Per fi, ens visità la Mercè Pons

El passat 17 de febrer vàrem rebre la visita de la Mercè Pons, actriu, narradora…

en el marc del programa Itineraris de Lectura del Departament de Cultura de la

Generalitat. Com l’anterior visita, la de la Jordina Biosca, va ser una experiència

formadora formidable rebre el suport de la Mercè en la lectura en veu alta dels

poemes que havíem preparat amb l’ajut també d’algunes de les reflexions que el

portafolis de lectura en la secció de lectura en veu alta, suggeria. Aquí teniu unes

imatges en què podeu veure lo bé que ens ho vàrem passar.

 

Ens preparem la visita dels Itineraris de Lectura

El proper 17 de febrer rebrem a la narradora professional Mercè Pons.

Nosaltres, els alumnes de 3r estem preparant de la selecció proposada de textos

literaris per a un bestiari, una sèrie de poemes.

De primer, la Mònica va llegir-ne 3 o 4 i cadascun de nosaltres vam triar el que ens

agradava més. Cadascú se’l va llegir primer,  individualment i, després en veu alta

davant dels companys. Seguidament vàrem treballar amb el Portafolis de Lectura l’apartat

de Llegeixo en veu alta i ens hem proposat algun aspecte a millorar: no entrebancar-me,

llegir més depressa, llegir més a poc a poc…I la majoria, ens hem proposat assajar la

lectura cada dia llegint-la en veu alta davant d’algú de casa.

La següent sessió que vàrem fer, vàrem llegir el poema que ens estem preparant.

Alguns companys l’han memoritzat, d’altres el poden llegir millor. La Mònica ens ha

gravat per veure’ns i ens ha fet repetir algunes paraules difícils.

Alguns dels poemes que ens estem preparant són “Els ocells” i “El cuquet”

de la Joana Raspall, “L’ànec i l’oca” de Miquel Desclot, “Vull una gossa” de Fina Girbés, “El ruc savi”

d’Apel·les Mestres, “Gat de cua blanca” adaptada per Marià Manent, “L’elefant” i

“L’hipopòtam” de Josep Carner, “El pop” d’Enric Larreula i “Mosques i mosquits”

de Pere Quart.

Projectes interdisciplinars i l’ accés a la informació

Aquest curs 2013-14 seguim treballant la conferència com a part del projecte

interdisciplinar i també com a tipologia textual.

Continuem treballant en equip:  els tutors-es, la coordinadora TIC i la coordinadora

de la biblioteca escolar. De fet,  l’ED de l’escola ha aconseguit reservar-nos una tarda

a la setmana: dimarts, pel cicle mitjà i dijous, pel cicle superior per  a treballar el

projecte interdisciplinar.

La tria del tema, la posada en comú del què saben i la decisió del que volen saber

la fan amb els tutors/es. La cerca d’informació està presentada per la bibliotecària

que fa una xerrada inicial. A partir d’aquí i durant unes quantes sessions treballarem

cada mestre amb 3 grups assignats. Una dels temes que ha mostrat la bibliotecària i

que es valora molt positivament, és l’accés al catàleg de la biblioteca municipal i la

creació d’una llista de documents que responguin al tema que estan treballant.

Aquesta llista es pot imprimir i repartir entre els alumnes que aniran a buscar una

sèrie de documents disponibles a la biblioteca de Lliçà. D’aquesta manera fomentem

no només donem sentit a la biblioteca escolar i al seu responsable sinó que fomentem

l’ús i funcionalitat de la biblioteca municipal i mostrem una eina que els serà útil

per l’aprenentatge al llarg de la vida.

L’explicació es va fer amb la pantalla digital tots plegats i llavors s’ha elaborat un

tutorial que s’ha plastificat i enquadernat que podran trobar tant a la biblioteca com

les aules d’ordinadors.

 

Poemes del Nadal 2013

Aquests dies amb els alumnes de 3r estem treballant alguns poemes de nadal. Les aules de 3r parteixen el grup d’alumnes i mentre un es queda a l’aula fer PILE, l’altre, baixa a la BE.
La Mònica ha triat 4 poemaris:

  • 46 Poemes i 2 contes de la Joana Raspall
  • Per molts anys! de Miquel Martí i Pol
  • Poemes i cançons de les 4 estacions de la Lola Casas
  • La vaca cega i altres poemes de Joan Maragall

S’han repartit els llibres, un per parella i se’ls ha convidat a “investigar” quin o quins poemes podien parlar del Nadal…Se’ls ha explicat a quina part de la publicació podien trobar la llista dels poemes.

