Dilluns, 6 de febrer, vam visitar la facultat de Veterinària de la UAB. Per unes hores vam ser universitaris i vam assistir a un taller sobre anatomia i a un altre sobre la reproducció del ruc català. Al principi alguns nens i nenes es pensaven que els professors serien mes seriosos, durs..
L’experiència va estar molt bè i a partir del que vam veure ara hem começat un nou projecte relacionat amb l’anatomia dels animals.
dimarts 7 de febrer de 2012
Hem recordat en grups petits tot els tallers que vam fer a la universitat. Hem fet un recull amb totes les idees i dubtes.
RECULL D’IDEES
dijous 9 de febrer de 2012
Nosaltres també tenim un aula de ciències amb un armari ple de restes d’animals i minerals. Hem vist que tenim ossos que no sabem de què són i ens hem proposat fer com el Carlos i l’Anna : investigar-los !
Ens hem plantejat com fer-ho i hem pensat que com que nosaltres haviem fet un projecte sobre l’esquelet humà bé podríem recordar el que sabiem dels ossos. Quan recordes al principi penses que no saps res però després de parlar una mica ens hem adonat que recordavem forces coses.
QUÈ SABEM DE L’ESQUELET HUMÀ?
-
L’esquelet aguanta l’estructura.
-
Els animals que no tenen esquelet són els invertebrats
-
Els que en tenen són els vertebrats.
-
Els nostres ossos van creixent al cap del temps.
-
Perquè els ossos es facin més forts necessitan calci.
-
Quan som petits el ossos són més tous però a mida que anem creixent es van fent més durs.
-
Quant els ossos estan en liquid es fan mes tous.
-
Per doblegar el colze o el genoll necessitem els cartílegs.
-
Tenim articulacions als dits de la mà que ens permeten agafar coses.
Després de veure els esquelets de la universitat hem vist que tots els esquelets tenen semblances i diferències i hem pensat que potser mirant l’esquelet humà podríem identificar aquells ossos que s’assemblen.
Així que mans a l’obra, ens hem organitzat en grups i mirant un esquelet humà hem mirat d’identificar els diferents ossos, tot i que no fossin iguals. Així hem identificat pelvis, cranis, vertebres, húmers, omòplats….
dilluns 13 de febrer 2012
Cada grup hem triat un os o un grup d’ossos . Hem triat aquells que més ens interessen o intriguen. Hem començat a fer les nostres primeres hipòtesis. De quin animal pot ser? Per quina raó?
Hem escrit un correu electrònic al Carlos i l’Anna explicant-lis les nostres hipòtesis. Hem apres a redactar un e-mail. Saps que és molt important escriure l’assumpte per facilitar a la persona que rep el correu gestionar millor els missatges? També hem fet fotos dels ossos per enviar-li.
En aquests vídeos us expliquem les nostres hipòtesis:
El Professor Calos López ens ens va transmetre informació que ens va ser molt útil. Ens va servir per esbrinar de que eren els ossos. A partir de la confirmació o no de les nostres hipòtesis vam comparar aquella mateixa part de l’esquelet animal amb el de l’humà.
Paral·lelament al plantejament de les hipòtesis vem estar comparant
els ossos d’animals morts ja feia temps amb ossos d’animals acabats de
morir i ens ven plantejar diverses preguntes com…
per què són vermellosos?
que devia ser una materia blanquinosa que sortia del centre de l’os?
que era una articulació?…
L’observació amb la lupa binocular i la consulta de bibliografia i
buscar informació amb les TIC ens va ajudar a donar resposta a
aquestes preguntes i a algunes més.
Per últim ens vam plantejar quines eren les semblances/diferències
entre els esquelests dels animals estudiats i l’esquelt de l’ésser
humà.
I varem arribar a la conclusió que l’esquelet de l’humà és molt
semblant al d’un animal. Perquè tots som animals vertebrats i
mamífers.
Les petites diferències de l’esquelet són degudes a que uns són
quadrúpedes i nosaltres bípedes. I per tant l’última conclusió a la
que hem arribat és que els animals s’adapten al seu entorn.
Us expliquem les nostres conclusions en els següents videos:
Ei, quin projecte més interessant!
Això d’anar a la universitat està molt i molt bé!
I treballar després a la classe en un projecte d’investigació encara més.
Trobo molt interessants les vostres hipòtesis sobre el ossos, i que les feu amb una base d’observació i recerca d’informació.
Seguiré els vostres avenços amb atenció! I si em convideu un dia a venir a la classe a veure com treballeu, i a ajudar-vos si puc, m’encantarà!
Sou uns estudiants excel·lents!
He trobat molt interessant tota aquesta investigació que esteu fent. Primer recuperant el que vareu aprendre a tercer i després d’ampliar-les formulant les vostres hipòtesis. Vindré un dia a xafardejar tot aquest material que teniu!!!!! Bona sort, futurs universitaris/es!!!