Sessió 2. ZER El Jonc. Curs 2011/12.

Una mica d’humor.

Més que una feina!

Recordatori

Con de l’aprenentatge d’Edgar Dale.

A l’any 1969, Edgar Dale (1900-1985), pedagog nord-americà, va elaborar un model que explicava quins eren els mètodes més i menys efectius per a l’aprenentatge i ressaltava que la manera que més s’aprèn és a partir d’allò que es diu i es fa (experimentant). Aquest model se sintetitza en l’anomenat con de l’aprenentatge.
L’aprenentatge parteix de l’acció i de la descoberta, tant de forma guiada pel professorat com autònoma per part de l’alumnat (aplicant el raonament) i d’acord amb el mètode científic: aconseguir un ExE (educar x experimentar / experimentar x educar).

http://clarion.mudejarico.es/2011/04/el-falso-cono-del-aprendizaje-de-dale/
http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td006/practica_3.html

Taxonomia de Bloom.

Des del 1948 un grup d’educadors/es van assumir la tasca de classificar els objectius educatius. Van proposar desenvolupar un sistema de classificació en tres aspectes: el cognitiu, l´afectiu i el psicomotor. El treball de l´apartat cognitiu es va acabar el 1956 i normalment se l´anomena la Taxonomia de Bloom. El títol complet de l´obra és”Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook I: Cognitive domain”, i els autors són a més de Benjamin Bloom, M. Englehart, E. Furst, W. Hill, and D Krathwohl. La idea central d´aquesta taxonomia és allò que els/les educadors/es han de voler que els/les alumnes sàpiguen és a dir són els objectius educacionals . Tenen una estructura jeràrquica que va del més simple al més complex o elaborat fins a arribar al d’avaluació . Quan els/les mestres programen han de tenir en compte aquests nivells i mitjançant les diferents activitats han d’anar avançant de nivell fins aconseguir els nivell més alts.

http://phobos.xtec.cat/fsala/biblio/documenta/taxonomia_bloom.pdf
http://www.xtec.es/~cbarba1/webquest/tasques/taxonomBloom.htm
http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td006/practica_4.html

A tenir en compte.

Programar per competències.

http://www.carmebarba.cat/
http://www.xtec.cat/~cbarba1/indexcompetencies2.html
http://cancantocompetencies.blogspot.com/
http://www.xtec.cat/~mlluelle/caceres/
documentscompetencies/Competencies_i_Intel_ligencies_1_.pdf

http://competentes.files.wordpress.com/2008/04/alart2-graellaudpercb-im.pdf
http://blocs.xtec.cat/profesjoanot/2008/06/26/programacio-per-competencies/

(Et pots descarregar graelles per programar.)

Pautes per a un bon treball cooperatiu.

Triangle interactiu d’aula.

Tot procés d’ensenyament i aprenentatge evoluciona més satisfactòriament si la interrelació entre els continguts d’aprenentatge, els seus facilitadors (generalment el professorat) i l’alumnat, és plenament dinàmica, és el que s’anomena triangle interactiu de l’aula.

http://cosasdelenguayliteratura.blogspot.com/2008/11/triangle-interactiu.html
http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td206/practica_1-5.html
http://formiga.wikispaces.com/8.-+Pautes+per+a+un+bon+treball+cooperatiu

Alguns recursos.

La llibreta cooperativa:

  • Primay Pad
    Googledocs

Penjar presentacions:

  • authorSTREAM
    Slideshare

http://blocs.xtec.cat/msolduga/recursos/

Festes i tradicions:

  • El Carnaval i la Vella Quaresma

http://blocs.xtec.cat/marisolsolduga/2010/04/01/festes-dhivern-2/

Publicat dins de Formació ZER El Jonc 2011/12 | Deixa un comentari

authorSTREAM

 

http://www.authorstream.com/
http://www.tecnotic.com/node/418

Espai que permet penjar presentacions de PowerPoint i enganxar l’embed al bloc. Respecta totes les característiques de la presentació: animacions, so, hipervincles, …

 

Publicat dins de Recursos | Deixa un comentari

PrimaryPad

http://primarypad.com/
http://sites.google.com/site/web20directius/tasques-i-eines/primarypad
http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/web.htm#llibretes

PrimaryPad és una pissarra virtual que ens presenta una pàgina en blanc on tothom pot escriure al mateix temps, posant al seu text un color diferent. Eina per el treball col·laboratiu on diverses persones poden anar inserin text simultàneament. A l’hoa disposa d’un xat per comunicar-se on-line.

Publicat dins de Recursos | Deixa un comentari

Formació: ZER El Jonc. Curs 2011/12

  • ACTIVITAT

  • MODALITAT

  • Assessorament

  • CODI

  • 6040141604

  • HORARI

  • 17:30h a 19:30h Dilluns

  • LLOC

  • Adquirir eines organitzatives i de treball a l’aula (tipus d’agrupaments, utilització dels recursos TAC) per millorar els resultats i les situacions d’aprenentatge.


NTL


Punts a tenir en compte:

  • Flexibilitat en l’organització curriculars.

  • Interactuar.

  • Canvis.

  • Saber/ Saber fer/ Saber ser i estar.

  • Estratègies.

  • Autoestima.

  • Treball en equip. Alumnes i mestres.

  • Enfocament globalitzador.

  • Situacions-problema.

  • Isidore Rabí

  • Ensenyar a aprendre.

  • Avaluació.

  • Aprendre fent.

  • Sessió 1

  • Sessió 2

  • Sessió 3

  • Sessió 4

  • Sessió 5

Publicat dins de Formació ZER El Jonc 2011/12 | Deixa un comentari

Sessió 1. ZER El Jonc. Curs 2011/12.

Treball cooperatiu.

(Johnson i Johnson, 1989)

Definició del treball cooperatiu.

“Aquella producció en comú que, per realitzar-se, ha necessitat la participació en interdependència de dos o més subjectes” És a dir, una producció en comú on cada component ha desenvolupat un rol específic, unes habilitats, ha seguit un procés, a la vegada diferenciat i complementari, tan necessari com els de la resta dels/de les components del grup.

https://sites.google.com/site/carmebarbacat/metodologies/treball-cooperatiu-1
http://www.xtec.es/~rgrau/links/links.htm
http://www.xtec.es/~aorihuel/treball%20cooperatiu.htm
http://www.slideshare.net/mentscurioses/taller-treball-cooperatiu

El per què del treball cooperatiu.

Es potencien unes habilitats, que d’una altra forma costa adquirir.

1 Habilitats Socials

Implica, entre d’altres, la col•laboració en el grup, la presa de decisions, la feina individual, la comunicació, l’avaluació mútua i fins i tot la resolució de conflictes que puguin aparèixer mentre es realitzen aquestes feines. […]

http://www.ildefe.es/ildefefront/frontIldefeAction.do?action=viewCategory&categoryName=Test+de+Habilidades+Sociales&id=4379

2 Interacció cara a cara

Es prenen decisions sobre les feines que cal fer i com fer-les, es fa un seguiment de l’estat i problemàtica de les tasques individuals, s’aporten i es debaten les conclusions de les feines personals, etc. […]

3 Interdependència positiva

L’aprenentatge dels diferents components del grup depèn de les accions que realitzi cadascun dels membres de l’equip. […]

4 Responsabilitat individual

“…aprendre entre tots a fer una cosa, per després saber-la fer tot sol.”

En el treball cooperatiu cada alumne ha de fer-se responsable d’una part de la tasca que cal realitzar. Aquesta feina que promourà l’aprenentatge individual és indispensable per a l’èxit (aprenentatge) del grup (de la resta de components de l’equip). […]

http://giac.upc.es/PAG/giac_cat/giac_por_que.htm

Afavoreix l’atenció a la diversitat. Promou la inclusió.

http://www.xtec.es/~mjulia/centres/divers/cooperat.pdf
http://agora.xtec.cat/se-segria/moodle/file.php/381/Pujolas.ppt

Promou la participació directa i activa dels/de les alumnes en el procés aprenentatge.

És tan o més important el procés que el resultat final.

