Crèdits

Autoria i col·laboració

CESIRE

  • Núria López. Mestra d’Educació Primària. Tècnica d’educació i membre de l’àmbit científic del CESIRE.
  • Fina Guitart. Professora catedràtica de Física i Química. Tècnica d’educació i membre de l’àmbit científic del CESIRE.
  • Julio Pérez. Professor de Física i Química. Tècnic d’educació i membre de l’àmbit científic del CESIRE.

Universitat de Barcelona

  • Jordi Díaz. Doctor en Ciències Químiques. Coordinador de  la Unitat de Tècniques Nanomètriques dels Centres Científics i Tecnològics de la UB (CCiTUB). Responsable del projecte NanoDivulga UB.

Alumnes i mestres (curs 2018-19)

  • Alumnes de 5è d’Educació Primària de l’Escola Voramar, de Barcelona, i les seves mestres, Marisol Toledo i Irene García.
  • Alumnes de 4t d’Educació Primària de l’Escola Sagrada Família, de  Barcelona, i la seva mestra, Zilia Iguácel.
  • Alumnes de 6è d’Educació Primària de l’Escola Tecnos, de Terrassa, i les seves mestres, Mercè Marco, Agnès Muntanyola, Núria Alvareda.
  • Alumnes de 4t d’Educació Primària de l’Escola Turó de Can Mates, de Sant Cugat del Vallès, i les seves mestres, Dolors Torres i Stel·la Bonamusa.
  • Alumnes de 6è d’Educació Primària de l’Escola El Pinar de Nuestra Señora, de Sant Cugat del Vallès, i la seva mestra Alicia Díaz.
  • Alumnes de l’Escola Mare de Déu de Núria, de Barcelona, i les seves mestres Cristina Membrive i Sònia Ricart.

Referències

En línia

  1. The Guardian. Futurs nano. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de https://www.theguardian.com/what-is-nano
  2. Generalitat de Catalunya. Departament d’ensenyament. (23 de juny de 2015). Currículum Educació Primària. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de http://ensenyament.gencat.cat/web/.content/home/departament/publicacions/colleccions/curriculum/curriculum-educacio-primaria.pdf
  3. Neus Sanmartí i Teresa Pigrau. Tresor de recursos, model per intrepetar sistemesmaterials. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de https://www.tresorderecursos.com/blank-48
  4. COSCE ENCI. (2011).  Informe ENDE. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de http://www.cosce.org/pdf/Informe_ENCIENDE.pdf
  5. Lawrence Hall of Science.  (28 de gener de 2015). DIY Nano. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de https://itunes.apple.com/us/app/diy-nano/id520611568?mt=8
  6. NISE network, NSF. (Abril 2016). DIYNANO Do-it-yourself science activities that investigate the nanoscale- the scale of atoms amb molècules!. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de http://www.nisenet.org/sites/default/files/catalog/uploads/DIY%20Nano%20HRsm.pdf
  7. Lawrence Hall of Science. (2007). NANOZONE. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de http://nanozone.org/howvideo.htm
  8. Muy interesante.  ¿Por qué burbujea la pastilla efervescente?. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de https://www.muyinteresante.es/curiosidades/preguntas-respuestas/ipor-que-burbujea-la-pastilla-efervescente
  9. NISE network, NSF. Lotus effect. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de http://www.nisenet.org/sites/default/files/catalog/uploads/2008/05/3066/lotuseffect_worksheet_may10.pdf
  10. NeoFronteras. Noticias sobre Cieencia y Tecnologia. (8 de marc de 2006). Papel de las nanoestructuras en autolimpieza del loto. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de http://neofronteras.com/?p=470
  11. William Thielicke  (7 de febrer de 2017) Superhydrophobic surfaces/lotus effect by W.TH Recuperat 6 de setembre de 2018, des de https://www.youtube.com/watch?v=HF4blivJQ6o
  12. NISE (National informal STEM EDUCATION Network). (2008-2015) Descarga digital de la colección NanoDays. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de http://www.nisenet.org/nanodays-collection-digital-download
  13. NISE (National informal STEM EDUCATION Network.  Magic sand. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de http://www.nisenet.org/sites/default/files/catalog/uploads/1627/MagicSand_Worksheet_May10.pdf
  14. Muy intereseante.  Nanomembranas  potabilizadoras. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de https://www.muyinteresante.com.mx/salud-y-bienestar/filtro-nanomembranas/
  15. NISE (National informal STEM EDUCATION Network.  Explorant Nano&Society- Decideixes!. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de http://www.nisenet.org/catalog/programs/exploring_nano_society_-_you_decide
  16. Nanoyou. (2016). Els mitjons antibacterians – Grau 11-13. Recuperat 6 de setembre de 2018, des de  http://nanoyou.eu/dilemmas1grade1113.html
  17. El Mundo. (2015). ¿Es seguro utilitzar nanomateriales en la comida y sus envoltorios?. Recuperat 6 de setembre de 2018 des de http://www.elmundo.es/economia/2015/04/23/5537e3c3e2704e3a488b4577.html
  18. El Mundo. (2014). Los protectores solares generan compuestos potencialment tóxicos para las algas marines? . Recuperat 6 de setembre de 2018 http://www.elmundo.es/ciencia/2014/09/01/53ff6f6722601dc3638b4583.html
  19. NanoDays. Adaptado a partir de publicaciones del Science Museum of Minnesota, St. Paul, MN. Recuperat 19 de desembre de 2018 des de
    https://blogs.uprm.edu/nanodays/files/2008/03/nanodays-espanol.pdf
  20. NISE Network (2010). Introducción a nano. Video(español). Recuperat 19 de desembre de 2018 des de  https://vimeo.com/channels/nisenet/12207533
  21. NISENetwork (2018). Descàrrega digital de NanoDays Collection. Recuperat 19 de desembre de 2018 des de http://www.nisenet.org/nanodays-collection-digital-download

Bibliogràfiques

  1. Mercè Izquierdo i Grup de treball Kimeia. (2011). Química a infantil i primària. Una nova mirada. Barcelona . España. Editorial Graó.
  2. Grupo Quark. (2016). Para jugar con las nano-ciència y tecnologías. Zatecas. México. Texeres Editores.