Procés

work-icon-0
ACTIVITAT 1 : Per què és tan important estalviar energia?

Com a introducció al tema ja heu vist un vídeo, heu llegit un parell de notícies i heu contestat una petita enquesta. Ens hem introduït en el tema i hem activat els nostres coneixements previs.

En grups de 4 d’alumnes haureu de fer una recerca i selecció d’informació que us ha d’orientar cap a trobar respostes a la gran pregunta que us hem formulat:  “Per què és tan important estalviar energia?”

FASES DE LA RECERCA:

Abans de començar cap recerca d’informació és molt important planificar aquesta cerca i tenir molt clar què és el que volem aconseguir, com ho volem aconseguir i per què. Per tal de fer-ho us proposem preparar-la conjuntament amb el/la mestre/a:

1.- PLANIFICACIÓ DE LA RECERCA:

1. Analitzem el problema que us hem plantejat a l’activitat inicial.
2. Què sabem del tema? (connexió amb coneixements previs).
3. Què ens caldrà saber? (per poder donar resposta a la pregunta).
4. Quins objectius em proposo? Ens marquem els objectius d’aprenentatge (a partir de les respostes a la pregunta del punt 3).
5. Cerca informació. Posada en comú per analitzar‐la i seleccionar-la.
6. Presentació dels resultats (mapa conceptual, mural, quadre de doble entrada, document word…).

2.- RECOLLIU TOTA LA INFORMACIÓ DE LA PLANIFICACIÓ DE LA RECERCA EN UN QUADRE QUE RECULLI ELS PUNTS 1,2,3 i 4 (us la donarem els mestres). L’HAUREU DE FER A LA VOSTRA LLIBRETA DE PROJECTE.

1.- PROBLEMA/PREGUNTA.

2.- QUÈ EN SABEM DEL TEMA?

3.- QUÈ ENS CAL SABER?

4.- OBJECTIUS.

planifico

3.- FASE DE CERCA D’INFORMACIÓ [Enllaços]. 

No perdeu de vista la taula de planificació amb totes les preguntes que us caldrà saber. Remeneu els enllaços i preneu nota a la llibreta de les dades pertinents a mida que les aneu trobant.

fuenteshttp://ntic.educacion.es/w3/eos/MaterialesEducativos/mem2009/fuentes_energia/index_1.html

6http://assets.mheducation.es/bcv/guide/capitulo/8448162331.pdf

fonts
https://drive.google.com/open?id=0B_mJwh3AWc6WemdIRm9wU2hpdkE

showposter

http://blogs.ccma.cat/quequicom.php?itemid=52520 [Quèquicom: L’energia, 1r capítol]
http://blogs.ccma.cat/quequicom.php?itemid=54299 [Quèquicom: L’energia, 2n capítol] 

alberhttp://www.xtec.cat/ceipalber/ciencia/energia/index.htm

videoshttp://icaen.gencat.cat/ca/actualitat/multimedia/energies_renovables/

que-es-canvihttp://www.ersilia.org/canvi_climatic/que_es_el_canvi_climatic.htm

salvem
http://www.xtec.cat/~mferna99/projecte/index.htm

blog-image-1

REALITZACIÓ DEL RECULL D’INFORMACIÓ I PRODUCTE FINAL.

Després d’haver finalitzada la vostra cerca, com a PRODUCTE FINAL us demanem que feu una síntesi del que heu après. El podeu presentar en el format que vosaltres decidiu; us en suggerim alguns:

1.- Quadre de doble entrada

2.- Mapa conceptual

3.- Mural (feu-ne una foto per penjar-la al paddlet)

4.- Un document de text  (amb Word o qualsevol altre processador)

Altres…

El títol haurà de ser “Què hem descobert_nom del grup.doc” i allà incloureu el que hem après (per fer-ho consulteu la graella de planificació; allà és on us heu plantejat els objectius a aconseguir).

AVALUACIÓ DEL PRODUCTE FINAL

Per avaluar aquesta tasca es tindran en compte:

  • Avaluació del recull d’informació que heu fet a la llibreta del projecte (mestre/a)
  • Autoavaluació dels objectius que volíem aconseguir (què hem après).
  • Avaluació del PRODUCTE FINAL (mestre/a) i coavaluació. (Utilitzareu una graella d’avaluació que us donaren els mestres).

A més d’anotar les respostes a la llibreta del projecte, recordeu de publicar el document Word a l’espai padlet que us han assignat.


work-icon-0
ACTIVITAT 2 [EXPERIMENTS]

Al llarg d’aquesta activitat haureu d’aplicar el mètode científic:

132644

Sabem què és el mètode científic? Mirem el següent vídeo de la Universitat de Barcelona:

blog-image-1
A partir del vídeo i de les vinyetes de còmic preneu nota de les diferents parts del mètode científic i elaboreu un mapa conceptual o un resum esquemàtic descrivim quines parts són i en què consisteixen. Preneu notes a la llibreta del projecte i passeu els apunts a net dins d’un document word. Deseu amb el nom mètode_nom del grup.doc i pengeu-lo al vostre espai padlet.

vitro-vector_147109850
1r Experiment: L’EFECTE HIVERNACLE. 

