Veredicte del XV Concurs literari El Gust per la Lectura, convocat pel Servei d’Immersió i Ús de la Llengua per al curs 2009-2010, basat en la lectura i el treball de les següents obres (i els dossiers didàctics corresponents):
- Neil Gaiman: Llops dins les parets
- Joaquim Carbó: El gos del metro, La colla dels deu
- Gianni Rodari: El pastís caigut del cel, Gelsomino al país dels mentiders
- Meri Torras: La meva germana Aixa
- Joann Sfar: El vampir va a l’escola
- M. Àngels Bogunyà: Les petjades misterioses
- Mark Twain: Les aventures de Tom Sawyer / Les aventures de Huckleberry Finn
- Gabriel Galmés: El rei de la casa
- CLAMP: Sakura, la caçadora de cartes
- Alonso Font i Juan Antonio de Blas: Barcelona a trenc d’alba
- Víctor Català: Solitud
Modalitats
I Treball de grup
II Treball individual
Primària
Categoria A
Alumnat de cicle mitjà d’educació primària. I
· Neil Gaiman: Llops dins les parets
1. Guanyador: sense títol. 4t A de l’Escola L’Olivera, de Cabrils. Professora: Teresa del Campo.
2. Finalista: sense títol. 3r de l’Escola Roig Tesàlia, de Barcelona. Professora: Josepa Carol Bilbao.
· Joaquim Carbó: El gos del metro
1. Guanyador: “Gossos”. 4t de l’Escola Lluçanès, de Prats de Lluçanès. Professora: Núria Obiols.
2. Finalista: “Parlem de gossos”. 4t A d l’Escola La Roureda, de Tordera. Professora: Amparo Quilis.
· Gianni Rodari: El pastís caigut del cel
1. Guanyador: “El pastís caigut del cel”. 4t de l’Escola Valldeflors, de Tremp. Professora: Maite Cid.
2. Finalista: “Blaus TV”. 3r B de l’Escola Les Roques Blaves, d’Esparreguera. Professora: Annabel Ferrer.
· Meri Torras: La meva germana Aixa
1. Guanyador: “Discapacitats?” 3r de l’Escola Enxaneta, de Valls. Professora: Dolors Benaiges.
2. Finalista: “10 fitxes”. 4t A de l’Escola L’Olivera, de Cabrils. Professora: Maria Teresa del Campo.
Categoria B
Alumnat de cicle superior d’educació primària. I
· Joann Sfar: El vampir va a l’escola
1. Guanyador: “La nit del malson”. 6è de l’Escola Sant Domènec, de la Ràpita (Santa Margarida i els Monjos). Professora: Magda Bernat.
2. Finalista: “En Mecanifle”. 5è de l’Escola Sant Domènec, de la Ràpita (Santa Margarida i els Monjos). Professora: Lurdes Algueró.
· Joaquim Carbó: La colla dels deu
1. Guanyador: “Els valors”. 6è. Escola Sesmon d’Oló, de Santa Maria d’Oló. Professora: Anna Oliveras.
2. Finalista: “Oló Televisió”. 5è. Escola Sesmon d’Oló, de Santa Maria d’Oló. Professor: Rafael de Palomar.
· Gianni Rodari: Gelsomino al país dels mentiders
1. Guanyador: “El nostre món ideal”. 6è de l’Escola Pràctiques II, de Barcelona. Professor: Xavier Carnicer.
2. Finalista: “Un món millor”. 6è de l’Escola Valeri Serra, de Bellpuig.
· M. Àngels Bogunyà: Les petjades misterioses
1. Guanyador: “Ensenyem el barri de Gràcia al Pol, el nou company invident”. 6è de l’Escola Pau Casals-Gràcia, de Barcelona. Professora: Carme Torres.
2. Finalista: “Reus, la nostra ciutat”. 6è de l’Escola Pompeu Fabra, de Reus. Professor: Blas Ortega.
Secundària
Categoria C
Alumnat d’educació secundària obligatòria. I i II
· Mark Twain: Les aventures de Tom Sawyer / Les aventures de Huckleberry Finn
INDIVIDUAL
1. Guanyadora: “Dues paraules”. Victòria Pardo Marquina. 3r A del Col·legi Teresià, de Barcelona. Professora: Carme Castell.
2. Finalista: “Unes aventures molt mogudes”. Marc Pujol. 2n C de l’ Institut Llobregat-Sallent. Professora: Maria Estruch.
GRUP
1. Guanyador: “El viatge de Bianca Rossi”. Noemí Pena, Mireia Pons, Sara González, Eva Dàvila, Yaza Rodríguez. 4t B de l’Institut XXV Olimpíada, de Barcelona. Professora: Imma Canals.
2. Finalista: “De Lyon a Beverly Hills”. Samara Jiménez, Sara Muñoz, Aida Palomar, Ariadna Santamaria. 3r A de l’Institut Antoni Pous, de Manlleu. Professora: M. Teresa Sanglas.
