– El dinar de Nadal

Advertia Lluís Vives que, quan arriba l’alegria, la festa i els banquets, ningú vol sentir parlar de la pobresa (De l’ànima i la vida, VIII.4). Parlem, doncs, d’un banquet.

Imaginem que vostè està en el menjar o en el sopar de Nadal. A la taula hi ha deu persones i a vostè li correspon fer el repartiment. Primer hi ha una sopa. A la meitat dels convidats els serveix una vegada amb el cullerot i a l’altra meitat tres vegades a cada un. De segon tenen un xai rostit o un gall d’indi amb prunes. Els dóna mitja tallada de carn a dos convidats i als altres els posa tres trossos de vianda al plat. Després ofereix torró. A un convidat li posa un tros de torró dur i als altres els omple el plat amb una dotzena de trossos de tota mena. Finalment, li toca repartir les estrenes als dos petits. A un li dóna un euro i a l’altre cinquanta. Què pensarien els convidats?

Doncs, precisament, així estan repartits els ingressos a Espanya. La meitat de la població amb menys ingressos suma només un 27,8% del total, que és la tercera part dels ingressos de la meitat de la població que té més, que en conjunt recull el 73,2%. Aquesta era la proporció que suposadament aplicava vostè al repartiment de la sopa. En segon lloc, la cinquena part de població que té més ingressos suma el 40,2% del total, que és més de sis vegades el que aconsegueix la cinquena part de la població que menys ingressos té, que sumen només el 6,3% del total. Aquesta desproporció, que ens fa una de les societats més desigualitàries de la Unió Europea, era exactament la que aplicava en repartir la carn. A més, els ingressos de la desena part de la població que menys té no arriben al 2% del total, mentre que els ingressos de la desena part de la població que més té superen el 24% del total, és a dir, la mateixa relació 1 a 12 amb què vostè repartia torrons i confits. Finalment, si comparem els ingressos del 5% de la població que té menys ingressos i el 5% de la població que té més, la proporció és 1 a 50, és a dir, la mateixa relació amb la qual vostè distribuïa les estrenes.

I hem parlat d’ingressos; si considerem la riquesa acumulada, les desigualtats serien encara més grans.

 

Sí, benvinguts als àpats de Nadal.

– Prenem-nos temps i serem veritablement feliços

Prenem-nos temps per a fer alegres els altres,

és la joia de l’ésser humà.

Prenem-nos temps per a comprendre,

és la font de la fraternitat.

Prenem-nos temps per a escoltar,

és un enriquiment sense preu.

Prenem-nos temps per a descansar,

és una ajuda per al cos i l’ànima.

Prenem-nos temps per a sortir i viatjar,

és la possibilitat de conèixer.

Prenem-nos temps per a expressar-nos,

som una veu per als altres.

Prenem-nos temps per ajudar els altres,

és la font de la convivència.

Prenem-nos temps per a donar gràcies,

és prova d’humilitat.

Prenem-nos temps per a dialogar,

és la manera d’entendre’s.

Prenem-nos temps per a somniar,

és la ruta cap a la fantasia.

Prenem-nos temps per a callar i escoltar,

aprendrem dels altres.

Prenem-nos temps per a riure,

és la font de l’alegria.

Prenem-nos temps per a superar-nos,

tenim l’obligació si ens respectem a nosaltres mateixos.

Prenem-nos temps per a la pobresa,

és la felicitat de molta gent.

Prenem-nos temps per a caminar,

descobrirem nous camins.

Prenem-nos temps per a realitzar-nos,

arribarem a ser persones increïbles.

Prenem-nos temps per a construir,

serà un profit per a tothom.

Proverbi medieval 

– Un dia passarà

Un dia 

 

Un dia els infants aprendran paraules que els costarà d’entendre.

 

Els infants de l’Àfrica negra preguntaran:

“Què vol dir fam?”

 

Els infants d’Alabama preguntaran:

“Què vol dir segregació racial?”

 

Els infants d’Hiroshima diran estranyats:

“Què vol dir bomba atòmica?”

 

Els infants del meu poble demanaran:

“Què vol dir dictadura?”

 

I els nens a totes les escoles diran:

“Què és una guerra?”

 

Els donarem una resposta i els direm:

“Mireu, aquestes paraules ja no les fa servir ningú; són paraules velles, com tartana, diligència o esclavatge. Paraules que no volen dir res, i per això les hem tret del diccionari.”

 

Jean Debruynne

 

– No hi ha dret, i ho condemno absolutament

La massacre de l’escola de nens de Peshawar, al Pakistan, per part dels talibans, és el punt més baix de la depravació en la qual la ment humana pot caure. Què defensen aquesta gent, què ? Quina idea es pot defensar matant ?. Res és defensable mitjançant la violència, RES.

Avui, com a professor, és un dia trist per a mi, molt trist. Espero que les ànimes d’aquests infants descansin en pau i que les dels seus assassins no puguin descansar en tota la eternitat.