EL MÉTODO JIGSAW

Cooperació. Ajuda mútua. Tècnica del trencaclosques.

http://www.xtec.cat/~cbarba1/temes/aronson.html
http://www.xtec.cat/~cbarba1/temes/jigsaww.pdf
http://www.edu3.cat/Edu3tv/Fitxa?p_id=40326

Com impulsar el treball cooperatiu a l’aula?

Coses que no s’han de fer, tipus, agrupaments, tècniques, rols, […]

https://docs.google.com/present/view?id=dvs89v9_1816gt3brqd5
.

Exemples d’activitats de treball cooperatiu:

Publicat dins de Formació ZER El Jonc 2011/12 | Deixa un comentari

21/11/11

DISTRIBUCIÓ DE LES LLIÇONS/ 1r TRIMESTRE/

CURS 2011/12

Període: 21/11/11 al 22/12/11

Llengua Catalana

Lliçó 4:
Les vocals O i U.
El país de les verdures.
Un conill al barret.
Arc de sant Martí.
El Mag Lari.

Segon

18-25 Lectures
Les vocals O/U
MUD
Activitat
Clic

La síl•laba tònica
Clic
MUD

Tipus de noms
Esquema
Noms propis i comuns

Formació de noms
Plurals femenins en –os
Aventura’t amb l’ortografia
L’article
Aulanet
MUD

Conte/cal•ligrama/
refrany
Esquema
Clic
Exemples cal•ligrames
Text instructiu
Petits escriptors

Dictat
– Windows Journal
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova
– CD contes i poemes Barcanova

Tercer

Textos poètics
Esquema
7. Mare
Recull de poemes
La comparació
Esquema
MUD
Activitat
Contraris
Activitat
Memoritzar poemes
Viu la poesia

8. Puff, el drac màgic
Poema
Cançó
La cançó
Esquema
Música de poetes
Expressions
Esquema
JClic
El resum
Informació

4. El país de les verdures Rondalla popular japonesa
Rondalles
Text expositiu
Esquema
El nom: noms propis i comuns
Esquema
Mud
Activitat
La è tònica
Activitat
Activitat

Dictat

Racó de poesia
Poema i cançó: La tardor
Activitat
La tardor que jo conec

Revista: Zona’s magazine
Número 35
Miquel Desclot
El casament del llapis i la goma
Vídeo recitant
Vídeo cantant
Poema
Auca

– Windows Journal
Autoavaluació
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova

Quart

Textos poètics
Armari de llengua
7. El senyor Pi
Armari de llengua
El resum
Informació

8. La cançó de les mentides
Vídeo
Lletra
La “tornada”
Informació
La imaginació: un món al revés

4. Un conill al barret
Jesús Ballaz
Pla lector
El diàleg dins la narració
Esquema
Joc
Els determinants: articles, demostratius i possessius
Esquema
Mud: articles
Demostratius
Possessius
La e tònica: oberta i tancada
Activitat
Activitat
La vocal neutra
Aventura’t amb l’ortografia
Els diminutius, els augmentatius i els despectius
Esquema
Mud
Mud
Els diccionari: la informació gramatical i les accepcions
Esquema
La definició

Dictat

Racó de poesia
Poema i cançó: La tardor
Activitat
La tardor que jo conec

Revista: Zona’s magazine
Número 35
Miquel Desclot
El casament del llapis i la goma
Vídeo recitant
Vídeo cantant
Poema
Auca

– Windows Journal
Autoavaluació
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova


Cinquè

Textos poètics
Armari de llengua
7. El cargol
Recull de poemes
Josep Carner
Escriptor
La rima
Esquema

8. El pingüí, la girafa i la zebra.
Bestiari
Pere Quart
Escriptor

4. Arc de Sant Martí
(Cavall Fort 1017/18)
Cavall Fort
El temps atmosfèric
Explicació
Ús de o/u
Activitat
Tipus de noms
Esquema
Mud
Activitat
El diàleg en la narració
Esquema
Activitat

Dictat

Racó de poesia
Poema i cançó: La tardor
Activitat
La tardor que jo conec

Revista: Zona’s magazine
Número 35
Miquel Desclot
El casament del llapis i la goma
Vídeo recitant
Vídeo cantant
Poema
Auca

– Windows Journal
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova

Sisè

Textos poètics
Armari de llengua
7. En defensa de la lletra R
Poema

8. Excuses!

4. El Mag Lari (Cavall Fort 1012)
Informació
Els espectacles: Vocabulari bàsic
Teatre
La dièresi
Esquema
Activitat
Activitat
Els punts suspensius
Esquema
Aventura’t amb l’ortografia
Les perífrasis verbals
Informació
L’entrevista
Einstein

Dictat

Racó de poesia
Poema i cançó: La tardor
Activitat
La tardor que jo conec

Revista: Zona’s magazine
Número 35
Miquel Desclot
El casament del llapis i la goma
Vídeo recitant
Vídeo cantant
Poema
Auca

– Windows Journal
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova

Lengua Castellana

Lección 4:
La naturaleza.

Lección 3:

La G.
La C y la Z. La D y la Z en posicion final.
La M, la N y la Ñ.
La B y la V.

Segundo


Léxico: elementos de la naturaleza
Presentación
Vocabulario básico pictográfico

Antónimos
Actividades
Actividad
Abecedario
Clic
Actividad
Ll/Y
MUD
Exercicio
Actividad
Texto explicativo: Experimento
Butbloc
Poema
Poesia
Actividad
Adininanzas
Adivinanzas

Dictado
– Windows Journal
Autoavaluación
– CD interactivo Barcanova
– CD recursos del aula Barcanova

Tercero

5. Mateo el labrador
Fábulas de Isopo

La G
Actividades
G/J
Ga/Go//Gu
Mud
Gue/Gui
El punto sobre la i
Güe/Güi
Mud
Gl/Gr
Actividades
JClic
Sopa de letres

Dictado
– Windows Journal
Autoavaluación
– CD interactivo Barcanova
– CD recursos del aula Barcanova

Cuarto

5. Los siete enanitos
Cuento

La C y la Z
Actividad
Mud
Mud
Plural Z/C
Z-ces
Z al final de palabra
Actividad
Actividad
Plural de palabras que terminan en D
Cuento

Dictado
– Windows Journal
Autoavaluación
– CD interactivo Barcanova
– CD recursos del aula Barcanova

Quinto

5. El cuclillo (la curruca).
Información

La Ñ
Ruleta de palabras
MP/MB
Actividad
Mud
Ahorcado
NV
La letra V
Ortografía
MN
Ortografia M
Prefijo EN/IN delante de V, P, B y N
Mud
Gentilicios
ANAYA
ANAYA

Dictado
– Windows Journal
– CD interactivo Barcanova
– CD recursos del aula Barcanova

Sexto

5. La publicidad. Los anuncios.
Lectura
Lectura

La B y la V
Actividad
Actividad
Actividad
Mud
Pretérito imperfecto –aba, …
ANAYA
Verbos terminados en –bir, y –buir.
ANAYA
JClic
Excepciones: Hervir, servir y vivir
Actividad
Verbos terminados en –aber y –eber
Uso V/B
Verbos en V
Uso V
Verbos terminados en –servar
Ortografía
Verbos que se escriben en B/V: Ir, tener y estar
Ortografía V

Dictado
– Windows Journal
– CD interactivo Barcanova
– CD recursos del aula Barcanova

Matemàtiques

Lliçó 4:
La suma portant-ne.
La resta .
Pràctica de la multiplicació.
Fraccions.
Nombres decimals.

Lliçó 5:

La centena.
Les rectes i els angles.
Les rectes i els angles.
Operacions amb fraccions.
Operacions amb nombres naturals.

