El menjar ecològic i el menjador del Bosc

Encara que el tema dels productes ecològics és molt variat i ofereix moltes possibilitats, aquest treball es centra en els aliments ecològics, i sobretot en la relació que mantenen amb el nostre institut.

Primer de tot, s’ha de saber que un producte ecològic, també anomenat producte biològic o bio, és aquell que no ha estat tractat amb substàncies químiques. Per tant, qualsevol aliment podria ser tractat de manera ecològica.

Per un costat, els aliments bio són molt més saludables que el menjar convencional, per la simple qüestió de no contenir químics procedents de pesticides, fertilitzants artificials, antibiòtics, additius o conservants. És a dir, elements que són utilitzats per prevenir plagues, combatre malalties o per conservar durant més temps els aliments, però que a la llarga provoquen danys en el nostre organisme. A més, el nostre cos els assimila millor i no causen alteracions en el metabolisme. També, en la pràctica de l’agricultura ecològica el sòl no ha estat enriquit artificialment, de manera que els organismes que creixen mantenen l’equilibri natural.

Seguint aquesta explicació és fàcil fer-se una idea de la seva importància, no només pels seus beneficis nutricionals, sinó també per la seva qualitat, el seu gust i el respecte pel medi ambient. Com a conseqüència, són molt recomanables per a gent de totes les edats, sobretot per a persones en període de creixement, perquè no acumulen substàncies perjudicials per a el seu cos.

Cal esmentar alguns petits inconvenients. El principal problema és que hi ha menys producció pel poc rendiment de les plantes, que no han estat forçades artificialment. Després, cal afegir que el nombre de productors existents no és gaire elevat. A més, alguns aliments han estat procecessats amb substàncies alternatives, que són més costoses. Tot això fa que siguin més escassos i més cars.

L’empresa que actualment porta el menjar del nostre Institut és “Pam i Pipa”, una empresa de catering ecològica. Va ser escollida, encara que no totes les seves matèries primeres són d’origen ecològic (ho són l’arròs, el sucre, la llet,els llegums, la fruita, la verdura i les carns.), perquè oferia productes de proximitat, amb el que el transport es redueix i contamina menys.

Relació dels proveïdors ecológics i de proximitat de l’empresa de menjador

L’empresa ha ensenyat a les cuineres a manipular aquest tipus de menjar, ja que és diferent del que no prové de cultius ecològics. Es necessita més temps i dedicació per a cuinar-lo. Però això, encara que sembli un inconvenient, garanteix la seva qualitat perquè no contenen conservants. A més, aquests aliments semblen més naturals i arriben a la cuina en un estat més desitjable. Les cuineres estan satisfetes i orgulloses de tractar i cuinar aquests aliments i de poder oferir-los als nens, ja que com no contenen certes substàncies químiques, és millor pel desenvolupament dels infants i creuen que els pares dels alumnes han fet una bona elecció escollint aquesta empresa i aquest tipus de menjar.

Malgrat tot, hi ha molts estudiants descontents amb el menjar, ja que no estan acostumats a aquests plats, una senyal més de la poca normalització dels aliments ecològics.

En conclusió, nosaltres creiem els beneficis del menjar ecològic, com també en la seva importància. Estaria bé que es produís la popularització d’aquests productes, i per tant, una baixada de preu que facilitaria un consum d’aliments sans i bons per a tota la població.

Daysi Escobar, Gabriel Feliu, Isard Dané i Leo Cantos

REPORTERS DE L’HORT