DANSA A L’ALIANÇA

“L’ESTACIÓ”

Cia.: Rem

Aquest espectacle succeeix en una “Estació de tren”que, com el seu nom indica, és: “Indret on es deturen habitualment els trens per admetre, deixar, transbordar o reexpedir passatgers i mercaderies”, és a dir, un espai on es troben persones i s’estableixen relacions, sensacions, …i on tothom té, a més a més, una mateixa destinació. Per aquest motiu,”L’ESTACIÓ” representa perfectament la idea d’aquest espectacle.

Quatre persones, ballarines, d’estils i personalitats ben diferents, es troben en una estació per agafar el seu tren i amb l’objectiu d’arribar a la seva destinació. Durant aquest instant d’espera, que en la vida real correspon a uns segons o minuts, apareixen i s’estableixen diferents emocions, sentiments, que expressaran a través del seu moviment. Els espera un viatge conjunt on s’hauran de comunicar entre elles, cadascuna amb el seu propi llenguatge que ve representat pel moviment.

Direcció Artística LaiaMolins
Coreografies LaiaMolins
Berta Pons (Hip hop)/ Nadine Gerspacher
(Contemporani) / Núria Ventura (Flamenc)
Composició musical CescMiralta
Ballarina claqué LaiaMolins
Ballarina hip-hop Berta Pons / Ruth Prim (cover)
Ballarina flamenc Núria Ventura
Ballarina contemporani Nadine Gerspacher
Durada: 60 minuts

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=gC6n4kN2gMc[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=YANtZOwQGjs[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=M2-xxj0vcB8[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=TzuWF-XWTww[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=dJ5bOFT0r2Q[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=U-6himtPACI[/youtube]

VISITA A L’AUTORA DE “LA PEBRA NEGRA” 6è

ACTIVITAT LA PEGA NEGRA

 

Després de llegir el llibre “LA PEGA NEGRA” de la Maite Montpart, escriptora de Lliçà d’Amunt, els alumnes de 6è B hem anat a la Biblioteca de Can Oliveres per conèixer a aquesta autora i que ens expliqués coses sobre la seva vida i les seves obres.

Ens ha agradat molt que la Maite vingués a explicar-nos com havia sortir la idea i l’argument d’aquest llibre i com ha barrejat fets reals amb d’altres imaginaris. Ha estat molt interessant.

Després també hem fet un treball de recerca relacionat amb el llibre, per aprendre a cercar informació a la biblioteca.

<embed type=”application/x-shockwave-flash” src=”https://picasaweb.google.com/s/c/bin/slideshow.swf” width=”500″ height=”367″ flashvars=”host=picasaweb.google.com&hl=ca&feat=flashalbum&RGB=0x000000&feed=https%3A%2F%2Fpicasaweb.google.com%2Fdata%2Ffeed%2Fapi%2Fuser%2F102666075972557671065%2Falbumid%2F5878522517200809745%3Falt%3Drss%26kind%3Dphoto%26authkey%3DGv1sRgCNjUuL7Hms7xGw%26hl%3Dca” pluginspage=”http://www.macromedia.com/go/getflashplayer”></embed>

TEATRE D’ANGLÈS

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=lDKcTRNFKvg&feature=youtu.be[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8iDyoWJ6pZo&feature=youtu.be[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=t13d3jUOJw0&feature=youtu.be[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=bHBMuP1Ecsg&feature=youtu.be[/youtube]

 

 


LIP DUB DE CICLE SUPERIOR

Durant la Setmana Cultural, una de les activitats que ens tocava fer era un lip dub on participéssim tots els alumnes i mestres que formem el Cicle Superior. La cançó és “Cúmbia petonera” dels Strombers, un grup molt conegut a tot Catalunya. Vam assajar una hora i dimarts per la tarda vam gravar i aquest és el resultat, esperem que us agradi! 😆

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=d2UAs8Pq19E[/youtube]

AVUI: SESSIÓ DE CINE

Avui dijous 25 d’abril hem vist una genial pel·lícula: “La invención de Hugo”

París, anys 30. Hugo  és un nen orfe, rellotger i lladre que viu entre els murs d’una atrafegada estació de trens parisenca. Ningú sap de la seva existència fins que el descobreix una excèntrica nena  al costat de la qual viurà una increïble aventura …

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=uIeSAf5pv90[/youtube]

BÚSTIA SOS

 

 

 

Benvolguts pares i mares de l’Escola Miquel Martí i Pol,

 

Com ja heu pogut observar cada dimecres tots els mestres sortim a les 8:25, i a les 14:55 amb les samarretes grogues a l’entrada de l’escola. Alguns d’aquests dimecres llegim manifestos, fem alguna performance, fem pancartes,… Sortim tots units per fer pinya i reivindicar-nos davant totes les injustícies i retallades que estem patint, diem QUE ESTEM PATINT, perquè ens afecta a tots.

