IES Montgròs visita “La mar de llengües”

El passat 29 de maig els i les alumnes de l’IES Montgròs exposició La Mar de LLengües, situada a la plaça universitat de Barcelona
BubbleShare: Share photosAquesta sortida estava emmarcada en el projecte del Portfolio Europeu de Llengües que s’està desenvolupant al centre des de l’Àmbit Lingüístic. La visita a l’exposició tenia com a objectius primordials conèixer la riquesa de les llengües de la Mediterrània i prendre consciencia de l’importància que totes les llengües siguin respectades, cuidades i preservades. Abans de la sortida, s’havia estat treballant a classe de català amb el material que la pròpia organització de l’exposició posa a l’abast de tothom a traves de la pàgina web de Linguamòn La Casa de Les Llengües.
BubbleShare: Share photos – Powered by BubbleShareL’exposició estava dividida en tres espais diferents. En el primer espai la guia va començar fent una breu explicació introductòria sobre les llengües de la Mediterrània: quantes n’hi ha, quantes persones les parlen i a on, quina connexió hi ha entre elles, quines similituds i quines diferències. Poc a poc els alumnes varen anar situant, en un mural amb el mapa dels països de la Mediterrània, les vint-i-quatre llengües, i varen poder comprovar que algunes d’elles no tenen un espai geogràfic concret on situar-les, ja que els seus parlants són pobles nòmades.A continuació es va proposar un joc: la guia va entregar a cada grup petit de nois i noies una cartolina amb una pregunta de la qual trobarien la resposta durant la visita a l’exposició.

En el segon espai de l’exposició, els i les alumnes varen poder accedir a uns panells on es podien escoltar converses en totes les llengües de la Mediterrània, veure-hi missatges escrits, conèixer l’origen de diferents paraules, saber en quins àmbits (de treball, d’oci, familiar, etc) s’utilitzen més i, finalment, descobrir quins són els senyals amb les mans per parlar en les diferents llengües de la llengua que no té so: la llengua dels sord-muds. En aquest espai la guia va fer adonar a tothom que les vint-i-quatre llengües s’escriuen en set alfabets diferents i va explicar l’origen d’aquests set alfabets.

Per acabar, el tercer espai era un enorme mural que feia de pantalla pel visionat d’un enregistrament on diverses persones parlaven entre elles sobre les llengües, la seva importància, les creences que tenim, l’evolució, el futur de totes elles.

Abans de marxar de l’exposició la guia va recollir totes les carolines i va preguntar per les respostes. Tots els grups havien trobat satisfactòriament la resposta a la seva pregunta!

L’exposició és un cant a la riquesa cultural que es desprèn de la riquesa que proporcionen les llengües quan s’entrecreuen i beuen unes de les fonts de les altres; així com un clam per a la seva protecció i cura.