Proves d’avaluació diagnòstica de 3r d’ESO

impacte

L‘avaluació diagnòstica. Característiques i finalitats

  • D’acord amb la Llei d’Educació de Catalunya i amb la legislació vigent, tal i com es preveu en les resolucions per a l’organització i el funcionament dels centres, tots els centres han de fer una avaluació de diagnòstic, centrada en les competències bàsiques del currículum.
  • L’avaluació diagnòstica té caràcter orientador i formatiu per als centres. No determina, per tant, l’expedient acadèmic individual de l’alumnat.
  •  L’avaluació diagnòstica avalua l’assoliment de la competència comunicativa lingüística i de la competència matemàtica al final del tercer curs d’educació primària i al final del segon curs de l’ESO (encara que s’apliqui a principis de tercer d’ESO).
  •  Els resultats de la prova, conjuntament amb altres indicadors, ajuda els centres a analitzar, valorar i reorientar, si cal, la pràctica docent per assolir les competències i els aprenentatges que estableix el currículum.

Alumnes que han de fer la prova

  • Les proves s’administren als alumnes de tercer d’ESO. D’aquesta manera s’assegura que, en el moment de fer les proves, els alumnes hagin cursat íntegrament els aprenentatges previstos.
  • El temps previst per a l’aplicació de cada una de les proves és d’una hora.
  • El centre decideix el dia o els dies concrets que es fan aquestes proves, dins de la quinzena prevista. Tots els grups han de fer la mateixa prova simultàniament.

Curs i dates en què s’apliquen les proves. ESO

  • Les proves s’apliquen al mig de cadascuna de les etapes de l’educació obligatòria, en aquest cas al principi de tercer curs d’ESO.
  • Les proves de tercer d’ESO s’han d’aplicar entre els dies 13 i 24 d’octubre de 2014.
  • El centre decideix el dia o els dies concrets en què es fan les proves, dins de la quinzena prevista. És important que tots els grups facin la mateixa prova simultàniament.
  • El centre pot decidir administrar de manera flexible el temps d’aplicació de cada un dels quaderns.

Estructura i contingut de les proves. ESO

Competència comunicativa lingüística (tercer d’ESO)

Hi ha un quadern independent per a cadascuna de les proves: la de llengua catalana, la de llengua castellana i la de la varietat aranesa de la llengua occitana, que només s’aplica a l’Aran. A cada quadern hi ha:

  • Dos textos amb preguntes de comprensió lectora.
  • Preguntes d’expressió escrita (organització del text i correcció lingüística).
  • Un exercici d’expressió escrita (una redacció breu).

En la major part de les preguntes, cal triar la resposta correcta entre quatre opcions. Hi ha preguntes on s’ha de marcar si una afirmació és vertadera o falsa i n’hi ha alguna de resposta oberta, en què cal escriure una resposta clara.

Comprensió lectora. S’avaluen:

– L’obtenció i localització de la informació:
– La interpretació i organització de la informació.
– La reflexió sobre el text.

Expressió escrita. S’avaluen:

– La competència discursiva (l’adequació del registre a la situació comunicativa, la coherència i la cohesió del discurs).
– La competència lingüística (l’ús del lèxic, l’ortografia i les estructures morfosintàctiques bàsiques de la llengua).
– Els aspectes formals (la presentació i la grafia).

Les preguntes amb què s’avaluen les capacitats de comprensió lectora es valoren amb 0 i 1 punts. La competència discursiva i lingüística es valoren entre 0 i 4 punts. Els aspectes formals es valoren amb 0 i 1 punts.

Competència matemàtica (tercer d’ESO)

La prova de competència matemàtica inclou activitats de:

  • Numeració i càlcul.
  • Espai, forma i mesura.
  • Relacions i canvi.
  • Estadística i atzar.

Hi ha preguntes que demanen triar la resposta correcta entre tres o quatre opcions. N’hi ha d’altres de resposta oberta i d’altres en què s’ha de justificar la resposta donada prèviament. Les respostes es valoren amb 0 i 1 punts.

Numeració i càlcul. S’avaluen:

– La comprensió dels nombres i de diferents formes de representar-los.
– La interpretació del significats de les operacions.
– L’agilitat en el càlcul i la capacitat de fer estimacions raonables.

Espai, forma i mesura. S’avaluen:

– L’anàlisi de les característiques i propietats de les figures geomètriques.
– La utilització de la visualització i de models geomètrics per resoldre problemes.
– La comprensió de les magnituds mesurables i de les unitats.
– L’aplicació de tècniques i instruments per mesurar.

Relacions i canvi. S’avaluen:

– La comprensió i anàlisi de patrons i relacions.
– L’ús de models per representar les relacions.
– L’anàlisi de canvi en contextos diversos.
– La utilització de models matemàtics per representar i comprendre relacions quantitatives.

Estadística i atzar.  S’avaluen:

– L’obtenció de conclusions i l’establiment de prediccions a partir de dades.
– La selecció i l’ús de mètodes estadístics per analitzar dades.
– La comprensió i l’aplicació de conceptes bàsics d’atzar.

Proves aplicades en cursos anteriors a tercer d’ESO

A partir d’aquesta pàgina podreu accedir a totes les proves aplicades a tercer d’ESO en cursos anteriors.

Alumnes amb necessitats educatives especials, dictàmens, PIs, adaptacions metodològiques, … 

Atès que l’avaluació diagnòstica és interna, no existeix un protocol per fer diferenciació entre alumnes, és el propi centre qui decideix els que han de fer la prova i les condicions. A l’aplicació informàtica s’han d’assignar a grup a tos els alumnes. En el cas d’alumnes que no facin la prova, no s’introdueixen les puntuacions i no comptabilitzaran en els resultats de grup ni de centre.

Normativa

Llei orgànica 2/2006, de 3 de maig, d’educació (BOE núm. 106, de 4.5.2006).

Decret 143/2007, de 26 de juny, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments de l’educació secundària obligatòria (DOGC núm. 4915, 29.6.2007).

 

Quant a jcruz

Orientador escolar
Aquest article ha estat publicat en General, Informació sistema educatiu. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà Els camps necessaris estan marcats amb *