Segon La suma portant-ne amb desenes
Generador
La desena més pròxima
Activitat
Estimacions
Clic
El punt i la línia recta. El regle
Genmàgic
El diagrama de barres
Exemples
Problemes i esquemes
Enigmes
Els nombres fins a 300
Clic

Descomposició núm. de 3 xifres
Joc

Bitllets i monedes fins a 100€
Clic
Euroclik

Estimacions
Joc

Editorial Vicens Vives
Internauta
Joc
Informació
Activitat

Tercer Resta portant-ne
Flash

Estimacions
Activitat

Cruïlla

Relació amb la suma
Joc

Activitat
Prova de la resta
Activitat
Activitat

Descompondre per restar
Clic
Problemes: Dades d’un gràfic
Enigmes

Autoavaluació
Rectes i segments
Esquema
Consulta

Angle recte/agut/
obtús
Esquema

Rectes secants/
paral•leles
perpendiculars
Informació Geoplà
Activitat
Geomàgic

Línies poligonals i polígons
Clic
Activitat
Sumar i restar nº2 xifres
Joc ruleta

Problemes: sumar o restar
Estimacions
Sumar
Estimacions
restar

Editorial Vicens Vives
Internauta
Activitat
Informació
Activitat

Quart
Multiplicació de núm. de dues i tres xifres
Generador
Genmàgic

Zeros intermedis

Factors acabats amb zero
Pràctica

Sumar i restar centenes
Flash
Flash
Problemes: Comprensió d’enunciats
Quadern virtual
Enigmes

Autoavaluació
Rectes, semirectes i
segments
Esquema
Consulta

L’angle. Classes
El transportador
Esquema
Angles

Rectes paral•leles i
perpendiculars
Informació Geoplà
Activitat
Geomàgic

Descomposició de
nombres
Mud

Coordenades
Clic

Problemes
Problemes

Editorial Vicens Vives
Internauta
Activitat
Informació
Activitat

Cinquè
Lectura i escriptura de fraccions
Esquema

Representació
Genmàgic
Comparació
Clic
La fracció com a divisió
Animació
Problemes: Enunciats incomplerts
Càlcul
Enigmes
Fracció d’un número
Esquema
Activitat

Sumar i restar
fraccions
Activitat

Fraccions equivalents
Activitat
Activitat
Activitats

Fracció decimal
Activitat

Divisió de núm. per
3 xifres
Exercicis
Activitat

Sumar, restar i
multiplicar
Activitat

Editorial Vicens Vives
Internauta
Activitat
Activitat
Activitat

Sisè
Lectura, escriptura i representació de núm. decimals
Activitat
Activitats
Anem a comprar al mercat

Comparar i ordenar núm. decimals
Activitat
Activitat
Aproximar i arrodonir nº decimals
Activitat
Escriptura de núm. grams amb decimals

Sumar, restar, multiplicar i dividir decimals
Activitats
Activitats
Activitats
Activitats

Editorial Vicens Vives
Internauta
Informació

Activitat
Activitat
Informació
Activitat
Activitat

Coneixement del Medi
Natural
i Social

Lliçó 2:
Ens fem grans (2n)

Lliçó 4:
La muntanya. (3r)
Les comarques de muntanya. (4t)

Lliçó 3:
Les institucions i la població de Catalunya. (5è)
Les institucions i la població d’Espanya i Europa. (6è)

Segon

La lluna
Minut de ciència
Mud
L’orientació
Historieta i jocs
Mud
Els oficis, les feines i les professions
El mercat

Clic
Importància de la convivència
Un món genial
Drets i deures
Activitat

Festes d’hivern
Edu 365
Clic
Joc
Quadern virtual
Pessebre virtual
Període festiu
Raconet de pràctiques

Editorial Cruïlla
Activitats

Tercer

Elements naturals
El paisatge
Dossier 1
Dossier 2
El paisatge de muntanya
El món per un forat
Vocabulari
La vida a la muntanya
JClic
Dossier comarques de muntanya
Les muntanyes
Recursos comarques de muntanya
Els treballs de la muntanya
Dossier
JClic: Oficis 1
JClic: Oficis 2
La vida abans a la muntanya (bandolers, castells i monestirs)
Viure als castells
Viure als monestirs
Vídeo Edu3.cat: El bandolerisme
Maqueta relleu
Exemple
Muntanyes del món
Mapa
Llegenda Pirene i Gerió
Llegenda
La Pica d’Estats
El cim
Esports d’aventura
Tipus

Festes d’hivern
Edu 365
Clic
Joc
Quadern virtual
Pessebre virtual
Període festiu
Raconet de pràctiques

Editorial Cruïlla 117310
Activitats

Quart

El paisatge
Tipus
El paisatge de Catalunya
Mapa joc
Mapa mut

PowerPoint de Catalunya

El paisatge de muntanya
El relleu de muntanya, plana i costa
Os de Civís
Boscos
Vídeo: Boscos de Catalunya
La Vall d’Aran
Les corbes de nivell
Relleu
El treball
El treball a la muntanya
Ramaderia
Sector primari

Clic
Mapes econòmics
Dossier

Tipus de turisme
Catalunya turisme

El turisme rural
Consulta
Les comunicacions
Clic
Mapa
Itinerari

Clic
El món per un forat
El cremallera de Núria
Patrimoni i història
Patrimoni gencat
Els rius de Catalunya
Hidrografia
Avalua’t

La vida a l’hort
L’hort

Festes d’hivern
Edu 365
Clic
Joc
Quadern virtual
Pessebre virtual
Període festiu
Raconet de pràctiques

Editorial Cruïlla 117317
Activitats

Cinquè

El sector primari
Calaix

El sector secundari
Calaix

El sector terciari: els serveis
Calaix

El turisme
Atles de turisme

El gràfic de sectors
Gràfic

Festes d’hivern
Edu 365
Clic
Joc
Quadern virtual
Pessebre virtual
Període festiu
Raconet de pràctiques

Editorial Cruïlla
5 medi natural 122082
5 medi social i cultural 122083
Activitats

Sisè

El sector primari
Calaix

El sector secundari
Calaix

El sector terciari
Calaix

Una economia globalitzada:
multinacionals
Concepte

comerç just
Concepte

Fotografies aèries
Imatges
Imatges

Festes d’hivern
Edu 365
Clic
Joc
Quadern virtual
Pessebre virtual
Període festiu
Raconet de pràctiques

Editorial Cruïlla
6 medi natural 122084
6 medi social i cultural 122085
Activitats

Llengua Francesa

Lliçó 1:

Je m’apelle Vainille

Lliçó 2:

Oh là là ! Quelle journée!

Cinquè


Saluer: Comment? Quel? Où?
Se saluer! (fitxa)
Au revoir!: (fitxa)
Se présenter
Présentations
Se saluer
Les salutations
Activité
Activité
Activité
Chanson Bonjour Madame!
Se présenter : nom, âge, ville
Bonjour ou salut?
Chanson Je m’appelle…
(Fitxes)
Verbes: S’appeler, avoir, habiter
S’appeler
Tu t’appelles comment?
Je m’appelle Annie
À bientôt.
Tu habites où?
Les prénoms français:
Personnel
Interrogative
Schéme
Découvre la France:
Découvre la France
La França (fitxa)
La França. Activité
Le drapeau français. Il est bleu, blanc, rouge
La monnaie de la France. L’euro
Ville françaises: Paris, Nantes, Lyon, …
Paris
La géographie de la France
Mon dictionnaire français
Pictionary
Wordreference

Editorial Oxford
Activitats

Sisè


Parler des loisirs

Parler des petites tâches ménagères

Décrire sa journée

Qu’est-ce que c’est?

Verbes en –er, faire, lire, prendre, partir (je)

Verbes avec pronom: se lever, se laver, s’habiller, se coucher (je)


Editorial …
Activitats

Educació per a la ciutadania i els drets humans

EL CIRCO DE LA MARIPOSA
Adreces ciutadania
Pensar amb el cinema
Pel•lícula
Material
Activitats
Calaixera

Treball interdisciplinari

Els ecosistemes.
Adreces
Ecosistemes de la Terra. Vídeo
Classificació. Vídeo
Tipus. Vídeos
Cadena alimentària i altres. Vídeos
Calaixera

Altres activitats TAC del trimestre

Programació 1r trimestre ZER.

Activitats a Butbloc.

Activitats cd

ALTRES SETMANES


CURS ANTERIORS:

Publicat dins de Curs 2011/12 | Deixa un comentari

24/10/11

DISTRIBUCIÓ DE LES LLIÇONS/ 1r TRIMESTRE/

CURS 2011/12

Període: 24/10/11 al 18/11/11

Llengua Catalana

Lliçó 3:
Les vocals A i E.
Aquell matí de fa set mil anys.
Missió espacial.
Una persecusió enginyosa.
L’abat de Poblet i l’emperador de la Xina.

Segon


12-17 Lectures
Les vocals neutres A i E
Gali. Aprofundiment. Les vocals
La síl•laba tònica
Mud
Derivació verbs/
noms/ adjectius

Exemples
Plurals femenins acabats en -es
Aventura’t amb l’ortografia
Les paraules canvien
El conte i la cançó
Un mes un conte!
Tipus de contes
Marracàs, el supergegant

Dictat

Racó de poesia
Poema i cançó: La tardor
Activitat
La tardor que jo conec

Revista: Zona’s magazine
Número 35
Miquel Desclot
Aranya de sostre

– Windows Journal
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova
– CD contes i poemes Barcanova

Tercer

Textos narratius
La carbassa Carolina
5.- El venedor de forats
La carbassa Carolina
B/V
Esquema
MUD
Aventura’t amb l’ortografia
Interrogació/ Exclamació
Esquema
Aventura’t amb l’ortografia
Pauta d’escriptura de textos narratius
Informació

Textos poètics
Armari de llengua
Fem poesia

6. Escarabat Bum, Bum.
Vídeo
Làmina
Josep Carner
Biografia
Estrofes i versos
Dossier

3. Aquell matí de fa set mil anys (Cavall Fort 881-882)
Cavall Fort
Diàleg
Esquema
Qui parla amb qui?
Els tipus d’oracions
Esquema
Activitats
L’accent gràfic
Esquema
Aventura’t amb l’ortografia
Els sinònims
Esquema
JClic
Diccionari de sinònims
L’organització de la feina: L’agenda
Exemple

Dictat

Racó de poesia
Poema i cançó: La tardor
Activitat
La tardor que jo conec

Revista: Zona’s magazine
Número 35
Miquel Desclot
El casament del llapis i la goma
Vídeo recitant
Vídeo cantant
Poema
Auca

– Windows Journal
Autoavaluació
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova

Quart

Textos narratius
La carbassa Carolina
5.- Un regal d’aniversari

Frases fetes
Esquema
Comparacions i frases fetes
Pauta d’escriptura de textos narratius
Redacta

Textos poètics
Armari de llengua
Fem poesia
Dossier

6. Bons consells

Els refranys
Esquema
Exemples

3. Missió espacial
Els astronautes
Tot sobre l’espai
Exploració de l’espai
La notícia
Taller de premsa
5 Qüestions
Els noms: Classificació
Esquema
Formar paraules
L’accentuació
Esquema
JClic
Les paraules crossa (sinònims)
Esquema
JClic
Diccionari de sinònims
El diccionari
Esquema
Diccionem

Dictat

Racó de poesia
Poema i cançó: La tardor
Activitat
La tardor que jo conec

Revista: Zona’s magazine
Número 35
Miquel Desclot
El casament del llapis i la goma
Vídeo recitant
Vídeo cantant
Poema
Auca

– Windows Journal
Autoavaluació
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova


Cinquè

Textos narratius
La carbassa Carolina
5. Tarda de tardor
Poemes de tardor
Festes de tardor
El sentit figurat
Esquema
MUD
Els fonemes
Recursos
Les metàfores
Exemples
Dossier: La poesia
Pauta d’escriptura de textos narratius
Redacta

Textos poètics
6. Coses de la natura
Armari de llengua
Fem poesia
Dossier

Clementina Ardediu: Figuera
Poemes d’arbres
Joan Amades: El taronger
Més poemes d’arbres
Josep Carner: Palmera
Poesia

3. Una persecusió enginyosa

La polisèmia
Esquema
Presentació
Vídeo
A i E àtones
La E
La E oberta/tancada
La vocal neutra
La vaca cega (Joan Maragall)
Poema
Audició

El nom: Gènere i nombre
Esquema
El senyor i la senyora paraula
Activitat PDI
La narració
La carbassa Carolina

Dictat

Racó de poesia
Poema i cançó: La tardor
Activitat
La tardor que jo conec

Revista: Zona’s magazine
Número 35
Miquel Desclot
El casament del llapis i la goma
Vídeo recitant
Vídeo cantant
Poema
Auca

– Windows Journal
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova

Sisè

Textos narratius
La carbassa Carolina
5. L’aventura del Polifem
Lectura
Pauta d’escriptura de textos narratius
La carbassa Carolina
Redacta

Textos poètics
6. Cançó
Armari de llengua
Esquema de la cançó
Dossier
Fem poesia
Cançons

2. L’abat de Poblet i l’emperador de la Xina
Llegenda
Les paraules compostes. El guinet.
Esquema
Esquema
La fàbrica de les paraules
L’accentuació
Esquema
JClic
Activitat
L’accent diacrític
Esquema
JClic
Activitat
Activitat
Els verbs regulars i els irregulars
Esquema
Activitat
La llegenda: El timbaler del Bruc
Llegenda
Vídeo

Dictat

Racó de poesia
Poema i cançó: La tardor
Activitat
La tardor que jo conec

Revista: Zona’s magazine
Número 35
Miquel Desclot
El casament del llapis i la goma
Vídeo recitant
Vídeo cantant
Poema
Auca

– Windows Journal
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova

Lengua Castellana

Lección 3:
En mi casa.
La G.
La C y la Z. La D y la Z en posicion final.
La M, la N y la Ñ.
La B y la V.

Segundo

Mayúsculas
Editorial Yalde

La frase: Subjecto y Predicado
Juego
Ficha personal

Narración de vivencies personales
Cofre

Poema
Poesias

Dictado
– Windows Journal
– CD interactivo Barcanova
– CD recursos Barcanova
– CD cuentes y poemas Barcanova

Tercero

4. Las tres delicadas
Conte

La G
Actividades
G/J
Ga/Go//Gu
Mud
Gue/Gui
El punto sobre la i
Güe/Güi
Mud
Gl/Gr
Actividades
JClic
Sopa de letres

Dictado
– Windows Journal
Autoavaluación
– CD interactivo Barcanova
– CD recursos del aula Barcanova

Cuarto

4. El pájaro carpintero y el tucán
Cuento

La C y la Z
Actividad
Mud
Mud
Plural Z/C
Z-ces
Z al final de palabra
Actividad
Actividad
Plural de palabras que terminan en D
Cuento

Dictado
– Windows Journal
Autoavaluación
– CD interactivo Barcanova
– CD recursos del aula Barcanova

Quinto

4. La rosa, reina de las flores
Artículo

La Ñ
Ruleta de palabras
MP/MB
Actividad
Mud
Ahorcado
NV
La letra V
Ortografía
MN
Ortografia M
Prefijo EN/IN delante de V, P, B y N
Mud
Gentilicios
ANAYA
ANAYA

Dictado
– Windows Journal
– CD interactivo Barcanova
– CD recursos del aula Barcanova

Sexto

4. La receta del vidrio
Lectura

La B y la V
Actividad
Actividad
Actividad
Mud
Pretérito imperfecto –aba, …
ANAYA
Verbos terminados en –bir, y –buir.
ANAYA
JClic
Excepciones: Hervir, servir y vivir
Actividad
Verbos terminados en –aber y –eber
Uso V/B
Verbos en V
Uso V
Verbos terminados en –servar
Ortografía
Verbos que se escriben en B/V: Ir, tener y estar
Ortografía V

Dictado
– Windows Journal
– CD interactivo Barcanova
– CD recursos del aula Barcanova

Matemàtiques

Lliçó 3:

Figures geomètriques.
La suma.
La multiplicació.
Divisió de números naturals.
Potències i arrels.

Segon

Unitats i desenes
Pràctica

Suma i resta. Suma de tres núm.
Joc
Matemàgic
Fitxes

Comptar de 2 en 2 i de 5 en 5
Sèries
Triangle, quadrat, rectangle i cercle.
Tangram
Els quadrats, els rombes i els seus amics
Simetria
Figures simètriques
Exemples
Activitat
Monedes
Joc

Problemes i gràfics
Clic


Editorial Vicens Vives
Internauta
Internauta

Tercer

Suma portant-ne. Núm de 5 xifres
Educalandia
Matemàgic
Fitxes

Propietats commutativa i associativa
Activitat

Arrodonir
Pràctica

Descompondre
Pràctica
Clic

Problemes
Activitats

Editorial Vicens Vives
Internauta

– Editorial Cruïlla
Autoavaluació
117316

Quart

Multiplicació de núm. de 2 i 3 xifres acabats en 0
Clic
Pràctica

Propietats de la multiplicació
Activitat
Estimació
Pràctica
Sumar i restar
Educalandia
Quadern

Orientació en un pla.
Localització d’elements en un pla

Problemes
Mud

Editorial Vicens Vives
Internauta


– Editorial Cruïlla
Autoavaluació
117316

Cinquè

Propietats i prova de la divisió
Mecànica de la divisió
Pràctica de la divisió

Dividir per 10, 100 i 1000
Pràctica
Operacions combinades

Joc
Proporcionalitat
Anem a comprar

Dividir nº acabats en 0
Quadrat màgic

Sumar i restar
Activitat

Problemes
Mud

Editorial Vicens Vives
Internauta


– Editorial Cruïlla
Autoavaluació
120979

Sisè

El quadrat i el cub d’un número
Esquema potències
Clic

Potències de base 10
Gemàgic
Flash

Escriptura abreujada de nombres grans
Vídeo

Arrel quadrada
arrel quadrada aproximada
Genmàgic
Pràctica
Problemes
Activitats

Editorial Vicens Vives
Internauta
Internauta
Internauta

– Editorial Cruïlla
Autoavaluació
?

Coneixement del Medi
Natural
i Social

Lliçó 2:
Ens fem grans (2n)

Lliçó 3:
La reproducció (6è)

Lliçó 3:
Espai i població. El municipi. (3r)
Les comarques (4t)

Lliçó 2:
Les institucions i la població de Catalunya. (5è)
Les institucions i la població d’Espanya i Europa. (6è)

Segon

El creixement i la transformació del cos
Recursos: Cos humà

Picasa
Etapes de la vida
Recursos: Cos humà
La mesura del temps
Vídeo
JClic
El pas del temps en l’entorn familiar
La família

La castanyada
Activitats

Editorial Cruïlla
Activitats

Tercer

Elements naturals
El paisatge
Dossier 1
Dossier 2
Elements artificials
Paisatge humanitzat
On viuen les persones: pobles i ciutats
Pobles i ciutats
Les feines: sectors
Dossier
JClic: Oficis 1
JClic: Oficis 2
Les comunicacions: personals i col•lectives
Esquema
JClic
Projecte
L’organització del municipi: l’ajuntament i les eleccions
Com ens organitzem: esquema
El patrimoni històric: les festes tradicionals
Les estacions i les festes
Educació viària: els senyals
Recursos

La castanyada
Activitats

Editorial Cruïlla 117310
Activitats

Quart

El paisatge
Fitxa d’observació
El paisatge de Catalunya
Recursos
Mapa joc
Mapa mut
La distribució de la població
Mapa
El treball
Clic
Tipus de turisme
Catalunya turisme
Les comunicacions
Esquema
Clic
Mapa
Itinerari
Com s’organitza una comarca
Clic 4t
Refranys populars
Recull
Patrimoni i història
Patrimoni gencat
La nostra comarca
Power Point

Consell Comarcal
La Noguera

Els mercats comarcals
800 anys de mercat a Balaguer

La castanyada
Activitats

Editorial Cruïlla 117317
Activitats

Cinquè


Catalunya dins de l’Estat espanyol
Tipus de comarques
Recursos Catalunya
Genmàgic: Comarques de Catalunya
Genmàgic: Comunitats d’Espanya

El govern autonòmic de Catalunya:
L’organització territorial de Catalunya
El nostre govern i tu

Distribució de la població a Catalunya
Mapa econòmic i de població Catalunya
Mapa econòmic i de població d’Espanya

L’estructura de la població a Catalunya
La població i el treball
Població a Catalunya

Gràfic de barres
Climograma
MUDS

Com ens organitzem
Mural

La població
Mural

Catalunya
Mural
Informació

La castanyada
Activitats

Editorial Cruïlla
5 medi natural 122082
5 medi social i cultural 122083
Activitats

Sisè

Espanya, un estat democràtic
Recursos Espanya
Vídeo comunitats

Els moviments migratoris a Espanya
Mapes Espanya
Població a Espanya

Els estats de la Unió Europea
Recursos Europa
Mapes
Vídeo

Les institucions de la Unió Europea
Recursos Unió Europea

La reproducció:
Clic
Cos humà
Dossier
Dossier
L’aparell reproductor masculí
Esquema
L’aparell reproductor femení
Esquema
Mestruació o regla
L’embaràs i el naixement. El creixement
Esquema
Esquema
Ecografia
Vídeo
Vídeo part
La no discriminació per raó de gènere
Lluita contra la discriminació
25 de novembre

La castanyada
Activitats

Editorial Cruïlla
6 medi natural 122084
6 medi social i cultural 122085
Activitats

Llengua Francesa

Lliçó 1:

Je m’apelle Vainille
J’adore l’école!

Cinquè


Saluer: Comment? Quel? Où?
Se saluer! (fitxa)
Au revoir!: (fitxa)
Se présenter
Présentations
Se saluer
Les salutations
Activité
Activité
Activité
Chanson Bonjour Madame!
Se présenter : nom, âge, ville
Bonjour ou salut?
Chanson Je m’appelle…
(Fitxes)
Verbes: S’appeler, avoir, habiter
S’appeler
Tu t’appelles comment?
Je m’appelle Annie
À bientôt.
Tu habites où?
Les prénoms français:
Personnel
Interrogative
Schéme
Découvre la France:
Découvre la France
La França (fitxa)
La França. Activité
Le drapeau français. Il est bleu, blanc, rouge
La monnaie de la France. L’euro
Ville françaises: Paris, Nantes, Lyon, …
Paris
La géographie de la France
Mon dictionnaire français
Pictionary
Wordreference

Editorial Oxford
Activitats

Sisè


Décrire sa salle de classe. Dans ma classe, il y a un bureau

Un poster: La salle de classe, le tableau, la cour, la chaise, le bureau, l’armoire, la fenêtre, la porte

Demander et dire l’heure. Quelle heure il est ? Il est huit heures moins le quart. Il es midi

Dire sa matière préférée. Ma matière préférée est la géographie

Quelle ? Français, maths, géographie, sciences, dessin, sport, anglais, musique, histoire

Il y a

Les prépositions de lieu: Sous, sur, derrière


Editorial …
Activitats

Educació per a la ciutadania i els drets humans

EL CIRCO DE LA MARIPOSA
Adreces ciutadania
Pensar amb el cinema
Pel•lícula
Material
Activitats
Calaixera

Treball interdisciplinari

Els ecosistemes.
Adreces
Ecosistemes de la Terra. Vídeo
Classificació. Vídeo
Tipus. Vídeos
Cadena alimentària i altres. Vídeos
Calaixera

Altres activitats TAC del trimestre

Programació 1r trimestre ZER.

Activitats a Butbloc.

Activitats cd

ALTRES SETMANES


CURS ANTERIORS:

Publicat dins de Curs 2011/12 | Deixa un comentari

Sessió 4. Escola Àngel Guimerà de Balaguer.

Experiències en TAC.

Utilitzar les TAC no significa partir de zero, sinó aprofitar les possibilitats que les noves tecnologies ens aporten per anar més enllà.

[slideshare id=271941&doc=recursos-tictac-1203439818908328-2]

Classificació dels recursos per àrees i etapes.

Hi ha un munt de recursos! Cal seleccionar els més adients a les nostres necessitats.

Proposta de recursos:

  • Llibretes cooperatives: GoogleDocs/ PrimayPad.

  • Convertidors: De PDF a WORD/De WEB a PDF.

Proposta d’activitats:

Publicat dins de Formació Àngel Guimerà. 2011/12. | 2 comentaris

03/10/11

DISTRIBUCIÓ DE LES LLIÇONS/ 1r TRIMESTRE/

CURS 2011/12

Període: 03/10/11 al 21/10/11

Llengua Catalana

Lliçó 2:
Les majúscules.
Per què les mones salten de branca en branca.
La botiga de la senyora Quima.
La carta d’en Francesc.
Expedició a l’Annapurna (Nepal).

