LA PINTURA “GALANT”: WATTEAU

watteau joc d'amorJean-Antoine Watteau (1684-1721) fou l’artífex de la transformació de la pintura francesa. Conegué l’èxit als vint-i-cinc anys, però no durà gaire: morí als trenta-set a causa de la tuberculosi. S’ha destacat de la seva obra una gran sensualitat i un sentiment de malenconia, que poden ser associats a la malaltia que patí. En els seus quadres,segons el professor Calvo Serraller, hi descobrim la iniciació al gaudi amorós, la música i el joc, tot dins de paisatges frondosos i bells protagonistes joves que semblen estar absortos en els seus plaers. Però gairebé sempre hi ha un regust amarg en aquesta alegria captivadora. Aquí podem contemplar el seu “Joc d’amor”.

Publicat dins de PINTURA MODERNA | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

MAPA CONCEPTUAL RAMON LLULL

Clicant sobre l’adreça, podreu veure un mapa conceptual de Llull http://cmapspublic.ihmc.us/rid=1HSH9DPFF-29QK92K-4DV/RAMON%20LLULL.cmap

Publicat dins de MAPES CONCEPTUALS | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

LA VIGÈNCIA DEL “TIRANT LO BLANC”

la història de Tirant en còmicTirant lo Blanc és una de les novel.les més importants que ha donat la literatura catalana. L’obra de Joanot Martorell ha estat traduïda a moltes llengües i, a més, s’han publicat diverses edicions de còmics que s’hi basen, en aquesta novel.la cavalleresca. Cal recordar també que l’escriptor peruà Mario Vargas Llosa, recentment guardonat amb el premi Nobel de literatura, publicà ja fa un grapat d’anys un breu estudi sobre l’obra de Martorell en què la considerava com la iniciadora de la novel.la moderna.

Publicat dins de FOTOS | Etiquetat com a , , | Deixa un comentari

VERSIÓ D’UN CLÀSSIC: “AVE MARIA”

Podem escoltar una versió de l’espectacular Ave Maria de Schubert a càrrec de l’esplèndida veu de Lori Stinson i la sempre elegant i suau guitarra d’un dels grans guitarristes contemporanis anomenat Eric Johnson. Òpera i rock contemporani, per tant, s’uneixen per oferir-nos un tema realment emocionant.

Publicat dins de MÚSICA CONTEMPORÀNIA | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

L’ESCRIPTOR BARROC: L’ENFOCAMENT BURLESC DE LA REALITAT

el-món a l'inrevésLa consciència en crisi de l’artista barroc trobarà en la mirada burlesca de la realitat un mitjà d’autoafirmació davant les mancances del món que l’envolta. Se’n riurà de tot allò en què ha deixat de creure i desfigurarà allò que ja és defectuós per si mateix. Aquesta actitud pot ser explicada per una psicologia dominada pel desencís i la insatisfacció davant la realitat que té davant. Un quadre que ens pot il.lustrar aquesta visió és El món al revés, del pintor Jan Steen, en el qual la inversió de les normes i la jerarquia social són ben evidents.

Publicat dins de IMATGES | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

LA LLEGENDA DE TRISTANY I ISOLDA

tristan-isoldaEn aquesta extraordinària llegenda, l’amor se’ns mostra com una força incontrolable i destructora, capaç d’enfrontar-se a tota la societat i a tot l’obstacle que se li posi davant. La llegenda interessà enormement als novel.listes medievals. Elements cèltics, clàssics i orientals donaren lloc a aquesta història. És interessant veure la diferència entre els enamoraments de Tirant i Carmesina d’una banda i els de Tristany i Isolda per l’altra.

Publicat dins de FOTOS | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

LES CROADES: LA RECUPERACIÓ DE TERRA SANTA

Durant l’edat mitjana, els pobles europeus van ser cridats i adoctrinats pels clergues per tal que alliberessin els Sants Llocs que eren en poder de l’islam. Quan Martorell va escriure el “Tirant” ja sabia que l’imperi grec havia estat derrotat pels turcs uns anys abans. La novel.la ens presenta, tanmateix, la victòria de Tirant davant els turcs. El somni obsessiu de la cristiandat europea medieval s’havia trencat.

croades

Publicat dins de FOTOS | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

CARMESINA AMB LES SEVES DONZELLES

POSSIBLE ESCENA tirant-lo-blancUn dels episodis més famosos dels amors de Tirant amb la princesa Carmesina és el que mostra com Tirant, amb l’ajut de la donzella Plaerdemavida, aconsegueix introduir-se al llit de la princesa sense que aquesta ho noti. Crec que per entrendre aquest fet cal aclarir que en els palaus del segle XV era ben normal que la gent, fins i tot la noblesa, compartissin llit amb servidors o companys. A continuació, podem veure un gravat que podria il.lustrar bé una escena en el palau de Constantinoble.

Publicat dins de FOTOS | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

LA NATURALESA ROMÀNTICA: TURNER

Joseph Mallord William Turner (1775-1851, Anglaterra) està considerat actualment com un dels pintors romàntics més importants. Interessat en la filosofia sublim, va saber retratar l’enorme poder de la Naturalesa davant l’home. Focs, catàstrofes, enfonsaments i fenòmens naturals són descrits pel pintor. En els seus quadres, podem constatar la immensitat de la Natura i el paper de peó que hi juga la humanitat. Turner mostrà el violent poder del mar en aquest quadre titulat El naufragi.

Calvo Serraller, Francisco. El arte contemporàneo.el-naufragi-turner

Publicat dins de IMATGES II | Etiquetat com a , | Deixa un comentari

L’AMOR CORTÈS: UNA RELACIÓ DESIGUAL

Una de les característiques fonamentals de la fin’ amors creada pels trobadors a les corts d’Occitània és la posició desigual que ocupen els protagonistes. S’ha dit que la lírica trobadoresca trasllada les relacions de vassallatge al terreny amorós, de manera que la dama ocuparia la posició del senyor feudal, i el trobador, la de vassall. Aquesta relació lògicament provocarà una distància insalvable entre els amants. És en el gènere de la cançó on podem veure la visió idealitzada de la dama, que es mostra distant i molts cops altiva i orgullosa. La següent imatge ho reflecteix perfectament.

amor-trobadors

Publicat dins de FOTOS | Etiquetat com a , | Deixa un comentari