PRESENTACIÓ ART ROMÀ

Presentació Power Point sobre art romà.

[slideshare id=733720&doc=art-classic-ii-1226155694842138-8&w=425]

Publicat dins de Història de l'art | Etiquetat com a , , , , | 2 comentaris

CINQUECENTO: PINTURA

A la pintura italiana del S. XVI es poden distingir tres àmbits o moments. Durant l’Alt Renaixement a Florència, Roma i Milà hi treballen els tres genis del Cinquecento:   Leonardo, Rafael i Miquel Àngel que representen el moment culminant del període; paral·lelament, al nord, es desenvolupa l’escola veneciana que iniciada per Giorgione i Tiziano, presenta uns trets peculiars i tindrà continuïtat fins més enllà del S. XVI. Finalment a la segona meitat del segle es desenvolupa un nou sentit estètic que s’allunya progressivament dels ideals renaixentistes i que correspon al l’anomenat Manierisme

.Leonardo da Vinci (1452-1519)

LEONARDO DA VINCI: La Verge de les roques (1485-1508)

És l’arquetipus del geni renaixentista. A més d’artista total (arquitecte, pintor, dibuixant, escultor), fou també enginyer, músic, inventor, estudiós de l’anatomia humana i teòric de l’art.

Va néixer a Vinci (Toscana) i es va formar al taller de Verrocchio a Florència. Gran part de la seva obra s’ha perdut per diverses raons. Encara resta poc estudiada la seva obra científica. És sens dubte el creador de la il·lustració científica moderna amb els seus dibuixos i gravats. Com a teòric de l’art, el seu Trattato della pittura és una obra fonamental i amb una gran influencia posterior.

Com a pintor s’interessa sobretot pel cos humà. Pel que fa als efectes lumínics, és l’inventor de l’sfumato à la transició progressiva de la zona de la llum a la zona d’ombra que li permet fer uns contorns imprecisos que accentuen el relleu i endolceixen l’expressió.

Entre les seves primeres obres destaca la inacabada Adoració dels Reis. A Milà va pintar La Verge de les Roques (dos versions, la segona és obra cabdal del classicisme). Anys més tard tornà al tema amb Santa Anna, la Verge i el Nen.

Anys més tard pintarà el fresc del Sant Sopar. També destaquen els seus retrats com la Dama de l’ermini i la Gioconda.

Rafael Sanzio (1483-1520)

Tècnicament, representa la perfecció. Nascut a Urbino, treballa sobretot a Roma, a la cort dels papes Juli II i Lleó X. La seva formació al taller de Il Perugino deixà una clara empremta en les obres juvenils de Rafael com L’Esposori de la Verge.

Els anys d’estada a Florència on treballaven aleshores Miquel Àngel i Leonardo el marcaren profundament. Les seves madonnes cada vegada s’allunyen més de l’estil del Quattrocento i s’apropen més al de Leonardo.

El 1508, possiblement per mediació del seu amic Bramante, es cridat a Roma pel papa Juli II on l’empenta cultural de la cort papal, l’impacte de la nova arquitectura bramantina i més endavant, l’impacte dels frescos de la capella Sixtina van ser determinants per la seva obra de maduresa.

En principi, Juli II el crida per participar en la decoració e les noves dependències privades del Papa al Vaticà, però desprès d’un breu període de temps, Juli II va prescindir de la resta de pintors i encarregà l’execució dels frescos a Rafael, qui des de 1508 va dirigir la decoració de quatre sales o estances , la més important de les quals és , des del punt de vista de les pintures murals l’anomenada Stanza della Segnatura on havia la biblioteca privada del Papa i on signava els documents oficials (PAAU).

RAFAEL SANZIO: Stanza della Segnatura. Escola d’Atenes (1509)

Mentre treballava al Vaticà, Rafael continua elaborant altres obres com El triomf de Galatea i diversos retrats. Com a retratista, Rafael parteix del tipus elaborat per Leonardo amb La Gioconda i arriba amb una extraordinària maduresa.