A principi de curs en un claustre uns quants mestres vam veure la necessitat de crear una petita Comissió SOS de mestres per proposar i desenvolupar diferents maneres d’arribar a les famílies, a les altres escoles, a l’administració, etc. També aquesta comissió s’encarrega d’anar a diferents reunions de Plataformes SOS per l’Educació Pública i poder reflexionar i treballar per arreglar aquesta situació.

 

Per això, ens volem dirigir a vosaltres per dir-vos que en breu tindreu una bústia SOS a l’entrada de l’escola per poder-hi deixar les vostres queixes envers el Departament d’Educació a causa de baixes de mestres no substituïdes, de no rebre reforços, retallades en dotacions, supressió d’una aula de P3, la Llei LOMCE…

Totes aquestes queixes les farem arribar al Departament d’Ensenyament per fer més força, juntament amb totes les altres dels treballadors que formem l’Escola Pública.

 

Moltes gràcies,

Comissió SOS per l’Escola Pública del Miquel Martí i Pol

 

 

 

INCREÏBLE ACTUACIÓ DE SANT JORDI A CÀRREC DE L’AMPA

Avui dimecres 24 d’abril, una altra vegada l’AMPA ens ha tornat a deixar bocabadats amb una nova obra, la de Sant Jordi! Com sempre han treballat molt dur i ho han brodat al detall. Una imatge, o en aquest cas un vídeo val més que mil paraules!

Moooooltes gràcies!!

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1rovZMvdWBo[/youtube]

<embed type=”application/x-shockwave-flash” src=”https://picasaweb.google.com/s/c/bin/slideshow.swf” width=”500″ height=”367″ flashvars=”host=picasaweb.google.com&hl=ca&feat=flashalbum&RGB=0x000000&feed=https%3A%2F%2Fpicasaweb.google.com%2Fdata%2Ffeed%2Fapi%2Fuser%2F102666075972557671065%2Falbumid%2F5870525821636277809%3Falt%3Drss%26kind%3Dphoto%26authkey%3DGv1sRgCJrk8IzcrPf1MQ%26hl%3Dca” pluginspage=”http://www.macromedia.com/go/getflashplayer”></embed>

SANTI LAPEIRA, DIRECTOR CINEMATOGRÀFIC

 

Avui dilluns 22 d’abril i començant la Setmana Cultural relacionada amb el món del cinema, ens ha vingut a visitar en Santi Lapeira, un director cinematogràfic que ha realitzat unes 30 pel·lícules.

Ens ha fet cinc cèntims del que és el cinema i ens ha preparat un power point molt interessant. També hem pogut descobrir molts dels trucs que s’utilitzen en aquest món, i finalment hem acabat la xerrada amb un lot de preguntes que ens ha respost molt amablement.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=FMdb6m91XFg[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=-0ucRLHYomA[/youtube]

CUIDANT L’HORT

Després d’uns quants dies hem tornat a agafar les eines per deixar el nostre hort ben arreglat. Els magallons petits per treure les males herbes i les arpelles per recollir-les. A l’acabar  la feina hem regat força perquè els homes del temps diuen que farà dies de sol i pujaran les temperatures.

5È A LA DEIXALLERIA+EMPRESA D’ANELLES HI-CONE

Avui tots els alumnes de 5è hem anat a la Garriga a fer una doble visita.

Hem visitat l’única empresa (juntament amb una altra que hi ha ha Irlanda) que fabrica les anelles de plàstic per a tots els refrescs d’Europa, Àsia i Oceania. Aquesta empresa, Hi-Cone és una Multinacional americana que té la seu a Chicago  que distribueix a tot Amèrica juntament amb les fàbriques que tenen a Colòmbia i a Brasil.

Després hem visitat la deixalleria guiats per l’Alba, la monitora que ens ha fet tota l’explicació de cada part i contenidor de la mateixa.

10-11h  5è A Fàbrica Hi-Cone  /5è B Deixalleria
11-12h  5è B Fàbrica Hi-Cone / 5è A Deixalleria

A l’acabar la visita de l’empresa Hi-Cone ens han donat un regal fet tot amb material reutilitzable per a cadascun de nosaltres: una bossa de cartró, una llibreta i un bolígraf.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pDJxJXLdlWM[/youtube]

 

APADRINAMENT LECTOR

Abans de marxar de Setmana Santa vam fer la 2ona trobada entre els padrins de 5è iels fillols de P4.Nosaltres ens hem preparat un conte i l’hem anat a explicar als nostres fillols. Aprofitant el bon temps hem sortit a fora el pati, cada parella ens hem buscat un raconet on explicar-nos el conte. I un cop explicat hem aprofitat per jugar tots junts. Ens ho hem passat molt i molt bé…. Quina il·lusió més gran poder estar unes estonetes amb els nostres fillols!
 

ACTIVITAT CULTURAL:MÚSICA PER A CINEMA MUT

 

  • El proper dilluns 8 d’abril tot CM i CS anirem a l’Aliança de Lliçà a veure:

 

MÚSICA

Educació primària. Cicle mitjà i superior (CM i CS)

“EL ROSTRE PÀL·LID. ”

Cia.: December Quintet

Sinopsi:

 

La pel•lícula El rostre pàl•lid és un clar exemple de comèdia muda en la qual la gestualitat dels personatges ens mostra tot allò que l’espectador necessita saber per entendre la pel•lícula. La música composada per December Quintet, que barreja diferents estils de jazz (latin, swing, be bop, ragtime, etc.) intenta aconseguir el mateix objectiu: millorar la comprensió de l’argument i augmentar les emocions de l’espectador marcant els cops d’efecte del film i destacant els sentiments dels personatges. La música, doncs, està composada especialment per aquesta ocasió, recuperant, així, l’ofici dels músics de principis del s. XX.

Fitxa artística:

Guió: December Quintet

Músics: Roc Sala i Coll,piano. Nil Villà i Taberner,saxo alt. Joan Vidal i Llobet ,bateria.Gabriel Amargant

i Marzo,clarinet. Nicolàs Cabrera Piguet,baix elèctric.

Producció: December Quintet

Gènere: Cinema & jazz Durada: 50 minuts

 

LES ENERGIES A 5èA, PRESENTACIONS

Ara estem estudiant el tema 9 de medi i són LES ENERGIES. Se’ns ha donat dues sessions a l’escola per preparar-nos una part del tema, i tothom ho ha presentat en una cartolina i ha fet la presentació davant dels altres companys i del mestre/a. Depenent de la nostra exposició oral i la presentació del material escrit ens juguem una nota o una altra. Ens ho hem de treballar ja que serà la nostra nota d’aquest tema de medi.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=nANd7ATQADM[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=sVZBSKX5poc[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=yvlgyD7RVNs[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=avwBEvy6ens[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=L_iMPGT2Bk4[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ROEfENcn7SE[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=f_Hbwc4xDbE[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JJUpu-R_FpU[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=OBy0G3UVb3U[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=UNC3KT5QmQk[/youtube]

AVUI 20/03/13 A LES 12:02 ARRIBA LA PRIMAVERA

Dimecres 20 de març, a les 12 hores i 2 minuts, hora oficial, comença la primavera astronòmica. La nova estació durarà 92 dies i 18 hores fins al 21 de juny, en què entrarem a l’estiu. Durant l’equinocci de primavera els dies començaran a ser més llargs que les nits, a raó d’uns 3 minuts al dia.

Canvi d’horari
Un dels trets de l’inici de la primavera és el canvi d’horari adaptat a l’estiu. Com és habitual, el darrer diumenge de mes, 31 de març, caldrà avançar el rellotge de les 2 a les 3 hores. Canvi antipàtic perquè perdrem una hora de son o de festa si encara no heu arribat a casa. Per contra, les tardes seran més llargues, amb un sol que es pondrà passades les 8 del vespre.

Tres eclipsis
Al llarg de la primavera tindrem 3 eclipsis, un de sol el 10 de maig, que serà de tipus anul·lar i visible des d’Austràlia i Nova Zelanda, i dos de lluna visibles des de Catalunya, el 25 d’abril i el 25 de maig.

Planetes
Tindrem tres planetes que veurem a ull nu. Saturn el veurem durat tota la primavera, a darrera hora de la nit durant la primera meitat de l’estació i cap al vespre al final de l’estació. Júpiter es veurà durant tota l’estació a primera hora de la nit i Venus serà visible a partir de maig.

Pluges de meteors
La pluja d’estrelles més important de la primavera serà la de les Eta Aquàrides. El màxim es preveu al voltant del 5 de maig.

TENIM GUANYADORA DELS PREMIS SAMBORI ÒMNIUM CULTURAL

DÚNIA GAÑÁN SANTIVERI  FINALISTA DEL PREMI SAMBORI

 

El Premi Sambori és un premi de narrativa en català dirigit als centres educatius de tots els Països Catalans i que té com a objectius promoure la participació en un projecte comú d’alumnes i centres de totes les terres de parla catalana i difondre l’ús del català dins de l’àmbit escolar, tot incentivant la imaginació, la creativitat i aquells valors pedagògics que es treballen en cadascun dels centres.

Un total de 300 escoles i instituts de tot Catalunya han participat en  la 7a edició del Premi Sambori Òmnium que s’ha celebrat aquest any.

Aquest dimarts dia 19 de març, a la biblioteca Singuerlín de Santa Coloma de Gramanet s’han lliurat els premis als guanyadors de les diferents categories a cadascuna de les 10 demarcacions que té Òmnium a tot Catalunya.

La nostra escola va participar a la categoria de cicle superior de primària, demarcació Serralada litoral (Vallès Oriental, Maresme i Barcelonès Nord) amb els textos escrits pels alumnes de cinquè i sisè.

Les narracions, de temàtica lliure, havien de ser individuals , originals i escrites en català.

L’alumna de cinquè de la nostra escola, Dúnia Gañán Santiveri, ha rebut el tercer premi de la seva categoria amb la narració que porta per títol: “En Martí i la poció màgica”.

Moltes felicitats Dúnia!

Per cert! Sabeu que vol dir Sambori?

El nom del Sambori (o xarranca) ve d’un joc de carrer pera nenes i nens, i va estar escollit, per les associacions convocants del primer Premi Sambori, perquè es tracta d’un joc popular que es juga a totes les comarques de parla catalana i arreu del món.

Aquí teniu la narració guanyadora d’aquest premi i unes fotografies.

 

 

 

EN MARTÍ I LA POCIÓ MÀGICA

La  història  que  us  explicaré  tracta  d’un  noi  que es  deia  Martí  i que  vivia  en  un  poblet  anomenat  “El Lloar” situat al Priorat. En Martí tenia  10  anys, i  li  passaven  coses  terribles. Sentia  que  ningú  l’estimava,  ni  tan  sols  els  seus  pares i ,que el tractaven malament. El Martí  tenia  un  germà  petit  que  es deia  Miquel , tenia  5 anys  i era molt dolent, de totes les seves dolenteries acabava sent el culpable. Al Martí li agradava una nena que es deia Eva i tenia dues  germanes  molt  simpàtiques.

 

Un dia, cansat que el maltractessin, va  fugir  de  casa i va anar direcció a Gratallops perquè  ningú  el  volia , deien que en Martí donava  mala sort i  va pensar  que si marxava, la gent del Lloar es posaria  més contenta , i a  ell no el maltractarien  i seria més feliç. A  Gratallops tothom era molt presumit i molt estirat i ningú es va adonar que un nen buscava al mag Bernat. Però  un senyor molt estrany, tot tapat amb una manta i una gorra negre, amb la veu tremolosa li va explicar que estava al mig del bosc. Li va donar un mapa i va desaparèixer. En Martí va mirar el mapa i va anar corrent al bosc que estava entre Gratallops i el Lloar. Pel camí va trobar persones que li van dir com n’era d’impressionant la màgia del mag Bernat. Feia desaparèixer la gent, els hi feia pocions màgiques que feien fugir els seus problemes…Al cap d’una estona, en Martí va trobar una cambra entre roques i arbres, va trucar a la porta i una veu greu  va dir : paaaassaaa , paaassaaaa… en Martí va entrar amb una mica de por i tremolant va dir : Que hi ha algú?… , i va sentir la mateixa veu que deia: sííííí… De sobte, es van obrir els llums i va veure al mag en persona. En Martí li va explicar què li passava i perquè era allà. Li va demanar al mag si hi havia alguna manera de fer sentir a tots aquells que li havien fet mal com s’havia sentit ell.

El mag li va dir que tenia tres pocions per aquest problema :

 

1era.-El faria invisible  i així podria escoltar les converses dels altres.

2ona.-El convertiria en esperit, per entrar dins els cossos i manipular-los.

3era.-El faria canviar, el veurien diferent, ja no portaria mala sort, tothom            el tractaria bé.

El mag Bernat li va dir que escollís molt bé la poció correcta, ja que si escollia malament tindria conseqüències terribles,… El Martí no s’ho va pensar gaire, ell volia ser estimat i per això va triar la tercera poció. Se la va beure d’un glop i va marxar cap a casa. Esperava notar algun canvi en ell mateix però no va notar res. Quan va arribar a casa, la seva mare li tenia preparat el sopar, i com sempre, després de sopar, la va ajudar a desparar la taula i va anar a dormir. L’endemà va notar que els seus amics el tractaven bé i fins i tot, li va semblar que  l’Eva es fixava en ell. Va notar que la seva vida havia canviat i va estar molt satisfet. Va fer amics nous i va ser molt feliç, ja no li va semblar que portava mala sort. I el seu germà petit ja no feia tantes dolenteries.

 

El que no va saber el Martí, és que la tercera poció, no era més que aigua amb sucre, que el problema no era dels altres, era ell el que havia de canviar, intentar ser feliç i agradar-se tal i com era. El mag Bernat  ho sabia molt bé i per això el va voler ajudar.

Les pocions del mag Bernat eren inofensives però feien creure a la gent que els donava poder per canviar les cosses, i sense adonar-se, ells mateixos les canviaven. Aquest era el secret del mag Bernat.

 

 

FI

 

 

 

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=vALD-DWxD1w[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=KZwelkmbZPg[/youtube]

A 5è TREBALLEM LES ENERGIES

Ara estem estudiant el tema 9 de medi i són LES ENERGIES. Se’ns ha donat dues sessions a l’escola per preparar-nos una part del tema, i tothom ho ha presentat en una cartolina i ha fet la presentació davant dels altres companys i del mestre/a. Depenent de la nostra exposició oral i la presentació del material escrit ens juguem una nota o una altra. Ens ho hem de treballar ja que serà la nostra nota d’aquest tema de medi.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=MtPvW1rsD7c[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HypFW0TtYxo[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=hGW5nAO6_Uc[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=8HbT25UuK7I[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=pFec41HvD2I[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LkZjJb0csjI[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=Zvy6EhmZt4A[/youtube]

 

VISITA THERMALIA 6è

Divendres 15 de febrer els alumnes de 6è hem anat a Caldes a THERMALIA. La sortida ha estat molt interessant des del punt de vista de l’arquitectura romana i de l’aprofitament dels recursos naturals de l’aigua de la zona, per fer activitats econòmiques, per la vida i el benestar de la gent a les diferents etapes de l’història, però principalment dels seus orígens en època romana.

 

 

SEGONA TROBADA DE PADRINS I FILLOLS

Enguany és el segon curs que cicle superior i educació infantil tirem endavant el Projecte Lector. Aquest projecte consisteix en establir relacions de padrí-fillol on els alumnes de 5è i 6è actuen com a padrins lectors i un cop al mes aquests expliquen contes als seus respectius fillols.
Els alumnes de 6èA van amb P5A, els de 6èB amb els de P5B, els de 5èA amb els de P4A i els de 5èB amb els alumnes de P4B.
Aquí teniu una mostra de com ha estat aquesta trobada.

APADRINAMENT LECTOR 6è

El dia 25 de gener els alumnes de P5B i 6èB vam fer l’intercanviï de carnets per l’activitat d’apadrinament lector d’aquest curs. Tot i que ja ens coneixíem de l’any passat, hem canviat de fillol i anirem canviat cada vegada que ens trobem. D’aquesta forma ens podrem conèixer tots una mica més. Després de l’intercanvi hem anat al pati i hem jugat amb ells.

 

El divendres 15 de febrer ens vam trobar per explicar el primer conte als nostres fillols/es.

