Què fem a les vacances????

Estimades famílies,

A les vacances jo us recomano sobretot, sobretot, sobretot… que els nens i nenes xalin molt i passin moltíssimes estones amb els amics i amigues jugant al carrer, a casa, o bé, compartint estones amb vosaltres. Tot el que experimentin en aquestes estones compartides els ajudarà en el seu desenvolupament, sobretot perquè els acompanyen els amics i vosaltres, la família. No patiu si obliden alguna cosa que han après durant el curs, podeu estar segurs que al setembre es posaran a lloc. Si no us he convençut, us recomano que accediu aquests dos enllaços que us proporciono.

El primer és un enllaç a un article que es diu: 39 deures d’estiu que els vostres alumnes voldran fer. Aquest és molt recomanable perquè ens dóna, als pares i mares, moltes activitats  per a fer amb els i les nostres fills/es, sense haver d’anar a petar al quadern de vacances.

El segon enllaç es diu: 16 avantatges de fomentar l’hàbit lector. Aquest és un recull dels avantatges de llegir sovint. Per tant, és molt recomanable que invertiu temps aquest estiu en llegir i anar a la biblioteca.

Però si preferiu fer un quadern d’estiu, podeu escollir-ne qualsevol, ja que totes les editorials treballen més o menys el mateix i es poden trobar fàcilment a qualsevol llibreria.

Bon estiu!

COM S’ALIMENTEN LES PLANTES?

Seguim estudiant les plantes i ens ha sorgit una nova pregunta: “Com s’alimenten les plantes?”

La mestra ens ha proposat que investiguèssim una mica en els llibres de la biblioteca d’Amposta a vore que trobàvem.

Entre tots hem llegit, que primer de tot, la planta absorveix amb les arrels l’aigua, les sals i altres substàncies que necessita per fabricar el seu propi aliment. Encabat, transporta aquesta mescla a les fulles i allí, com si es tractés d’una fàbrica, produeix el seu aliment. Des de les fulles, distribueix tot l’aliment per totes les seves parts, fulles, tija, arrels… El transport tan de l’aigua i les substàncies del terra com de l’aliment es fa a través d’uns tubs que travessen tota la planta i que s’assemblen a les nostres artèries i venes.

Però això tan i tan abstracte no ens ha acabat de convèncer, així que de nou la mestra ens ha proposat un nou repte: fer un experiment.

Primer hem agafat unes branquetes d’api i les hem posat dins d’un pot ple d’aigua amb colorant alimentari. Ho hem deixat durant unes 3 o 4 hores i després hem observat que ha passat. I sorpresa… les fulles s’havien tenyit de color. Uauuu! S’ha confirmat el que hem llegit, l’aigua i le substàncies que absorveixen les arrels va a les fulles.

A continuació, hem tallat la branqueta d’api i hem observat que hi havia uns tubets també tenyits. Uauuu! S’ha confirmat de nou la informació que hem llegit, l’aigua i les substàncies van per aquests tubets.

Però no ens hem aturat aquí. Encabat hem agafat les branquetes i les hem submergit en un pot d’aigua clara i hem deixat que reposés tota una nit. A l’endemà l’aigua estava colorada. Uauuuu! Hem descobert que els tubets són de baixada i de pujada com un ascensor.

Us deixem unes fotos de tot el procés.

VISITA DEL IAIO ROMAN

Ja fa dies vam rebre la visita del iaio Román, l’avi de Pep de la classe. L’esperàvem preparats amb una entrevista que havíem elaborat entre tots plegats. Va estar molt disposat a respondre totes les preguntes que li anàvem fent i vam aprendre moltes coses sobre l’hort.

Un cop finalitzada l’entrevista es va ajudar a decidir on podíem col·locar els horts portàtils i quin tipus de terra havíem d’utilitzar.

Al final de la visita ens vam fer una fotografia tots junts. Moltes gràcies per tot!!!

 

COM CREIXEN LES PLANTES?

Curiosos i curioses com som ens vam preguntar com creixien les plantes i no hi ha millor manera de comprovar-ho que fent germinar una llavor.

La mestra ens va portar fesols que vam posar dins d’una bossa amb cotó humit. En dos dies ja havia germinat la planta. Una petita arrel creixia buscant la humitat. Passats uns dies més van brotar una tija amb dues petites fulles i amb uns dies més ja creixia una bajoquera amb brots entre les primeres fulles.

Per això, vam pensar que la petitat planta ja era prou gran i que potser necessitaria alguna cosa més que aigua i llum per crèixer. Així doncs, vam investigar en diferents llibres de la biblioteca d’Amposta. Amb la investigació  i amb els consells d’alguns dels alumnes, que tenen hort a casa, vam confirmar que les plantes necessiten, a més d’aigua i llum, terra rica en nutrients. Així que vam plantar les petites plantes en uns horts portàtils.

Però passat un cap de setmana ventós… cap bajoquera havia sobreviscut. Només es mantenia ferma una tomatera que ens havia donat la ia ia de Pep. Vist l’èxit ens vam preguntar si no les hauríem plantat massa prompte i vam arribar a la conclusió de que potser sí que aquest era el motiu.

Com que estavem un poquet tristons la mestra va comprar planter de tomateres i aquestes sí que han crescut i estan donant fruit. Visca!!

Us adjuntem algunes fotos del procés.

LES TORTUGUES

Els germans Roger i Rober ens van portar a la classe una tortuga que té més de 20 anys. Ens van respondre un munt de preguntes que els vam fer:

  • Què menjava?
  • On vivia?
  • Quan dormia i quan estava desperta?
  • Si havia crescut?
  • Si tenia ossos ?
  • Quina classe d’animal era, rèptil, au, mamífer, amfibi o peix?

Tots vam poder-la tocar i comprovar que tenia una closca molt i molt dura. Vam xalar moltíssim ja que quan caminava per terra feia molt de soroll quan la closca xocava amb el sòl.

A partir d’aquí i del fet que tenim uns peixets a la classe hem començat a estudiar els animals.

 

ELS DE CS ENS FAN DE MESTRES

Els i les alumnes de CS han vingut a la classe a respondre’ns la pregunta que els vam llançar: “Com podem saber quants litres caben a la nostra peixera?”

Han vingut molt i molt preparats amb un got medidor d’1 litre de capacitat. Got a got hem anat omplint la peixera i hem hagut d’abocar 14 litres. Ufff!, quina feinada. Ara ja poden nedar els nostres guppies.

 

TALLER DE RECICLATGE

Avui hem fet un altre activitat important per al medi ambient. Unes monitores especialitzades ens han vingut a explicar-nos uns contes. Un d’ells estava relacionat amb el reciclatge dels residus que produïm cadascú de natros a casa nostra i l’altra relacionat amb què s’ha de fer quan anem al bosc amb les deixalles que produïm.

Després hem fet una activitat de col·locar cada cosa al seu contenidor.