Segon

6-11 Lectures
Refranys i frases fetes
Armari de llengua
Armari de llengua
Clic
Refrany

La frase: Subjecte,
predicat i complements
Fitxa
Noms propis. Majúscules

Power Point
Activitat Flash
El conte
Un mes un conte!

Tipus de contes
El còmic
Còmic Piu-Piu

Dictat

Proves de velocitat i comprensió lectora
Calaixera

– Windows Journal
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova
– CD contes i poemes Barcanova

Tercer

Textos narratius
La carbassa Carolina
3. La mosca
Pere Calders
Pere Calders
Les lletres mudes
Activitat
4. George Washington i el cirerer
Contes amb valors
L’anècdota

Les fruites
Camp semàntic: la fruita
Camp semàntic: la fruita seca
Descripció d’un animal
Lectura eficaç
L’oració i els seus components
Esquema
Composar frases
Practica
El punt i la coma
els signes d’interrogació i admiració
Esquema
Aventura’t amb l’ortografia
JClic: La Caputxeta vermella
Els antònims
Esquema
Editorial Teide
El diccionari: Les paraules guia
Esquema

Dictat

Proves de velocitat i comprensió lectora
Calaixera

– Windows Journal
Autoavaluació
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova

Quart

Textos narratius
La carbassa Carolina
3. L’anècdota

Ocells del medi urbà: petits i mitjans
Ocells petits i mitjans
Sinònims
Esquema
Editorial Teide
4. L’àvia del trabuc
Viquipèdia
El resum
ZONA’s magazine
Protagonista i secundaris
Petits escriptors
Personatges de l’illa de Nim
Les paraules polisèmiques
Esquema
Presentació
Vídeo
El diccionari: Les paraules guia
Esquema
Diccionem
La carta
Esquema
Activitat
L’oració: subjecte i predicat
Esquema
Composar frases
Practica
La síl•laba tònica i la síl•laba àtona
Esquema
MUD: Comptem síl•labes
Aventura’t amb L’ortografia: Separem síl•labes
MUD: Síl•laba tònica
Mots aguts, plans i esdrúixols
Esquema accent
Esquema accentuació
Aventura’t amb l’ortografia: L’accent
JClic

Dictat

Proves de velocitat i comprensió lectora
Calaixera

– Windows Journal
Autoavaluació
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova


Cinquè

Textos narratius
La carbassa Carolina
3. El ratolí i l’elefant
Els enemics més divertits
Església, pagoda i mesquita
Església
Pagoda
Mesquita
Parts d’un text narratiu
Petits escriptors
4. Robinson Crusoe
Autor: Daniel Defoe
Escriptor
Animals de companyia
Exemples
Els sinònims
Sinònims
Esquema
Editorial Teide
Els diftongs i els hiats
Esquema
Explicació
MUD
JCLIC
El punt
Esquema
Aventura’t amb l’ortografia
L’oració: subjecte i predicat
Esquema
Composar frases
Practica
La carta
Esquema
Activitat

Dictat

Proves de velocitat i comprensió lectora
Calaixera

– Windows Journal
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova

Sisè

Textos narratius
La carbassa Carolina
3. L’escapada

4. Lluita d’estel

Els homònims
Esquema
Activitat
Activitats
Ús de a/e àtones
Esquema
Activitat vocal E
Activitat vocal E
Activitat la vocal neutra
El punt i la coma
Activitat
Aventura’t amb l’ortografia
Activitat: la coma
El verb: arrel i desinències
Esquema
Conjugació
Verbs catalans
Activitat
Activitat
El diari personal
Esquema
Esquema
El diari d’Anna Frank

Dictat

Proves de velocitat i comprensió lectora
Calaixera

– Windows Journal
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova

Lengua Castellana

Lección 2:
Historias de animales.
La h.
La acentuación.
La B y la V.
Las palabras homónimas. La tilde diacrítica

Segundo

El abecedario
Mud
Campo semántico:
Los animales
Actividad
Familia de palabras
Mud

La sílaba tónica
Actividad
JClic

Adivinanzas
Mud
La descripción
Aprender a describir
El cuento
Clic

Poema
Taller de poesia
Poesies

Dictado
– Windows Journal
– CD interactiu Barcanova
– CD recursos d’aula Barcanova
– CD contes i poemes Barcanova

Tercero

3. La liebre y la tortuga
Las fábulas de Isótopo
Juego
4. Las tres delicadas

La h
H de hacha
Palabras con h
La h intercalada
Ortografia natural
Hie-/Hue-
El punto sobre la i
Ejercicio

Dictado
– Windows Journal
Autoavaluación
– CD interactivo Barcanova
– CD recursos del aula Barcanova

Cuarto

3. Sopas de burro cansado

4. El pájaro carpintero y el tucán
Cuento
Palabras agudas, llanas o esdrújulas
Estudio de la sílaba
Actividad
Ortoflash
El acento gráfico
El punto sobre la i

Dictado
– Windows Journal
Autoavaluación
– CD interactivo Barcanova
– CD recursos del aula Barcanova

Quinto

3. La nutrición
Información
4. La rosa, reina de las flores

La b delante de l/r
MUD
Completa
La b en bu-/ bus-/ bur-/ biblio-
El punto sobre la i
Ejercicio
Ejercicio
La b detrás de al-/ta-/sa-/ha-/cu-
Ejercicio
La b en palabras que empiezan por abo-/ abu-/
Ejercicio
La b en los prefijos ab-/ ob-/sub-/ abs-/ obs-
Ejercicio
La b en –bundo/- bunda/ -bilidad
Ejercicio
La b en los prefijos bi-/ biz- / bio-/ y en el sufijo –fobia
Ejercicio
La b en palabras de la misma familia
Repaso
La b y la v
Actividad
La v detrás de ad-/ di-/ ob-/ sub-/ in-/ con-
El punto sobre la i
La v en –ava/ -ave/ -avo/ -eva/ -eve/ -evo/ -iva/ -ivo
Ejercicio
La v en prefijos vice-/ viz-/ villa-
Ejercicio
La v en palabras de la misma familia
Repaso

Dictado
– Windows Journal
– CD interactivo Barcanova
– CD recursos del aula Barcanova

Sexto

3. Un deporte alternativo: el skateboard
Información
4. La receta del vidrio
Activitat
Homónimas
Actividad
Tipos: homógrafas y homófonas
Actividad
Actividad
La tilde diacrítica
Ortoflash
Acentuación con Don Quijote

Dictado
– Windows Journal
– CD interactivo Barcanova
– CD recursos del aula Barcanova

Matemàtiques

Lliçó 2:
La suma i la resta.
Els nombres de quatre
i de cinc xifres.
La suma i la resta.
Multiplicació de
números naturals.
Múltiples i diviors.

Segon

Suma i resta de nº de
2 i 3 xifres
Corrector d’operacions
Activitat Flash suma
Activitat

Propietat commutativa

de la suma
Activitat
Relació suma/resta
Activitats Flash resta
Activitats
Activitats

Polígons
MUD

Cercle i circumferència
Paisatge geomètric
Geometria a l’escola

Problemes
Clic

Editorial Vicens Vives
Internauta

Tercer

Cardinals fins a 99.999
Galí
Clic

Comparació i ordre
Activitat
Activitat

Aproximació al miler
Activitat
Activitat

Sumar i restar 10 i
100 amb nº de 2 i 3 xifres
Joc sumar 10
Joc de sumes amb daus
Sumar centenes

Sèries decreixents
Activitat
Problemes
Càlcul mental

Editorial Vicens Vives
Internauta


Editorial Cruïlla
Autoavaluació
117308

Quart

Suma i resta de nº de
5 xifres
Activitat Flash suma
Activitats Flash resta

Propietats de la suma
Agrega: Commutativa
Teide: Associativa

Prova de la resta
Activitat

Restar desenes de
100 i centenes de 1000
Restar desenes
Restar centenes
– Restar milers


Orientació en un pla
Figures planes
Coordenades

Producte cartesià
Jocs
JClic

Problemes
Problemes

Editorial Vicens Vives
Internauta


– Editorial Cruïlla
Autoavaluació
117316

Cinquè

Multiplicació de 3 xifres
Esquema operacions
Activitat flash

Propietats de la
multiplicació
Commutativa
Associativa
Distributiva
Totes

Descomposició de nº
Animmat

Parentesis
Activitat

Estimació
Clic

Problemes
Problemes

Dades innecessàries

Editorial Vicens Vives
Internauta


– Editorial Cruïlla
Autoavaluació
120979

Sisè

Multiple i divisor
Esquema
Activitat

Divisors d’un nombre
Quadern virtual
Activitat

Càlcul del m.c.d
Activitat
Regleta de Cuisenaire

Càcul del m.c.m
Activitat

Nombres primers i compostos
Activitat
JClic

Criteris de divisibilitat
Esquema

Descomposició en factors primers
Genmàgic

Editorial Vicens Vives
Internauta


– Editorial Cruïlla
Autoavaluació
?

