte basat en 3 eixos:

Projecte Col·laboratiu: El treball desenvolupat ha posat en contacte dos centres educatius de dos serveis territorials diferents: l’Escola Les Aigües de Cardedeu (del Servei Territorial al Maresme-Vallès Oriental) i l’Escola Pere IV (del Consorci d’Educació de Barcelona).

Projecte Tecnològic: S’estan utilitzant els dispositius mòbils (concretament els Ipads) per treballar la geolocalització des de la plataforma Eduloc.

Projecte en Llengua Anglesa: S’està desenvolupant tot el Projecte des de l’Àrea d’Anglès.

El passat dimarts dia 24 de febrer va tenir lloc la trobada a Cardedeu d’aquestes dues escoles. L’alumnat de 6è de Primària de l’Escola Les Aigües de Cardedeu va preparar uns jocs de pistes en Anglès amb l’App Eduloc, fent servir els Ipads.  Aquests jocs de pistes han permès als alumnes de l’Escola Pere IV de Barcelona conèixer diferents llocs emblemàtics del poble de Cardedeu.  El proper dijous dia 19 de març tindrà lloc la trobada a Barcelona d’ambdós centres (l’alumnat de l’Escola Pere IV està preparant els jocs de pistes per l’alumnat de l’Escola Les Aigües, per tal de conèixer diferents espais del districte de Sant Martí, barri de Barcelona on està ubicat el centre).

Aquí teniu unes imatges de la trobada d’ambdós centres:

georefernciacio_cardedeu_2 georefernciacio_cardedeu_1 georefernciacio_cardedeu_3
Publicat dins de General, Innovació Educativa, Llengües Estrangeres, Tecnologies Mòbils | Deixa un comentari

Sessió “Protecció de Dades Personals als Serveis Educatius”

Entre els dies 9 i 19 de febrer d’enguany, s’han realitzat unes sessions als diferents Serveis Educatius de Zona del nostre territori, sobre la Protecció de Dades Personals.

imatge_proteccio_dades

Les sessions han tingut dues parts diferenciades:

– Durant la primera part s’ha fet una presentació amb la normativa vigent en quant a la protecció de dades personals, així com s’ha parlat de les diferents pràctiques del dia a dia en els Serveis Educatius.

– La segona part ha estat de caràcter pràctic. Hem après a descarregar i utilitzar dos mètodes de protecció de dades pels fitxers digitals: per una banda hem après a comprimir/descomprimir amb contrasenya (en format zip, rar, etc.) i per altra banda hem après a encriptar/desencriptar fitxers (amb contrasenya i amb fitxer clau).

A partir d la setmana vinent estarà actiu un espai al Moodle perquè els assistents a les diferents sessions puguin fer consultes/aportacions sobre tots els continguts treballats.

Publicat dins de Formació, General, Protecció Dades, Serveis Educatius | Deixa un comentari

3a sessió STAC 14-15 del Vallès Oriental III

Resum STAC 3 de Cardedeu

Iniciem la sessió recordant el treball que cada persona del seminari ha de fer sobre la planificació de la seqüenciació d’habilitats TAC d’infantil, primària i secundària.

Per part de Rocio Lara, de la casa Ro-botica es fa la presentació de diferents propostes d’utilització de la robótica a les aules.

. Es mostren diferents propostes adreçades a diferents nivell i es fan pràctiques amb els robots.

. S’informa que hi ha un Bee-Bot disponible per a préstec des del CRP i es fa un calendari entre els centres

. S’informa també que el CRP té un wedo lego en préstec amb el seu programa propi

Tot el professorat mostra molt interès per la proposta

Finalment es diu que a la propera sessió del dia 23 de març en farem la presentació de les impressores 3D amb un demostració a càrrec de la UPC.

Publicat dins de General, Seminaris TAC | Deixa un comentari

3a sessió STAC 14-15 del Maresme I

Seminari TAC de Mataró

Sessio 3: 2/02/2015

En el seminari hi van assistir el 80% dels centres inscrits, incorporant-se un nou centre d’escola concertada.

Durant la sessió es va continuar amb la programació planificada presentant els projectes de l’mSchools, valorant que tenien un major impacte en els centres de secundària i no oferien masses opcions pels centres de primària, majoritaris en aquest seminari.

Tot i això, algun centre va mostrar el seu interès per treballar la programació i la robòtica.

