Avui parlaré d’una activitat on la paraula torna a ser
protagonsita, però aquest cop no a nivell oral si no a través del text
escrit.
A l’escola estem participant en el projecte telemàtic "El món dels llibres" ,
un projecte que té l’objectiu de posar en contacte a través de fòrums a
alumnat de diferents llocs i edats. Els nanos expliquen quins llibres
estan llegint i parlen d’un tema en concret.
El tema del fòrum en el nostre cas és el de l’amistat, i és
impressionant veure com els nois i noies defineixen els seus sentiments
i ens expliquen el que és més important per ells.
És evident que amb aquesta activitat es treballa la llengua escrita al
100%, ja que cada text, que es penja al fòrum, abans ha estat redactat
en brut, corregit i millorada la seva estructura. Es parla de normes
ortogràfiques però sempre a partir de les seves pròpies produccions que
tenen l’objectiu de ser llegides per altres nois i noies, per tant de
comunicar, i els primers interessats que el seu text "no tingui faltes"
són els mateixos nois i noies que van preguntant si va amb "b" o "v".
Quan els textos són propis i tenen intenció de comunicar de veritat,
les normes ortogràfiques prenen sentit, segurament és el moment que es
tornen significatives per l’alumnat i per tant, que les poden
incorporar i fer-se-les seves.
La participació en fòrums permet una estrucutra més reflexiva i permet traballar la llengua en aquest sentit.
Oportunitats com les que ofereix aquest projecte n’hi ha forces, i avui
dia hi ha moltes eines que ens permeten fer comunicacions "en directe",
de forma sincrònica amb altres escoles. Fer videoconferències és molt
fàcil i tenim diverses plataformes que ens ho permeten fer, des del xat
de vídeo del gmail a l’Skype. Sigui com sigui, val la pena que donguem
la paraula als alumnes, la seva capacitat de comunicar i crear és molt
gran i ens transmeten la seva visió del món, ara cal que com adults
aprenguem a escoltar.
Us deixo amb algunes de les produccions que fan nens i nenes de 10 i 11 anys sobre l’amistat, veureu que no els hi falta raó:
"Per mi l`amistat és una forma de vida per coneixer més gent."
"L´amistat és tant important com l’aigua, per les persones"
"Per nosaltres l’amistat són els amics: sempre estan al teu costat quan els necessites."
"L’amistat per mi és companyia, és ajudar-se, és passar-ho bé."
"L’amistat per mi és molt important perquè és com una cel·lula ja que
sense ella no seria el mateix, per petita que sigui la necessitem per
viure, és vida."
Totalment d’acord amb el que escrius, Anna. Realment quan els textos són viscuts pels alumnes prenen una rellevància insubstituïble ja que en ells hi posen l’ànima.
Hola Anna
Gràcies per explicar aquesta experiència del projecte, l’he afegit al recull de projectes
http://www.xtec.cat/~cbarba1/propostes_didactiques/projectestelematics.htm
Hola Anna,
M’he permés afegir el teu blog al meme-premi que circula per la xarxa per donar reconeixement als blogs generosos i solidaris. Crec que el teu n’és un exemple.
Ho he fet des del meu blog en castellà (ja que és al que han enviat el “meme”) http://www.palabrastendidasalviento.blogspot.com
Moltes gràcies per compartir tantes coses tan interessants i útils.
Matilde
Moltes gràcies Matilde per pensar en mi.
Realment que em descriguin com a “solidària i generosa” són els millors piropos que em poden donar 😉
I una gran troballa el teu bloc, gràcies per compartir.