L’orientació acadèmica i professional per al curs 2022-23

A la Intranet – Portal de centre podeu consultar els Documents per a l’organització i la gestió dels centres, i les directrius per a l’organització i la gestió dels serveis educatius per al curs 2022-2023. És important el document del Currículum, al punt  2.2 (L’acció tutorial i l’orientació acadèmica i professional al servei de la personalització.)

L’orientació acadèmica i professional s’ha d’inserir gradualment en el desplegament curricular competencial en tots els temps i espais d’aprenentatge i, per aquesta raó, forma part del projecte educatiu del centre. Per això, cal dissenyar entorns d’aprenentatge que permetin:

  • la reflexió de l’alumne o alumna i la presa de consciència de si mateix i dels seus interessos, habilitats, capacitats, aptituds i valors;
  • la construcció de l’itinerari formatiu professional del o de la jove a partir de simultaniejar la reflexió i la presa de consciència de si mateix amb l’exploració i el coneixement de l’entorn personal, social, acadèmic i laboral,
  • i l’exercici de l’autonomia i de la presa de decisions com un procés continu al llarg de la formació i de la vida.

Els equips del centre, en coordinació amb l’especialista d’orientació educativa, han de planificar l’orientació acadèmica i professional dins de tota l’etapa educativa, prioritzant les actuacions següents:

  • Desenvolupar el treball en xarxa amb tots els recursos de la comunitat educativa i el teixit industrial de l’entorn.
  • Dissenyar activitats d’ensenyament i aprenentatge relacionades amb les competències dels diferents perfils professionals.
  • Implementar activitats per detectar interessos i/o expectatives acadèmiques, professionals i vitals dels alumnes.
  • Acompanyar l’alumnat en el coneixement en profunditat dels diferents ensenyaments i itineraris formatius partint dels interessos detectats.
  • Promoure la participació de les famílies en la construcció de l’itinerari formatiu dels fills i filles.

El Departament d’Educació ofereix suports i serveis als centres i serveis educatius:

  1. En l’apartat Orientació del web Tria educativa s’hi pot trobar un test d’orientació acadèmica i professional.
  2. El Saló de l’Ensenyament, en concret l’espai d’orientació, ofereix als joves un servei d’atenció personalitzada per ajudar-los a concretar l’opció de continuïtat formativa, que s’ha de concebre com una activitat complementària al treball intern del centre.
  3. El consell orientador és un document que orienta, acompanya i guia l’alumne o alumna en el seu itinerari educatiu i que vetlla per la seva continuïtat formativa. Té una doble finalitat: d’una banda, ajudar els equips docents i els tutors i tutores a identificar i registrar les dades més rellevants dels aspectes personal, social, acadèmic i professional de l’alumne o alumna; i de l’altra, poder compartir amb la família i l’alumne o alumna la construcció del seu projecte vital i formatiu. Al web de la XTEC es poden trobar pautes per elaborar el consell orientador. En el cas d’alumnes amb un pla de suport individualitzat, el consell orientador ha d’incloure un pla de transició als estudis postobligatoris.
Font: https://documents.espai.educacio.gencat.cat/IPCNormativa/DOIGC/DOIGC_Curriculum.pdf

 

Quant a jcruz

Orientador escolar
Aquest article ha estat publicat en Informació sistema educatiu. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *