CANÇÓ JAPONESA: Akai Hana

Aquesta cançó Japonesa explica la història d’amor d’un jove que regala una flor roja a la seva enamorada, i al posar-la al seu cabell ella es converteix en un ésser bellíssim, tant com el sol; i al regalar-li una flor blanca, ella és tant bonica com la lluna.  La traducció del títol és Flor roja, flor blanca.

LLETRA:

akai hana tsunde ano hito ni age yo
ano hito no kami ni kono hana sashiteage yo
akai hana akai hana ano hito no kami ni
saite yureru darou ohisama no you ni

shiroi hana tsunde ano hito ni age yo
ano hito no mune ni kono hana sashiteage yo
shiroi hana shiroi hana ano hito no mune ni
saite yureru darou otsukisan no you ni
otsukisan no you ni

 

VÍDEO:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=VPfVPgRQs1E[/youtube]

ÀUDIO KARAOKE:

Akai

 

CANÇÓ: Bon dia

Els nens i nenes de 5è volem començar el curs amb alegria i una de les millors cançons per a fer-ho és cantant el “Bon dia” del grup musical de pop/rock català “Els Pets”.

LLETRA:

La vella Montserrat, desperta el barri
A cops d’escombra tot cantant,
Les primeres persianes, sobren feixugues badallant.
Rere el vidre entelat, el cafeter assegura que no era penal
I es desfà la conversa igual que el sucre del tallat.
Bon dia, ningú ho ha demanat però fa bon dia,
Damunt els caps un sol ben insolent
Il.lumina descarat tot l’espectacle de la gent.
Al bell mig de la plaça
La peixatera pren paciència amb la consol
Que remuga i regala
Grans bafarades d’alcohol.
I al pedrís reposant
L’avi Josep no es deixa perdre cap detall
I amb esguard es pregunta
Quants dies més té de regal.
Bon dia…
Nens xisclant, olor a pixum de gat,
Veïnes que un cop has passat et critiquen.
Gent llençant la brossa d’amagat
I un retardat que amb ulls burletes et mira
I diu
Bon dia…

BON DIA KARAOKE

Bon dia

VÍDEO:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=jF5BkWZkbxA[/youtube]

Som la classe dels cavalls

Aquest curs escolar ja hem pres una de les decisions més importants d’aquest curs: escollir un nom per a la nostra classe. Serem la classe dels CAVALLS!!!!!

Des de l’aula de música també treballarem els cavalls amb contes, audicions, activitats de moviments, cançons….

Us deixem el conte del cavall i el rei!!! Feu clic al títol per visualitzar-lo.

EL CAVALL I EL REI

També us deixem amb un vídeo de la cançó Clop, clip, clop

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=y3ZmiXRP58o[/youtube]

 

 

Som la classe dels conills

Aquest curs escolar ja hem pres una de les decisions més importants d’aquest curs: escollir un nom per a la nostra classe. Serem la classe dels CONILLS!!!!!

Des de l’aula de música també treballarem els conills amb contes, audicions, activitats de moviments, cançons….

Us deixem el conte del nuvolet per si voleu repassar-lo!!!

Aquesta és la cançó que aprendrem des de la classe de música:

http://www.lacenet.org/xesco/TINC%20UN%20CONILL.mp3

Tinc un conill
Que és molt eixerit,
Si li toques la boca
Et mossega el dit.
Larirum, larirum dei.

Tinc dos conills
són molt bons minyons,
sempre que puc
els faig molts petons.

Tinc tres conills
Són molt sapastrot
Sempre que poden
em tiren els pots…

Tinc quatre conills
Que són molt polits
Sempre que poden
es llepen els dits.

Tinc cinc conills
Brillants com el sol,
Sempre que puc
Els porto a fer un vol…

 

CANÇÓ: Qualsevol nit pot sortir el sol

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=pdlvAvC4Tw4[/youtube]

Fa una nit clara i tranquil.la, hi ha la lluna que fa llum,
els convidats van arribant i van omplint tota la casa
de colors i de perfums.

Heus aquí a Blancaneus, en Pulgarcito, els tres porquets,
el gos Snoopy i el seu secretari Emili, i en Simbad,
l’Ali-baba i en Gullivert.

