Primeres valoracions i obrim debat sobre el treball per projectes

Passat un temps prou significatiu per haver rumiat sobre l’experiència viscuda l’equip impulsor de la Xarxa de Competències Bàsiques ens hem reunit per tal d’analitzar com han anat els diferents projectes que s’han portat a terme a l’Institut enguany.

Cal valorar com han anat, si es poden mantenir el proper curs, quines coses cal millorar…

Pel que fa al projecte que us acabem de presentar, la valoració és positiva. En general estem contents perquè els alumnes es van organitzar bé i van saber treballar en equip per tal d’assolir els objectius i hem pogut aconseguir enllestir els productes finals a temps…però hi ha coses a millorar que hem deixat ben definides per tenir-les en compte el curs vinent.

Els projectes generen nervis, dubtes i tensions mentre els estem fent però tots estem molt satisfets un cop s’ha enllestit i podem veure tot el que hem après plegats, professors i alumnes. Valorem positivament que treballant per projectes hem descobert habilitats dels nostres alumnes que desconeixien i que ens permeten tenir una mirada més realista d’aquestes personetes que a poc a poc anem descobrint i formant.

També entre nosaltes hem descobert algunes habilitats dels companys que fins aquell moment no sabíem, ens hem conegut una mica més i segur que això ens ajudarà a treballar millor el proper curs.

equip-impulsor-institut-bellvitge-xarxacb-maig-2017

A banda d’analitzar els projectes, va sorgir un interessant debat sobre la línia que hem de seguir amb els projectes: o bé fer projectes de manera aïllada treballant alhora algunes matèries o bé introduir-los dins del currículum al llarg del curs implicant a tots els professors interessats en treballar d’aquesta manera. Però això és un gran debat que caldrà compartir en un altre espai!!!

Esperem que us hagi agradat i que us pugui ser útil tot el que us hem mostrat. No dubteu en copiar tot el que us pugui servir!!!

 

 

Projecció del projecte dins la comunitat educativa

Un cop acabat el projecte només ens queda esperar que arribi la revista en paper i començar a fer la seva difusió. El temps d’espera mentre la revista és a imprempta es fa llarg. El curs s’acaba i tenim ganes de poder veure el resultat del treball fet i poder-la compartir amb la resta de la comunitat educativa. Si cliqueu la foto podreu veure tota la revista.

revistaAprofitem la festa de final de curs que organitza l’AMPA per fer una paradeta de revistes i poder compartir-la així amb tota la comunitat educativa. 1 Euro per revista per col.laborar en el cost de la seva impressió.

Òbviament els nois i noies de 1r d’ESO no l’han de comprar, ells se l’enduran a casa el dia que recullen les notes de final de curs. És bonic veure com la miren quan la recullen. És fruit del seu treball i n’estan orgullosos!!!

 

Aprofitant que enguany celebràvem el 40è aniversari de l’Institut Bellvitge i que hi havia diferents actes lligats a aquesta celebració, hem aprofitat les activitats que estàvem fent amb la revista per elaborar altres materials que ens serveixen per projectar el nostre centre al barri i ensenyar allò que fem i com ho fem. Aquest llibret n’és un exemple.

llibret2llibret

 

 

Avaluació

Volem avaluar el procés i el resultat de la feina feina. També volem tenir en compte la feina feta en equip però també el treball i els aprenentatges individuals que hagi fet cada alumne.

Per fer-ho hem preparat uns materials que pensem ens facilitaran la tasca d’avaluació:

  • Per l’avaluació del procés: la darrera hora de cada dia la reservem per fer una avaluació del treball que s’ha fet aquell dia. En aquesta estona tots els alumnes tornen al seu grup-classe (A, B  i C) i allà:
    • un representat de cada equip de treball explica a tota la resta el que han diarialumnefet durant el dia, el que els manca per acabar, les decisions i acords presos… El professors presents prenen nota del treball a la carpeta de seguiment del professor que hi ha a cada aula o bé al document de drive que compartim tots els docents per poder anar introduint totes les observacions que anem fent del dia a dia.
    • cada alumne completarà el seu diari personal on podrà reflexionar sobre la feina feta al llarg d’aquell dia.

 

  • Per l’avaluació del resultat es tindrà en compte:
    • que cada equip de redacció hagi complert amb els acords de redacció predeterminats. (rúbrica d’avaluació dels articles).
    • l’encert amb que cada grup d’experts hagi fet les seves tasques (rúbrica d’avaluació del treball de cada grup d’experts)

Finalment la qualificació de cada alumne quedarà reflectida dins l’apartat de “treball de síntesi” de les notes de cada alumne. Fins aquest curs, en aquest apartat només es reflectia la nota que els alumnes aconseguien a partir del treball que feien durant el camp d’aprenentatge. A partir d’ara, aquest apartat també tindrà en compte el treball per projectes.