Miquel Àngel (1475-1564)

La formació artística de Miquel Àngel va començar al taller de Ghirlandaio, però sempre es va sentir més atret per l’escultura. Durant els seus anys a Florència va dur a terme diverses obres notables, com els estudis per a la Batalla de Coscina, que havia de haver pintat al fresc al Palazzo de la Signoria fent parella amb la Batalla d’Anghiari de Leonardo. Altres obres, com el Tondo Doni que representa la Sagrada Família, mostren ja la predilecció per les formes més agitades i un sentir molt personal del color.

La seva consagració no va arribar, però fins a la realització dels frescos de la Capella Sixtina al conjunt del Vaticà, una de les obres més cabdals de l’art universal que tingué una influència enorme en molts artistes posteriors.

MIQUEL ÀNGEL: Capella Sixtina. La creació d’Adam (1510)

La pintura veneciana del 500

A Venècia, on la influència de l’estètica bizantina va ser molt forta fins al S. XV, es desenvolupa una escola pictòrica que arriba a l’expressió d’un classicisme amb trets específics. La característica formal més remarcable és la importància del color i de la llum com a elements essencials de la pintura, així com la sensualitat en el tractament de les figures femenines i dels temes mitològiques.

El precursor de la gran escola veneciana és Giovanni Bellini que evoluciona des d’una pintura tardogòtica cap a una preocupació cada vegada més evident per la llum i el color.

Giorgio de Castellfranco, Giorgione, deixeble de Bellini i mestre de Tiziano, és una figura enigmàtica i polèmica. Els seus paisatges no es defineixen per una aplicació estricta de la perspectiva lineal i del dibuix, sinó per les matisades variacions tonals dels colors: aquest fet és el que més clarament l’identifica com el creador de l’escola veneciana del S. XVI.

Tiziano (~1480-1576)

És la gran figura de la pintura veneciana del S. XVI. Nascut a un poblet dels Alps, es va traslladar molt jove a Venècia i es va iniciar en la pintura al taller de Bellini, on ja destacava Giorgione. La mort prematura de Giorgione i la desaparició de l’ancià Bellini convertiren Tiziano en el mestre indiscutible de la ciutat dels canals.

En la pintura de Tiziano el color és l’element que defineix les formes, enfront del predomini del dibuix precís de la pintura florentina i romana.

En l’obra religiosa trobem grans composicions en que la llum i el dinamisme dels cossos resten al servei del sentiment religiós.

En els retrats, Tiziano recorre al respecte absolut a la veritat i crea un tipus de retrat amb la figura de cos sencer i una fidelitat total als atribut que denoten el càrrec, dignitat o posició social de la persona retratada.

La pintura mitològica, que va conrear al llarg de tota la seva vida, és potser l’expressió més personal del geni venecià el gènere on arriba a un equilibri entre el classicisme de les composicions, la sensualitat dels cossos, l’emotivitat i els efectes del paisatge. El tema dominant en aquestes obres és el cos femení, convertit en paradigma de la bellesa.

La Venus d’Urbino fixa el tipus de nu femení que esdevindrà clàssic fins a l’Olimpia de Manet. (Anàlisi PAAU de Dànae).

TIZIANO: La Venus d’ Urbino (1538)

 

Publicat dins de Història de l'art | Etiquetat com a , , | 1 comentari

QUATTROCENTO: PINTURA

La pintura del Renaixement pren com a punt de partida l’afany de veritat, l’intent de representar el món com és a la realitat. Giotto és l’antecedent més clar en aquesta consideració de la naturalesa com la gran mestra de l’artista. L’altre punt de referència és l’emulació de la antiguitat clàssica, tot i que el coneixement de la pintura antiga era més literari que real. De tota manera, la imitatio de la natura i la fidelitat als clàssics es presenten, als grans textos teòrics com una única cosa.

