SESSIÓ 3.2

PER QUÈ HAN MORT?

Dividim el grup classe en 2 grups amb un adult a cada grup i formulem la pregunta “ Per què han mort els peixos?” per després posar-ho en comú i decidir què ha passat. Cal dir que des que van fer aquest descobriment només parlen entre ells de les causes i a tothom que entra a l’aula o veuen per l’escola els expliquen el succés.

– Entre tots formulem hipòtesis de les possibles causes:

– Mehdi: “ Perquè s’han quedat sense bombolles i s’han mort”.

* Què són les bombolles?

-Mehdi: “ Aire i ells necessitem aire per poder viure”

-Gabriela: “ Perquè s’han donat un cop al cap i s’han trencat la cua i per això han mort”

-Àlex i Òscar: “ Perquè el tauró els ha mossegat”.

– Hugo S.: “ Perquè li hem donat molt menjar i ells mengen poc”

-Sara: “ Perquè tots els altres s’han menjat el menjar i no els hi han deixat”.

Entre tots acordem que investigarem què ha pogut passar? Però això ara no els és suficient perquè no parlen d’altre cosa que no sigui de la mort dels peixos.

A l’arribada del menjador:…

  • Hugo S. : “ A casa he dibuixat el tauró bala i els dos peixos morts”.

20160114_151921

  • Àlex: “ He tingut una idea. Hem de treure el peix gran perquè no mossegui els altres i no els mati.”

Fent plàstica….

  • Àlex: “ ¿ Hay médicos para peces?”
  • Mehdi: “ Sí los hay. Son diferentes a los que nosotros vamos. Hay médicos sólo de animales y médicos sólo para personas como nosotros.“

Mentres m’ensenyen una feina….

  • Àlex: “ Jo sé que el tauró l’ha mossegat a l’esquena perquè he vist un cop i una mica de sangre.( el peix mort té una aleta de color vermell).

Veient que el seu interès gira entorn això, i ara mateix és més interessant parlar de les possibles causes de la mort dels peixos que no pas l’activitat de plàstica… deixem de fer plàstica i parlem del que els preocupa o els inquieta.

Continua sorgint la idea i afirmació, que el tauró és el causant i hem de protegir als altres peixos:

* Alex: “No podemos esperar a investigar, tenemos que sacar al tiburón de la pecera”.

* Oscar: Yo pienso lo mismo.

[youtube]https://youtu.be/O8meN8GTH40[/youtube]

Parlem de com podem investigar la causa i decidim explicar-ho als pares i buscar informació.

SESSIÓ 3.1

DESCOBRIM QUE S’HAN MORT 2 PEIXOS

A l’hora d’esmorzar aprofitem per donar de menjar als peixos – per tal que vagin relacionant les necessitats dels peixos amb les nostres = éssers vius – i sorgeix, espontàniament, aquesta conversa: * Mehdi: “ els peixos tenen que menjar perquè sinó es poden morir, però hem de donar poc perquè sinó mengen molt.

* Mercè: “ Mi abuela Antonia me dió sus peces y yo también les daba de comer poco.”

* Àlex: “ Necessiten menjar com nosaltres”.

Mirem i donem el menjar. Obren el pot de menjar però no ens agrada.

Donem de menjar i observem que els peixos obren la boca per menjar.

* Ismael: “ Hi ha un peix que està quiet”

Què li passa?

* Gabriela: “ Está muerto. ¡Qué pena!”

* Àlex: “ Aquí hay otro que está muerto”.

Com sabem que estan morts?

* Sara: “ Porque no se mueve”.

Què fem amb aquest peixos morts?

Mercè: “ Els hem de treure de la peixera”.

Aquí ens sorgeix 2 grans qüestions: QUÈ FEM AMB ELS PEIXOS MORTS? QUÈ HA POGUT PASSAR PER A QUE AQUESTS PEIXOS S’HAGIN MORT I ELS ALTRES NO?

 

 

SESSIÓ 3

ON PODEM COL·LOCAR LA PEIXERA?

  • On podem col·locar la peixera? Tota la classe busca llocs possibles. Acordem que ha de ser un lloc on tothom els poguem veure i que tingui endoll perquè la peixera està endollada i que estiguin còmodes i no els hi donem cops.
  • Decidim el lloc però observem que no podem endollar. Trobem un lloc però veiem que la peixera té tres cables per endollar i només hi ha per un endoll. Com podem arreglar-ho?
  • Àlex: “ Traiem aquest i el posem allà”
  • Està amb cargols , no ho podem treure i si ho traiem no podrem connectar l’ordinador ni la ràdio.
  • Àlex: “ Que ens posin un com aquest allà”
  • Qui ens ho pot fer?
  • Àlex: “ Ho diem a algú que sigui fort i ens ajudi”.
  • Mehdi: “ El Jose que ell sap moltes coses”.

Anem a la consergeria i li expliquem el problema que tenim al nostre conserge Jose i si ens pot donar alguna solució. Ens diu que ens donarà un allargo com el que tenen a casa per endollar la tele. A tots els nens els sembla bona idea.

  • Quan pugem a la classe, veiem que el lloc on volíem posar-lo és estret i la peixera és més gran i cauria. Després de parlar molt i buscar llocs alternatius trobem el lloc perfecte.
  • Búsqueda de solucions.
  • Decidir entre tots.
  • Conceptes matemàtics: ample /estret , gran/petit , 3,2,1 ( afegir/ treure)

 

SESSIÓ 2

NOTA D’ AGRAïMENT ALS REIS

A la sessió anterior s’havia decidit escriure una nota als Reis per agrair el regal. Entre tots decidim fer una nota d’agraïment. Ho fem a la pissarra. Quan acabem el Mehdi diu: “ Està a la pissarra, però els Reis no la podran llegir”.