Oh, benvinguts, passeu passeu, de les tristors en farem fum,
a casa meva és casa vostra si que hi ha cases d’algú.

Hola Jaimito, i doña Urraca, i en Carpanta, i Barba-azul,
i Frankenstein, i l’home-llop,i el compte Dràcula, i Tarzan,
la mona Chita i Peter Pan,

Oh, benvinguts, passeu passeu, de les tristors en farem fum,
a casa meva és casa vostra si que hi ha cases d’algú.

Oh, benvinguts, passeu passeu, de les tristors en farem fum,
a casa meva és casa vostra si que hi ha cases d’algú.

 

AUDICIÓ: “El col·leccionista de paisatges”

Començarem el curs treballant una audició que el proper 23 d’octubre tots els nens i nenes de CI anirem a escoltar al Caixafòrum. Es titula “El col·leccionista de paisatges” i ens portarà a descobrir un munt de sons que molts cops formen peces musicals brillants.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gvVFqMF7hnE[/youtube]

Els instruments que escoltarem seran els següents:

EL VIOLÍ:

violí

EL VIOLONCEL:

violoncel

LA FLAUTA TRAVESSERA

flauta

EL CLARINET

clarinet

PIANO

piano

COM SONA EL QUINTET????

quintet

AUDICIONS RELACIONADES AMB L’AUDICIÓ:

«El somni de la capsa», de Debussy

audio

SAKAPATÚ, UN VIATGE PER LA MÚSICA ANDINA

Començarem el curs treballant una audició que anirem a veure el 13 i 14 de novembre. Aquesta audició la realitzarem al Caixafòrum de Lleida i forma part del cicle d’audicions que la Caixa ofereix de músiques d’arreu del mon. Enguany toca músiques andines sota el títol de SAKAPATÚ, viatge per la música andina. Com sona la música andina????

KALLAWA (dansa peruana) MANDINGA SONATA

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZMUeED34EP0[/youtube]   POCO A POCO: [youtube]https://www.youtube.com/watch?v=QIpr6p4pF3Y#t=104[/youtube]

Poco, poco a poco me has querido
Poco a poco me has amado
Al final como has cambiado
Chascosita de mi amor
Nunca digas que no viditay
Nunca digas jamas viditay
Son cosas del amor viditay
Cosas del corazón
Canción y huayno para cantar
Canción y huayno para bailar.
poco_poco
ELS INSTRUMENTS: El charango: Charango
La zampoña:

Són un grup de flautes andines fetes amb tubs de canya. Les notes es distribueixen en dues fileres i el nombre de tubs de cada filera pot ser variable, encara que el més habitual és que n’hi hagi 7 en la més llarga i 6 en la curta. La família de zampoñas és força extensa i està determinada principalment per la mida de l’instrument: el més petit es diu chuli, després trobem les maltas i en darrer lloc les zankas i els toyos .

La quena:

 

 

La quena juntament amb la zampoña , la quena és la flauta andina per excel·lència. En el seu origen precolombí acostumaven a ser pentatòniques, el seu ús anava lligat als rituals religiosos i es feia d’os. Actualment ha evolucionat molt. Pot tocar tota l’escala cromàtica (dotze sons) i es fa de fusta o de canya. El seu so és ple de matisos i molt timbrat. Els músics dels Andes dicen que les Quenas de canya de vegades sembla que plorin. Com que la majoria d’instruments de vent andins s’agrupen en famílies (determinades per les diverses mides dels instruments) us presentem el so d’una quena , d’una queni- lla i d’un quenacho.

L’ocarina:

L’ ocarina trobem diferents tipus de xiulets que les diverses cultures americanes han construït amb ceràmica des de fa milers d’anys. A alguns d’aquests xiulets els van ferir forats per produir sons amb diferents alçades. Podríem parlar ja d’ocarines rimitives (per exemple trobem ocarines a la cultura Nasca desenvolupada entre els anys 100 i 800 dC), tot i que el nom “ocarina” sigui una invenció italiana del segle XIX.

Actualment hi ha ocarines de mides i formes molt variades. La seva extensió és relativa- ment curta (la majoria no poden fer més d’una octava) i el so que tenen pot anar des del xiulet agut de les més petites fins a un so profund i pastós de les més grans.

