Què és una USEE?

Una USEE és una unitat de suport d’educació especial. Acostumem a explicar-la com un aula integrada en un centre ordinari on hi assisteixen aquells alumnes que presenten serioses dificultats en l’aprenentatge, degudes a una discapacitat intel·lectual no suficientment gran com per ser escolaritzats a una escola d’educació especial, però tampoc per fer-ho a un grup ordinari malgrat les adaptacions.
La USEE és un recurs de zona, no de centre, per la qual cosa venen alumnes derivats d’altres centres i les places són limitades. La ràtio ha variat en els últims anys passant de 8 a 10 alumnes.

Descripció de la nostra USEE.
La nostra USEE està integrada per 10 alumnes i dotada de dues professores (una a jornada complerta i l’altra a mitja jornada), una educadora, i una vetlladora (que ve 10 hores).
La integració dels alumnes al centre es fa des de 1r d’ESO amb música, educació física i plàstica; i a mesura que avancen de curs les hores d’integració al grup ordinari van augmentant amb les optatives.
L’aula disposa de dos espais ben diferenciats: un d’ells és com qualsevol aula tradicional amb les taules disposades cara a les pissarres. L’altre espai amb una gran taula on es fan assemblees i els tallers de cuina i bricolatge.
El Grup

Fem un petit anàlisi del clima del grup com a tal, tenint en compte els adults que hi intervenim.

Al començament de curs el grup d’alumnes es manté estable fins al novembre, moment en que una de les noies decideix marxar al complir els 18 anys. Li proposem canviar a un centre més específic el “Xamfrà de Sant Miaquel”.
Un dels alumnes, que cursa primer d’ESO, fa molt absentisme i sempre que ve ha estat expulsat de les classes que assisteix amb el seu grup de referència (grup ordinari). Vist els problemes que causa en l’aula ordinària, decidim que cursarà les matèries a la USEE en al seva totalitat a excepció d’educació física, on es manté perquè segons manifesta li agrada l’assignatura i s’entén amb la professora. Tot i els esforços, deixa de venir al centre i el cas està a mans de serveis socials que estan prenent mesures.

Fa escassament tres mesos , entra al grup una alumna del centre.

Ha hagut un canvi de vetlladora que ha afectat durant un parell de setmanes al grup (el temps que han necessitat per adaptar-se a la nova professional)
Com es pot comprovar, l’USEE ha patit canvis en l’estabilitat del grup perquè la sortida i l’entrada de membres fa trontollar l’equilibri existent.

Les professores que estem treballant aquest projecte som La Maria Gonzàlez, l’Elena Boquera (professores USEE) i la Montserrat Zaera amb l’implicació de la Marta Villoldo (educadora de l’aula) que és clau pel bon funcionament de la nostra tasca.