Un cop triat el títol i comprovat que el poema efectivament tractava del Nadal, l’han llegit de la següent manera:

  1. Lectura individual de cada membre de la parella.
  2. Lectura sincronitzada dels dos membres de la parella

Els poemes triats han estat Desembrede Martí i Pol, Els Reisde Joan Maragall, Ara vé Nadalde la Lola Casas i Nadalde la Joana Raspall.

Després ens hem assegut en un racó de la biblioteca i per parelles ens han presentat el llibre (títol i autor) i llavors han llegit el poema.

Ens les imatges podeu veure-ho una mica. Ha estat molt bonic.

    Dia de la Biblioteca 2013 -2

    Una altra de les activitats que encara estem acabant amb motiu de la celebració del Mes de la Biblioteca, és la confecció d’un llibre a primària en què cada alumne escriu a l’espai de la seva classe Per què m’agrada anar a la biblioteca”.
    Amb les imatges us podeu fer una idea.

     

     

    Any Raspall

    Aquestes setmanes estem treballant la poesia de la Joana Raspall. La biblioteca del poble, la biblioteca ca l’Oliveres, ens han deixat un lot de llibres de la Joana i n’hem comprat alguns.

    Hem triat per educació infantil “La tortuga i el cargol”, a cicle inicial hem proposat “Les notes”. S’apropa Sta. Cecília i la classe de 2n.A es diu així La música. A cicle mitjà hem triat “Amics” i a cicle superior “Pensaments de bé”

    A les imatges podeu veure els alumnes de 3r mentre la Mònica els llegeix el poema d'”Amics”. S’han d’imaginar que són il·lustradors, s’han de fixar en què poden dibuixar del poema. Després veuran la proposta real de l’il·lustrador de “Font de versos”, en Josep Antoni Tàssies.

    Mes de la Biblioteca

    Aquest mes d’octubre amb motiu del Dia Internacional de la Biblioteca el dia 24, hem exposat en diferents espais de l’escola llibres que tenen a la biblioteca, a la bibliotecària, a la lectura o al llibre com a protagonistes.

    Teníem 3 espais: a  l’expositor principal, més proper a educació infantil, vam posar llibres que ens van semblar més adients per ells:

    La Maisy va a la biblioteca, Què llegeixen els animals abans de dormir, M’encanta

    llegir!,  El gat Mima llegeix.

    Les mestres s’hi acostaven, triaven un dels contes per a llegir o mirar i, aprofitaven l’ocasió per parlar de la biblioteca de l’escola, del poble…

                   

    A l’escala de cicle inicial i 3r, en la repisa dels dos  finestrals, la del primer pis i la del segon, vàrem posar llibres per ells com:

    Les aventures d’un ratolí de la biblioteca, Biblioburro, M’encanta llegir, Cómo

    enseñar a tus padres a disfrutar de los libros para niños, El lleó a la biblioteca, Un gat

    a la biblioteca, Ratpenats a la biblioteca, La bibliotecària de Basora, L’increïble  nen

    menjallibres, Els fantàstics llibres voladors del Sr. Morris Lessmore …

     

                               

    A l’escala de 4t i cicle superior en vam posar uns altres, només a la primera repisa:

    Agència de lectura, La formiga Piga va a la biblioteca, Guillermo un ratón de

    biblioteca, El monstruo y la bibliotecaria, El segrest de la bibliotecària, Contes de

    llibres, La biblioteca dels llibres buits, El libro que vuela, El fantasma de la

    biblioteca…

    Bibliopati a tope!!

    Ja fa unes setmanes que hem començat el bibliopati i aquest curs els alumnes d’educació infantil 5 anys s’han afanyat molt aviat a venir: BENVINGUTS!!!

    De Bibliopati 2013-14

    Com cada curs tenim la sort de comptar amb l’ajuda d’alumnes entusiastes!!!
    Són les i els nostres auxiliars de biblioteca.
    Podeu veure alguns dels nostres auxiliars en acció:

    L’autor a l’escola!

    El dijous 30 de maig a la tarda, ens va visitar en Lluís Olivan, autor del llibre “El castell del Dr. Franchini”. Aquest llibre l’han llegit els alumnes de 5è com a lectura cooperativa.

    La xerrada amb l’autor de Lliçà va tenir lloc a la biblioteca de l’escola.

    Sant Jordi 2013: paradetes

    Com cada any l’AMPA de l’escola posa unes parades de llibres molt xulos.
    Les classes anem passant i triem un llibre per la classe.