L’Activitat física en l’etapa de 3 a 6 anys el moviment i l’exercici físic van estretament lligats a l’activitat diària dels nens i de les nenes. Segur que hem sentit a persones adultes referir-se als infants dient. “No sé com ho aguanten, no paren mai!!!”, i això és el que és desitjable, perquè vol dir que estan sans i que forma part del seu aprenentatge.
En aquesta etapa solen començar a practicar jocs esportius en família i amb altres infants, jocs a l’aigua, amb la pilota, bicicleta, patinet, saltar a corda, … Aquestes activitats els fan tenir més control del seu propi cos, sentir-se més segurs d’ells mateixos i compartir experiències amb la família i amb altres nens i nenes.
L’esport en aquesta edat s’ha de basar en l’experimentació individual amb materials i objectes diferents, i la funció de l’adult ha de ser la d’acompanyant i motivador de l’activitat.
Els agrada córrer ràpid durant períodes curts de temps, descansar i tornar-hi, i el seu metabolisme és ideal per a aquests períodes curts d’activitats vigoroses.
Cal deixar que juguin i facilitar-los entorns que permetin el joc actiu, per exemple portar-los al parc.
6-12 anys
En aquesta etapa, els jocs i les activitats esportives en les quals l’objectiu principal no és la victòria sinó la diversió, i en les quals l’equip “rival” sigui una oportunitat per jugar i per superar-se com a grup, són molt recomanables per a un bon estat físic i per a un aprenentatge del treball d’equip, del respecte i de la solidaritat. L’esport també ajuda a desenvolupar altres valors individuals com l’esforç, la disciplina, el compromís i la constància. De la mateixa manera, són una oportunitat per aprendre una alimentació correcta i uns hàbits d’higiene relacionats amb l’activitat física.
Amb la preadolescència hem d’evitar el sedentarisme que moltes vegades va lligat amb els jocs d’ordinador, les videoconsoles o la televisió, perquè a més de no ser saludable redueix la possibilitat de socialització dels infants, molt necessària en aquesta edat. Per tant, convé limitar el temps destinat a les activitats sedentàries durant el lleure a menys de dues hores al dia.
És aconsellable oferir-los la possibilitat de practicar un ventall d’activitats variades, que siguin divertides i adaptades al desenvolupament propi del nen o nena. Per ser adults actius han d’haver provat diferents activitats a la infància.