Projecte interdisciplinar: L’ALIMENTACIÓ

Aquest any treballarem de forma interdisciplinar el tema de l’Alimentació. Per aquest motiu, en aquest article recullo diferents recursos que poden ser molt útils:

0. El tren de l’alimentació

Buscant i buscant per internet i de pàgina en pàgina he trobat aquesta imatge que pot ser molt interessant com a logotip i eslògan de la setmana. A veure què us sembla:

 el-tren-de-lalimentacio

 

 

 

 

1. Imatges de paisatges fets amb aliments

22653295_p

 

 

 

 

 

En altres pàgines podeu trobar treballs d’altres escoles amb una mostra de fruites o aliments disfressats:

   fruitesdisfressats

 

 

 

 

En aquest altre link hi podeu trobar “Fruites i verdures amb sentiments“, a part de treballar la part més plàstica, es pot conduir cap a untreball més específic d’educació emocional.

fruitesestats-danim-1

 

 

 

 

 

Moniatos disfressats:moniato

 

 

 

 

Arcimboldo: són collages amb diferents aliments. Queden idees molt originals

arcimboldo3

 

 

 

 

 

2. Una mà de contes amb … ALIMENTS

Us deixo l’enllaç de diferents contes que es presenten en Una mà de contes i que tenen com a protagonistes els aliments

1- Papallones
2- El Marcianet lleig.
3- Hansel i Gretel
4- La noia ocell
5- En Pere sense por.

3. Publicitat creativa amb aliments

El Grup Strauss va llançar en el 2008 una campanya publicitària amb aquests quatre anuncis creats per l’artista Hanoch Piven.

Arcimboldo.


També podeu visitar els següents links: link1, link 2, link 3.

4. Tasta’m

Portal Web educatiu sobre alimentació, emocions, salut infantil i educació en general. Conté activitats d’aula, exercicis i jocs temàtics: alimentació, valors, emocions, matemàtiques, llengua, anglès, francés i italià; fent servir les TIC com a eina d’aprenentatge.

captura-de-pantalla-2011-02-03-a-las-224335

 

 

 

 

 

5. 5 al dia

El descens del consum de fruites i hortalisses fresques, sobretot entre les franges més joves de població, a favor d’altres productes transformats –pastisseria, làctics, sucs envasats…– que gaudeixen normalment d’un gran suport publicitari, preocupa a les institucions que vetllen per l’educació i la salut del consumidor.

En aquest sentit, la Campanya ‘5 al dia’ té com a principal objectiu promoure el consum de les fruites i hortalisses entre els infants, així com entre les seves famílies.

L’eslògan de la Campanya ‘5 al dia’ fa referència a la importància que té per a la correcta alimentació dels infants el consum d’un mínim de cinc racions diàries d’entre fruites i hortalisses. Aquests aliments són fonamentals per al correcte desenvolupament dels nens, per la seva riquesa en vitamines, sals minerals, fibra i carbohidrats.

captura-de-pantalla-2011-02-03-a-las-2250191

 

 

 

 

 

6. Poesia sobre aliments

captura-de-pantalla-2011-02-03-a-las-230311

 

 

 

 

 

7. Taller de cuina

És un taller molt divertit amb idees genials per als més petits. Ànims, us convido a provar-ho.

8. Projecte: Els aliments

diapositiva1
 
 
 
 
 
 
 
 
 

9. Clics

10. Poemes de menjar: MIQUEL MARTÍ I POL

poemesxics

 

 

 

 

 

11. Recursos per internet
Tema 6.Menjar i Beure

 
 

12.CLIC

 

13. Edu365 – El Mercat

Pàgina web amb tres nivells de dificultat. Ens permet treballar el diàleg, paraules, frases més utilitzades en un mercat.

mercaat

 

 

 

 

 

14. Conte: “El Senyor Sabó i el seu Súper Ull

En aquest conte ens explica els hàbits d’higiene relacionat amb l’alimentació.

sabo

15. Rentar-se les mans

Per`què, quan i com rentar-nos les mans. En aquesta pàgina trobareu també una guia de la unitat didàctica, alguns retallables, un joc… Aquesta pàgina té l’arxiu en anglès, això vol dir que es pot fer des de l’àrea de llengua anglesa.rentar-mans

 

 

 

 

16. Dieta equilibrada

Aquest vídeo és molt interessant.