Les principals causes del canvi climàtic són molt diverses i al mateix temps, les conseqüències poden ser molt diferents. Ja coneixem algunes d’elles com ara l’escalfament global, el desgel dels pols, els canvis bruscos del clima, etc. Cada dia podem veure moltes notícies relacionades amb el canvi climàtic, tant als periòdics com a la televisió. És un tema d’actualitat, del que hem de saber i el que hem de poder entendre.

Aquí baix trobareu una notícia relacionada amb el canvi climàtic. Llegiu atentament el que ens explica.

Notícia 1

Un cop hem llegit la notícia, passem a fer el següent experiment. Entreu al següent enllaç i seguiu les instruccions.

Experiment 1

Al mateix temps que fem l’experiment hem d’anar omplint la graella que trobareu a continuació.ç

Graella E1

vitro-vector_147109850
2n Experiment: EL GAS CO2 I L’INCREMENT DE LA TEMPERATURA.

Aquí baix trobareu una notícia relacionada amb el canvi climàtic i els gasos d’efecte hivernacle. Llegiu atentament el que ens explica.

COP004 COPENHAGUE (DINAMARCA), 15/11/09. Activistas de Greenpeace proyectan el mensaje "Nuestra supervivencia - vuestra decisión" sobre el Planetario de Copenhague, donde la ministra danesa de Clima, Connie Hedegaard, ofrece esta noche una cena, en Copenhague, Dinamarca, hoy, domingo 15 de noviembre de 2009. La cena tiene lugar en vísperas de la Pre-Conferencia del Clima, que se celebrará en la capital danesa el 16 y 17 de noviembre de 2009, como preparación a la cumbre mundial sobre cambio climático que tendrá lugar también en Copenhague en diciembre. EFE/Jens Astrup ***PROHIBIDO SU USO EN DINAMARCA

Notícia 2

Un cop hem llegit la notícia, passem a fer el següent experiment. Entreu al següent enllaç i seguiu les instruccions.

Experiment 2

Al mateix temps que fem l’experiment hem d’anar omplint la graella que trobareu a continuació.

Graella E2

 

vitro-vector_147109850
3r Experiment: EL DESGEL.

Aquí baix trobareu una notícia relacionada amb el canvi climàtic i els efectes sobre el Mar Mediterrani. Llegiu atentament el que ens explica.

mar

Notícia 3

Un cop hem llegit la notícia, passem a fer el següent experiment. Entreu al següent enllaç i seguiu les instruccions.

Experiment 3

Al mateix temps que fem l’experiment hem d’anar omplint la graella que trobareu a continuació.

Graella E3

 


work-icon-0
ACTIVITAT 3: EL METRE CÚBIC [m3]. LA FACTURA DE L’AIGUA.

Quan parlem de despesa d’aigua sovint parlem de m3  [metres cúbics]. Amb tubs i colzes de ferreteria heu de construir l’esquelet d’un metre cúbic.

metrocubico1 m3  = 1 m x 1 m x 1 m

blog-image-1
Pren nota a la llibreta del procés de construcció del metre cúbic, quina és la figura resultant, quants vèrtex, cares i arestes té.


bcn

Molta gent pateix les conseqüències de la sequera mentre nosaltres fem un ús de l’aigua no sempre assenyat. Saps quina quantitat d’aigua consumim diàriament? Mensualment? Anualment?

Busqueu a casa vostra una factura de l’aigua i analitzeu quines dades inclou. Pots consultar aquestes webs:

http://www.edu365.cat/eso/faqs/tecnologia/factura_aigua.htm

banc-energia
http://bancdenergia.org/factura-daigua/

a) Cada quants dies paguem la factura de l’aigua?

b) Calcula els litres d’aigua que consumeix cada persona a casa teva per dia.

c) Què és la quota de servei? Quant pagueu?

d) Què és el cànon de l’aigua? Quant pagueu?

e) Quants diners esteu pagant pel consum i quants diners pagueu d’impostos?

f) Quanta aigua gasta la teva família en un any?

g) Quant aigua gasta de promig cada membre de la teva família?