IMG_20170425_123445

Diari de l’alumne i carpeta de seguiment del professorat

Per tal de facilitar la tasca de coordinació entre professors i ajudar als alumnes a saber què han de fer cada dia, hem elaborat dos document que han sigut molt importants per tots nosaltres:

  1. Diari de l’alumne: per tal de guiar a alumnes i professors durant els 3 dies de treball del projecte “Així aprenem a l’Institut! Fem una revista”, tenim un material complementari que anomenem Diari de l’alumne i que ens servirà de guia de treball i alhora de diari del projecte. A través de la informació que hi ha en aquest llibret l’alumne sap perfectament quines tasques ha de fer cada dia i podrà anar deixant constància i documentant les tasques que ha anat fent i/o les que haurà d’acabar el següent dia. A partir d’aquest material anirà reflexionant sobre les tasques fetes i valorant la seva feina, l’eficiència del treball en grup i anirà autogestionant el seu treball. Un material que també ens serà molt útil alhora d’avaluar el procés que cada alumne ha anat fent durant aquests dies de treball.
  2. Carpeta de seguiment del professorat: els docents que passaran per les diferents aules on s’estarà treballant el projecte “Així aprenem a l’Institut! Fem una revista”, també necessiten unes pautes i una guia per saber quina és la seva funció en cada moment.Cal tenir en compte que l’equip impulsor que ha elaborat aquest projecte està compost de 5 professors però l’equip de professors que estarà amb els alumnes mentre estiguin fent el projecte estarà format per tots aquells professors que habitualment estan amb els alumnes dins l’horari en el que durant aquests dies es desenvoluparà el treball per projectes, siguin de l’equip impulsor o no.És per això que cal aquest material de suport que facilita la tasca del professor. L’anomenem Guia del professor i serà present dins una carpeta de plàstics a cada una de les 3 aules on es desenvoluparà el treball per projectes. Com es pot veure en aquest document qualsevol professor que arribi a una aula podrà saber en cada moment com pot ajudar als alumnes que té en aquell espai a anar evolucionant en el seu treball.

    guiadelprofessorAlhora, dins d’aquesta carpeta de cada aula hi ha una graella de seguiment on el professor pot anar, si cal, deixant constància de tot allò que observi de cada alumne i que cregui convenient deixar constància.

Avancem amb els grups d’experts i comencem a “construir” la revista en paper

Continuem avançant organitzats en Grups d’experts els dies que ens queden.

Cada grup d’experts té unes funccions ben definides que ajuden a cada alumne ha triar a quin equip d’experts vol treballar.

IMG-20170428-WA0012

Els de Marketing han de contactar amb imprentes, valorar els diferents pressupostos,  trobar maneres de cobrir el cost de la revisa en paper… S’organitzen ràpidament en petits equips de treball que posen en comú al final de cada jornada.

Els dissenyadors han d’encarregar-se del format de la revista: tipus de lletra, on posar imatges, com distribuir-les a cada pàgina, índex, disseny unitari de totes les pàgines d ela revista, on col.locarem el nombre de pàgina, logo…estat decidint l’ordre més adient dels articles, l’elaboració de l’índex…

Els il·lustradors han de dissenyar la portada, contraportada, logo que representi la imatge de la revista…

IMG-20170428-WA0004

Ens hem adonat que calia fer dos grups d’experts més, a banda dels previstos inicialment.

A mesura que els dies avançaven ens hem adonat que els editors eren un 4t grup d’experts perquè encara tenien feina a fer acabant d’introduint els articles, revisant-los, afegint contingut multimedia… I també s’ha generat un nou grup que els hem anoment Maquetadors on hi ha aquells alumnes que s’han mostrat interessats en aprendre utilitzar el programa “Canva” (https://www.canva.com/es_es/) que serà l’eina que farem serveir per a crear el disseny de la revista en format paper.

Pulint els articles i creats els grups d’experts

A la segona jornada del projecte de 1er d’ESO, els alumnes han anat pulint la tasca realitzada el primer dia: revisar l’ortografia, penjar les imatges més adequades, organitzar correctament els articles per categories…

IMG_20170425_123544

També hem començat a pensar alguns títols que podria tenir la nostra revista i bloc digital i també hem creat els equips d’experts:

  • Dissenyadors
  • Il·lustradors
  • Marketing
  • a més dels Editors que ja teníem creat…

…i hem explicat als alumnes quines seran les tasques que haurà de realitzar cada equip durant la tercera jornada del projecte.