Coneixement del Medi
Natural
i Social

Lliçó 1:
Créixer sa (2n)

Lliçó 2:
El moviment del cos (3r)
El nostre creixement (4t)
Els éssers vius (5è)
Relació i coordinació (6è)

Lliçó 1:
El medi natural de Catalunya (5è)
El medi natural a Espanya i Europa (6è)

Segon

L’esquelet: Els ossos
Mud

Aparell locomotor
Els músculs
Clic
El cervell
La sang
El cor
Cos humà
El cuerpo humano
El cos humà: Vídeo

La castanyada
Activitats

Editorial Cruïlla
Activitats

Tercer

L’esquelet
Esquema
Escriu el nom dels ossos de l’esquelet
Informació
MUD
Animacions
Esquelet

La musculatura
Músculs
Escriu els noms dels músculs
Músculs
El moviment dels ossos i els músculs
MUD
Activitats
Com es mouen les articulacions
Les articulacions
Les articulacions
Interprtem radiografies
Edu3.cat
Per estar en forma
I tu, com et poses?
Temes claus

La castanyada
Activitats

Editorial Cruïlla 117310
Activitats

Quart

La reproducció
El creixement
D’on venen
els nens i les nenes.

Clic
Cos humà
Dossier
Dossier
Mestruació o regla
Vídeo part
Hàbits saludables
Mud
Joc
Relacions de parentiu
Jo i els que m’envolten
La família
La família

Els drets de l’infant
Fitxes
Oca
Altres

La castanyada
Activitats

Editorial Cruïlla 117317
Activitats

Cinquè


Les funcions dels éssers vius
Fitxes
Les cèl•lules
Vídeo
Esquema
Genmàgic
Els éssers unicel•lulars i pluricel•lulars
Adreces
Observem les cèl•lules
Fitxes
Les algues, verdures marines
Informació


Les unitats de relleu de Catalunya
Dossier de les comarques
Dossier
El relleu
Mud: unitats de relleu de Catalunya i la costa
Adreces
Mapes
Les aigües de Catalunya
Hidrografia
Mapa mud
Informació mapes
Joc
Rius de Catalunya
MUDS
Genmàgic: Rius de Catalunya
Esquema
Rius i llacs catalans: Vídeo
El Clima i la vegetació de Catalunya
Clima i vegetació
Clima, vegetació i fauna de Catalunya
Presentació de Catalunya
Informació mapa
Mapa mud
Vídeo
MUDS
Temps a Catalunya: Previsió
Fem de meteoròlegs
Elaboració d’un climograma
Com elaborar un climograma
Genmàgic: Gràfic linial de temperatures
Climograma de La Noguera
Parc Nacional d’Aigüestortes i Estany de Sant Maurici
Mapa espais naturals
Vídeo: Catalunya, natura viva
Informació

La castanyada
Activitats

Editorial Cruïlla
5 medi natural 122082
5 medi social i cultural 122083
Activitats

Sisè

Els òrgans dels sentits
Parts dels cinc sentits
Fitxes dels cinc sentits
La vista
L’oïda
L’olfacte
El gust
El tacte
La funció de relació
La funció de relació
El sistema nerviós
Esquema
Informació i word per descarregar
Informació i word per descarregar
Informació
Adreces
Vídeo
L’aparell locomotor
Esquema i adreces
Escriu les parts de l’esquelet
L’aparell locomotor i el moviment
El moviment
L’esquelet
MUD
Animacions
Els músculs
Músculs
Escriu els noms dels músculs
Músculs
Dissecció d’una pota de pollastre
Fitxa d’observació
Practica
Salvar vides i evitar lesions
Lesions i normes per prevenir malalties
Accidents i prevenció

El relleu d’Espanya: peninsular i insular
Esquema
El relleu
PDF
Informació mapa
Joc
Adreces
Mapes muds
Els rius d’Espanya: vessants
Hidrografia
PDF
Joc
Informació mapes
Mapa mud
El clima i la vegetació d’Espanya
Clima i vegetació
Clima i vegetació d’Espanya
Informació
Joc
Climes d’Espanya
Geografia d’Espanya
Joc

El relleu i els rius d’Europa
Joc
Mapa mut
JClic
Dossier
Conca hidrogràfica

El clima i la vegetació d’Europa
Presentació
Presentació
El relleu i els rius del món
Mapa mut del món
Mapes
Muntanyes del món

Llegim un mapa: L’escala, l’orientació i la llegenda
MUDS Escals
Informació
Per què les cases rurals són tan diferents?
Habitatges
De la ciutat al camp
Segàs: Vídeo

La castanyada
Activitats

Editorial Cruïlla
6 medi natural 122084
6 medi social i cultural 122085
Activitats

Llengua Francesa

Lliçó 1:

Je m’apelle Vainille
J’adore l’école!

Cinquè


Saluer: Comment? Quel? Où?
Se saluer! (fitxa)
Au revoir!: (fitxa)
Se présenter
Présentations
Se saluer
Les salutations
Activité
Activité
Activité
Chanson Bonjour Madame!
Se présenter : nom, âge, ville
Bonjour ou salut?
Chanson Je m’appelle…
(Fitxes)
Verbes: S’appeler, avoir, habiter
S’appeler
Tu t’appelles comment?
Je m’appelle Annie
À bientôt.
Tu habites où?
Les prénoms français:
Personnel
Interrogative
Schéme
Découvre la France:
Découvre la France
La França (fitxa)
La França. Activité
Le drapeau français. Il est bleu, blanc, rouge
La monnaie de la France. L’euro
Ville françaises: Paris, Nantes, Lyon, …
Paris
La géographie de la France
Mon dictionnaire français
Pictionary
Wordreference

Editorial Oxford
Activitats

Sisè


Décrire sa salle de classe. Dans ma classe, il y a un bureau

Un poster: La salle de classe, le tableau, la cour, la chaise, le bureau, l’armoire, la fenêtre, la porte

Demander et dire l’heure. Quelle heure il est ? Il est huit heures moins le quart. Il es midi

Dire sa matière préférée. Ma matière préférée est la géographie

Quelle ? Français, maths, géographie, sciences, dessin, sport, anglais, musique, histoire

Il y a

Les prépositions de lieu: Sous, sur, derrière


Editorial …
Activitats

Educació per a la ciutadania i els drets humans

EL CIRCO DE LA MARIPOSA
Adreces ciutadania
Pensar amb el cinema
Pel•lícula
Material
Activitats
Calaixera

Treball interdisciplinari

Els ecosistemes.
Adreces
Ecosistemes de la Terra. Vídeo
Classificació. Vídeo
Tipus. Vídeos
Cadena alimentària i altres. Vídeos
Calaixera

Altres activitats TAC del trimestre

Programació 1r trimestre ZER.

Activitats a Butbloc.

Activitats cd

ALTRES SETMANES


CURS ANTERIORS:

Publicat dins de Curs 2011/12 | Deixa un comentari

Sessió 2. Escola Àngel Guimerà de Balaguer.

Les TAC com a mitjà de: relació, gestió i d’ensenyament-aprenentatge.

La classe virtual.

http://www.xtec.cat/zerelsio/

L’escola rural, pels seus trets distintius i per la manca de recursos pensats pròpiament per aquesta tipologia de centres, incrementa la necessitat d’innovar.