En el segon punt de l’ordre del dia es va presentar el document sobre “El treball amb dispositius mòbils a l’aula” iniciant-se un interessant debat que incidia amb:

  • Dificultats econòmiques, i de criteri, dels centres per adquirir dispositius propis.
  • Aprofitament dels dispositius personals per l’alumnat i responsabilitat que assumeixen els centres amb aquesta opció.
  • Conveniència, o no, de campanyes institucionals de promoció d’equipament i/o formació en l’ús de dispositius mòbils versus respectar les dinàmiques pròpies de cada centre.
  • Necessitat i dificultat de variar les pràctiques educatives per integrar, de manera raonable, aquests dispositius.
  • Experiències en alguns centres utilitzant l’equipament personal del docent, equipament propi de l’alumnat amb NEE.
  • Projectes de futur d’alguns centres que estan considerant avançar en aquesta opció.

La presentació d’Apps, tot i que se’n van comentar algunes durant el debat, es va deixar per la següent sessió que presumiblement es realitzarà en un centre que disposa de tauletes, ens explicarà la seva experiència i podrem fer les pràctiques amb majors garanties.

Com a darrer punt de l’ordre del dia es van presentar els Organitzadors Gràfics (“Graphic Organizer”) suports visuals de treball intel·lectual que faciliten l’organització de la informació, la creació de conceptes i l’ordenació de processos i tasques.

Es vàrem fer pràctiques amb l’SmartArt del Power Point, es varen buscar en equivalents l’Impress, en les plantilles del Drive explorant també webs especialitzades com:

Va resultar especialment interessant l’ús dels núvols de paraules com suport visual per facilitar la comprensió d’un text. Per fer les pràctiques es va utilitzar el wordle.net però alguns equips vàrem tenir força problemes en l’activació i/o actualització de Java així com nombroses limitacions en l’accés per avisos de seguretat.

Tot aquest material és publicarà a la SITE del seminari:

https://sites.google.com/a/xtec.cat/stac-mataro/

Publicat dins de General, Seminaris TAC | Deixa un comentari

3a sessió STAC 14-15 del Maresme II

1. INFORMACIONS GENERALS

  • FUNCIONAMENT DEL SEMINARI

    • A la carpeta de Drive del seminari, teniu les informacions de totes les sessions que hem fet fins al moment. També hi ha les carpetes de cada grup de treball on hi hauríeu de penjar els document i acords que aneu fent. Així estarà disponible per a tothom.
    • Tothom ha de fer, com a mínim, una entrada per sessió en el seu Diari d’aprenentatge. Aprofiteu aquest espai per expressar-hi dubtes, desar-hi enllaços que us han resultat interessants, en definitiva, deixar-hi constància del vostre progrés.
    • Recordeu que el producte final de cadascun dels grups de treball serà un document que serveixi a la resta de companys de guia per a treballar aquell tema en el seu centre. Per tant, haureu de generar quelcom publicable, però el format pot ser el que vosaltres trieu (Document de text, Presentació, Prezi, Vídeo, Sites, Padletinfografies….)
  • QÜESTIONS TIC

    • Respecte les incidències amb GEPSE i tancaments d’avaries, acordem que les recollirem en el fòrum El Petit SAU tot mencionant centre, nuḿero d’incidència i informació complementària.
  • GOOGLE APPS FOR EDUCATION

2. ACORDS DELS GRUPS DE TREBALL

  • COMPETÈNCIA DIGITAL

Fins la propera sessió hem d’anar col·laborant en el drive amb un parell de documents: per una banda, una plantilla de programació genèrica que inclogui un apartat específic sobre competència digital treballada en aquella unitat didàctica. D’altra banda, un recull de continguts de processador de textos seqüenciats per cicles. El proper dia hauríem de posar-nos d’acord en el model/s de programació i tenir avançats els continguts. Convindria que la seqüenciació fos consensuada pels cicles de la vostra escola.

  • MOODLE

a) Solventar tema JClic

b) Afegir usuaris. Elaborar un full de càlcul de Libre Office (CALC) amb aquests camps:

username/password/first name/last name/email/institution/city/country

c) Anar progressant en l’elaboració de la nostra unitat (afegir alguna activitat més …) i anar fent el que poguem …

  • PDI

    • Revisió de la informació compartida als documents: Usos metodològics de la PDI, Material per treballar amb la PDI i Open-Sankore.

    • Pràctica amb el Open-Sankore: barra d’eines bàsiques i ús de les plantilles per crear activitats.

    • El genmagic com a un bon recurs web per trobar activitats i elaborar-ne.

Acords:

Per la propera sessió hem d’organitzar la informació que tenim i continuar buscant materials interessant per treballar amb la PDI. Utilitzarem el fòrum del grup per concretar com ho farem.

 

  • PORTAFOLIS 

    • Revisió dels acords inicials:

Resum del marc legal

https://drive.google.com/open?id=0BzoSnd-pqOQiRzRiX1Y0QkhtZWs&authuser=0

És correcte i queda molt clar.

