La metodologia es basa en aquests punts:
- pluja d’idees i consens comú
- treball cooperatiu
- contextualització
D’aquesta manera, les decisions que afecten a tots en general es prenen en assemblea amb la tècnica de pluja d’idees i arribant a un acord comú.
“El primer que es va acordar va ser quines civilitzacions tindria la nostra exposició o museu: Prehistòria (paleolític, neotític), Grècia, Roma, Edat mitjana, Futur”
Un cop es tenen els aspectes generals clars, els alumnes treballen en grups cooperatius.
“Els professors agrupen els alumnes en grups coopertius. Cada grup es centrarà en una civilització a partir de la qual treballar la seva maqueta: 3 grups el neolític, 3 el paleolític, 1 grècia, 1 roma, 1 edat mitjana, 4 cases del futur”
S’utilitza una “carpeta d’equip” en la que cada grup hi té les pautes pel repartiment de càrrecs, la planificació de la feina, la revisió de les sessions, l’avaluació entre iguals i l’avaluació per part del professorat.
Es potencia la connexió amb la realitat més propera i per tant, quan sorgeixen necessitats es proporciona el contacte extern més adient per respondre el dubte o la necessitat.
“El grup de l’Edat mitjana, va voler reproduir el castell del Torelló. Vam contactar amb l’Ajuntament de Sant Vicenç de Torelló per tal de que ens facilités informació d’arxiu que ens va ser molt útil”.
“A mig projecte, quan les maquetes ja estaven enllestides, vam haver de pensar en com volíem el museu. Aleshores vam contactar amb una persona especialitzada en el tema i ens va venir a fer una xerrada sobre museística de la que vam treure moltes idees per a organitzar el nostre”
El professor és un gestor de l’aula, supervisa el treball i ajuda als alumnes a avançar prioritzant en tot moment la cooperació i el desenvolupament de l’autonomia dels alumnes.