La publicitat és un fet cultural que marca i ha marcat més les nostres vides, ens la trobem arreu on mirem en cartells, televisió, internet, xarxes socials, ràdio, etc. És important més enllà del que condiciona la nostra vida materialment, pel fet que mostra un sistema de valors, sobretot els de la nostra societat consumista. Només intentant analitzar la publicitat ens adonarem de moltes coses que sempre pressuposem i ni ens n’adonem: els prejudicis.
Cliqueu aquí el seguit d’enllaços que us portaran a la informació, enquestes, preguntes que anirem fent a classe.
Llegeix amb atenció el text i contesta les qüestions següents:
Como Galbraith (1984) dice, citado por Cueto (1985), se trataba en definitiva de quitar al comprador el poder de decisión, para trasferirlo a la empresa, donde puede ser manipulado. Por paradójico que en un primer momento pueda parecer, en la sociedad de consumo, la iniciativa ya no pertenece al consumidor (…). Ahora es la propia empresa la que controla y produce los comportamientos de consumo, como si fueran otra mercancía más. Desde el momento en que el ciudadano está socialmente obligado a consumir para que la producción no se detenga y el horizonte del planteamiento económico del consumidor es toda su vida y no una etapa de la misma, se ha aceptado como hecho incontrovertido en todas las sociedades industriales que el crecimiento y expansión de la economía depende de la inversión en consumo tanto como de la inversión en empresas. Lo que significa sencillamente, que el objetivo primordial del sistema reside en la fabricación en serie de nuevas necesidades o, lo que es lo mismo, en la creación y mantenimiento de consumidores.
1.-En quin moment es pot començar a parlar de societat de consum? Defineix el concepte.
2.-Quin és actualment l’objectiu bàsic de les empreses?
3.-Pensa en la nostra vida quotidiana i anomena alguns dels hàbits de consum més freqüents. Creus que responen a necessitats bàsiques?
4.-Intenta situar-te en una altra època (40, 200, 800, 2000 anys endarrere).
5.-Creus que els hàbits de consum eren els mateixos? Compara’ls.
6.-Creus que el tipus de consum que caracteritza les nostres vides és negatiu pel conjunt de la societat. I per l’individu? Per què? Quina funció té la publicitat en aquesta estructura social i econòmica?
Història, definició, tipus de publicitat:
Anàlisi d’un anunci:
Per fer l’anàlisi et pots ajudar d’aquestes preguntes:
– A qui va dirigit l’anunci? Com ho saps?
– Quin és l’argument de l’anunci?
– Queda clar el que vol vendre? en què?
– Quina forma té? és breu, llarg?
– Quin llenguatge usa? argot? gestos? paraules? imatges?
– Podríem considerar-lo un anunci de qualitat? és per a una època de l’any determinada?
S’haurà de fer una exposició a classe per analitzar el teu anunci i mostrar-lo als altres companys.
Ara fes l’enquesta un grup de persones diverses, per exemple, gent gran, joves, nens, homes, dones adults, etc.
Un cop feta l’enquesta fes els gràfics i enquestes pertinents per treure’n conclusions amb el teu grup classe.
Tot seguit us mostro tres enllaços on es parla de publicitat subliminal. Creus que influeix? Com?