Arxiu d’imatges relacionades amb l’alimentació
alime

APLICACIONS PER ALS MÉS PETITS. (EI)

1. Jocs per P3, P4 i P5.

Són aplicacions molt interessant per treballar amb els petits. Es comença amb petits jocs per conèixer el funcionament del ratolí i també es plantegen altres tipus d’activitats (classificacions, memory, trobar ombres, comptar…). Llàstima que són en castellà, en català he trobat aquest material en format CD-Rom editat per la Cruïlla.

smp3 smp4 smp5

P3 P4                                                      P5

S.M.

3 nys:  1r Tri –  2n Tri – 3r Tri

4 anys:  1r Tri –  2n Tri – 3r Tri

5 anys:  1r Tri –  2n Tri –  3r Tri.

 

2. eCasals

Bichitos:  3 años –  4 años –  5 años.

Torbellinos 3 años –  4 años –  5 años.

3. Construim el nostre zoo

zooara

Aquest joc permet treballar la relació entre quantitat i nombre, es tracta d’arrossegar el nombre d’animals que et va dient al lloc corresponent.

4. ARA

folletara

Ara és un follet molt juganer, que té un munt d’activitats per fer. És una aplicació en castellà i en lletra lligada però algunes activitats estan bé.

CONTES SPC

Aquí trobareu enllaços a contes SPC, entre d’altres.

captura-de-pantalla-2011-02-03-a-las-163420

També podeu escoltar el conte d’en Tabalet en el següent enllaç (perdoneu la publicitat, no sé com es pot treure!!!)

En la següent pàgina trobareu molts recursos: podeu trobar il·lustracions de contes tradicionals, com moldejar la plastilina, jocs, trencaclosques…

captura-de-pantalla-2011-02-03-a-las-215100

– Contes relacionats amb els aliments:

En els següents enllaços trobareu contes de la sèrie “Una mà de contes” fets amb aliments.
1- Papallones
2- El Marcianet lleig.
3- Hansel i Gretel
4- La noia ocell
5- En Pere sense por.

Introducció de l’ús del ratolí a Educació Infantil

Cada dia la informàtica pren un paper més important en l’educació dels més petits de la casa. Per aquest motiu és fonamental que comencin a practicar el més aviat possible, d’aquesta manera els ajudarem a accedir-hi d’una forma més motivadora. Un problema inicial és l’ús del ratolí, ja que és molt complicat controlar-lo.

A la xarxa hi ha diferents aplicacions amb diferents graus de dificultat. Jo he utilitzat una aplicació de Carlos Abarca, Juan José Romero, Félix Vallés que es troba a la web del Instituto de Tecnologías Educativas del Ministerio de Educación.

ratoli

Es tracta d’una aplicació que es pot descarregar o bé utilitzar en línia i, que malgrat estar en castellà, el contingut textual és mínim i es pot utilitzar sense problemes a les aules d’educació infantil.

En la mateixa línia, María Jesús Rodríguez ha publicat aquests dies un interessant post a educ@conTIC on recull moltes més activitats i a més a més fa un anàlisi dels moviments que es realitzen amb el ratolí. Es tracta de recursos que han de facilitar el control dels moviments del ratolí.

Us he linkat un joc, joc sobre ous i gallines, que he trobat a la xarxa, que ajudarà als més petitons a augmentar la precisió i la destresa amb el ratolí. La idea d’aquest joc és molt senzilla, només portes una caixa d’ous que mous amb el ratolí, en aquesta caixa has d’anar recollint els ous que et va llançant una gallina situada a la part superior de la pantalla. Cada cop que passis de nivell, la velocitat dels ous anirà augmentant. Fins on arribaràs?
huevosgallina