Documents a fer complimentar per els alumnes segons si són majors o menors de 14 anys.

https://drive.google.com/open?id=0BzoSnd-pqOQidVFlRVB4aUszeWM&authuser=0

https://drive.google.com/open?id=0BzoSnd-pqOQib0hjWXFIMUQwVUk&authuser=0

    •  Plataformes:

– Padlet: Pot ser interessant per treballs en grups d’alumnes, però no es té control sobre qui fa cada cosa si no es tenen correus personals

 – Wiki: Interessant perquè es poden personalitzar els permisos de les pàgines però cal que tinguin correus electrònics

– Documents de google docs: Interessant perquè es poden compartir de manera pública o bé a partir de l’adreça els documents i els poden editar.

    •  Objectius per la propera sessió:

Joan i la Imma provaran la wiki

Caren provarà el Padle com a portafolis

Josep M plantilla per Sites per part d’un grup

3. DISPOSITIUS MÒBILS A L’AULA

Els materials estan publicat al sites del Seminari TAC. Molt recomanable el document La gestió del treball a l’aula amb dispositius mòbils com a lectura prèvia al treball amb dispositius mòbils a l’aula.

Tot i que els apps proposades són molt interessants, cada docent ha de provar-les i triar aquella que s’adiu millor al seu grup classe, infraestructura de xarxa i possibilitats reals de centre. En aquest sentit, us recordo que el proper 11 de març hi haurà una xerrada sobre l’ús de tauletes i apps educatives al CRP. Les inscripcions poden fer-se aquí.

Publicat dins de General, Seminaris TAC | Deixa un comentari

3a sessió STAC 14-15 del Vallès Oriental I

Data: 2 de febrer de 2015

Horari: 15:00h a 18:00h

Lloc: ESC Colors (Les Franqueses del Vallès)

Ordre del dia:

1. Aprovació de l’acta de la sessió 2 (portar-la llegida -ACTA-)

S’aprova per unanimitat.

2. Notícies i novetats. Resoldre dubtes (portar llegit el document)

Es demana més informació sobre el nou projecte Nodes. S’explica que és un

pilotatge però que no hi ha més informació, que quan es tingui, se’ls hi farà arribar.

L’Escola Quatre Vents, l’Escola Santa Agnès de Malanyanes i l’Escola Salvador

Llobet, mostren un interès.

Acord:

S’informarà del projecte NODES quan es tingui més informació.

3. Recull de demandes TIC

S’ha detectat que en el GEPSE hi ha maquinari que posa que està en manteniment

però que un cop es fa la incidència, aquesta es tanca. Des del SAU es diu que és

maquinari de més de 6 cursos.

Acordem que si se’ns tanca una incidència, la reobrim i enviem un missatge amb la

ID a en Manel Soengas. Si es vol que des del CRP es faci seguiment, es pot fer

còpia al correu-e del CRP.

S’agafa nota i des del CRP es compromet a saber què pot passar. Aquesta

informació es farà arribar als participants del Seminari.

4. Grups de treball Seminari de coordinació TAC VOI

Es recorda que al final del Seminari s’haurà de publicar la feina de cada grup de

treball. Per tant, que han de comptar 5h de treball no presencial per cada membre

del grup.

Aquesta informació s’ha de publicar de manera que sigui útil per a qualsevol

coordinador d’informàtica d’un centre educatiu.

Un cop aclarits certs dubtes, es recorda que encara queda una altra sessió de

treball en equip ja que la presentació es farà l’últim dia de Seminari, l’1 de juny.

Dit això, es treballa en els diferents grups.

5. Presentació tauletes en préstec CRP VOI

Des del CRP es presenten les 4 tauletes que estaran en préstec a la zona. Tota la

informació referent a aquestes està a: https://sites.google.com/a/xtec.cat/tauletes-voi/ . Per aquest motiu, es va repassant la informació que es troba en aquesta web.

6. Proposta del Departament (Àrea TAC): Els dispositius mòbils a l’escola o institut

Es va demanar prèviament als assistents que portessin un dispositiu mòbil a la sessió, així com portar instal·lats amb anterioritat a la sessió, les apps següents:

 Skitch – Per a Android – Per a iOS

 Pic Collage – Per a Android – Per a iOS

 Magisto – Per a Android – Per a iOS

 Audioboo – Per a Android – Per a iOS

 SoundCloud – Per a Android – Per a iOS

 Flipboard – Per a Android – Per a iOS

Es fa un petit resum de la primera part de la proposta del Departament (part

teòrica) i es deixa provar als assistents amb les aplicacions que venen en la segona

part de la proposta.

7. Precs, preguntes i dubtes TAC

No hi ha cap demanda a resoldre.

