Àmbit de cultura i valors (Cultura i valors ètics – Filosofia – Religió)
El currículum de l’Educació Secundària Obligatòria. Curs 2017-2018
Documentació:
- Currículum
- Competències bàsiques
- Continguts clau
- Normativa: Decret 187/2015 DOGC núm. 6945 – 28.8.2015 9
Contingut de les sessions:
- Dimensió personal
- Dimensió interpersonal
- Dimensió sociocultural
- Presentació i avaluació inicial.
- Drets i deures en l’àmbit escolar, familiar i social. CC5
- El fonament de la llibertat i l’autonomia en les diverses teories ètiques. CC6
- La Declaració Universal dels Drets Humans de 1948. CC7
- Algunes disposicions legals i institucions per a la defensa dels drets humans i de les llibertats. CC8
- Situacions i contextos de conculcació dels drets humans i les llibertats. CC9
- Els drets humans com a deures morals. CC10
- CC11. Història i fonamentació dels drets humans. Les generacions de drets. Els drets de les generacions futures.
- CC12. El dubte i la formulació de les bones preguntes com a inici de la reflexió.
- CC13. El bon argument.
- CC14. Els aspectes d’una argumentació.
- CC15. L’origen i la construcció dels prejudicis en el nostre context.
- CC16. Els criteris morals i la seva fonamentació: cura, justícia, compassió, reciprocitat, imparcialitat…
- CC18. La millora i la innovació com a estímul de l’avenç col·lectiu.
- CC19. Principals sistemes ètics del segle XX: derivacions de l’utilitarisme i ètiques apriorístiques.
- CC20. Codis deontològics professionals i empresarials com a concreció de l’ètica aplicada.
- CC23. Diversitat d’identitats. Les diferències i els seus contextos.
- Àmbits d’actuació de poder i violència. Actituds de tolerància, solidaritat, compromís i les seves manifestacions externes. CC25.
- CC26. El concepte de diàleg. Tipus de diàleg. El diàleg com a forma privilegiada de comunicació d’idees, de sentiments i de relació.
- CC27. Les condicions del diàleg: ordre, claredat, atenció, intencionalitat…
- CC28. Els valors del diàleg: comprensió, exclusió de violència, cooperació, participació, sinceritat, escolta, igualtat de les veus, assertivitat, respecte, racionalitat…
- CC29. El conflicte. Anàlisi de conflictes. El tractament de conflictes interpersonals com a actor, com a espectador, com a afectat. Estratègies: conversa, negociació, mediació…
- CC30. La cultura de la pau. Violència directa i violència estructural. Tipus de pau. Models i exemples de la cultura de la pau… Currículum educació secundària obligatòria Àmbit de cultura i valors (cultura i valors ètics)
- CC31. La tradició grecoromana, la judeocristiana i la il·lustrada europea entorn de les cosmovisions de: a) el món, b) l’ésser humà, c) la història, d) la divinitat.
- CC32. Els principis que es desprenen de les tres cultures. Exemples.
- CC33. Els principis i valors que perviuen en els nostres dies. Aportació budisme i islam. Referència a diferents teories ètiques.
- CC35. Les obres literàries modernes i contemporànies, les arts plàstiques (arquitectura, escultura, pintura) i les arts immaterials (música, teatre, dansa i cinema), com a expressions de comportaments ètics.
- L’exercici de la política i les seves repercussions ètiques. CC38.
- CC39 El medi natural i les seves implicacions (ètica del consum, medi ambient).
- CC41. Els mitjans de comunicació: tractament de la informació. Informació i comunicació en la xarxa.
- CC43. Valors i actituds a partir d’un sistema democràtic: solidaritat, bé comú, compromís, diàleg.
- CC44. Àmbits de cooperació i participació: voluntariat, ONG, centres d’assistència comunitària.
- CC45. La xarxa educativa en el territori: escoles, museus, sales d’art, centres artístics, biblioteques, centres esportius, esplais.
Recursos: