Orientació escolar i emprenedoria
Matèria optativa 3r ESO
Contingut de les sessions:
- Presentació i avaluació inicial.
- Informació dels sistema educatiu. Sortides després de l’ESO. Optatives a 4t.
- Descobrir la nostra personalitat.
- Biografia acadèmica i personal.
- Les nostres aptituds (qualitats i limitacions).
- Pel·lícula “Grease”. Actitud, aptitud i interessos.
- Informació programes de formació i inserció. Sense graduat. Prova d’accés a mòduls.
- Informació dels cicles formatius.
- Informació del batxillerat.
- El treball cooperatiu en grup.
- Pel·lícula ” Espera al último baile”. Descobrir vocacions professionals.
- Recorregut acadèmic i professional d’una persona.
- Oficis que han fet els nostres avantpassats. Arbre genealògic.
- Conèixer els diferents itineraris que van seguir el seu pare i la seva mare.
- Pel.lícula “El guerrero pacífico”. Esforç i superació.
- Estudi d’un cas. Els cicles formatius. Centres a la zona.
- Estudi d’un cas. El batxillerat. Les PAU.
- Visita a una empresa.
- Exposició i informe final sobre la empresa visitada o estudiada.
- Sortida en grup per visitar a una gran empresa.
- Treball personal de la sortida a una gran empresa
- Creació una empresa I. Col·loqui entre tots els grups de treball.
- Creació una empresa II. El projecte.
- Creació una empresa III. Promoció econòmica. Presentacions finals.
- Recursos comunitaris de la zona. Com buscar feina?
- Carta de presentació, l’entrevista i el currículum.
- Programa informàtic: Qüestionari d’orientació. Test.
ORIENTACIÓ ESCOLAR, ACADÈMICA I PROFESSIONAL
ALUMNES A QUI ESTÀ DIRIGIT :
A tots els alumnes de 3r d’ESO, i en especial, als alumnes que no tinguin clar quin camí (estudis o treball) pensen seguir.
DESCRIPCIÓ:
L’objectiu del mateix es centra en ajudar l’alumne/a i la família a triar la seva millor opció futura un cop acabat l’ensenyament obligatori. Per aconseguir-ho, es treballen tres eixos fonamentals: l’autoconeixement, l’oferta educativa postobligatòria i la presa de decisió oferint, finalment, un consell orientador de caire individual per a l’elecció de les matèries optatives a 4t curs d’ESO, i d’altra banda, fer-li prendre consciència de la necessitat de tenir iniciativa emprenedora, considerada no únicament com un conjunt de qualitats i habilitats necessàries per crear una empresa, sinó com una actitud general que pot ser d’utilitat en les activitats professionals, com en la vida quotidiana.
Cal advertir que l’elecció d’una ocupació o carrera és un procés llarg. No es pot esperar poder arribar a una decisió final d’una manera immediata. El que es pretén amb el crèdit és que vagi organitzant les seves idees per fer una bona elecció, principalment, determinar quin grup o quins grups ocupacionals són els que millor encaixen amb la seva manera de ser.
Anirà expressant els seus gustos, preferències i interessos respecte d’una sèrie de característiques personals que cal tenir en compte en la selecció de la futura carrera o professió.
Seguirem els passos de les activitats que s’estableixen en les fitxes del crèdit. Com més atentament es treballi el seu contingut i com més sinceres siguin les seves respostes, millor serà l’orientació que en podrà obtenir.
OBJECTIUS
– Coneixement i presa de decisió per a l’elecció d’optatives a 4t curs d’ESO.
– Ajudar als alumnes a conèixer millor les seves qualitats i limitacions que els pugui ajudar a prendre una decisió respecte el seu futur.
– Donar una orientació als alumnes dels recursos comunitaris de la zona tant a nivell acadèmic com laboral.
– Assolir uns procediments per a buscar un lloc de treball.
– Saber que volen dir les ofertes de treball dels diaris, webs, ….
– Saber fer un currículum vitae.
– Saber actuar davant una entrevista o un test (aspectes fonamentals del procés de selecció).
– Ser emprenedor. Alguns conceptes de com crear la pròpia empresa.
– Confiança en l’esforç personal.
– Constància en l’estudi i el treball.
– Interès i preocupació per millorar.
CONTINGUT DE LES SESSIONS
ACTIVITATS D’AVALUACIÓ
- fitxes fetes i apunts passats a net (dossier).
- exposició oral.
- treball en grup.
- control o examen d’alguns conceptes i reflexió personal.
- preguntes, participació i actitud a classe.
TEMPORITZACIÓ
Duració d’un quadrimestre, 35 hores, 2 hores/setmana.
METODOLOGIA
- Intentar connectar i coordinar amb els altres crèdits o matèries.
- Exposició de murals, presentacions audiovisuals i ús del blog.
- La classe tindrà dues parts diferenciades, una més teòrica d’explicacions o de donar pautes, i, una altra, més pràctica relacionant els exercicis a fer. Seqüenciades en:
-
-
-
- Punt de partida. Motivació.
- Unitat de treball.
- Exercicis. Pràctica.
-
-
- Visita a empreses de la zona.
- Xerrades de professionals sobre la seva feina (treballadors i empresaris).
- Aportació de l’experiència amb d’exalumnes.
- Conferències especialistes (sindicats, ajuntament, ….)
- Visionat de pel·lícules i vídeos (You Tube).
BIBLIOGRAFIA, WEBS I RECURSOS DIDÀCTICS
– Fotocòpies material alumnes (dossier alumnes).
– Fitxa d’exposició oral i guió.
– Pautes per fer treball de grup i de recerca d’informació
– Blog alumnes i moodle del centre.
– Web d’orientació Joan M. Cruz http://www.xtec.cat/~jcruz/orientacio_educativa/
– WEBQUEST “Què puc estudiar” http://www.xtec.cat/~enavarro/WebQuest/index.htm
– WEBQUEST “De l’amor” http://www.xtec.cat/~mlajara/webquestmerce/04proces.html
– Web Jo vull ser http://www.xtec.es/~jfernan9/
– Oferta d’estudis a Catalunya http://www20.gencat.cat/portal/site/queestudiar/
– Dossier Jo vull ser http://www.xtec.es/sgfp/llicencies/200304/memories/873m.pdf
– Maria J. Monteagudo Serra. Aplicació de la psicologia sistèmica al Pla d’acció tutorial d’un centre de secundaria obligatòria. Llicència estudis 2009.
– F. Sánchez Íñigez. Tutoria en la ESO. 20 actividades prácticas. Cefire. Elda, 2002
– Recursos emprenedoria XTEC http://www.xtec.cat/web/recursos/emprenedoria
– Recull d’articles orientació.
– Tests d’autoconeixement i orientació d’estudis.