Compartim el projecte amb l’equip impulsor

Després d’un primer trimestre definint el projecte de 1r d’ESO, avui l’hem compartit amb la resta de l’equip impulsor amb l’objectiu de poder enriquir-lo entre tots. El següent pas serà explicar-lo a tot l’Equip Docent de 1r d’ESO i, finalment, el compartirem amb l’alumnat perquè ells també hi han de dir la seva.

xarxa-foto

Aquest es el document que hem compartit:

Projecte “Compartim la nostra experiència a l’Institut?”

  1. Objectiu:
  • Facilitar l’adaptació i integració de l’alumnat de 1r d’ESO a l’Institut.
  • Millorar les competències de l’àmbit lingüístic, especialment les que fan referència l’expressió escrita i la comunicació oral.

       2. Com:

  • Motivant-los a recollir i reflexionar vers algunes de les activitats i/o vivències del seu primer any a l’institut Bellvitge. Experiències prou significatives com per deixar-les escrites, fotografiades… (sortides, activitats especials…)
  • Fent que investiguin i descobreixin coses del dia a dia del nostre l’Institut que també els sembli interessant preservar (activitats festives del centre, anècdotes interessants del centre…)
  1. Producte final:
  • Revista digital: cada grup de redacció s’encarregarà de la redacció i disseny d’un article que hauran de penjar en el format digital preparat.
  • Revista en paper: revista en format paper. Organitzats en 3 grups: il·lustradors, dissenyadors i màrqueting convertiran la revista digital en una revista en paper. El projecte serà una realitat o no depenent de l’eficiència de cada grup i del treball en equip que siguem capaços de fer tots junts.
  1. Procés:

      4.1 Sensibilització: Febrer: Compartir amb els alumnes la proposta i valorar  si els sembla motivador i interessant.

  • Fer algunes activitats al voltant d’aquesta primera fase a les classes de llengües: fullejar diferents tipus de revistes per descobrir les diferents parts que hi ha, pluja d’idees dels diferents apartats que creuen que podria tenir la nostra revista (editorial, reportatges de les sortides, entrevistes, passatemps, esports, la meva experiència al centre, tira còmica…Alguns dels exemples que surten entre els membre del grup impulsor són: entrevista a un alumne/a refugiat sirià, entrevista a una noia futbolista del Barça (Sofia Hernández), reportatge sobre excursions, reportatge sobre el concurs d’arbres de Nadal, reportatge sobre la bicicletada, reportatge sobre el campionat i el voleibol extraescolar, 40è Aniversari de l’institut / història de l’institut.). Caldrà crear grups de redactors distribuïts en els diferents articles que cal redactar, buscar fotos…
  • Dins de la fase de sensibilització, hem programat una xerrada pels alumnes de 1r d’ESO el 27 de març “Premsa a les escoles”, organitzada pel Col·legi de Periodistes i l’Obra Social “La Caixa” . L’objectiu és fomentar entre els alumnes d’Ensenyament Secundari l’interès per l’actualitat i la reflexió sobre el paper dels diferents mitjans de comunicació (premsa, ràdio, internet i televisió) en la societat.

4.2 Treball des de les matèries amb ganes d’implicar-se en el projecte. 2n trimestre. Buscar alguna activitat feta durant el curs que sigui prou interessant i significativa com per deixar-hi constància a la revista. Aquesta part es pot anar treballant des de qualsevol matèria en qualsevol moment del curs. Els materials que vagin elaborant els poden fer tota la classe com a una activitat més del curs o el grup d’alumnes interessat en fer deixar constància d’aquell esdeveniment (cada professor pot decidir el que li vagi millor).