Sí, estic absolutament indignat.

 

– Megacrack !

Aquesta és la història d’Ayan Qureshi, un nen de sis anys resident a Walsgrave (Anglaterra), que s’ha convertit en el tècnic informàtic més jove del món en aconseguir el Microsoft Certified Professional (un certificat que, segons la pàgina web de l’empresa , «valida els coneixements tècnics de desenvolupadors i professionals de TI a través d’exàmens rigorosos, reconeguts pel sector i d’eficàcia comprovada»).


L’alumne -actualment en primària- tenia cinc anys i onze mesos quan va aprovar l’examen, però ha complerts els sis a les últimes setmanes, segons ha explica en la seva versió digital el «Coventry Telegraph». La prova, concretament, la fan els adults abans o després d’entrar a la universitat amb l’objectiu de reconèixer els seus coneixements pel que fa a la informàtica es refereix.

Tot i que Ayan pot presumir avui de tenir el títol a la seva habitació, quan es va presentar a la prova a la Universitat de Birmingham City els responsables no volien permetre participar. Tot i la negativa realitzada en un principi, una trucada del seu pare a Microsoft va fer que el petit pogués presentar-se.

Sense més dificultat va acabar la prova abans de les dues hores permeses, per a sorpresa de tots els presents excepte del seu progenitor, qui va assenyalar la seva precocitat amb la tecnologia: «Des d’una edat molt primerenca solia utilitzar l’ordinador. Ell seia al meu costat i mirava amb molta cura el que jo feia. Aviat va començar a jugar amb l’ordinador i utilitzar el meu maquinari de recanvi ».

Amb tot, el pare del petit afirma que no ha estat senzill per al seu fill aprovar. De fet, va necessitar un curs intensiu de cinc mesos per poder superar l’examen, així com tutories a distància des de Londres. A partir ara, Ayan espera poder trobar una feina que es relacioni amb el que més vol en el món: les matemàtiques i la informàtica.

– Ai, ai, aquest Sol…

La taca gegant del Sol més gran dels darrers 25 anys continua creixent

 

Taca solar des del Parc Astronòmic del Montsec. Foto: Eduard Garcia.

Si mireu o fotografieu el Sol amb detall i veieu dins el disc solar una tapa, no us estranyeu, és una taca solar. Aquesta és una fotografia capturada des del Parc Astronòmic Montsec (PAM) a mitjans de la setmana passada i s’hi observa perfectament la taca solar. La taca, anomenada pel científics AR2192, és tan gran com 33 planetes Terra i es pot veure a ull nu quan el sol s’enfosqueix pels núvols o quan es troba a molt baixa altura com és el cas de l’alba o la posta. A mitjans de la setmana passada tenia una mida de 16 planetes Terra, segons Eduard Garcia, astrònom del PAM.

Taca solar. Foto: Josep Manteca.

Les grans taques o grans erupcions solars acostumen a produir flamarades fortes i aquesta vegada no ha estat una excepció. En només 6 dies hi ha hagut 3 erupcions de tipus X i 8 de M, són les de més intensitat d’una classificació que té cinc nivells: A, B, C, M i X. Les erupcions més intenses són les que poden causar alteracions o apagades en les emissions de ràdio i produir trastorns en les comunicacions.

– Sortida a Barcelona

Breu resum històric de La Ciutadella

El Parc de la Ciutadella

Desconsol

Cascada del Parc de la Ciutadella

El Parlament de Catalunya 1

El Parlament de Catalunya 2

Breu història de la Plaça Sant Jaume

Breu Història de la Generalitat de Catalunya

Visita al Palau de la Generalitat

Visita virtual a l’Ajuntament de Barcelona

Petit resum sobre història de l’Ajuntament

Petita història de la Catedral de Barcelona

Visita a la Catedral

Un recorregut pel Barri Gòtic

 

Us penjo els enllaços que treballarem a classe, com a informació prèvia a la sortida a BCN del proper dilluns.

– ” Lo que és, és “

 

lo que es, es: cartas para vivir una vida-german gonzalez-9788492635177

La frase ” Lo que és, és ” no conté ni fòrmules especials ni lliçons. Simplement conté claus que obren les portes d’accés als valors de la veritat i de la utilitat. Amics, fem-la nostra aquesta frase, ens convertirà en uns humans millors. La solen dir persones que tenen com a dogma de vida la llibertat responsable, la seguretat i el compromís; persones que senten passió, que tenen un mètode i busquen el sentit de la vida a través de l’experiència; persones que pensen que les grans oportunitats no es veuen amb els ulls, es veuen amb la ment i el cor; persones que fan les coses quan les senten de veritat, no solament quan les pensen; persones que donen un pas quan estan veritablement preparades i saben que ha arribat el moment; persones que volen viure la vida amb dignitat i alegria, que contagien als altres amb el seu somriure però saben, al mateix temps, prendre’s les coses molt seriosament.

