Avui, que estem els docents i els centres educatius, treballant per tal d´intentar definir quines són les competències digitals que tenim com a mestres i dissenyant les competències digitals pròpies del centre educatiu, molt sovint es contempla com a “peccata minuta” la seguretat i fer una bona recerca de les fonts d´informació.
Aquesta setmana en la primera sessió del curs “(RE)Dissenyem Activitats Col.laboratives per a Entorns en lÃnia” (UOC), després de cada argument explicatiu que ens donaven, ens animaven a valorar com considerà vem, els alumnes, els punts explicats, a través de Mentimeter.
En una de les votacions de Mentimeter sobre quines eren les 8 claus més importants de la docència en lÃnia, van quedar relegades al final: l´avaluació dels aprenentatges, la gestió del temps i l’actitud digital crÃtica, totes tres amb els mateixos valors (*)1.
Quan ens van demanar que valoréssim els resultats de la nostra votació, vaig expressar que, tot i que no les havia votat en els primers rangs, no em semblava que ni l’avaluació ni l’actitud digital crÃtica foren aixà de insignificants.
L´avaluació, de diverses formes, ens aporta una informació inestimable de Com, Què, Quant i Quan estem assolint en el camà del projecte o del cas d´aprenentatge.
Sense l´avaluació anirÃem a cegues i deixarien de tenir molt sentit totes les altres variables, que nosaltres havÃem remarcat molt més en (precisament) aquesta valoració.
D´altra banda, i en un significat no purament instructiu, estava segura que l’actitud digital crÃtica havia de guanyar molta importà ncia a mesura que guià vem els nostres alumnes fora del clos de l´escola.
Quan travessem els murs i naveguem per les xarxes en recerca d’informació i per compartir coneixements, hem d´educar en el mode de fer-ho.
En acabar el curs vaig llegir un missatge que m´havia enviat una de les formadores, la professora de la UOC i investigadora a Edul@b, Teresa Romeu, convidant-me. a una sessió que tindria lloc al dia següent “Sessió Multiplier en el marc del Projecte Europeu Erasmus+ DETECT enfocat a la Competència Digital CrÃtica del professorat“. (1)
Hi vaig assistir i em vaig quedar realment impressionada per l’equip de recerca, els col.col·laboradors a DETECT  i les exposicions que havien fet les professores de les escoles participants.
Em van motivar de tal manera que vaig fer una recerca personal a partir del que ens van mostrar.
En l’educació de les persones hem de cuidar el desenvolupament autònom i l’esperit crÃtic.
La nostra missió és oferir recursos i incentivar-los a fi de desenvolupar les competències al llarg de  la vida.
La missió del docent és aconseguir que, mitjançant la implicació de l’alumne, el seu aprenentatge es consolidi i tingui rellevà ncia i utilitat.
A mesura que introduïm els nostres alumnes en les diverses competències digitals, cal tenir present en cadascun d’aquest moments,
que perquè la recerca de la informació sigui efectiva (que no es perdi entre milions i milions d´articles, que pugui cercar entre dades realment fidedignes)
i sobretot, que aprengui a protegir-se ell i les seves dades que passaran a formar part de la seva personalitat, ara i en el futur, la seva empremta digital.Â
Necessiten que els formem en una utilització intel.ligent de les eines TIC i de les xarxes socials.
No hi ha terrenys ni eines perilloses per a les persones que estan ben formades i informades.
1) Recerca: Teresa Romeu, el Marc Romero, la Juliana E. Raffaghelli i la Dèlia Español.
Sessió 1 – Competència digital crÃtica – Presentació del SOLET (Teresa Romeu, Marc Romero i Dèlia Español)
Sessió 2 – Competència digital crÃtica en el context de l’Escola Virolai – exemple de bones prà ctiques (Carol de Britos i Sandra Entrena)
Sessió 3 – Competència digital crÃtica a les escoles, la importà ncia d’un canvi de paradigma (Azu Vázquez i Enric Masdeu)
Sessió 4 – Valoració del SOLET des de la visió dels participants
Treballarem a partir dels següents recursos oberts proposats des del Projecte:
Critical Digital Literacies framework for educators
Online toolkit about Critical Digital Literacies
BiblioguÃa UOC – Alfabetització Digital CrÃtica