La guitarra

La guitarra que s’utilitza actualment en les músiques andines és igual que les que podem  utilitzar a casa nostra. El que canvia, però, és la manera de tocar-les. La manera de rasguear és típica d’aquella cultura musical.

El Cuatro

És una petita guitarra que té cordes de niló (espero que ningú pregunti quantes en té!). Es construeix amb fustes molt lleugeres i la tapa davantera es protegeix, en la zona on es rasguea , amb unes tires que de vegades es decoren amb colors. És un instrument fonamentalment per acompanyar les cançons amb acords, no per fer les melodies. S’utilitza molt soviet en zones del nord, a Veneçuela en particular.

El bombo andí

Són molts els tipus de bombo que trobem en el folklore andí. A cada regió tenen ormes i mides diferents i reben noms diferents: cajas tayeras, tinyas, salteños, santiagueros… El que veureu en el concert és una variant del nord d’Argentina que s’anomena bombo legüero. Està fet de fusta i pot tenir pedaços de pell de diferents animals (cabrit, ovella, llop…) que es tensen amb cordill o cintes de cuir. Es percudeixen amb baquetes que anomenen mazas. Per cert, sabeu per què es diu

“legüero”? Doncs és a causa del seu so potent i greu, que es pot escoltar des d’una legua de distància!

 

La quijada:

 

 

Tal com podeu veure en les imatges, la quijada és una mandíbula de ruc (o de cavall o mula) que s’ha convertit en un instrument de percussió. Per tal que produeixi el típic so “tremolós” se li afluixen els queixals, de manera que quan es percudeix amb el puny, quests vibren i emeten el so. També es pot tocar rascant la resta de queixals amb un que podem treure.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=up4u5KnpkfA[/youtube]

El cajón:

El cajón és el principal instrument de la música afroperuana. El seu origen és ben simple i curiós. Fa molt de temps es va prohibir als negres que toquessin els seus tambors perquè feien massa soroll i molestaven. Els tambors van ser cremats i, quan es van trobar sense instruments, els afroperuans van començar a picar i fer música amb allò que tenien més a mà: les caixes de fusta en les quals carregaven la fruita, el peix… I d’aquí fins arribar a l’instrument que s’utilitza avui. Per cert, potser sabeu que el cajón és un instrument molt habitual en la música flamenca, oi? El que potser no sabíeu és que alguns grups d’aquest estil van anar de gira per Sud-amèrica i que al Perú van descobrir aquest fantàstic instrument afroperuà i se’l van endur cap a Espanya

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=-uLsM9vp3dw[/youtube]

La cajita:

La cajita és la germana petita del cajón. L’origen de tots dos és similar: a falta d’instruments “de veritat” podem fer música amb qualsevol estri que tinguem al voltant (per cert, una pràctica molt africana). La cajita es penja al coll i es toca obrint i tancant la apa i picant els laterals amb un palet de fusta.

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=h-KOUalEjyk[/youtube]

Pal de pluja:

En moltes cultures americanes trobem la presència de pals de pluja. Estan construïts amb canyes, fustes o cactus buits i travessats amb claus (o amb les pròpies punxes del cactus). Si a dins posem qualsevol tipus de llavors o pedretes petites aconseguirem el so de l’aigua en fer-les anar d’una banda a l’altra. El grup Sakapatú incorpora aquest instrument en els seus concerts amb dues finalitats sonores: imitar el so de l’aigua i marcar ritmes com si fos una gran maraca

 

 

BENVINGUDA AL CURS 14-15

Un any més ens retrobem al setembre per iniciar un nou curs amb ganes, il·lusió, empenta…

Enguany des de l’aula de música ens espera un any ple d’activitat. L’esforç, la constància, el treball, la sensibilitat, els sentiments, els sons, els silencis… ens aujudaran a passar estones màgiques amb la companyia de tota l’escola.

Us proposo que per començar mireu la curiositat del mes. Una curiositat que ens fa pensar en tot allò que la humanitat pot arribar a crear quan hi ha la necessitat de fer MÚSICA.

Bon inici de curs.