La geopolítica estudia com s’organitza la societat en l’espai. L’Estat n’és la forma d’organització bàsica.
L’Estat tradicional es caracteritza per la seva sobirania en el àmbits econòmic, polític i cultural. Aquesta sobirania la pot exercir de manera democràtica o no democràtica.
Actualment, els Estats cedeixen part de la seva sobirania o organismes supranacionals (l’ONU, la Unió Europea …) i transfereixen també competències a ens subestatals, com ara les comunitats autònomes i els municipis.
Els Estats estableixen relacions internacionals de cooperació, en les quals participen les organitzacions supranacionals i ONG.
Finalment, les societats es caracteritzen per la seva diversitat. Factors històrics, polítics, lingüístics , religiosos, … Han originat uns estats plurinacionals o multinacionals.
A tret d’introducció, estudiarem una sèrie de conceptes previs:
[slideshare id=53886454&doc=politiques-151013163314-lva1-app6892&type=d]
Com a suport d’aula, utilitzarem la següent presentació: