DIFERENCIA ENTRE AIGUA DE RIU I AIGUA DE MAR.
-Entre tots recordem què necessita un peix per viure i ho enumerem.
-S’obté que les necessitats de l’entorn que coneixen per haver participat activament al introduir-les en la peixera ( algues, plantes…) les tenen molt presents ja que estan basades en l’experiència. El menjar,l’aigua i respirar s’han deduït.
-Ens endinsem en quina diferencia hi ha entre aigua de riu i aigua de mar i surten idees com:
-Hugo S.: Al mar hi ha més aigua que al riu.( s’ha de demostrar que no és real).
-Àlex: el mar és de color verd/ blau i el riu només és blau.
-Sara: Al mar hi ha peixos grans i al riu petits. ( s’ha de demostrar que no és real).
-Gabriella: El mar és salat i el riu no.
-Mestra: Com ho saps?
-Gabriella. “ El otro dia tu dijiste que los peces de mar bebían agua porque el agua es salada y tenian que beber”.
-A partir d’aquí , mirem per Internet i veiem que l’aigua del riu normalment és d’un color més intens que el del mar ( independentment dels fons marí que hi hagi).
Decidim experimentar : posem 2 gots d’aigua de l’aixeta ( surt la idea que l’aigua de l’aixeta ve del riu Besòs). Un got el deixem tal qual i a l’altre li posem sal. Veiem que quan remenem la sal desapareix i fa canviar el color de l’aigua.
El pot amb aigua dolça és transparent i net.
El pot amb aigua salada és opaca.
A mida que anem posant sal, arriba un punt que la sal ja no es dissolt i baixa al fons del pot. ( es satura= mar mort)
Tastem l’aigua dolça de riu i l’aigua salada i observem que no ens agrada i que ens fa tenir més set i més ganes de veure aigua. Ho relacionem amb la idea que va sorgir la setmana anterior on els peixos de riu no beuen però els de mar sí. ( Relació d’idees, construcció d’esquema mental)
Tianyu: “ Tengo sed, como los peces de mar”.
Mehdi: “Por eso los peces del mar beben agua , por la sal”.
-Yasser: “ ¡Es verdad!”
Un cop ja hem arribat a aquesta conclusió experimentant ( tastat l’aigua) la principal diferència entre aigua dolça i aigua salada; anem a veure si l’afirmació del color de l’aigua és certa o no.
-Posem una gota de colorant alimentari a cada recipient d’aigua. Remenem amb la cullera i observem que en el pot d’aigua dolça el color és viu i intens i en canvi en el pot d’aigua salada és més apagat i no nítid.
-Àlex: “ Aquí esta la diferencia. Es lo que decia yo”.
-Mehdi: “ la sal hace cambiar el color”.
-Kayla: “ Es verdad, yo también lo estoy viendo”.
Certesa a partir d’una observació prèvia i posterior experimentació.