En definitiva, aquesta frase es pronunciada per persones molt persones,  i a les que, sense cap tipus de dubte, vull en el meu món.

– Arquitectura de vida

No podem triar les cartes que la vida ens ha donat, però sí com jugar-les. No podem triar la direcció del vent, però sí com orientar les veles.

Companys, a cadascun de nosaltres se’ns ha donat un bloc de pedra, un martell i d’altres eines. Uns decideixen fer una escala i després una altra per anar pujant per la vida, i altres decideixen fer un mur que els atura i no els deixa avançar. Amics, som exclusivament nosaltres els responsables d’allò que construïm, els arquitectes del nostre propi destí.

– Abocador espacial

 

El nombre d”escombraries espacials’ no para d’augmentar. Només entre els mesos d’abril i setembre s’ha produït un increment de 311 nous cossos, segons l’Oficina del Programa de la NASA de restes orbitals. És una mala notícia, ja que l’any 2013 va ser el primer en què es produís un descens en el nombre d’objectes. Amb aquestes 311 noves incorporacions, la xifra total d’objectes ha arribat als 16.994.

Però quines són aquestes ‘escombraries espacials’? La categoria inclou tota mena de ginys, alguns en servei però molts d’inservibles: antics satèl·lits, coets espacials, i tota mena de restes d’objectes que queden orbitant la Terra després d’una explosió…

La majoria dels 16.994 objectes que orbiten el planeta han estat enviats a l’espai per Rússia. Moscou és responsable de 6.385 objectes. A Rússia la segueixen els Estats Units, amb 5.028, i la Xina, amb 3.785. L’Agència Espacial Europea (ESA) segueix sent l’entitat que menys deixalles aporta a l’abocador en què s’ha convertit l’espai: 96 cossos, dels quals 50 procedeixen d’explosions i 46 són coets, cossos i altres restes.

Davant el volum d’objectes, la Nasa té en marxa un programa encarregat de controlar les escombraries espacials. Es tracta de ‘US Space Surveillance Network’ (SSN), l’objectiu del qual és detectar, controlar, catalogar i identificar aquests objectes. A més, s’encarrega de predir quan i on caurà un objecte a la Terra, quina és la seva posició en l’espai, i detectar nous cossos residuals en l’espai i a quin país pertanyen.

En teoria les agències espacials de tot el món cooperen per investigar els residus espacials. La iniciativa Clean, de l’ESA, té com a objectiu desenvolupar la tecnologia per recuperar i retirar de forma segura les escombraries espacials.

– Si el món tingués solament 100 habitants

Sovint nedem en un mar d’estadístiques que no ens permet veure la veritable dimensió del món que ens envolta. La inflació de dades fa que perdem el nord amb massa freqüència. Per això, el següent exercici permet veure d’una manera senzilla quines són les principals característiques o dimensions del món que ens envolta. Imaginem que tot el planeta fos el poble que tenim just a sota, a la imatge.

Martinamor (Salamanca) es uno de los 13 municipios de España que tienen 100 habitantes. Fuente.

Bé, per a fer-nos una idea de com seria aquest món el millor és fer-ho a través del següent interactiu.

 

Accés a la gràfica interactiva

– Paràbola de l’alumne i el professor

Muchas veces nos ha llegado a pasar, incluso cuando escuchamos algo que nos interesa, que queremos que se nos explique con “todo lujo de detalles”; es la repetida situación en la que deseamos un diccionario simbólico, como  aquel alumno que quería aprender el significado de las parábolas por boca de su profesor…

El maestro contaba siempre una parábola al finalizar la clase, pero no todos los oyentes entendían el sentido de la misma.

Un día uno de ellos lo encaró y le dijo:

-Tú nos cuentas historias pero no nos explicas el significado.

El maestro se disculpó y luego continuó diciéndole:

– Permíteme que en señal de reparación te invite a una rica manzana. 

– Gracias maestro, respondió halagado el discípulo.

– Quisiera, para agasajarte más, incluso pelarte la manzana yo mismo. ¿Me lo permites?

– Sí, muchas gracias, dijo el alumno.

– Ya que tengo en la mano el cuchillo, aprovecharé y te la cortaré en trozos, para que te sea más cómodo comerla, dijo el profesor.

– Me encantaría, pero no quiero abusar de su hospitalidad.

– No es un abuso, si yo te lo ofrezco. Sólo quiero complacerte. Y… Permíteme también que te la mastique antes de dártela.

– ¡No maestro!, ¡No me gustaría que hiciera eso!. Se quejó sorprendido el discípulo.

El maestro hizo una pausa y dijo:

– Bien, has captado el mensaje. Estimado alumno, si yo te explicara el sentido de cada parábola…sería como darte de comer una fruta ya masticada…

… y no creo que éso te gustara, así que eres tú mismo quien debe pelarla, masticarla y saborear su exquisito sabor. Por lo tanto, piensa, razona y extrae tus propias conclusiones sobre lo que yo te cuento, acabó diciendo el profesor.