A partir d’ara ens trobarem cada mes per explicar contes als petits.  Unes vegades farem la lectura, altres interpretarem el conte i altres ens l’inventarem.

 

EXPERIMENTEM

Nom…………………………………..Data……………………………………….

Pràctiques de laboratori: Mescles i solucions

 

PRÀCTICA 1

  1. Agafeu un recipient i barregeu aigua destil·lada i dues cullerades petites de cacau.

 

a)   Remeneu el cacau i deixeu reposar una mica la mescla. Observeu què passa.

b)   Torneu a remenar.

c)   Feu passar la mescla per un colador cap a un segon recipient i observeu si retè o no el cacau.

d)   Agafeu un paper de filtre i poseu-lo dins l’embut. Ara, aboqueu de mica en mica, la mescla dins el filtre.

A continuació responeu les preguntes següents:

  1. En remenar l’aigua amb el cacau i deixar-la reposar, què passa?

____________________________________________________

  1. En passar la barreja pel colador, què observeu?

________________________________________________________________________________________________________

 

  1. En passar la barreja pel paper de filtre, quin aspecte té el líquid filtrat? Quin gust té?

________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Quin gust tenen els residus que han quedat atrapats en el paper de filtre?

____________________________________________________

____________________________________________________

 

  1. Quines substàncies han quedat retingudes en el paper de filtre i quines no?

________________________________________________________________________________________________________

  1. Quin tipus de mescla és l’aigua destil·lada amb cacau? Què és el que us fa deduir-ho?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

  1. Com s’anomena el procediment que heu utilitzat per separar els components d’aquesta mescla? ___________________________

 

PRACTICA 2

Agafeu un vas de precipitats i feu una mescla de sorra, aigua destil·lada i oli.

Què observeu? Expliqueu-ho.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Ara intenteu separar els components de la mescla.

Expliqueu com ho heu fet. Podeu utilitzar més d’un mètode per separar-ne els seus components? Expliqueu-ho.

_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

PRÀCTICA 3

Agafeu un plat amb llimadures de ferro i serradures.

Podeu separar aquestes dues substàncies? Com? Què necessiteu  per fer-ho? Com s’anomena el mètode que feu servir per separar els components d’aquesta mescla?

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

PRÀCTICA 4

Feu una solució diluïda i concentreu-la fins a saturar-la. Per fer aquesta solució utilitzeu sal i aigua destil·lada. Seguiu aquest procediment:

  1. Agafeu un got i ompliu-lo amb aigua destil·lada fins a la meitat.
  2. Tireu-hi una cullerada de sal i remeneu. Expliqueu què passa.

______________________________________________________________________________________________________________

  1. Repetiu el procés fins que observeu algun canvi respecte als resultats anteriors.

Quin ha estat aquest canvi? Quan s’ha produït?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________________________________

  1. Què passa si hi tireu més aigua i torneu a remenar?

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. En una solució saturada és possible afegir-hi més solut? Com?

______________________________________________________________________________________________________________

  1. Si volguéssiu separar la sal de l’aigua, com ho faríeu?

_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

7. Per què creus que hem fet les diferents pràctiques amb aigua destil·lada en lloc d’utilitzar aigua de l’aixeta?

___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

A 5è estem estudiant la matèria a l’assignatura de medi i vam realitzar una sèrie d’experiments pràctics per acabar d’entendre. Vam fer diferents mescles i després les vam haver de separar utilitzant mètodes com:
– vaporització
– magnetisme
– decantació
– filtració

PRÀCTICA SOBRE LES CORBES DE NIVELL

Treballem una maqueta

Poseu-vos per parelles i realitzeu la maqueta d’un relleu imaginari.

 

Material: plastilina, regle, llapis o retolador, paper, ganivet i agulla de fer mitja o un pal de broqueta.

 

Agafeu plastilina i feu un relleu d’uns 8 cm d’alçada aproximadament, que consti de dos cims de diferents alçades i un coll. Un dels pendents ha de ser suau i l’altre més abrupte.

Els dibuixos següents us serviran d’orientació:

 

Seguiu les instruccions amb atenció:

 

– Col·loqueu el regle, en posició  vertical, al costat de la maqueta. Ajudant-vos amb el regle, assenyaleu una línia des del cim fins a la base. Marqueu, amb el llapis, en aquesta línea un senyal cada 2 cm d’alçada.

-Claveu l’agulla de fer mitja des del cim a la base perforant la  maqueta.

– Amb el ganivet, talleu la maqueta en discs seguint les marques fetes cada 2 cm (heu de procurar que el tall sigui

ben horitzontal).

– Dibuixeu al mig d’un full una recta horitzontal.

-Col·loqueu el disc inferior sobre el full, fent coincidir sobre  la recta la línia assenyalada a la maqueta.

– Marqueu al full els punts del mig i amb el llapis o retolador dibuixeu el contorn del disc sobre el paper.

– Traieu aquest disc i poseu-hi  el següent sobre el paper fent coincidir la línia de referència i els punts del centre.

– Resseguiu el nou contorn i aneu fent el mateix amb els altres discs fins arribar al cim més alt.

-Reconstruïu de nou la maqueta tenint present la línia de referència i guardeu-la perquè la necessitareu més endavant.

 

 

EL CARNESTOLTES

EL CARNESTOLTES

Es creu que aquest terme arrenca de l’establiment de la quaresma pel papa Gregori el Gran, a la qual va donar el nom de carnes toldrem, que equival a tallament de carns, fent referència a la privació de fer ús d’aquest aliment. D’aquesta forma en va derivar el mot carnestoltes molt utilitzat en el català antic.

El Carnestoltes no es comença a celebrar en un dia fix del mes de febrer perquè depèn del cicle de la lluna.

La festa coincideix sempre amb la fase de la lluna nova i el seu caràcter movible la fa oscil·lar entre el 2 de febrer i el 7 de març.

El Carnestoltes ve just abans de la Quaresma, i la Quaresma comença set setmanes abans de Pasqua, i la Pasqua és el primer diumenge de primavera amb lluna plena. I això cada any és diferent.

 

Sembla que el Carnestoltes guarda una estreta relació amb antics costums de la cultura mediterrània. Tant jueus com egipcis i grecs  celebraven festes amb aquestes connotacions. I malgrat això, el nostre carnaval s’ha d’entroncar especialment amb les festes d’origen romà.

 

A  molts pobles el cicle de carnaval comença ja el 17 de gener, dia de Sant Antoni Abat, i a d’altres, el dia de la Candelera, el 2 de febrer, però, de fet, són els tres darrers dies (diumenge, dilluns i dimarts de carnaval) els que tothom celebra amb plenitud.

El Carnestoltes dura des de Dijous Gras o Dijous Llarder fins a Dimecres de Cendra.

El dia de Dijous Gras o Llarder està dedicat a gaudir d’una alimentació abundant i greixosa (truites, botifarra d’ou, cansalada i greixons) com a preludi de les festes i en previsió de l’abstinència que s’apropa.

“Pel Dijous Gras, carn fins al nas”

El temps de carnestoltes acaba en sec: la quaresma li barra el pas i prohibeix tot allò que havia estat llei fins al dia anterior. Per aquest motiu el dimecres de Cendra era considerat per alguns com el darrer dia de carnestoltes i era costum sortir al camp a acomiadar-se de les alegries que avui s’havien acabat.

El Dimecres de Cendra, enmig de grans plors i lamentacions, s’enterra al Carnestoltes en un acte que rep el nom d’ “Enterrament de la Sardina”.

 

La Vella Quaresma és, als Països Catalans, la representació gràfica de la Quaresma. Té la forma d’una vella arrugada i xaruga, amb set cames que va perdent d’una en una a mesura que van passant les setmanes de Quaresma. Va vestida com una pagesa mallorquina o una vella catalana. A una de les mans duu un bacallà i a l’altra un rosari , un cistell ple de peix i verdures o una graella.

 

 

SORTIDA A CALDES DE MONTBUI

El passat divendres dia 1 de febrer de 2013 els alumnes de 5è A/B vam fer una sortida a Caldes de Montbui. Vam anar a Thermalia el museu del poble on ens van mostrar tota la història i orígens del termalisme des dels romans fins a dia d’avui. Va ser molt interessant i tots els alumnes es van mostrar atents i participatius.

L’estada es va dividir en dos blocs, una part teòrica i una de pràctica on vam realitzar un ungüent amb romaní, cera d’abella i oli, que ja feien servir els romans.

Aquí teniu un recull de fotos que esperem que us agradin.