D’aquests dos punts de referència en deriven les característiques pròpies del Renaixement:

  • Perspectiva lineal: sistema per representar les tres dimensions.
  • Volum a les figures aplicant els efectes de perspectiva al tractament del cos. Domini de l’escorç.
  • Composicions coherents, creïbles.
  • La pintura religiosa continua tenint gran importància però l’estudi de l’Antiguitat i les exigències dels nous mecenes comporten l’aparició de nous gèneres i temes: retrat, al·legoria, paisatge i temes mitològics.
  • Les tècniques també  evolucionen, tant pel que fa als suports. llenç cada vegada cobra més importància com a les pintures: introducció de la pintura a l’oli. Barreges de tremp i oli, vernissos.
  • Utilització de gradacions tonals en els colors que permet captat efectes de llum i ombra que afavoreixen el modelat de la pintura i contribueixen a donar naturalitat a les composicions.

La pintura del Quattrocento presenta, però una gran diversitat. En un principi, la pervivència del gòtic internacional és evident en molts artistes i en el gust de gran part dels clients; posteriorment, l’assimilació de les noves formes de representació de la realitat s’imposen però les sensibilitats són molt diverses. De manera força simplificada i esquemàtica podem distingir dues línies d’evolució de la pintura del Quattrocento:

A. Els pintors que mostren una preocupació fonamental pel problema de la perspectiva i de la corporeïtat de les figures i, en general, per l’experimentació dels nous recursos pictòrics:  Masaccio, Paolo Uccelo, Piero de la Francesca i Andrea Mantegna.

MASACCIO: La Trinità

MANTEGNA: La cambra dels esposos

 

 

 

 

 

 

 

 

B. Els pintors que donen prioritat a la claredat de la línia, a les formes suaus i nítides, i que, en aquest sentit, no suposen un trencament radical en les formes del darrer Gòtic, tot i incorporar parcialment les innovacions del seu temps: Fra Angèlico  i Filippo Lippi(primera meitat del segle XV). Antonello de Messina, Sandro Botticeli, Domenico Ghirlandaio (segona meitat del segle XV).

FRA ANGELICO: L’anunciació

BOTTICELLI: Al·legoria de la primavera

Publicat dins de Història de l'art | Etiquetat com a , , | 1 comentari

CALADORS DEL MON

Mapa dels principals caladors del món.

Publicat dins de 3er ESO, Geografia | Etiquetat com a | Deixa un comentari

AGRICULTURA DE MERCAT

Amb les millores que comportà la Revolució Industrial, l’agricultura de subsistència donà pas a l’agricultura de mercat.

[slideshare id=274315&doc=agricultura-de-mercat-1203546105603921-3&w=425]

Publicat dins de 3er ESO, Geografia | Etiquetat com a | Deixa un comentari

SECTORS ECONÒMICS D’ESPANYA

Presentació Power Point sobre els sectors econòmics a Espanya.

[slideshare id=269011&doc=e-l-s-s-e-c-t-o-r-s-d-a-c-t-i-v-i-t-a-t-s-a-e-s-p-a-n-y-a-1203244346114551-5&w=425]

Publicat dins de 3er ESO, Geografia | Etiquetat com a | Deixa un comentari

EL PROBLEMA DE L’AIGUA

L’aigua en joc
“L’aigua en joc” és un programa documental centrat en la qüestió de l’aigua a Catalunya. El programa, presentat per Tomàs Molina, s’ha gravat en diferents localitzacions de tot Catalunya i ha tingut la participació d’un bon nombre d’especialistes i testimonis que aporten el seu punt de vista sobre el problema de l’aigua i dels seus usos al nostre país.

Edu3.cat

Publicat dins de 1er ESO, Geografia | Etiquetat com a | Deixa un comentari

EROSIÓ FLUVIAL (castellà)

La erosión fluvial

Las aguas continentales son un agente erosivo de primera magnitud. En forma de rios que discurren sobre la superficie, o de corrientes subterráneas, el agua desgasta los materiales que hay por donde pasa y arrastra los restos en dirección al mar, dejándolos depositados en diversos lugares, formando nuevos suelos y, en definitiva, modelando el paisaje.