També trobareu més jocs en els següents enllaços:

prg_gcompris cotxe_195x185 helpkids_202x1411
GCompris és un programa educatiu amb diferents activitats per a nens i nenes entre 2 i 10 anys d’edat. Algunes activitats són com jocs, però sempre són educatives. Un dels apartats que comprèn és “Descobrint l’ordinador“: on els alumnes podran conèixer el teclat, ratolí, diferents moviments del ratolí… Atrapa el cotxe (joc per a infants de 2 a 4 anys). És una petita aplicació multimèdia que té com a objectiu la coordinació viso-motriu i aprendre a fer clic amb el ratolí, a partir d’atrapar un cotxe que es mou Jocs per millorar les destreses amb el ratolí. Tot i que la pàgina està plena de jocs amb anglès, són fàcils de fer anar, n’hi ha d’interessants. Un dels jocs al qual podem accedir és Pop of Bubbles, on els infants hauran de fer clic a cadascuna de les estrelles que surten.
imagen5 dofi_200x109
Per perfeccionar el clic i la coordinació visomotora, ja que el punter del ratolí és més gran. Es tracta d’un memory de 7 parelles d’animals. Per aprendre a arrossegar el ratolí pots anar a la següent pàgina on ajudarem a un cranc a seguir el camí. Caldrà que ho feu amb atenció perquè el cranc no pot sortir del camí. És molt divertit! Activitat molt interessant per treballar “seleccionar” i “clicar” amb el ratolí. Es treballa a partir de donar de menjar peixos al dofí.
gogoki_200x92 muevelamano_200x104 boobah_200x111
Jocs per millorar el maneig del ratolí , aquesta pàgina web és molt interessant, té propostes molt ben pensades. Mueve la mano. Per treballar i treballar les accions “clic” i “arrossegar” del ratolí. Per conèixer les opcions del ratolí, com s’arrossega i com fer clic (EI
peepperpintar_196x111 puzzle_202x163 laberints-nordy_200x102
– Per fer clic (també pot anar bé per a treballar els colors secundaris a CI). Per fer clic (amb puzzles i altres jocs -per a EI o CI) Per conèixer les tecles del cursor (p4- P5)

Treballar els colors i altres recursos per a Educació Infantil

En aquest àlbum de Mariana Navarro he trobat unes làmines molt interessants per treballar els colors.

colors

També hi trobareu recursos per l’aula (dites, cançons, imatges…):

Trobareu més idees en el següent bloc, Idees Magistrals, si voleu podeu fer-hi un cop d’ull.

Clica a sobre la foto, per tal de veure la fantàstica Experiència animada i interactiva de la comunicació i simbolisme del color de Claudia Cortés “Color en Moviment”:

Abecedari

Aquí teniu un abecedari molt ben fet i molt clar per treballar-ho a la classe.

ABECEDARI P5

Educar en família – recursos educatius

A la pàgina Educar en família podeu trobar enllaços molt interessants a l’hora de treballar la llengua.

L’Educació en Família, també coneguda, com Homeschooling, educació a la llar, escola a casa, etc, sempre s’ha practicat a l’estat espanyol.

Cal recordar que la “Llei Moyano” de 1857 regulava explícitament la “enseñanza doméstica”.  Va ésser l’any 1970 amb la reforma educativa de Villar Palasí, que es va començar a confondre el terme educació per escolarització. Van ser moments difícils per als que educaven a la llar.

Aquesta mateixa confusió s’ha mantingut amb les lleis educatives LOGSE, LODE i LOE, la qual ha deixat a les famílies que eduquen a casa en un buit legal i indefenses davant de l’Administració.

Tanmateix l’Educació en Família, no ha deixat de practicar-se a Catalunya, on durant la dècada dels 70, hi va haver un ressorgiment.

En els darrers temps i gràcies a la popularització de llibres d’autors com John Holt o Ivan Illich, es van anar formant grups arreu de l’estat espanyol; per exemple, “Crecer sin Escuela”, que ha durat fins el 2007 i amb el seu butlletí i una llista de correu ha estat un referent i un punt de trobada per als que educaven a casa.