Aquesta és una factura d’aigua pel davant i pel darrera. És només un exemple. No treballis amb ella sinó amb una factura familiar.

factura1 factura2

blog-image-1
Anota els càlculs i els resultats a la llibreta del projecte però no oblidis de penjar un document Word amb el nom factura_nom del grup a l’espai padlet assignat.


work-icon-0
ACTIVITAT 4
SOM CONSCIENTS DE LA QUANTITAT D’AIGUA QUE CONSUMIM?
COM ETS D’ECOLOGISTA?

descarga

En aquesta activitat pretenem que tinguis algunes informacions i calculis i reflexionis sobre l’ús que fas de l’aigua. Fes una ullada a aquestes dues pàgines web:

http://xtec.cat/~jplanas3/aigua/consum.htm
http://www.aiguesdebarcelona.cat/ca/el-consumo-de-agua

Segons els estudis fets, per dutxar-nos gastem uns 60 litres d’aigua. Et proposem que comprovis si estàs o no a prop d’aquesta xifra. La propera dutxa que facis a casa teva t’ajudarà a saber-ho.

Has de mesurar la quantitat de litres d’aigua que consumeixes quan et dutxes. Això ho pots fer de dues maneres:

1.- Si tens banyera a casa serà més fàcil i no necessitaràs la col·laboració de ningú.

Posa el tap a la banyera abans d’entrar i dutxa’t com fas habitualment. Tota l’aigua quedarà estancada a la banyera. Un cop hagis acabat, mesures el volum d’aigua que has consumit.

banyera
Per fer aquest càlcul, has de mesurar l’amplada i la llargada del recipient de la banyera i l’alçada d’aigua que hi ha dins la banyera.

Tenint en compte que 1.000 cm3   equivalen a 1 litre d’aigua, divideix els cm3   que has consumit entre 1.000 i tindràs la quantitat de litres d’aigua que has gastat quan t’has dutxat.

Dades que has d’anotar:

Amplada de la banyera = … cm
Llargada de la banyera = … cm
Alçada d’aigua a la banyera = … cm

Càlculs a realitzar:

Amplada x Llargada x Alçada = Volum d’aigua
… cm x … cm x … cm = … cm3
… cm3  : 1.000 = … litres d’aigua consumits.

2.- Si no tens banyera, agafa una galleda i mesura quanta aigua surt de la dutxa durant 30 segons. Deixa anar l’aixeta de la dutxa i atura-la al cap de 30 segons. Per mesurar-la pots anar omplint garrafes o ampolles d’aigua o refresc i quan sigui una quantitat més petita, gots d’aigua (pensa que quatre o cinc gots d’aigua equivalen a un litre).

Shower Head Icon Flat Graphic Design
Un cop mesurats els litres, multiplica-ho per 2 i sabràs quant consumeix la teva dutxa en un minut.

Quan et dutxis, has de demanar a algú que cronometri el temps que està l’aixeta oberta i apunti el total de minuts que has estat consumint aigua.

Multiplica els minuts que has trigat en dutxar-te pels litres que es gasten en un minut i sabràs el consum d’aigua que has fet.

Dades que has d’anotar:

… ampolles de … litres = … litres durant 30 segons, o bé
… garrafes de … litres = … litres durant 30 segons, o bé
… gots de 0,… litres = … litres durant 30 segons.

Càlculs a realitzar:

…. litres durant 30 segons x 2 = … litres per minut.
… litres per minut x … minuts de dutxa = … total litres d’aigua.

CONCLUSIONS FINALS [reflexió individual].

Quants litres d’aigua has consumit dutxant-te?

T’acostes molt o poc al consum mitjà de 60 litres? El sobrepasses o no hi arribes?

Cal que milloris algun hàbit quan et dutxes per tal de reduir el consum?

Quin/quins?

Per tant, ets ecologista?

SÍ?… Perfecte! Bravo!

NO?… Encara hi ets a temps de ser-ho! Només cal que t’ho proposis!

Descarregueu-vos aquesta plantilla Excel i ompliu les dades recollides pels companys de classe. Així podreu calcular la mitjana i veureu quants de vosaltres esteu per sota o per sobre.

activitat-4-imatge-excellogo_office_excel
Plantilla Excel Consums d’aigua.xls

Per últim, heu de fer una gràfica del consum d’aigua en una dutxa amb les dades de la graella on heu recollit les dades. Penseu bé com la farieu, quin format feu servir, quins grups de dades… Aquest pot ser un bon model:

grafiques

grafiques-sector-litres-dutxa


 work-icon-0
ACTIVITAT 5: L’ENERGIA SOLAR

MIra aquests dos videos sobre l’energia solar.

Energia Solar Fotovoltaica [Font: Acciona – Youtube]

Energia termosolar [Font: Acciona – Youtube]

 

blog-image-1
A la llibreta preneu apunts de les idees més importants que aporten aquests dos videos. Després passeu a net aquesta redacció en un Word. Recordeu que podeu documentar el text amb imatges. Pengeu el document solar_nom del grup.doc al vostre espai padlet.