Poca verdura i massa refrescs?

dijous, 29 d’abril de 2010
Els infants i joves catalans no mengen prou verdura, ni prou fruita, ni prou peix. Aquesta és una de les conclusions principals d’un estudi sobre els hàbits alimentaris dels escolars catalans, dut a terme per la Fundació Alícia i pel portal Recerca en Acció.

L’estudi ha analitzat la dieta de 1.375 escolars catalans de deu anys a divuit. Els escolars, pertanyents a una trentena d’escoles de Catalunya, a més d’una del País Valencià, han anotat els aliments presos durant una setmana.

L’estudi general a banda, cadascuna de les escoles participants ha rebut un informe en què s’indicaven les mancances alimentàries detectades. A partir d’aquest informe, les escoles han de presentar ara un seguit de propostes de millora.

Aquestes propostes de millora s’aniran publicant d’aquí a final de maig a la pàgina de Recerca en Acció, ‘Poca verdura i massa refrescs?‘. També s’hi aniran explicant, al detall, els resultats de l’estudi.

Un estudi que ha pres en consideració el consum setmanal de fruita; de verdura i hortalisses; de llegums; de peix; de peix blau; de refrescs; i de pastissos i dolços; també ha valorat si els infants i joves esmorzaven a casa.

L’avaluació de final de primària s’inicia amb dues proves fàcils

http://www.elperiodico.cat/default.asp?idpublicacio_PK=46&idioma=CAT&idnoticia_PK=710981&idseccio_PK=1021&h=

EL PERIÓDICO
BARCELONA

Els dos primers exàmens de competències bàsiques als quals ahir van haver d’enfrontar-se els 66.000 alumnes que cursen sisè de primària a Catalunya van fer honor al seu nom. Professors i alumnes consultats es van referir a l’escassa dificultat que comportaven els exercicis de Llengua Catalana i Matemàtiques qualificant-los de «fàcils» i «assequibles». L’alumnat, amb edats compreses entre els 11 i els 12 anys, haurà de resoldre avui les qüestions que se’ls plantegin en les proves de castellà i anglès.
L’exercici de competència lingüística contenia un dictat, en què únicament calia omplir algunes paraules del text, dues narracions
que calia llegir detingudament per poder contestar una trentena de
preguntes, i una redacció d’un mínim de 10 línies sobre l’animal predilecte de l’autor. La prova de competència matemàtica incloïa problemes de càlcul, mesures, formes, horaris i canvi de moneda relacionats amb la vida quotidiana. Els nens disposaven de 45 minuts per completar cada un dels dos exer-
cicis.

SEGONA PROMOCIÓ / L’avaluació universal de l’alumnat de l’últim curs de primària va començar a fer-se el 2009. La d’aquest any és, doncs, la segona promoció que s’hi sotmet. Aquesta vegada haurà d’enfrontar-se a una prova d’idioma estranger (d’anglès o francès) que resulta nova. La família de l’alumne rebrà un informe del resultat abans que finalitzi el curs.
En la primera edició de les proves, un 76,9% dels que es van examinar van superar la prova de català, i un 78%, la de coneixements matemàtics. La correcció d’aquest tipus d’exercicis va a càrrec de professorat aliè al centre.

Matecontes

http://www.unamadecontes.cat/web/blog/tema/151#capitol_4250

Al seu treball Matecontes, Carme Aymerich ha ordenat una bona part de la col·lecció de contes del programa des del punt de vista de les matemàtiques.

Així que, si vols divertir-te contant i comptant, aquí tens tota una col·lecció d’històries sobre la manera de plantejar un problema, de comparar i relacionar coses, de mesurar el temps o l’espai, etc.

Educació i entorn

http://www.congresseu.net/

Inscripció al 5è Congrés ‘Educació i entorn’

Fins al 8 de maig
Encarar els difícils reptes mundials, des del nostre país i des de l’entorn social i natural més immediat, exigeix molta competència professional i una actitud permanent de saviesa, de sensibilitat i de compromís que hauria de ser present en tots els espais interpersonals, interprofessionals i interinstitucionals que tenen una projecció educativa.

En l’actual moment de canvis profunds i d’una certa fragilitat de les institucions educadores tradicionals -des de la família fins a l’escola passant pels diferents àmbits associatius i esportius- convé ampliar la mirada, repensar processos, unir esforços i renovar compromisos a favor d’un objectiu clar: l’èxit educatiu per a tothom.

Un principi bàsic d’equitat i d’inclusió educativa és la participació. Sentir-se part de és la primera condició per implicar-se en un procés col·lectiu. És necessari que cada noi i cada noia, sigui com sigui i vingui d’on vingui, se senti ben acollit i adequadament orientat i acompanyat, tant en els aspectes intel·lectuals com en els emocionals i socials. Però potser no és suficient. Intuïm que no podrem parlar plenament d’èxit educatiu si no aconseguim que cada noi i cada noia se senti l’autèntic protagonista del seu propi procés i, per tant, part activa i participativa de la societat.