4.3 Fase d’aplicació:

  • 24-28 d’abril de 12 a 17.30 hores
  • Què hem de fer durant aquests dies:
  • Revista digital: escriure els articles i penjar-los a l’espai preparat per fer la revista digital. Equips de redacció. Cada equip fa 1 o 2 articles que caldrà distribuir.
  • Revista en format paper: dissenyar com volem que sigui la nostra revista en format paper, i trobar finançament. Per treballar la revista en format paper en distribuirem en “Grups d’experts”: dissenyadors, il·lustradors, màrqueting. Cada grup d’experts tindrà una funció. La revista en paper es podrà fer si tots ells fan bé la seva feina. Si no es pot arribar a fer ens servirà com a experiència per valorar què ha passat, quins errors hem comès, com podríem haver-ho aconseguit…
  • Com ho farem: (mirar quadre planificació)
  1. Avaluació: la nota del projecte tindrà un pes d’un 20% (proposar-ho a l’equip docent) en la matèria de treball de síntesi (camp d’aprenentatge). Es tindrà en compte els següents apartats:
  • Avaluació del Procés:
  • Document de drive compartit on els diferents professors que observin coses individuals o de grup a destacar podran deixar constància de les observacions fetes.
  • Diari de l’alumne (fitxa d’autoavaluació que cada alumne ha d’omplir a la darrera hora de cada dia).
  • Avaluació del resultat:
  • Rúbrica d’avaluació dels articles de la revista digital.
  • Rúbrica d’avaluació del treball en el grup d’experts.
  1. Material de seguiment:
  • Carpeta de plàstics a cada classe on hi haurà tot el material per poder fer el seguiment del projecte.
  • Vídeo de presentació.
  • Dossier de l’alumne amb:
    • Pautes per treballar l’article de la revista digital.
    • Tasques de cada grup d’experts: dissenyadors, il·lustradors, màrqueting.
    • Diari de l’alumne.
    • Rúbriques d’avaluació

 

Comencem l’any amb noves idees

Sembla que les vacances ens han sentat bé. Ens reunim amb algunes idees més clares i tractem d’aclarir temes importants com el calendari, el nom del projecte i possibles temes per a la revista:

1.Concreció del calendari:

Setmana dedicada al projecte: 24-28 d’abril.

Presentació a la resta de companys de la Xarxa de CCBB: 31 de gener.

Presentació a l’Equip Docent: 7 de gener (Pol).

2. Nom del projecte:

Diverses propostes que cal encara concretar:

Com veig l’institut?

T’explico/T’expliquem l’institut?

T’expliquem la nostra experiència a l’institut?

Compartim la nostra expeirència a l’institut?

3. Organització:

  • En el moment de presentar el projecte a la classe, caldrà treballar en forma de pluja d’idees els diferents temes i/o apartats que pot tenir la mateixa amb els alumnes.

Alguns dels exemples que surten són:

-Entrevista a un alumne/a refugiat sirià.

-Entrevista a una noia futbolista (Sofia).

-Reportatge sobr excursions.

-Reportatge sobre el concurs d’arbres de Nadal.

-Reportatge sobre la bicicletada.

-Reportatge sobre el campionat i el voleibol extraescolar.

-40è Aniversari de l’institut / història de l’institut.

  • Durant la setmana de treball en el projecte, dedicar al mateix totes les hores lectives de després del pati i les tardes de dilluns i dimarts.
  • Per al treball d’aquesta setmana caldrà portar preparat d’abans el material de cada assignatura (entrevistes, articles, etc.).
  • Caldrà constituir diferents comissions per a cada aspecte a treballar (redacció, difusió, maquetació…).

4.Finançament:

  • Possibilitat de treballar des de Matamàtiques el pressupost de la revista i formes de finançament.  

Primeres reunions i primeres decisions

Just abans de les vacances de Nadal i després d’algunes reunions prèvies, toca posar-se a repartir tasques i començar a pensar com voldrem que sigui el projecte a 1er d’ESO.

Els professors que hem decidit participar d’aquesta aventura són: Carolina Batet, Manel Guitart, Dolors Busquets, Diana Herrero, Pol Solé i Toni Martínez

Les tasques que hem realitzat han sigut aquestes:

  1. Distribució de tasques:
  • Actualització del bloc: Pol
  • Coordinació: Toni
  • Secretària: Carolina
  • Portaveus / presentació del projecte al grup classe: Pol, Toni (Carolina, Manel).

2. Calendari:

Setmana dedicada al projecte: 24-28 d’abril.

Dedicar les setmanes anteriors a Setmana Santa a treballar els materials de cada una de les assignatures que s’implicaran en el projecte.

3. Enfocament de la presentació del projecte als alumnes:

Activitat de pluja d’idees a partir de la pregunta:

Com explicarieu la vostra experiència a l’institut als nens i nenes de 6è que hi vindran el proper curs?

4. Altres acords:

  • Possibilitat d’utilitzar idees del projecte del curs passat.
  • Fer la presentació del projecte a l’equio docent de 1er.
  • Fer la revista en forma digital i impressa en paper.