Entre tots parlem de què podem fer per solucionar aquest problema. Acordem escriure la nota en un paper. Uns quants nens escriuen la nota i els altres, espontàniament , decideixen anar dient les lletres perquè els companys que escriuen no s’equivoquin i ho facin bé.

  • Funcionalitat llengua escrita.
  • Búsqueda de solucions posant-se en el lloc dels altres.


[youtube]https://youtu.be/4xanVYoLtlc[/youtube]

SESSIÓ 1

IMAGINEM COM ÉS UN PEIX

A partir d’una carta dels Reis Mags informant que regalen un peix i una peixera sorgeix la demanda de com deu ser un peix.

-Òscar. ” Yo no se que es un pez”

-Mehdi: ” Yo te lo enseño. Yo tuve uno en mi casa.”

-Yaser: ” Un peix és un animal”.

-Gabriela: ” Como los que viven en el mar”

La carta dels Reis demana que facin un dibuix d’un peix. Que s’imaginin com ha de ser.

-Dídac.( amb cara de preocupació): ” Jo no sé dibuixar un peix”.

-Mehdi: ” Yo te enseño. Miras como yo lo dibujo y tú lo haces.

4 3 2

1

-Quan fan els dibuixos, s’observa que hi ha nens amb la idea clara de com és un peix i com d’altres no saben que dibuixar.

-Emaan. ( dibuixa una casa i una nena). M’ho ensenya amb cara de preocupació. Jo li pregunto què és això i ella diu “peix”. Li dic molt bé i la seva cara es relaxa i somriu.

-Àlex. ( dibuixa un peix i un vaixell). M’explica el que ha dibuixat i em diu que ha dibuixat un vaixell perquè els vaixells també están en el mar com els peixos.

-Al finalitzar la sessió i fem un recordatori del que ens ha portat els Reis.

Mehdi: “ Jo vaig tenir un peix a casa i es va morir, jo no vaige fer res, va ser el Sami que li va donar molt menjar i es va morir”

  • Importància del text escrit per transmetre información.
  • Dibuix com a font de comunicació.

COM INICIEM EL PROJECTE?

El projecte l’iniciem amb la idea d’introduir un element extern a l’aprenentatge i que no vingui donat pel mestre; per aquest motiu, vam aprofitar els Tres Reis d’Orient assegurant-nos l’interès.

El primer dia d’escola vam rebre una carta dels Reis on ens explicaven que s’havien assabentat que el tema de la setmana cultural era el MAR i que per això ens regalaven una peixera amb peixos (vinculant una motivació externa a l’escola a un tema escolar). Aquesta peixera arribaria en uns dies; ells l’havien encarregat a una tenda i ens la portarien ja que els camells no la podien portar i tampoc podien estar sols els peixos a l’escola fins que arribéssim.

La motivació ja estava creada.

A l’espera de rebre la peixera, vam acordar entre tots que havíem d’agrair als Reis els seu regal i vam decidir fer un dibuix imaginant-nos com és un peix per posteriorment enviar-ho amb una nota. Amb aquesta excusa, vam plantejar la primera activitat vinculada al projecte tenint una motivació per realitzar-la i que no es basava en la demanda directa de la mestra.

Al cap de dos dies de rebre la carta dels Reis van arribar els peixos a l’aula…tot va ser molt emocionant perquè ells portaven 3 dies esperant l’arribada. Quan va arribar la peixera ja van començar a sorgir preguntes : com mengem? Com sortiran de la bossa? Com viuran dins la peixera? Estaran bé aquí dins (referint-se a la peixera)? Etc.

Al dia següent vam trobar 2 peixos morts pel matí i un altre per la tarda. Aquest fet va crear una preocupació i motivació de saber què havia passat. No parlaven d’una altre tema que no fos la mort dels peixos. Cada vegada que veien algun adult a l’escola els hi explicaven el que havia succeït, a les entrades i sortides de l’escola convidaven als pares a entrar a l’aula per veure la peixera i ensenyar que faltaven 3 peixos… i arrel d’això van sorgir moltes preguntes i afirmacions relacionades amb les necessitats dels peixos: per què han mort? S’han quedat sense menjar, no tindrien aire per respirar, el tauró els ha mossegat, etc… A partir de tantes preguntes, hipòtesis i afirmacions relacionades amb les necessitats dels peixos vam decidir aglutinar tot això sorgint la pregunta investigable QUÈ NECESSITEN ELS PEIXOS PER VIURE? i d’aquesta manera responíem als seus interessos i inquietuds.

La classe dels Tigres – P4

Som un grup de P4 de 25 infants amb una forta diversitat cultural i amb 2 incorporacions noves a meitat de curs.
Ens definim com un grup molt acollidor, cohesionat i motivat pels aprenentatges. Mostrem un bon ritme de treball i molta predisposició a tot el que es proposa a l’aula.

Estem treballant el projecte dels PEIXOS a partir de la pregunta QUÈ NECESSITEN ELS PEIXOS PER VIURE? Estem tan motivats i ens qüestionem tantes coses que ens falten hores al dia per investigar i experimentar sobre el tema.

Això serà el que presentarem en aquest bloc; el nostre dia a dia sobre què fem, què pensem, quines idees tenim, com les anem canviant i relacionant a mida que anem experimentant, verificant, demostrant…què aprenem, etc. A veure a on arribem!