Estem convençuts, per una fonda exigència democràtica, que hem d’avançar per aquesta via malgrat la complexitat dels processos participatius. I aquest és, justament, l’objecte de reflexió d’aquest 5è Congrés, que té com a lema Aprendre x PARTICIPAR x Aprendre. És a dir, explorar i valorar quines pràctiques participatives poden ajudar a aconseguir més èxit educatiu i contribuir així a formar persones responsables, professionals competents i ciutadans i ciutadanes compromesos i solidaris.

Pares del CEIP Collbató protesten per la falta de mestres

http://www.collbato.com/
Un grup de pares i mares d’alumnes del CEIP Collbató, que a partir del proper curs serà l’escola Mansuet, ha iniciat una campanya de recollida de signatures per protestar contra la limitació de mestres que, al seu parer, vol imposar el Departament d’Educació de la Generalitat el curs 2010-2011. Segons els pares, el conflicte prové de la distribució dels grups: ara mateix, els alumnes de quart i cinquè comparteixen aula perquè són pocs, quan haurien de formar dos grups diferenciats. D’altra banda, a l’actual grup de primer hi ha més alumnes del màxim permès, per la qual cosa també s’hauria de desdoblar. D’aquesta manera, els pares reclamen que el curs que ve hi hagi 9 mestres assignats a l’escola i no 7 com pretén la Generalitat.

La intenció dels pares és traslladar aquesta queixa als Serveis Territorials d’Educació de la Generalitat i, alhora, buscar un pronunciament del Consell Escolar Municipal de Collbató. Els promotors de la campanya temen també que el projecte educatiu del centre, que té el suport entusiasta dels pares, es pugui veure perjudicat per aquesta limitació de recursos humans, ja que consideren que la falta de mestres pot provocar la reducció d’elements pedagògics com els racons d’activitats que s’apliquen actualment.

Educació confirma la supressió del batxillerat en vuit instituts de Barcelona de cara al curs vinent

http://www.elpunt.cat/noticia/article/2-societat/16-educacio/164056-educacio-confirma-la-supressio-del-batxillerat-en-vuit-instituts-de-barcelona-de-cara-al-curs-vinent.html

L’oferta per al curs 2010/2011 tindrà unes 700 places menys

La presentació, ahir, de l’oferta de places públiques per al curs 2010/2011 va servir per acabar de confirmar el que ja se sabia: l’eliminació del batxillerat en vuit instituts de Barcelona i en tres més de la resta de Catalunya, on en total se suprimeixen 64 grups amb vista al curs vinent. El conseller d’Educació, Ernest Maragall, va justificar la supressió de centres i places en el fet que no era «acceptable» mantenir alguns grups amb pocs alumnes. L’oferta total serà de 64.732 places.

L’IES Miquel Tarradell, l’IES Montjuïc, l’IES Gal·la Placídia, l’IES Collserola, l’IES Flos i Calcat, l’IES Roger de Flor, l’IES Rambla Prim i l’IES Sant Martí de Provençals. Aquests són els vuit centres barcelonins que a partir del curs vinent no tindran oferta de batxillerat. La confirmació, ahir, d’aquesta reestructuració no va suposar una sorpresa perquè ja feia unes quantes setmanes que es coneixien les intencions del Departament d’Educació d’eliminar el batxillerat en alguns instituts. A banda dels barcelonins, també es queden sense batxillerat l’IES Fòrum 2004 de Sant Adrià de Besòs, l’IES Horticultura de Reus i l’IES Escola del Treball de Lleida. Finalment, Educació ha decidit congelar com a mínim un any la desaparició d’aquest ensenyament postobligatori a l’IES Pedraforca de l’Hospitalet de Llobregat, a l’IES La Ribera de Montcada i Reixac i a l’IES La Pineda de Badalona. A banda dels centres esmentats, Educació suprimirà també grups en 53 instituts més del territori català. Per contra, en 46 instituts s’hi oferirà una línia més.

L’eliminació d’aquestes línies de batxillerat ja va tenir ahir la resposta d’una comunitat educativa que des del principi no accepta la reestructuració. La Federació d’Associacions de Mares i Pares d’Alumnes (FAPAC) va expressar que el tancament de línies de batxillerat «agreujarà els riscos de segregació escolar en moltes zones educatives desfavorides», algunes de les quals han quedat afectades per aquesta decisió. Ernest Maragall va negar que la reducció tingui efectes socialment negatius i es va comprometre a treballar perquè cap alumne es quedi sense cursar aquests estudis per haver de canviar d’institut. El conseller va ser contundent quan va afirmar: «No ens podem conformar amb l’existència de centres en els quals es penja un cartell que diu que hi fan batxillerat, però que no són més que succedanis.» D’altra banda, Maragall va anunciar la voluntat de remodelar els actuals estudis de batxillerat per tal que els estudiants puguin optar per triar més assignatures dins de cada modalitat, un canvi amb què s’intentaria fer més atractives aquestes línies d’ensenyament.

