Els currÃculums de l’à mbit de llengües de l’educació primà ria1 i de l’educació secundà ria2 estableixen que l’alumnat ha d’assolir una sèrie de competències bà siques (competència comunicativa, competència literà ria i competència plurilingüe i pluricultural), en les quals és present l’oralitat.
La primera d’aquestes competències, per ser la més general i comuna a totes les à rees, és la competència comunicativa oral. Cal considerar-la en totes les seves dimensions (interacció, escolta, producció i mediació), atenent tant els aspectes
verbals com els no verbals i utilitzant tots aquells mitjans audiovisuals i de les tecnologies de la informació i la comunicació que ajudin l’alumnat a desenvolupar capacitats expressives en diferents contextos i situacions.
Pel que fa als continguts relacionats amb la competència literà ria, hem de citar com a referents d’aquest material els que es relacionen amb la literatura popular oral. Aquests gèneres literaris ens permeten treballar alhora continguts literaris i, des de la dimensió comunicativa, plantejar activitats basades en l’aplicació de les habilitats comunicatives receptives, productives i interactives.
És en aquest context que us presentem Conte ve, mentida va, una proposta didà ctica per treballar la literatura oral centrada en el gènere del conte, adreçada a l’alumnat de cicle superior de primà ria i d’educació secundà ria obligatòria.
L’edició d’aquest material ha comptat amb la col·laboració del Departament d’Educació i s’emmarca en un pla d’actuacions adreçat a facilitar el desenvolupament de la competència comunicativa en llengua oral, que inclou,
entre altres iniciatives, propostes didà ctiques i activitats per a l’alumnat.
El material Conte ve, mentida va s’estructura de la manera següent:
- Dossier didà ctic sobre la literatura oral Conte ve, mentida va. Una proposta didà ctica de literatura oral per a cicle superior de primà ria i ESO. Consta d’una part teòrica, que tracta temes com ara l’oralitat, l’art d’explicar contes i l’univers de la rondalla, entre d’altres, i una part prà ctica amb activitats per fer amb l’alumnat basades en el material manipulatiu i d’à udio que acompanya el dossier. A més, es facilita al professorat un recull de rondalles, l’estructura de les quals s’ha analitzat a la part teòrica del dossier.
- Dos contes adaptats per a lectura fà cil, com un recurs més per treballar la competència oral a l’aula.
- CD à udio Contes de tots colors. Es tracta de l’enregistrament d’un recull de contes d’arreu del món explicats per diferents narradors i narradores de procedències geogrà fiques diverses (Catalunya, el Japó, Mèxic, el Marroc… ). Com a material complementari de suport per al professorat s’inclou la transcripció dels contes dels quals s’ha fet una proposta d’activitats.
- Joc de 16 cartes Les odissees d’una Zeta per treballar l’estructura de la rondalla.
- Joc de 37 fotografies Del gest al mot per treballar el llenguatge multimodal. Les cartes de Les odissees d’una Zeta i les fotografies de Del gest al mot es presenten en format de baralla de cartes. També s’inclouen els arxius en el CD que acompanya el material.
Arxius descarregables
Els arxius que podeu trobar en aquesta pà gina són els següents:
1. DOSSIER CONTE VE, MENTIDA VA
- Dossier didà ctic Conte ve, mentida va. Part teòrica sobre la literatura oral que tracta temes com ara l’oralitat, l’art d’explicar contes i l’univers de la rondalla, entre d’altres.
- Proposta d’activitats, basades en el material manipulatiu i d’à udio que acompanya el dossier.
2. MATERIALS MANIPULATIUS
- Joc de 16 cartes Les odissees d’una Zeta.
- Joc de 37 fotografies Del gest al mot.
3. RECULL DE CONTES
- Recull de rondalles, textos de les rondalles que s’han analitzat a la part teòrica del dossier.
- Transcripció de textos del CD Contes de tots colors dels quals es fan propostes d’activitats.