El agua crea cascadas, grutas, desfiladeros, meandros y deltas. En ocasiones inunda determinadas regiones, más o menos amplias, del territorio. La vida se ha desarrollado de forma más prolífera, desde siempre, en los márgenes de los rios.

La acción erosiva de los rios

La erosión debida a las aguas corrientes sigue las mismas etapas en que se divide de forma natural el curso de un rio. Hay una primera etapa en que la erosión mecánica provocada por el agua y los materiales que arrastra es muy intensa en el curso alto del rio. En la segunda etapa, de transporte, la erosión mecánica sigue activa pero empieza a actuar la erosión química. Esta tiene lugar en el curso medio. Finalmente, en el curso bajo predomina la sedimentación de los materiales transportados, la acción mecánica se reduce muchísimo y prácticamente sólo actua la erosión química.

La acción erosiva de un rio se debe a la energía del agua. Es capaz de arrancar trozos de roca que, al ser arrastrados por la corriente, actuan como un martillo sobre el cauce del rio, desprendiendo nuevos fragmentos. Como el cauce no es regular, se suelen producir remolinos que arrastran arenas y gravas, puliendo el fondo del rio y creando cavidades.

Otras veces, la pendiente elevada hace el agua forme saltos, cascadas o cataratas, algunas de las cuales llegan hasta los 1000 metros de altura. La zona de salto retrocede gradualmente aguas arriba a medida que se desgasta. En otros casos, cuando el curso se encuentra con grandes obstáculos, el agua “busca” las zonas más frágines, las desgasta y forma desfiladeros o cañones.

En terrenos calcáreos es frecuente la aparición de cuevas subterráneas causadas por la erosión química del agua, que transforma el carbonato insoluble en bicarbonato soluble.

Inundaciones

Durante las temporadas de lluvias intensas o cuando se produce el deshielo, el caudal de un rio puede aumentar tanto que no quepa dentro de su cauce. Entonces el agua se desborda por las riberas. Este fenómeno se produce a veces de forma gradual, pero otras lo hace de forma violenta, provocando una gran erosión en todo el territorio.

Meandros

El resultado de la erosión consiste en materiales más o menos finos que el agua arrastra a lo largo del curso del rio. En el curso medio empiezan a depositarse cuando la fuerza de la corriente no es capaz de mantener estas partículas en suspensión.

Pero la fuerza erosiva actua después sobre estos depósitos y los desgasta más por la zona en que la velocidad del agua es mayor, mientras deposita nuevos materiales donde es más débil. El resultado final son unos depósitos de forma sinuosa que llamamos meandros. Con el tiempo y las crecidas, el rio puede volver a abrirse paso en línea recta, dejando en sus márgenes lagunas en forma de media luna.

Los deltas

El final del proceso erosivo fluvial tiene lugar en la desembocadura del rio, aunque en algunos casos la fuerza de la corriente es capaz de seguir erosionando el fondo de la plataforma continental y formar un valle submarino.

En muchos casos, sobre todo en grandes rios con mucha erosión, los materiales más finos se depositan en la desembocadura formando un delta.. Los deltas son, pues, terrenos sedimentarios extensos en los cuales hay un equilibrio constante entre la fuerza destructiva de la corriente y el depósito de nuevos materiales.

 
 
 
Font: http://www.astromia.com/tierraluna/erosionfluvial.htm
Publicat dins de 1er ESO, Geografia | Etiquetat com a | 4 comentaris

CURS D’UN RIU

Petita presentació sobre el curs d’un rio, per saber com erosiona en cada curs, mira’t el article sobre erosió fluvial.

[slideshare id=154374&doc=curso-de-un-rio-1194101319410374-1&w=425]

Publicat dins de 1er ESO, Geografia | Etiquetat com a | Deixa un comentari

RELLEUS DEL LITORAL I RIUS DE CATALUNYA

Mapa amb els elements de relleu i rius de Catalunya.

Publicat dins de 1er ESO, 3er ESO, Cartografia, Geografia | Etiquetat com a , | 1 comentari