L’Escola Bressol La Cadireta, és un centre educatiu de primer cicle d’educació infantil. Aquest cicle és de caràcter no obligatori, però és una de les més importants del sistema educatiu.
La finalitat de l’educació infantil és contribuir al desenvolupament de les competències dels infants a nivell emocional i afectiu, físic i motor, social i cognitiu, en col·laboració amb les seves famílies, proporcionant-los un clima i entorn de confiança on se sentin acollits i amb expectatives d’aprenentatge.
En aquesta etapa es parla de contribuir a que els infants desenvolupin les competències específiques que els permetin:
- Conèixer el propi cos i el dels altres, adonant-se de les seves possibilitats, i progressar en el seu domini
- Assolir progressivament seguretat afectiva i benestar emocional, i anar-se formant-se una autoimatge positiva i una imatge positiva dels altres
- Anar adquirint autonomia en situacions quotidianes
- Observar i explorar l’entorn proper
- Comunicar-se i representar la realitat a través de diferents llenguatges i formes d’expressió
- Gaudir i relacionar-se positivament amb els altres en igualtat, conviure en la diversitat i desenvolupar hàbits de convivència i relació social
- Explorar l’ús del raonament matemàtic, la lectura i l’escriptura, la imatge, el gest, el ritme…, des de les situacions quotidianes per a resoldre, comprendre o comunicar aspectes de la realitat propera
- Desenvolupar actituds que fomentin la igualtat entre tots els gèneres, la salut, la cura, el consum responsable, els hàbits sostenibles i el respecte i la valoració de la diversitat.
- Gaudir de l’aprenentatge, pensar, crear, qüestionar-se i acceptar la crítica i progressar en l’aprenentatge d’una manera cada vegada més autònoma.
- Pedagogia de l’acció, l’aprendre fent, de manera que la persona es converteix en ple protagonista de l’acció educativa. El diàleg constant, el treball en grup i l’experiència pràctica són els trets metodològics més destacables.
- El joc com a eina fonamental d’aprenentatge. Els materials preferentment són no estructurats, naturals i que permetin desenvolupar les seves capacitats a tot l’alumnat en funció del seu moment maduratiu.
- L’acompanyament des del respecte. Cada infant, cada moment evolutiu ha de ser tractat amb el màxim d’individualitat possible, adaptant-nos a les necessitats de cada infant i valorant cada família com a referent principal del seu fill i filla.
- El vincle i les emocions en la petita infància. La importància de la vinculació amb els altres com a estràtegia bàsica per a fomentar l’autonomia i l’autoestima. El valor de les emocions i la seva gestió.
- El respecte al ritme de desenvolupament individual i a les diferents formes d’assolir els aprenentatges. Cal tenir en compte el bagatge de cada nen i nena, les seves circumstàncies familiars, la seva motivació i les seves emocions. S’aprèn millor allò que ens emociona.
- La vida quotidiana a l’escola bressol com a context de desenvolupament de l’infant. S’incorpora allò que fem, i els fets quotidians ens aporten coneixements matemàtics, socials, trets culturals de la nostra comunitat, etc.
- L’escola com a xarxa de relacions: família-escola i altres entitats comunitàries.
Escola catalana. Utilitzem el català com a llengua pròpia i vehicular d’ensenyament i aprenentatge.
Escola aconfessional i pluralista. Respectem les diferents maneres de pensar i és oberta a tothom. Eduquem per a la llibertat, la responsabilitat i l’adquisició d’hàbits i conductes que facin dels nostres membres persones socials dignes de la comunitat on viuen.
Escola coeducadora i no sexista. Eduquem per la convivència i el respecte als altres basant- nos en la coeducació, sense cap mena de discriminació per raó de sexe.
Escola solidària i tolerant. Eduquem per la justícia, la solidaritat i la no discriminació, fomentant una mirada de la diversitat i la individualitat com a valor diferenciador de cada individu, acompanyant a cada infant en el desenvolupament de les seves potencialitats.
Educació integral afavorint el desenvolupament de les capacitats personals tot ensenyant a respectar les dels altres i fomentant el desenvolupament de l’autoestima.
Escola dialogant. Afavorim el diàleg, mantenint una relació real i afectiva entre famílies, mestres, alumnes i altres professionals implicats dins de la comunitat escolar, per mitjà dels representants elegits per cada un dels estaments.
Ensenyament personalitzat i de qualitat. Pretenem acompanyar a aprendre i adaptar-se a la constant evolució social, potenciant l’aprenentatge significatiu.
Ensenyament actiu. Fomentem l’experimentació i el descobriment, alhora que esdevenim models d’hàbits ètics i cívics. Partim d’una visió d’infant capaç i subjecte dels seus aprenentatges.
Escola oberta a la participació. Valorem com a fonamental i promovem la participació activa de les families dels nostres alumnes, afavorint espais de relació amb les mares i pares, primers educadors de les nenes i els nens del nostre municipi. Facilitem que el professorat, famílies, personal no docent i alumnes participin en la gestió i en activitats diverses del centre, segons la legislació vigent. Tanmateix, afavorim les relacions intracomunitàries dins el municipi, per exemple amb la interacció entre l’escola bressol i altres entitats educatives del municipi (biblioteca, centres educatius). Potenciem també el valor social d’altres col.lectius com per exemple, la gent gran.
Escola respectuosa i oberta a l’entorn i compromesa amb el medi ambient. Treballem a favor de la sostenibilitat. Promovem la gestió correcta dels residus que es produeixen a l’escola i vetllem per optimitzar l’ús responsable dels recursos que tenim.
Seguin la legislació actual, la nostra metodologia permet respondre als principis del DUA presentant pluralitat d’estratègies que fomenten la iniciativa i l’aprenentatge; que proporcionen diferents opcions per a la percepció, i alhora plantegen diverses oportunitats per l’expressió, la manipulació i l’experimentació.