· Gabriel Galmés: El rei de la casa
GRUP
Sense participació
INDIVIDUAL
1. Guanyador: “Criticant l’adolescència”. David Sesto Castilla. 4B de l’ Institut Torre Roja, de Viladecans. Professora: Meritxell Esteve.
2. Finalista: “Supervivència adulta”. Andrea Póo Rifà. 2C del Centre Francisco Goya, de Barcelona. Professora: Mariana Albareda.
· CLAMP: Sakura, la caçadora de cartes
GRUP
1. Guanyador: Joana Salazar, Alba Comas. 4t de l’Institut Santiago Sobrequés , de Girona. Professora: Glòria Soler.
· Alonso Font i Juan Antonio de Blas: Barcelona a trenc d’alba
INDIVIDUAL
1. Guanyador: Irina Heredia. 3r de l’Escola Pia de Caldes de Montbui. Treball Guifré el Pilós. Professora Anna Vela.
Categoria D
Alumnat de batxillerat. I
· Víctor Català: Solitud
1. Guanyadora: “Solitud”. Núria Albareda Cuadras. 1r de l’Institut Pere Vives Vich d’Igualada. Professora: Angelina Nogués.
2. Finalista: “L’estany Negre”. Aixa Aceña. 1r de l’Institut Ramon de la Torre, de Torredembarra. Professora: Montse Bové.
Fa tres anys que la nostra escola, Pau Casals-Gràcia de Barcelona, participa en el Cu¡oncurs El Gust per la Lectura. La primera vegada vam quedar finalistes, l’any passat no vam guanyar res i, enguany, hem tingut la sort i el plaer de ser guanyadors en una de les modalitats del cicle superior. Tot i que hi havia molts premis a repartir, Va ser un acte àgil, festiu i molt digne, combinant literatura i espectacle. Des d’aquí vull agrair l’esforç i la dedicació de la gent del Departament d’Educació que han dut a terme, un any més, aquest concurs, ara obert a primària. Per a nosaltres, els mestres, aquestes activitats que prepareu són d’una gran motivació i ajuden a fer una lectura més viva, més compartida i que fa relacionar coneixements i vivències als lectors.
Endavant amb aquesta experiència.
Alegria Julià
El curs passat, tot i ser el primer cop que hi participavem,amb els nostres alumnes de quart de primària varem acconseguir quedar finalistes del vostre concurs “El gust per la lectura”. La valoració que en podem fer és, doncs, esplèndida, ja que ens va ajudar a tots, mestres i alumnes a treballar amb il.lusió i rigor i a més, el nostre esforç va ser reconegut. L´acte del veredicte va ser molt bonic, festiu,cuidat i atractiu per tots. Des de l´escola, els mestres, volem fer-vos arribar tan sols un aspecte decebedor dins d´aquest conjunt gairebé impecable i és el que fa referència al premi que se´n van endur els alumnes. Així com tot el procés va ser molt curós i exigent, implicant amb rigor l´ús de les noves tecnologies, facilitant-nos activitats a l´aula i guies de lectura i treball, ens sembla que aquesta mateixa actitud no hi va ser en relació al premi. Esperàvem, tractant-se d´un concurs de lectura, potser alguns títols per la biblioteca, o algun petit ajut a l´escola per continuar participant amb entusiasme, o fins i tot que el que se´n van endur els alumnes es correspongués més amb l´exigència i el treball que les bases del concurs demanen. Aquest curs estem valorant el tornar-nos -hi a presentar. Insistim que propostes com la vostra ens ajuden molt a millorar la nostra feina com a mestres en el sentit de la participació i l´excel.lència però ens agradaria saber si aquest curs és possible conèixer per endavant quins són els premis als que optem. Novament, moltes gràcies per tot.
Mercè Vilajeliu. Escola La Roureda. Tordera.
Us agraïm la valoració que feu de la vostra participació en el concurs El Gust per la Lectura.
El Gust per la Lectura és un programa que té per finalitat la formació de bons lectors i lectores. El concurs és l’eina didàctica per ajudar a dinamitzar el foment d’aquesta finalitat. Evidentment els premis formen part de la dinàmica del concurs. En aquest sentit, la competitivitat és un element a tenir en compte, si bé l’objectiu central del concurs no és la concessió d’uns premis determinats, sinó la de generar les condicions perquè l’alumnat s’incorpori a l’hàbit lector mitjançant les estratègies didàctiques que facilita la fórmula del concurs escolar.
Actualment l’organització del concurs no contempla la publicació dels premis amb antelació. La disponibilitat econòmica de cada exercici anual és un altre factor que en condiciona les característiques. Això no obstant, prenem nota del vostre raonament i mirarem de millorar en aquest aspecte.
Vicent Sanz.