Per últim és molt important analitzar el que s’està fent, si estem complint els objectius del dia i planificar bé les tasques per al dia següent.

El projecte de 1er d’ESO ja està en marxa

Ja està engegat el projecte! Fins ara havíem anat treballant des de les diferents matèries per tal d’avançar feina i preparar-los per aquest moment. Ara comença el moment més esperat!!!

Durant 1 setmana ( de dimarts a divendres) dedicarem totes les hores de després del pati i les tardes a fer la revista. En total 13 hores. Ens en sortirem?

Cada dia, comencem el dia amb una actitat d’activació que motivi als alumnes a posar-se en acció. Avui han començat amb un petit vídeo sobre un equip de treball de periodistes per tal de veure com funciona, com es coordinen els diferents departaments i les motivacions que tenen aquells que es dediquen a aquest apassionant ofici.

Ràpidament s’han organitzat en equips de treball (ja estaven fets prèviament seguint els consells dels tutors de cada grup) i s’han posat a fer tasques de redactors.

Els equips han treballat de valent pensant què volien explicar del seu primer anys a l’Institut, millorant els redactats, buscant imatges…i finalment ja tenim alguns articles que penjarem a la web.

Ara ens cal aprendre a utilitzar l’espai web on els haurem de penjar. Serà una web com wordpress que ens ajudarà a administrar tot el necessari per a la nostra revista digital.

Hem creat un equip d’alumnes “editors” que seran els encarregats de recollir els articles de tots els companys i anar-los penjant al bloc. Els editors han creat el seu usuari i contrassenya i ja podran començar a penjar els articles.

Els editors són:

1er ESO A –> Roger i Kayla

1er ESO B –> Sonnyck i Achraf

1er ESO C –> Joel, Dani i Jorge

 

Com financem la revista? Taller de Sant Jordi

Si tot va bé i després de fer el bloc en format digital, el·laborarem la revista en format paper.

Però clar, això val “dinerets” així que vam pensar de quina manera podríem treure beneficis i d’aquesta manera poder imprimir una bona quantitat d’exemplars i donar a conéixer les coses que fem a l’institut que són moltes i molt interessants.

Finalment vam fer unes vistoses manualitats per a vendre el dia de cel·lebració de Sant Jordi a l’institut que serà el pròxim divendres 21 d’abril.

manualitatsSantJordi2

Des d’ací animem a tothom a col·laborar comprant aquestes manualitats tant xules i contribuir així a que la revista de 1er d’ESO de l’IES Bellvitge sigui una realitat.

Pensem quines seccions pot tenir el nostre bloc

Després de la pluja d’idees que vam dur a terme amb l’objectiu de pensar de quina manera podíem recopilar totes les nostres vivències durant el primer any a l’institut, i després d’haver arribat a la conclusió que un bloc i/o revista impresa podia ser una bona opció, tocava pensar com podíem organitzar tota la informació.

Primer hem vist exemples de pàgines web i blocs per tal de veure com estan formades: capçalera, logo, imatge, notícia… i ens hem adonat que hi ha un element comú molt important que és el menú, un lloc on podem organitzar eixa informació.

Després hem format grups de treball i hem repartit diferents revistes que teníem a l’institut per tal de fixar-nos de quina manera estan organitzades: seccions, apartats…. Ells anaven escrivint les seves propostes: notícies internacionals, editorial, el temps, galeria d’imatges, viatges…

A la següent sessió haurem de valorar quines de les seccions que hem trobat a la revista són adequades per al nostre bloc.

Als alumnes els agrada la idea!

Els alumnes ja han vist la proposta de projecte i els professors que “conduim” el projecte ens reunim per intercanviar sensacions i idees:

1.-PRESENTACIÓ DEL PROJECTE A LES CLASSES.

El Pol comenta que el projecte ja ha estat presentat a 1r B-C i ha estat ben rebut, tot i que els ha costat arribar a la idea de ‘revista’. Se’ls ha hagut de conduir molt.

La Carolina comenta que durant la sortida a les Mines de Gavà van demanar de fer fotografies per poder posar a la revista.

Acordem continuar la presentació tenint en compte la formació de grups per a les assignatures instrumentals.

 

2.-ACTUALITZACIÓ DEL BLOC.

Acordem el nom: “Així aprenem a l’institut! Fem una revista”.

Escollim una imatge del projecte del curs passat com a capçalera.

 

3.-REVISIÓ I ADAPTACIÓ DE LA TEMPORITZACIÓ DEL CURS PASSAT.

Hem començat a mirar-ho però no hem avançat.