Els tipus d’hort que caracteritzen el nostre

En aquest text us presentem diferents tipus d’hort que hi ha i les seves característiques. També us parlarem de l’hort del Institut.

Existeixen tres tipus d’hort. En primer lloc trobem l’hort familiar, la producció del qual es destina al l’autoconsum. Si hi ha comercialització dels productes, aquesta és irregular i de poca importància.

En segon lloc, trobem un hort que generalment es troba molt a prop de les escoles, l’hort escolar, normalment es troba en un sòl adequat amb terra o substrat afegit i es rega amb aigua potable de l’aixeta.

I, per últim, l’hort urbà. Aquests es situen a les ciutats, i normalment s’arrenden individualment. L’hort urbà és un espai obert o tancat destinat al cultiu de flors, plantes aromàtiques, hortalisses, herbes medicinals, fruites, etc… a escala domèstica i a més es poden trobar a diversos llocs com a les ciutats, als patis, als jardins de les cases o als balcons i terrasses. Gràcies a que es poden adaptar a qualsevol espai i ús que l’hi vulguem donar podem esperar uns grans resultats.

El nostre institut disposa d’un hort des de fa 4 anys i va néixer com una proposta feta pel professor Víctor Escarré a la direcció de l’institut, amb la finalitat de tenir més recursos en matèries com Ciències naturals i Biologia. L’Alicia i en Víctor juntament amb un grup de segon de la promoció 2011-2012 van començar el projecte creant un planter amb unes garrafes i van plantar uns bulbs de tulipes.

Després van anar condicionant el terra on ara es troba l’hort, perquè abans de construir l’escola hi havia un palau que van haver d’enderrocar. Això provocà que en el petit “pati” on resideix l’hort hi quedés molta runa de l’enderrocament situada endins de la terra. Per aquest petit problema els alumnes es van passar un any traient runes i regenerant la terra.

Durant els quatre anys següents els alumnes del Bosc, dirigits pel Víctor, han anat recollint els materials per construir les quatre parcel·les de que disposem actualment, cultivant les plantes i millorant la manera de fer funcionar l’hort. Per tant, porta funcionant quatre anys i és producte de la feina dels alumnes.

Pel que fa a les seves característiques, no podem dir que tinguem un tipus d’hort determinat a l’escola, ja que tenim una barreja de diversos tipus; d’una banda, utilitzem un sistema anomenat “parades en crestall”, que va ser desenvolupat per un mallorquí que es diu Gaspar Caballero de Segovia. Consisteix en distribuir cada parcel·la en 3 passadissos. Dos d’aquests són destinats a cultius i el tercer, on  s’hi posen maons i plantes acompanyants, és per poder passar (ja que en principi la terra no s’ha de trepitjar). Tot plegat es distribueix entre 1,5m d’amplada i 3m d’allargada. Per altra banda, utilitzem tècniques d’agricultura regeneratives. Aquest és un moviment que vol fer un pas més enllà de l’agricultura ecològica, que consisteix en que no només no utilitzem pesticides sinó que a més regenerem el sòl i els seus éssers vius.

Ara bé, si construir-lo ja ha estat difícil, mantenir-lo demana una gran esforç, ja que requereix de diverses atencions: llum solar (al nostre hort no hi dóna moltes hores el sol), aigua, plantar quan la terra estigui en saó (es a dir en el seu moment òptim) i compost per enriquir la terra. A més a més cal que les persones encarregades hi posin esforç, ganes, temps, molta planificació (ja que les plantes es desenvolupen de diferent manera i en temps diferent), i un coneixement suficient de les eines. A més a més han de vetllar per la salut de la biodiversitat i l’ecosistema, tant de les plantes com de la fauna del sòl sense utilitzar pesticides, és a dir plantant espècies favorables, atreient insectes depredadors, etc..

L’hort de l’escola ha anat millorant el rendiment, gràcies als canvis en el sòl. Es fertilitza fàcilment i hi ha molta gent que el cuida i l’ajuda a créixer. El nostre hort podria alimentar poques persones com a molt en un dia, ja que si intentéssim alimentar a un nombre de persones indeterminat en un temps també indeterminat, no ho aconseguiria. La funció per la qual ha estat creat no és donar de menjar sinó perquè els alumnes aprenguin a conèixer, valorar i saber fer créixer les plantes.

En síntesi, podem comprovar que l’hort de l’institut, donades les seves característiques, la tècnica emparada i el lloc on es situa, és un hort que costa de mantenir però que compleix molt bé amb el seu objectiu: servir-nos com una eina més per tal de conèixer i entendre les plantes, una part molt important dels éssers vius.

Helena Piera, Natalia Pastor, Marina Rigal i Laia Ollé

REPORTERS DE L’HORT