Al final de la sessió arriba un correu-e amb informació sobre Nodes. Es llegeix i

s’acaba de parlar amb els centres més interessats.

Publicat dins de General, Seminaris TAC | Deixa un comentari

Presentació Erasmus 2014-15

Presentacions realitzades el passat dijous, 5 de febrer, a l’Institut Alexandre Satorras de Mataró:

Presentació ERASMUS+MVO

Funcionament eTwinning

KA2-Primary: PROJECTE LEARNERSFORLIFE

KA2-Primary: PROCÈS PER DEMANAR ERASMUS+

KA2-Secondary: creativity knows no borders erasmusplus_vilatzara

Publicat dins de General, Llengües Estrangeres | Deixa un comentari

3a sessió STAC 14-15 del Vallès Oriental II

El passat dia 2 de febrer vam dur a terme la tercera sessió del Seminari TAC del Vallès Oriental II, el de  Montmeló. Com que a la segona sessió es va fer un monogràfic de robòtica, en aquesta sessió vam tractar dos temes: la identitat digital i els dispositius mòbils a l’aula.

El més destacat de la sessió va ser:

– Quant a la identitat digital, tot el debat que va sorgir al respecte de com els centres han de gestionar les diferents xarxes i com poden, o no, impedir, per exemple,  que l’ AMPA tingui un perfil de Facebook on difonen informacions del centre que aquest no voldria que fossin difoses. Aquest tema va posar de relleu la gran importància que el centre tingui confegit un bon pla TAC.

– Pel que fa a la realitat augmentada, va despertar molt interès entre tothom. Us volem recomanar el Colar Mix. Ens el va presentar la Sandra Ruiz Olivares de l’Escola Joan Abelló de Mollet i al vespre, el Jordi Ciurans de l’Escola  Martí i pol de Lliçà d’Amunt,  ja havia fet dues proves que va enviar a la resta de participants.

Publicat dins de General, Seminaris TAC | Deixa un comentari

Presentació Currículum Competencial per a l’educació Primària

El passat dimecres, dia 4 de febrer, es va presentar a la Sala d’Actes de l’Institut Antoni Cumella de Granollers l’avançament del Nou Decret pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació primària. Aquest nou decret presenta un canvi de paradigma en els currículums de primària i secundària, amb l’objectiu principal d’aprofundir en el model competencial, per tal de garantir l’adquisició de les competències bàsiques de l’alumnat en acabar l’etapa obligatòria.

decret_ponents

L’obertura de l’acte va anar a càrrec del Director dels Serveis Territorials al Maresme-Vallès Oriental del Departament d’Ensenyament, sr. Josep-Vicent Garcia i Caurín. La presentació del Nou decret va anar a càrrec de la Directora general d’Educació Infantil i Primària, sra. Carme Ortoll Grífols, acompanyada de la sra. Montserrat Payés Marín, cap del Servei d’Ordenació curricular de l’Educació Infantil i Primària i el tècnic del servei sr. Martí Palmada. Al llarg de la sessió es va explicar el procés de desenvolupament de les orientacions pels centres i van exemplificar com aplicar aquestes orientacions pel que fa a una de les competències bàsiques (competència lingüística: oral).

A aquesta presentació van assistir les direccions dels centres del Maresme i Vallès Oriental, la inspecció educativa, la Secció de Serveis Educatius i Formació Permanent i les direccions dels Serveis Educatius de Zona.

decret_salaLes competències bàsiques es converteixen en els objectius d’aprenentatge de final d’etapa obligatòria, fet que suposa apostar per un model pedagògic que prioritza la interrelació dels diferents coneixements que aprèn l’alumne i la seva posada en acció.

imatge decretEl currículum de primària incorpora com a novetats, entre d’altres, l’increment de 175 hores de matemàtiques al llarg de tota l’etapa i la presència de les competències digitals en totes les àrees. Altres aspectes destacats són la incorporació d’orientacions metodològiques i d’avaluació per poder guiar aquest treball competencial, i una acció tutorial, tant individual com col·lectiva. La proposta també fa una atenció especial al procés de lectura i escriptura, i a la consolidació del Suport Escolar Personalitzat (SEP).

A banda d’aprofundir en el model competencial, els currículums s’han elaborat d’acord amb les recomanacions de l’Europa 2020 i del programa Rethinking education 2012. També inclouen els objectius de l’eix 4 de l’Ofensiva de País a favor de l’èxit escolar, sobre innovació metodològica i didàctica a les aules, i els del Marc per al plurilingüisme, amb accions de dinamització lingüística i comunicativa per incrementar el domini de les llengües a Catalunya.

Publicat dins de Desenvolupament centres, Equips Directius, General | Deixa un comentari