EDUCACIÓ, QUÈ ÉS? PER A QUÈ?

Adjunto l’article que vaig fer per a una web nova d’educació i criança: http://www.creixemjunts.cat/ De tant en tant, us recomano entrar en aquest espai perquè té una diversitat d’articles interessants i educatius per a pares i mares, especialment.

PREGUNTES AL VOLTANT DE L’EDUCACIÓ

Teresa Abellan gener 29, 2013

Família mirant fotografies

A partir d’ara i de forma periòdica ens trobarem en aquest espai virtual per a reflexionar conjuntament sobre temes relacionats amb l’educació dels infants. Un espai per a qüestionar-nos el què i com volem educar i desenvolupar el rol d’educador des de la consciència.

Tractarem temes que ens preocupen, experiències, dubtes, il·lusions i curiositats, o coneixerem les últimes investigacions dels científics. Un espai per aprendre a millorar com a educadors.

Avui llançaré una pregunta que em sembla bàsica per a totes aquelles persones vinculades al món de l’educació: mestres, pares i mares:

Per a què educar? Què vull educar? Què hem d’educar com a més important, des del meu punt de vista?

Normalment relacionem la paraula educar amb l’escola i els aprenentatges acadèmics que s’hi imparteixen: matemàtiques, català, educació física, música, etc. Doncs bé, us explicaré una activitat que normalment faig en els cursos de formació amb mestres, pares i mares i us adonareu de com els educadors som capaços d’extreure l’essència veritable del concepte educar a través d’una activitat molt senzilla i que ara us explicaré.

Demano agafar una sola fotografia que faciliti resumir allò que considerem més important a educar. És curiós comprovar com, habitualment i de manera similar, totes les persones trien, com a més important, educar els valors i les emocions: la felicitat, compartir i el treball conjunt, la solidaritat, el respecte, l’estimació, la justícia, etc.

Llavors plantejo una altra inevitable pregunta: si considerem tant important per a l’educació el treball dels valors i les emocions, per què no es treballen a l’escola?

Si vols educar per a formar persones segures i amb criteris; persones lliures, actives i responsables de les seves decisions i actuacions; persones valentes preparades per a afrontar els reptes del futur i encarar les frustracions que la vida de manera inevitable els depara… si vols educar persones amb coneixements, preparades per a ser, fer, estar i conviure, com apunta l’Informe Delors a la Unesco, llavors vols EDUCAR PER A LA VIDA.