Editorial

Us presentem un nou monogràfic del Full Informatiu del Servei Educatiu del Montsià que tracta l’abordatge pedagògic de l’alumnat amb trastorn del dèficit d’atenció amb o sense hiperactivitat (TDAH).

D’entrada, hem intentat no discutir o plantejar dubtes raonables sobre les darreres investigacions que posen en qüestionament l’existència de l’esmentat trastorn, com un dels signes ‘de moda’ dels nostres temps, potser fruit d’un canvi radical dels contextos relacionals i tecnològics de les noves generacions. La irrupció de les xarxes socials, la digitalització dels coneixements, les plataformes virtuals d’aprenentatge, el zàpping emocional, l’allau d’informació (altrament anomenada ‘infoxicació’) disponible immediatament a les xarxes, …, ha comportat, sense dubte, noves maneres de fer i sentir en el nostre alumnat, i que poden marcar un decalatge important respecte a les anteriors generacions, caracteritzades per un context global més ‘analògic’.

Més enllà d’este complex debat, ens trobem cada vegada més, amb una tipologia d’alumnat que requerix un tracte ‘diferent’, siga a través de noves metodologies d’ensenyament-aprenentatge, o bé per mitjà d’altres estratègies que puguen facilitar aspectes com l’autocontrol i l’autoconeixement, o el treball de les emocions. Altrament, es tracta d’intentar fer una proposta d’intervenció dins del context educatiu, com a docents, més que no pas caure en la temptació o la necessitat d’etiquetar determinat alumne/a, tal com argumenta la Gemma Alsina en l’article del tema del mes.

En la present edició hem intentat compilar tot allò que hem considerat útil per al tractament específic d’esta mena d’alumnat, des de la normativa vigent del Dep. d’Ensenyament, fins als manuals específics amb la bibliografia i webgrafia més actualitzada. I també, com sempre, podrem trobar exemples de bones pràctiques educatives de centres de la nostra comarca, primària i secundària, que ens mostren solucions interessants i imaginatives alhora, tretes de les programacions d’aula. Hem tingut la sort també de recollir la filosofia del projecte educatiu d’un centre de primària que planteja els aprenentatges des del treball per projectes, sense llibres de text, com una manera d’ensenyar amb més facilitat l’alumnat divers en general. Des d’aquí volem agrair l’enorme generositat que mostren els centres per voler compartir les seues experiències reeixides amb nosaltres: ESC Horta Vella, ESC Consol Ferré i INS Els Alfacs.

Esperem, com sempre, que tot el conjunt exposat us siga útil en la vostra pràctica docent, i us ajude a millorar en el dia a dia professional.

Aquest article ha estat publicat en Editorial. Afegeix a les adreces d'interès l'enllaç permanent.