L’acte d’ahir també va servir per presentar l’oferta de places de formació professional per al pròxim curs. El nombre de places ofert serà de 76.887 i es posaran en marxa 54 nous cicles formatius en 43 instituts de Catalunya.

Noves concentracions de docents contra la política educativa del govern

http://www.3cat24.cat/noticia/643086/catalunya/Noves-concentracions-de-docents-contra-la-politica-educativa-del-govern

Docents d’escoles de Primària i Secundària han participat a diverses concentracions davant d’ajuntaments i dels serveis territorials d’Educació d’una trentena de localitats. Protesten de nou per la política educativa del departament que dirigeix Ernest Maragall. Reclamen més recursos humans i més inversió. També es queixen del calendari escolar, que es preveu avançar el curs vinent.Els manifestants exigeixen que es doti l’escola pública de més recursos i no es faci tanta política d’aparador. Ho diuen en relació, per exemple, amb la informatització de les aules que obliga elevar els costos energètics de les escoles, quan els centres tenen cada vegada un pressupost més reduït.

Mestres, pares i professors han lliurat una carta als alcaldes amb les seves reivindicacions i per reclamant-los que es posicionin sobre les retallades del Departament d’Educació.

Les concentracions s’han realitzat a localitats com Badalona, Sabadell, Sant Quirze, Terrassa, Cerdanyola, Montcada, Ripollet, Barberà del Vallès, Berga, Sant Boi, Santa Coloma de Gramenet, Cornellà, Martorell, Granollers, Palau Solità i Plegamans, Mollet, Vic, El Prat, Manresa, Vilanova i la Geltrú, Vilafranca i Mataró.

A banda d’aquesta protesta, els sindicats també han convocat dues vagues, el 18 de maig i el 28 de setembre.

Adjudicacions de destinacions provisionals

 

http://www.aspepc.cat/docs/sindicat/secundaria_info_42.pdf

Del 26 al 30 d’abril de 2010

Presentació de sol·licituds per no continuar a la mateixa destinació provisional del curs 2009-2010 (renúncia al segon any de nomenament).

– Funcionaris de carrera que ocupen una destinació provisional

– Interins de secundària

Del 6 al 18 de maig de 2010

Primer termini de presentació de sol·licituds per poder optar a una vacant de jornada completa per el curs 2010-2011.

– Substituts de secundària amb serveis prestats (bloc 1)

– Interins de secundària ambnomenament posterior al 31.12.2009.

– Interins i substituts de primària

Al voltant del 21 de maig de 2010

Publicació de la llista de professorat cessat a 31 d’agost de 2010 per algun dels motius previstos a la base 2.1 de la resolució (acceptació de la renúncia entre d’altres).

– Funcionaris de carrera amb destinació provisional

– Interins de secundària

Del 25 de maig al 8 de juny de 2010

Segon termini de presentació de sol·licituds per poder optar a una vacant per el curs 2010-2011.

– Funcionaris de carrera que ocupen una destinació definitiva i vulguin sol·licitar comissió de serveis

– Funcionaris de carrera que ocupen una destinació provisional i que siguin cessats

– Interins de secundària cessats

Al voltant del 29 de juny de 2010.

Publicació de la Resolució definitiva d’adjudicacions de destinacions provisionals curs 2010-2011.

– Tots els aspirants.

 

 

 

2) Principals novetats

Els representants del Departament exposen les principals novetats de la proposta de resolució per la qual es dicten les instruccions sobre les adjudicacions de destinacions provisionals::

 

 

Tal com es va avançar a la mesa sectorial del dia 12 de febrer, es confirma la pròrroga del nomenament fins el 31 d’agost de 2011 de tots els interins que ocupen una vacant de dedicació completa en centres d’ensenyaments secundaris, sempre i quan la data d’inici d’aquest sigui anterior al 31 de desembre de 2009 (consultar el portal ÈPOCA).

 

 

Els efectes de les adjudicacions que es puguin obtenir aquest estiu seran per un sol curs per a tots els col·lectius, per tant tots els nomenaments finalitzaran el 31 d’agost de 2011.

 

 

Un cop tramesa la sol·licitud telemàtica, el sistema informàtic oferirà la possibilitat de procedir a la seva  anul·lació  des de la mateixa aplicació i poder tornar a presentar-ne una nova sol·licitud telemàtica, sempre i quan es faci dins el termini establert.

 

 

S’amplien de 30 a 40 el nombre de peticions de la fase d’elecció a la sol·licitud telemàtica.

 

 

Els resultats de les adjudicacions d’enguany es notificaran directament mitjançant una resolució definitiva per a tots els col·lectius. No es publicarà la llista provisional amb les adjudicacions dels funcionaris de carrera com altres anys.

 

 

S’avança aproximadament un mes el calendari  de tot el procediment