Molts dels plantejaments i de les estratègies postulats amb la LOGSE (aprendre a aprendre, atenció a la diversitat, alumnes autònoms, interacció, grups flexibles, aprenentatge significatiu, ….) i amb la LOE (tractament de la informació i competència digital, treball de les 8 competències en totes les àrees, …) fa anys que, per obvietat, s’estan aplicant a l’escola rural.

“L’heterogeneïtat d’un grup classe, s’ha de saber gestionar, en lloc d’ignorar-la o reduir-la.

La societat és heterogènia, cosa que no hem d’oblidar quan eduquen: hem d’ensenyar els/les alumnes a comportar-se en ambients on la diversitat és un fet i no en ambients artificialment homogenis.

Quan en canvi s’assumeixen tots els/les alumne a la mateixa aula s’ha de canviar radicalment la manera de fer classe, això implica un canvi en la metodologia. Aquest canvi afecta la gestió d’aula, el material que s’utilitza, el treball en equip dels/de les mestres i, en general, l’adopció d’un estil docent diferent.”

https://sites.google.com/site/formacioarc/Introduccio/la-pedagogia-dialogica-parlar-per-aprendre-1/tractament-de-la-diversitat

  • Factors que delimitaran la nostra trajectòria.

Els recursos tecnològics, com la dotació del Projecte Red.es (2003/04), ens faciliten la innovació. 33 tablets PC, 11 portàtils, 7 projectors, 7 pantalles, un servidor, … El bon funcionament del maquinari és bàsic.


La calaixera:

ftp://zersio@85.192.116.145/

Unes experiències prèvies i una línia de treball en zona, que pretenen garantir la continuïtat de la innovació en la nostra ZER. Projecte d’innovació en tecnologies de la informació (L’ordinador a l’aula) i Pla de formació de zona. Informàtica aplicada a les diferents àrees. L’escola ha d’estar vinculada a la societat. La cultura digital forma part de la vida dels/del les nostres alumnes.

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/07/03/redes-i-la-zer-el-sio/

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/05/27/pla-de-formacio-de-centre-sota-la-perspectiva/

http://www.xtec.cat/zerelsio/projectes.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/proj_innov.pdf

http://www.xtec.cat/zerelsio/telematica/telemat1.htm

  • Una nova metodologia:

Que ens permet anar més enllà. Però, utilitzar les TAC no porta implícit el fet d’innovar o d’aconseguir millores didàctiques. Si no efectuem canvis en la metodologia els resultats aconseguits en el procés d’ensenyament- aprenentatge seran els mateixos.

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/10/19/pc-tablets/

http://xtec.cat/crp-baixebre/crptic0607/docs/Pla_TAC_centres.pdf

  • Una nova organització:

Cada nen/nena té a la boca T, dins de la carpeta alumnes, una carpeta amb el seu nom. A dins d’aquesta una per a cada curs, amb una per a cada àrea i una altra per al treball de la web. Ex: alumnes/alumnesgrans/sergi/curs10_11/catala/dictat/11_01_11

Cada trimestre és convenient fer una còpia de seguretat de la carpeta alumnes a la boca P.

Quan finalitza l’escolarització, o es produeix un canvi d’escola, es dóna a l’alumne/a un CD amb el contingut de la seva carpeta.

A) De relació.

És una manera d’apropar-nos.
Un mitjà de relació entre els/les membres de tots els sectors de la ZER i …

http://www.xtec.cat/centres/c5003238/nens/grup.htm

http://www.xtec.cat/centres/c5003822/calendariZER/calendari.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/ampa/index.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/cicleszer/mitja.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/mestres.htm

http://blocs.xtec.cat/zerelsio/2008/02/24/anem-a-xafar-neu-2008/

… i la utilitzem com a mitjà bàsic dins del Pla d’acollida d’un mestre/a nou/va. Un espai on tots i totes hi podem dir la nostra (amb enllaços al Fòrum, bloc de la zona).

http://blocs.xtec.cat/zerelsio/concurs-eslogans/

B) De gestió.

Una font d’informació a l’abast de tothom.

http://blocs.xtec.cat/zerelsio/intrazer/

http://www.xtec.cat/zerelsio/tauler/index.htm

C) D’ensenyament- aprenentatge.

Nova organització. Ràpid accés a la informació. Currículum a la carta.

Recursos per àrees.

De tots els nivells.

http://blocs.xtec.cat/msolduga/arees/

Coneixement del medi natural …: amplia les possibilitats, trobades de natura, …

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/indexnaturals.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/experienc.htm

… i del medi social: de lo més proper a lo més llunyà, currículum a la carta, programació més flexible, premsa digital, el temps, …

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/indexsocials.htm

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2008/05/23/curriculum-a-la-carta/

http://blocs.xtec.cat/msolduga/premsa-digital/

http://www.xtec.cat/crp-urgell/meteor/

http://www.xtec.cat/zerelsio/social.htm

Llengües: més significatiu …

http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/indexcatala.htm

http://phobos.xtec.net/c5007852/conte/conte.php

http://www.xtec.cat/zerelsio/empatolls/empatolls.htm

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexcastella.htm

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/altres.htm#estrangeres

Matemàtiques: globalitzar les explicacions, reforç o ampliació,…

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexmates.htm

Altres: classificació dels recursos, …

http://www.xtec.cat/zerelsio/curiositat.htm

http://www.xtec.cat/zerelsio/curiositat2.htm

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexweb.htm

http://www.xtec.es/~msolduga/menu/finestra/indexaltres.htm

Atenció als/a les nouvinguts o nouvingudes

http://www.xtec.cat/centres/c5003238/index2.htm

Sisena hora


http://www.xtec.cat/~msolduga/menu/finestra/sisena_hora/index.

Setmanes

Temporalització dels recursos TAC segons els continguts treballats en cadascuna de les àrees.

http://blocs.xtec.cat/msolduga/setmanes/

Raconet de pràctiques

Recursos pels blocs, per treballar les festes tradicionals, educació en valors, …

http://blocs.xtec.cat/marisolsolduga/

Exemples d’activitats del Tractament de la informació i la competència digital:

Exploració d’una web: Galeria dels museus de la ZER/ Qui? Com? Què?

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2010/01/17/tractament-de-la-informacio-i-competencia-digital/

Reflexions:

  • No es necessiten uns coneixements molt elevats d’informàtica, sinó ganes i temps.

  • A la xarxa hi ha un munt de recursos que podem utilitzar, el que cal és seleccionar-los.

  • No significa un trencament amb tot el que s’ha estat fent fins ara, sinó una adequació del que es té als nous mitjans i un canvi de metodologia i organització. Les TAC són un recurs més, que et permet anar més enllà.

  • Hi ha d’haver per part de l’Administració un compromís ferm de recolzament del projecte d’aplicació de les TAC a les escoles, amb tot el que això implica. Si hi ha mancances o deficiències tecnològiques la motivació dels/de les docents decreix.

  • La utilització de les TAC és una metodologia de treball amb possibilitats, no una moda del moment. La formació dels/de les docents en aquest aspecte és important, si no continuarem fent el mateix, amb uns recursos diferents, i quin sentit haurà tingut tota la inversió econòmica que s’ha fet en recursos tecnològics?

Suggeriment:

Escriure un comentari en aquest bloc, indicant l’àrea que imparteix, el curs o els cursos en el/els que dóna classe i l’objectiu o els objectius que li agradaria aconseguir, amb la realització d’aquest assessorament.

Proposta de recursos:

  • Google Apps: Documents i calendari.

    Nou correu

    Com pujar un document.

    Com configurar el calendari amb el telèfon mòbil o el correu.

Unes recomanació per saber-ne més:

“Les TIC a l’educació, per a què?” de Jordi Adell.

http://dl.dropbox.com/u/5197976/Lleida-Adell.pdf


“Estratègies d’aprendre a les aules digitals” de Boris Mir.

http://blocs.xtec.cat/msolduga/2011/02/05/boris-mir/

“Medidas de atención a la diversidad”.

[scribd id=26155709 key=key-20xrpw54j42uj3ra9na3 mode=list]

Programa de la sessió:

Publicat dins de Formació Àngel Guimerà. 2011/12. | 1 comentari