El model de la Formació Professional Dual alemany és un èxit. Consisteix en la capacitació simultània al taller o l’empresa i al centre de formació o institut. Hi ha a Alemanya uns 350 oficis reconeguts com a aplicables a la formació dual, que van de la indústria als oficis, manufactures, sector públic, hostaleria, mecànica, agricultura i professions liberals. Més del 70% dels joves que compatibilitzen els seus estudis amb la feina seguiran en aquesta mateixa empresa una vegada graduats. A Alemanya quan admeten el teu fill/a en un centre de FP es celebra. Avantatges:
- Creixement: El nombre d’estudiants universitaris que opten per la formació dual a Alemanya ha augmentat significativament els darrers anys
- Atractiu: Els estudiants duals reben una remuneració mensual que oscil·la entre els 850 i 1.350 euros.
- Àmplia oferta: La formació dual s’ofereix en una gran varietat de disciplines, des d’arquitectura fins a veterinària, i està disponible a empreses de totes les mides i sectors.
- Alta empleabilitat: Més del 70% dels estudiants duals troben feina a l’empresa on van realitzar les pràctiques, cosa que garanteix una ràpida inserció laboral.
Quadre comparatiu de la universitat dual a Alemanya i el sistema educatiu espanyol:
Característica | Universitat Dual a Alemanya | Sistema Educatiu Espanyol |
Enfocament |
Combinació teoria-pràctica en un entorn laboral real. |
Èmfasi en la teoria, amb pràctiques professionals sovint opcionals i de curta durada. |
Relació universitat-empresa |
Forta col·laboració i vinculació. Les empreses són part activa del procés formatiu. |
Menor col·laboració i vinculació. La connexió entre universitat i empresa és menys estreta. |
Durada i estructura |
Períodes alterns d’estudi a la universitat i treball a l’empresa. |
Predominantment estudis a la universitat, amb pràctiques al final de la carrera o durant l’estiu. |
Remuneració |
Els estudiants reben un salari durant la seva formació. |
Els estudiants solen treballar durant els estudis, però sense un vincle directe amb la formació acadèmica. |
Empleabilitat |
Alta taxa d’ocupabilitat en finalitzar els estudis, sovint a la mateixa empresa on van realitzar les pràctiques. |
Taxa d’ocupabilitat variable depèn en gran mesura de la carrera i del mercat laboral. |
Orientació al mercat laboral |
Fortament orientada a les necessitats del mercat laboral. |
Més orientada a la formació acadèmica i científica. |
Implicació de l’Estat |
Fort suport estatal i regulació del sistema. |
Menor intervenció estatal a la relació universitat-empresa. |
Cultura educativa |
Cultura de la formació continuada i de l’aprenentatge al llarg de la vida. |
Cultura més tradicional centrada en l’obtenció de títols acadèmics. |