L’any 2002, a Gavà, un reduït grup de pares d’arreu de l’estat espanyol, la meitat catalans, va constituir la primera associació espanyola d’educadors a la llar: “ALE” (Asociación para la Libre Educación) que mantingué diversos contactes amb l’Administració central. El setembre de 2006 des del ministeri es va derivar a les comunitats autònomes perquè fossin cadascuna d’elles les que regulessin aquest tema.

Per tot això el 15 d’abril de 2007 una cinquantena de persones decidiren constituir a Girona la primera coordinadora d’àmbit català: “Educar en Família” – Coordinadora Catalana pel Reconeixement i la Regulació de l’Educació en Família.

Aquesta Coordinadora pretén que es reguli aquesta opció educativa com ho està a tots països del nostre entorn i que es normalitzi l’Educació en Família.

RODOLINS AMB L’ABECEDARI

En el bloc personal de la JessicaQué hacemos hoy en el cole?” que tot i que està escrit en castellà, ofereix la major part dels seus recursos en llengua catalana. .

M’ha agradat molt la manera com presenta les lletres de l’abecedari a través d’un rodolí , a través d’una lletra es fa un rodolí (Vaig trobar un ratolinet ben adormit en un raconet). D’aquesta manera també es treballa la rima i s’ajuda a treballar la memòria.

Material per a PDI’s – Educació Infantil

En aquesta pàgina trobareu diferents projectes per a PDIs a Educació Infantil.

Com a projectes per a P3 hi ha: parts de la cara, el cargol i l’herbeta del poniol, pintem, …

Com a projectes per a P4 hi ha: de llengua – les vocals, la nit de reis, les joguines, on és? …. de matemàtiques – sèries; gran, mitjà i petit; relacions de color; relacions de posició; meitats… de descoberta de l’entorn – ja sóc gran, parts del cos, parts de la cara…

Com a projectes per a P5 hi ha:  de llengua – la velleta no podia parlar amb ningú; vocals; forma paraules i endevinalles… de matemàtiques – de l’1 al 6; memory de nombres; Com són? ; suem; sèries…. De descoberta de l’entorn – els sentits, parelles d’aliments i bons hàbits

Jocs per conèixer el teclat

En primer lloc us dóno l’enllaç a una aplicació online gratuïta que us permetrà d’una forma molt senzilla aprendre mecanografia.

TypingWeb, és un lloc on pots practicar i millorar la teva velocitat de mecanografia. Compta amb diferents nivells de dificultat. sitio donde puedes aprender, practicar y mejorar tu velocidad de mecanografía y tu exactitud con cursos desde el nivel principiante hasta el avanzado, y cursos de especialización. Puedes hacer un seguimiento de tu progreso si decides registrarte, es gratis.

typingweb

Podràs fer un seguiment del teu progrés si et registres, el registre és totalment gratuït.

En segon lloc us deixo alguns d’enllaços de jocs per als més menuts que permeten conèixer i memoritzar les lletres del teclat: 1. El Sebran (zebra, en suec) és un joc educatiu pensat per nens de 4 a 9 anys. És una agrupació de mini-jocs pensats perquè els nens es familiaritzin amb les lletres i els nombres, cadascun d’ells amb nivells diversos de dificultat. Un dels jocs, LA PLUJA DE LLETRES, ajudarà a memoritzar les lletres del teclat. Nota: La instal·lació és en anglès, però en el seu transcurs podreu triar el català com a llengua del programa.

sebran

2. Joc d’internet  per memoritzar les tecles

teclat

3. I per als més grans també teniu cursos de mecanografia online, totalment gratuïts:

mecanografia1 mecanografia2

4. Joc per aprendre mecanografia amb diferents nivells de dificultat. Es racta d’anar teclejant les lletres que van apareixent.

1_982-160x120b

5. Joc en xarxa, surt un teclat i cal prémer la lletra que ens indica. Aquest joc ajuda a desenvolupar l’agilitat per aprendre a escriure utilitzant el teclat.

En aquest altre joc has de teclejar les lletres que van caient del cel, es tracta d’un joc d’agilitat.

En aquest altre joc apareixen lletres al mig de la pantalla i només cal teclejar-les perquè desapareguin, només tens 30 segons per prémer les tecles que volen des d’una bombolla. També és un joc d’agilitat.